همه چیز درباره ارزهای دیجیتال و بیت کوین به زبان بسیار ساده

درباره ارز دیجیتال
یه صورت ساده اگر بخواهیم بگوییم، ارز دیجیتال در واقع همان پول است با این تفاوت که در بستر اینترنت با اصول و قواعد خاص رمز نگاری شده و خرید و فروش می‌شود که احتیاجی به بانک و خدمات بانکی هم نیست. یکی از ارزهای دیجیتالی بسیار معروف و شناخته شده بیت کوین است که می‌توانید با خرید آن سرمایه گذاری کنید.

همه چیز درباره ارزهای دیجیتال، بیت کوین و استخراج آن‌ها

ارز دیجیتال به معنای کلی و ساده همان معنی پول را می‌هد با این تفاوت که بر پایه اصولی خاص رمزنگاری و به صورت دیجیتالی تولید می‌شوند. بیشترین رمز ارزها برای غیرمتمرکز بودن، شفافیت بیشتر، تغییر ناپذیر بودن و غیر قابل کنترل بودن از طریق نهادها یا سازمان‌های خاص، عکس پول‌های فیزیکی تولید می‌شوند.
ارزهای دیجیتال یا Cryptocurrency را می‌توانید بدون استفاده از هیچگونه واسطه‌ای تنها از طریق اینترنت خریداری کنید و یا آن‌ها را به شخص دیگری انتقال دهید. به طور کلی منظور این است که انتقال ارزهای دیجیتالی، نیازی به هیچ شخص دیگر و یا باز کردن حساب و استفاده از خدمات بانکی نیست.
این رمزها برای ارزهای دیجیتالی همانند پول‌های فیزیکی فرایندی برای تولید دارند اما هر رمز ارز از روش خاصی برای تولید استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برخی از رمزها مانند بیت‌کوین از طریق عمل ماینینگ (استخراج ارزهای دیجیتال) خرید و فروش می‌شوند اما برخی دیگر از رمز ارزها توسط صاحب ارز از قبل استخراج شده‌اند و شما تنها می‌توانید آن‌ها را خریداری کرده و یا بفروشید. 
یکی از فناوری‌های مهمی که در تولید ارزهای دیجیتالی به کار برده می‌شوند فناوری بلاک چین است. این فناوری به مشترکین این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های اشخاص مختلف را در شبکه و بیرون از شبکه مشاهده کنند.

ارز دیجیتال
همه چیز درباره ارزهای دیجیتال، بیت کوین و استخراج آن‌ها

ارز دیجیتال چیست؟ 

ارزهای دیجیتال یا همان " کریپتوکارنسی " ها ارزهایی هستند که بر پایه علم رمزنگاری تولید می‌شوند. هدف از تولید این ارزها جلوگیری از جعل و تقلب، کلاهبرداری، متمرکز نبودن و... می‌باشد. 
در حقیقت سال‌ها پیش از تولید بیت کوین بسیاری از افراد سعی در تولید ارزهای دیجیتالی داشتند اما بسیاری از افراد معتقدند که بیت کوین اولین ارز دیجیتال یا رمز است که در دنیای رمز ارزها به وجود آمد. اما به طور کلی این رمز ارز در سال 2008 در وایت پیپر بیت کوین شکل گرفت و در سال 2009 اولین سکه آن استخراج شد. 
این رمز ارزها در شروع فعالیت خود مشکلاتی داشتند. به عنوان مثال دو تا از بزرگ‌ترین مشکلات‌شان اطمینان نکردن به شخص ثالث و دوباره خرج کردن ارزهایی که افراد در کیف پول داشتند بود. اما به طور کلی هنگامی که شما پول فیزیکی خود را به بانک‌ها می‌سپارید در حقیقت به آن بانک اطمینان و پول‌تان را در آن جا ذخیره کرده‌اید بنابراین روند ارزهای دیجیتال هم به همین صورت است و باید برای انجام این کار به رمز ارز خریداری شده اعتماد داشته باشید.

همچنین مشکل دوباره خرج کردن هم در طی سال‌ها فعالیت رمز ارزها از طریق بررسی موجودی شخص برطرف شده و دیگر شخصی نمی‍تواند این کار را انجام دهد. به طور کلی هنگامی که شخص بخواهد پولی مشخصی را دوبار خرج کند از این کار او جلوگیری می‌شود و شخص نمی‌تواند این فرایند را طی کند. همچنین شما با بررسی تاریخچه تراکنش‌ها هم می‌توانید از این فرایند اطمینان حاصل کنید.

ارز دیجیتال چیست
ارز دیجیتال چیست

رمز ارزها چگونه کار‌ می‌کنند؟ 

هر یک از رمز ارزها برای انجام تراکنش خود روش خاصی را به کار می‌گیرند. به عنوان مثال بیت کوین برای استخراج رمز ارزهای خود از دستگاه ماینر استفاده می‌کند. در این روش که در فرآیند بلاک چین با نام الگوریتم‌های اجتماعی یا ساز و کارهای توافقی شناخته می‌شوند، افراد می‌توانند مشاکرت کنند و استخراج خود را انجام دهند. البته فرایند تراکنش بیت کوین از طریق فرد به فرد یا همان p2p انجام می‌شود. 

رمزارز ها چگونه کار‌ میکنند
رمزارز ها چگونه کار‌ میکنند

بیت کوین چیست؟

به احتمال زیاد تا به حال اسم بیت کوین را زیاد شنیده‌اید. بیت‌کوین نوعی پول الکترونیکی است که به واسطه آن می‌توانید خرید و فروش انجام دهید و یا بر روی آن سرمایه گذاری کنید.
یکی از ویژگی‌هایی که بیت‌کوین نسبت به پول‌های فیزیکی دارد متمرکز بودن آن است. همچنین با استفاده از این ارز از دست کلاهبرداران در امان می‌مانید. به طور کلی بیت کوین روش جدیدی نسبت به پول‌های فیزیکی است که راه را برای شکل جدیدی از نظام اقتصادی در آینده باز می‌کند.
شما با استفاده از بیت کوین می‌توانید نقل و انتقالات ارزی خود را انجام دهید و بر روی آن سرمایه گذاری کنید و یا خرید و فروش آنلاین انجام دهید. به عنوان مثال به تازگی ایلان ماسک به خریداران خودروی تسلا این امکان را داده است که از طریق بیت کوین بتوانند خودروی خود را خریداری کنند.

بیت کوین چیست
بیت کوین چیست

انواع ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین را می توان به دو دسته توکن‌ها و آلت کوین‌ها تقسیم کرد. آلت کوین‌ها یا همان کویین‌ها هر یک بلاک چین مخصوص به خود را دارند که قسمتی از آن‌ها از کدهای اولیه بیت کوین ساخته شده و یا به اصطلاح فورکی(انشعاب) از بیت کوین می‌باشند. تمامی این‌ها با اعمال اصلاحات جزئی در متغیرهایی مانند الگوریتم استخراج تعداد سکه‌ها، زمان ایجاد بلاک‌ها و... از بیت کوین به وجود آمده‌اند. برخی از گونه‌های دیگر مانند ریپل، اتریوم و ویوز شبکه خود را بدون استفاده از کدهای بیت کوین ساخته‌اند. بسیاری از این بلاک چین‌ها برای کاربردهای بیشتری به جز پول دیجیتال ساخته شده‌اند.

انواع ارز های دیجیتال
انواع ارز های دیجیتال

بهترین ارزهای دیجیتال

در حال حاضر بیش از 2000 ارز دیجیتال در بازار وجود دارد اما بیشتر ارزها رها می‌شوند و یا فرایندی را طی نمی‌کنند. بنابراین به آن‌ها ارزهای مرده گفته می‌شود. اما برخی از اعضای دیجیتالی بعد از به وجود آمدن‌شان توانسته‌اند که جایگاه خوبی در جدول رمز ارزها پیدا کنند. که این ارزها به ترتیب زیر می‌باشند:

بیت کوین: بیت کوین اولین رمز ارز و جزو مشهورترین ارزهای دیجیتال است که همیشه در صدر جدول قرار گرفته است. از زمان ساخت این ارز دیجیتال توسط ساتوشی ناکاموتو بیش از ۱۰ سال می‌گذرد. با توجه به سابقه آن این رمز ارز تا به حال توانسته است که در بین 5 رمز ارز اول جهان قرار گیرد.

اتریوم: برای اولین بار ایده ساخت اتریوم در سال ۲۰۱۳ به ذهن ویتالیک بوترین آمد. پس از آن اولین سکه اتریوم در سال ۲۰۱۴ تولید و شبکه آن در جولای سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد. اتریوم از همان ابتدای به وجود آمدنش با ایده‌های نوآورانه‌ای ظاهر شد و نام ارز دیجیتال خود را ether گذاشت. باید بدانید که شما از اتریوم می‌توانید توکن بسازید.

ریپل: رتبه سوم محبوب‌ترین رمز ارزها به ریپل تعلق می‌گیرد. این رمز ارز در حقیقت برای تراکنش‌های سریع و ارزان به وجود آمده است. اولین سکه این رمز ارز در سال 2012 عرضه شد. از ویژگی‌های این رمز ارز می‌توان به پشتیبانی آن از پول‌های رایج و توسعه همکاری ریپل با بانک‌ها اشاره کرد. این ارز XRP نام گرفته است. 

لایت کوین: لایت کوین که یکی از قدیمی‌ترین آلت کوین‌ها است با هدف پرداخت سریع با ایجاد تغییراتی بر روی کدهای بیت کوین توسط چارلی لی به وجود آمد. این ارز با نام نقره دیجیتال نیز شناخته می‌شود.

بیت کوین کش: این ارز دیجیتالی که یکی از تازه‌ترین ارزها محسوب می‌شود که در سال 2017 با انجام تغییراتی بر روی کدهای بیت کوین به وجود آمد و در سال ۲۰۱۸ هم به دو زنجیره SV و ABC تقسیم شد. در حال حاضر زنجیره ABC با نام بیت کوین کش به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بهترین ارزهای دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال جدید:

  • یونی سواپ (Uniswap) (UNI)
  • یرن فایننس (yearn.finance) (YFI)
  • پولکادات (Polkadot) (DOT)
  • یو ام ای (UMA) (UMA)
  • کامپاند (Compound) (COMP)
  • کوساما (Kusama) (KSM)
  • سلو (Celo) (CELO)
  • هایپر اکسچنج (HyperExchange) (HX)
  • دای (Dai) (DAI)
  • بیتز کوین (BeatzCoin) (BTZC)
ارزهای دیجیتال جدید
ارزهای دیجیتال جدید

ارزهای دیجیتال آینده دار

در حال حاضر همانطور که گفته شد تعداد ارزهای دیجیتالی به بیش از 2000 عدد می‌رسد که شما می‌توانید بر روی هر یک از این ارزها سرمایه گذاری کنید. اما به طور کلی ارزهای دیجیتالی شناخته شده که برای خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرند مطمئن‌تر از ارزهای دیگر هستند و آینده خوبی دارند.

البته شما قبل از سرمایه گذاری باید تصمیم بگیرید که قصد سرمایه گذاری بلند مدت دارید یا کوتاه مدت؟ زیرا در این راه برخی از ارزها برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و برخی دیگر برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب هستند. بنابراین شما پس از تصمیم گیری می‌توانید با قدرت به راه خود ادامه دهید 
به طور کلی پس از وارد شدن به بازار رمز ارزها شما باید هر لحظه ارزهای دیجیتالی را مورد بررسی قرار دهید و با شیوه‌های افزایش و کاهش قیمت آن آشنا شوید. 
به عنوان مثال ارزهای دیجیتالی اتریوم و بیت کوین ارزهایی هستند که نه تنها ارزش آن کم نمی‌شود بلکه سالانه بیشتر هم خواهد شد.

ارزهای دیجیتال آینده دار
ارزهای دیجیتال آینده دار

تحلیل ارزهای دیجیتال به زبان ساده

  • تحلیل ارز بیت کوین

بیت کوین که در رده اول ارزهای دیجیتالی قرار دارد در ۲۵ آوریل تا کف ۴۶.۹۸۵ دلار پایین رفت اما این روند تثبیت نشد. این نشان دهنده این است که فروشندگان نتوانستند اوضاع را کنترل کنند ولی در عوض خریداران توانستند که در قیمت‌های پایین این ارز را خریداری کنند. همچنین با توجه به افزایش خریدهای ثبت شده، قیمت بیت کوین امروز به بالای ۵۰.۴۶۰ دلار رسیده است. با توجه به شیب رو به پایین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و شاخص قدرت نسبی می‌توان گفت که فروشندگان کنترل بیشتری نسبت به خریداران این ارز دارند. انتظار می‌رود که فروشندگان در ناحیه میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، قدرتمندتر ظاهر شوند.

  • تحلیل ارز اتریوم و تتر

قیمت اتریوم در ۲۵ آوریل بر روی ۲.۲۵۹ دلار بود. این امر نشان دهنده خرید این رمز ارز در سطوح پایین بوده است و در حال حاضر خریداران سعی دارند که قیمت را از ۲.۵۴۵ دلار به ۲.۶۴۵ دلار افزایش دهند. اگر این مسئله با موفقیت روبرو شود ارزهای اتریوم و تتر روندی صعودی خواهند داشت و به ۳.۰۰۰ دلار خواهند رسید.

  • تحلیل ارز ریپل

با توجه به عبور ریپل از ناحیه حمایتی ۰.۸۶ می‌توان گفت که خریداران سعی به احیای قیمت آن دارند‌ و موفق شده‌اند قیمت را تا بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در‌ محدوده ۱.۲ دلار بالا ببرند. اگر خریداران در این روند موفق شوند، ریپل‌ می‌تواند تا ۱.۴۶ دلار افزایش پیدا کند.

  • تحلیل ارز دوج‌کوین

فروشندگان این رمز ارز تا ۲۵ آوریل سعی داشتند که قیمت دوج کوین را تا زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه پایین بیاورند اما موفق نشدند، بنابراین اگر خریداران بتوانند قیمت را تا ۰.۲۹ دلار افزایش دهند می‌توانیم شاهد افزایش ۰.۳۵ دلاری این ارز باشیم.

تحلیل ارزهای دیجیتال
تحلیل ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال

اولین نکته‌ای که در رابطه با سرمایه گذاری بر روی رمز ارزها باید در نظر داشته باشید این است که انتشار خبری در رابطه با یک ارز، به عنوان مثال تایید یا عدم تایید و یا ممنوعیت استفاده از آن ارز در یک کشور می‌تواند موجب کاهش و یا افزایش قیمت آن شود. با توجه به نوسانات این ارزها، مورد تایید بانک‌های مرکزی قرار نمی‌گیرند و نمی‌توان آن‌ها را برای مبادلات روزانه مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال در سال‌های اخیر رمز ارزها با نوسانات شدید بین 130 میلیارد تا 373 میلیارد دلار خرید و فروش داشته‌اند.

با توجه به گفته کارشناسان با هماهنگ شدن این ارزها و عدم توان دخالت بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در تولید و گردش آن‌ها، حجم رمز ارزها به صورت یک متغیر محاسبه شده درونی افزایش پیدا می‌کند و به تدریج به ثبات بیشتری می‌رسند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ، بیت کوین را به عنوان پول قانونی می‌شناسند، بنابراین می‌توان گفت که هر چه ثبات رمز ارزها بیشتر و نوسان قیمت آن‌ها کمتر، امکان استفاده از آن‌ها در معاملات تجاری بیشتر می‌شود.

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال
سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال

آینده ارزهای دیجیتال

با توجه به تغییرات سریع فناوری و ارتباطات در 50 سال اخیر، انتقال ارز برای خرید و فروش کالا ماندگارترین و مهم‌ترین تغییر در نظام پولی بین المللی بوده است. البته ایده ساتوشی ناکاموتو بود که در سال ۲۰۰۸ بیت کوین را به وجود آورد و ایده استفاده از ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده و غیر متمرکز را به عنوان جایگزینی برای پول‌های فیزیکی که مورد پذیرش دولت بودند را مطرح کرد اما در حال حاضر بسیاری از افراد برخی از ارزها را پذیرفته و از آن استفاده می‌کنند اما هنوز برخی از مردم این مفهموم را قبول نکرده و رمز ارزها را غیر قابل اعتماد می‌شناسند به همین علت به روش قبلی خود پیش می‌روند.
برای آنکه رمز ارزها بیشتر مورد استفاده قرار گیرند ابتدا باید اعتماد مصرف کنندگان را به خود جلب کنند. البته با توجه به پیچیدگی‌هایی که رمز ارزها نسبت به پول فیزیکی دارند، مردم را از پذیرش منصرف می‌کنند.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی