لزوم استفاده از لوسیون بدن

لزوم استفاده از لوسیون
خشکی و زبری پوست از مشکلات شایع پوستی هستند که اغلب افراد با آن رو به رو می‌شوند. یکی از روش‌های درمان و پیشگیری از این خشکی، استفاده از لوسیون بدن است. لوسیون‌ها انواع مختلفی دارند که باید متناسب با نوع پوست و نیازهای آن از لوسیون‌ها استفاده کرد. با ادامه این مطلب در بازار گیت همراه ما باشید.

لزوم استفاده از لوسیون بدن

حتما تا به حال با خشکی و زبری پوست دست و بدن خود مواجه شده‌اید. خشکی پوست یکی از مشکلات شایع در بین افراد است که بروز آن دلایل مختلفی دارد. همه ما به دنبال داشتن پوستی نرم و شاداب هستیم اما زمانی که از مواد شوینده استفاده می‌کنیم این لطافت از بین رفته و جای خود را به خشکی و زبری پوست می‌دهد. 
با گذر زمان چربی‌های سطح پوست بر اثر عوامل مختلفی همانند پیری، استفاده از مواد شوینده و برخی بیماری‌های پوستی از بین رفته و پوست فرد دچار خشکی و زبری می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل پوستی بهتر است که روش‌های پیشگیری کننده استفاده کنیم.

اما سوال این است که بهترین راه پیشگیری از خشکی پوست بدن چیست؟ جواب این سوال استفاده از لوسیون‌های مرطوب کننده پوست است. 

لوسیون بدن چیست؟ 

واژه لوسیون برگرفته از واژه فرانسوی لوسیون است. لوسیون به معنی پماد موضعی است که به عنوان یک مرطوب کننده از آن یاد می‌شود. اساسا لوسیون‌ها از ترکیب آب و روغن تهیه شده‌اند و ترکیبات مختلفی دارند. ترکیبات به کار رفته برای تولید لوسیون‌ها موادی غنی برای پوست هستند که تاثیرات مثبت زیادی بر روی آن‌ خواهند داشت. 
امروزه شاهد تولید انواع لوسیون‌ها هستیم که هر یک از آن‌ها محصول برندی خاص بوده و ویژگی‌های متفاوتی نسبت به دیگر محصولات دارند.

در ادامه این مقاله شما را با ویژگی‌های یک لوسیون مناسب و کارامد آشنا خواهیم کرد. 

لوسیون بدن چیست
لوسیون بدن چیست

ترکیبات رایج در لوسیون‌های بدن

  • ویتامین‌ها در ترکیبات لوسیون بدن: 

در ساخت لوسیون‌ها از ویتامین‌های لازم برای حفظ سلامت پوست استفاده می‌شود. ویتامین‌هایی همانند ویتامین C که برای حفظ لطافت و شادابی پوست فرد بسیار مفید است. ویتامین C باعث از بین رفتن و کمتر شدن چین و چروک‌های پوست خواهد شد. 
دیگر ویتامین مهم به کار گرفته شده در اکثر لوسیون‌ها ویتامین E می‌باشد. این ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی خود می‌تواند التهابات پوستی را کاهش داده و موجوب درمان آسیب‌های پوستی موجود در فرد شود. 

  • کرودامول در ترکیبات لوسیون بدن: 

مواد مغذی زیادی در ساخت لوسیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها کرودامول نام دارد. کرودامول به عنوان یک مرطوب کننده قوی شناخته شده است که می‌تواند پوست فرد را به خوبی نرم کند. 

  • روغن مورینگا در ترکیبات لوسیون بدن: 

گیاه مورینگا، گیاهیست که منشا آن در قاره آفریقاست. خواص نرم کنندگی این گیاه بر هیچ کس پوشیده نیست به همین دلیل در ساخت لوسیون‌های بدن از روغن این گیاه استفاده می‌شود. 

  • اولئونیک اسید در ترکیبات لوسیون بدن: 

اولئونیک اسید یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و کارآمد است. از این ماده در لوسیون‌ها برای القای خاصیت نرم کنندگی به آن استفاده می‌کنند. دیگر مزیت این آن است که موجب بالا رفتن خاصیت ارتجاعی پوست شده و پوستی لطیف و شاداب را برای فرد فراهم می‌کند. 

فواید لوسیون بدن
ترکیبات رایج در لوسیون‌های بدن

انواع پوست و لوسیون مختص به آن 

  • پوست خشک

افرادی که دارای پوست خشک هستند در ابتدا باید به محتویات لوسیون مورد استفاده خود توجه کنند چرا که برخی لوسیون‌ها حاوی الکل هستند که پوست را به شدت خشک می‌کنند در نتیجه برای افرادی با پوست خشک اصلا مناسب نیستند. اگر پوستی خشک دارید از لوسیون‌هایی که حاوی روغن جوجوبا و یا روغن دانه آفتابگردان هستند استفاده کنید.

فواید آبرسانی پوست
درمان خشکی پوست بدن با لوسیون
  • پوست چرب

اگر پوست چربی دارید باید از لوسیون‌هایی استفاده کنید که بر پایه آب ساخته شدند. دلیل این موضوع این است که این قبیل لوسیون‌ها بر روی پوست‌های چرب بهتر جذب شده و کارایی بهتری از خود نشان خواهند داد. نکته‌ای که افراد با پوست چرب باید به آن توجه کنند، عدم استفاده از لوسیون‌های الکلی و یا وازلین است. 

  • پوست معمولی 

افراد با پوست معمولی باید از ژل‌های مختص به پوست خشک و یا چرب دوری کنند چرا که کارایی لازم را برای آن‌ها نداشته و در مواردی می‌تواند آثار مخربی نیز بر روی پوست آن‌ها داشته باشد. این افراد باید از لوسیون‌های حاوی ویتامین C و E استفاده کنند. 

  • پوست ترکیبی

سعی کنید از لوسیون‌های بدون روغن برای پوست ترکیبی استفاده کنید. افرادی با پوست ترکیبی باید بر توازن خشکی و چربی پوست خود دقت داشته و برای حفظ آن تلاش کنند. 

  • پوست حساس

اصلی‌ترین نکته درباره افرادی با پوست حساس عدم استفاده از لوسیون‌هایی است که حاوی رنگ، اسانس و مواد شیمیایی هستند. 

درمان خشکی پوست بدن
لوسیون برای انواع پوست

مزایای لوسیون بدن 

  • شفافیت پوست

یکی از اصلی‌ترین فواید استفاده از یک لوسیون بدن مناسب و سازگار با پوست، شفاف‌تر شدن پوست و درخشندگی آن است. لوسیون‌ها به خوبی پوست را پاکسازی کرده و زیبایی آن را حفظ می‌کنند. 

  • آبرسانی 

آبرسانی به پوست یکی از مهم‌ترین بخش‌های حفظ سلامت پوست است و این آبرسانی دقیقا یکی از وظایف اصلی یک لوسیون بدن خوب است. با استفاده از لوسیون بدن می‌توانید پوست خود را آبرسانی کرده و پوستی شاداب و سالم با کمترین میزان تعریق داشته باشید. 

  • رفع خشکی و ترک پوست

یکی از اصلی‌ترین مشکلات افراد، خشکی پوست و ایجاد ترک‌هایی بر روی سطح آن است. افرادی که در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنند برای جلوگیری از بروز این قبیل مشکلات باید حتما از لوسیون بدن مناسب برای پوست بدن خود استفاده کنند. 

  • خوشبو کننده پوست

لوسیون‌هایی با رایحه‌های مختلف ساخته می‌شوند که بسیار محبوب هستند. حتی اگر پوست نیاز به استفاده از مواد درمانی و مراقبتی نداشته باشد هم می‌توانید از لوسیون‌ها به عنوان یک خوشبو کننده و نرم کننده پوست استفاده کنید. 

فواید لوسیون بدن
لوسیون به عنوان خوشبو کننده پوست

چگونه از لوسیون بدن استفاده کنیم

قبل از استفاده از لوسیون بهتر است پوست خود را به خوبی با ماده شوینده مناسب شسته و آن را تمیز کنید. بهترین راه آن است که به مدت 20 دقیقه دوش بگیرید و پوست خود را تمیز بشوئید. توجه کنید نباید در هنگام دوش گرفتن از آب خیلی داغ و یا خیلی سرد استفاده کنید چرا که برای پوست زیان آور است. 
قبل از مصرف لوسیون آن را بر روی دست ریخته و سپس بر روی سطح پوست خود بمالید. چند لحظه صبر کنید تا لوسیون جذب پوست شود سپس از حمام خارج شده و لباس بپوشید. 

طرز استفاده از لوسیون
طرز استفاده از لوسیون

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی