چگونه شامپوی مناسبی را برای موها انتخاب کنیم؟

شامپوی مناسب برای انواع مو
امروزه با توجه به تنوع بسیار زیاد در بین شامپوهای موجود در بازار انتخاب یک محصول سازگار با جنس پوست سر و موها کاری دشوار است. در این مقاله انواع شامپوهای مناسب برای جنس موهای مختلف را بررسی کرده‌ایم. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را در خرید شامپو داشته باشید تا انتها همراه بازار گیت باشید.

چگونه شامپوی مناسبی را برای موها انتخاب کنیم؟

کدام شامپو مناسب موی سر شماست؟ این سوال شاید بارها در هنگام خرید شامپو برایتان پیش آمده که در بین این حجم از تنوع محصولات موجود کدام یک بهترین انتخاب برای شماست. 
برای یافتن پاسخ مناسب برای این سوال قبل از دانستن ویژگی‌های شامپوی مورد نظرتان باید جنس پوست سر خود را شناسایی کنید. شاید خرید بهترین و گران قیمت ترین شامپوی موجود در بازار نیز بدون توجه به سازگاری آن با پوست سر  انتخاب نادرست و زیان آوری باشد. 

انتخاب شامپوی مناسب 
انتخاب شامپوی مناسب 

امروزه شاهد تولید تعداد بسیار زیادی از شامپوهای مختلف هستیم که هر کدام از آن‌ها با ویژگی‌های مختص به خود عرضه می‌شوند. انتخاب از این میان برای هر فردی می‌تواند بسیار سخت باشد. برای خرید یک شامپوی مناسب بهتر است در ابتدا جنس پوست سر خود را به خوبی بشناسید و پس از آن به دنبال خرید یک شامپوی مناسب با مواد مورد نیاز و مفید برای پوست و موی سر بگردید.

در این بخش یک راهنمای کامل برای خرید شامپوی مناسب برایتان آماده کرده‌ایم تا انتخابی درست و مناسبی در این زمینه داشته باشید. 

راهنمای انتخاب و خرید شامپوی مناسب
راهنمای انتخاب و خرید شامپوی مناسب

شناخت نوع پوست سر

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم شناخت جنس پوست سر در خرید شامپوی مناسب بسیار مهم است. شاید اینگونه به نظر آید که شامپو تنها یک شوینده و چربی‌زدا برای موهای شماست در حالی که این یک تصور غلط است. در واقع شامپو برای شستن پوست سر و نرم کننده موهای سر می‌باشد. پس توجه به جنس پوست سر بسیار مهم است. 
به عنوان مثال، بسیاری از افراد پوست سرشان چرب است اما موهای خشکی دارند که در این صورت باید شامپویی مخصوص به پوست چرب و یک نرم کننده  مخصوص موهای خشک را مورد استفاده قرار دهند. 

ترکیبات شامپو

بر روی شامپوها ترکیبات به کار رفته در ساخت آن‌ها نوشته شده است اما شاید سر درآوردن از کاربرد این ترکیبات شیمیایی کار ساده‌ای نیست. یکی از اصلی ترین ترکیبات موجود در شامپوها، سولفات سدیم و آمونیوم لوریل سولفات است. این ترکیبات باعث کف کردن شامپو شده و از بین برنده چربی‌های موجود بر روی مو و پوست سر می‌باشند. این مواد برای برخی افراد مناسب نیستند چرا که موجب از بین رفتن چربی طبیعی سطح پوست سر شده و باعث بیشتر شدن خشکی پوست خواهد شد. درحال حاضر بر روی برخی شامپوها برچسبی به نشانه نداشتن سولفات درج شده است که افرادی که حساسیت دارند از آن‌ها استفاده کنند. در صورت مشاهده نکردن این برچسب بر روی شامپو باید بدانید که آن محصول حاوی سولفات می‌باشد. 

ترکیبات شامپوی سر
ترکیبات شامپوی سر

معرفی انواع شامپو

در این قسمت به بررسی انواع مختلف شامپوهای موجود در بازار می‌پردازیم:

  • شامپوهای تقویت کننده 

شامپوهای تقویت کننده همانطور که از نام آن‌ها پیداست برای موهای ضعیف مناسب هستند. اگر موهای آسیب دیده و یا بیش از حد رنگ کرده دارید بهتر است برای مدتی از شامپوهای تقویت کننده استفاده کنید تا پروتئین لازم برای پوست و موی سر تامین شده و موها به حالت عادی خود باز گردند. 

  • شامپوهای آبرسان و مرطوب کننده

افرادی که موهای ضخیم و فرفری دارند بهتر است که از شامپوهای مرطوب کننده استفاده کنند. این شامپو باعث درخشندگی و صاف شدن موها خواهد شد و استفاده روزانه آن نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد. 

  • شامپوهای نرم کننده 

این نوع شامپوها رطوبت بسیار بیشتری نسبت به شامپوهای مرطوب کننده دارند و همچنین قدرت بیشتری در صافی و لخت شدن موها خواهند داشت.

  • شامپوی مناسب برای پوست و موی چرب 

پوست سر همه ما دارای غدد ترشح کننده مواد مورد نیاز پوست و موی ماست که یکی از آن‌ها غدد سبابه نام دارد. این غدد وظیفه ترشح سبوم را بر عهده دارند که به منظور تامین چربی مورد نیاز پوست ترشح می‌شوند. در بعضی افراد این ترشح بیش از حد معمول است و به همین دلیل مو و پوست سر فرد دچار چرب شدن بیش از حد می‌شود و در اصطلاح می‌گویند که پوست سر چربی دارد. 

شامپوی مناسب کف سر چرب و موی خشک
شامپوی مناسب کف سر چرب و موی خشک

افرادی که موها و پوست سر چربی دارند معمولا نیاز دارند که یک روز در میان موهای سر خود را بشویند. به دلیل شستشوی مداوم و حساسیت پوست و مو باید سراغ شامپوهای مناسب برای پوست و موی چرب بروید که نمونه آن در بازار کم نیست. شامپوهای مناسب برای این نوع پوست و مو نباید حاوی خاصیت مرطوب کنندگی و یا صاف کنندگی باشند چرا که برای پوست چرب زیان‌آور است و باعث ایجاد حالت بد در موها خواهد شد. 
یکی از اصلی ترین مواردی که در انتخاب شامپوی مناسب برای پوست و موی چرب باید به آن توجه کنید خاصیت تقویت و متعادل کنندگی است. یک شامپوی مناسب باید بتواند میزان چربی پوست و مو را به حد معمول رسانده و میزان چربی سطح آن را کاهش دهد. 

  • شامپوی مناسب برای پوست و موی خشک 

اگر پوست سر شما پوسته پوسته شده و یا خارش بسیاری دارد احتمالا دلیل آن خشکی پوست سر و موی شماست. این مشکلات با انتخاب شامپویی مناسب و سازگار با پوست سر قابل حل و درمان است. اما قبل از استفاده از شامپوی مناسب بهتر است دلایل بروز این خشکی را در بدن خود پیدا کرده و برای رفع آن تلاش کنید. معمولا یکی از اصلی ترین دلایل خشکی پوست و مو کمبود آب مورد نیاز در بدن است. سعی کنید روزانه به حد کافی آب بنوشید تا رطوبت کافی بدن تامین شود. دیگر عامل خشکی پوست و مو استفاده بیش از حد از شسوارهای داغ برای خشک کردن مو و حالت دادن به آن است. همچنین بهتر است از مواد شیمیایی حالت دهنده که باعث خشکی مو و پوست سر می‌شود کمتر استفاده کنید.  

شامپو برای موهای خشک و ریزش مو
شامپو برای موهای خشک 

افراد با پوست خشک بهتر است که از شامپوهایی با خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی مو و پوست سر استفاده کنند تا رطوبت لازم برای پوست فراهم شده و پوسته‌های سر کمتر شوند. 
توجه کنید که استفاده از شامپوهای تقویت کننده به هیچ وجه برای این نوع پوست و مو مناسب نیستند چرا که خشکی پوست را تشدید کرده و خارش بیشتری به پوست سر می‌دهند. 
شامپوهایی که حاوی نیوکسین هستند می‌تواند برای موهای خشک بسیار مناسب باشند. 

  • شامپوی مناسب موهای فر

به افرادی که موهای فری دارند پیشنهاد می‌شود از شامپوهایی با PH 4 الی 5 استفاده کنند. شامپوهایی با این مشخصات می‌توانند مو‌‌های فر را تمیز کرده و چربی طبیعی آن را تا حد نرمال حفظ کنند. برای موهای فر نباید از شامپوهای قوی استفاده کرد چرا که به شدت به این مدل مو آسیب خواهند رساند. پزشکان معتقدند افرادی با موهای فر و مجعد باید از شامپوی مخصوص به موهای خشک استفاده کنند تا بتوانند رطوبت و چربی مورد نیاز پوست و موی خود را تامین کنند.

بهترین شامپو برای موهای موج دار
بهترین شامپو برای موهای فر
  • شامپوی مناسب موهای رنگ شده 

استفاده از رنگ‌های شیمیایی باعث خشکی پوست و موی سر شده و باعث تضعیف موها خواهد شد. افرادی که موهای رنگ شده‌ دارند بهتر است که از شامپوهایی با قابلیت تثبیت رنگ مو استفاده کنند همچنین استفاده از شامپوهای تقویت کننده نیز می‌تواند بافت‌های آسیب دیده پوست سر را ترمیم کند و پروتئین‌های لازم برای موها را تامین کند. 

شامپوی خوب برای موهای خشک و رنگ شده
شامپوی خوب برای موهای خشک و رنگ شده
  • شامپوی مناسب موهای دارای شوره

شامپوهای ضد شوره برای درمان پوست سر افرادی که شوره سر دارند کارامد خواهد بود. توجه کنید که نباید از شامپوهای خیلی قوی و شیمیایی استفاده کنید چرا که شوره و خارش سر را تشدید خواهد کرد. 

  • شامپوی مناسب موهای معمولی 

موهای معمولی به حد کافی درخشنده، صاف و چرب هستند. این قبیل افراد نیازی به استفاده از نوع خاصی از شامپوها ندارند و می‌توانند از شامپوهای معمولی موجود در بازار استفاده کنند. البته توجه کنید که شستن مکرر موها به صورت روزانه باعث آسیب دیدن و خشکی پوست و موها خواهد شد.

شامپوی ملایم روزانه
شامپوی ملایم روزانه

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی