علائم شایع و درمان آبله مرغان در کودکان چگونه است؟

ابله مرغان در کودکان
آبله مرغان در کودکان بیماری شایع و بسیار مسری محسوب می‌شود به طوری اگر یکی از بچه‌ها مبتلا شود، احتمال ابتلای خواهر و برادر کوچک او و دوستانش نیز بسیار بالا می‌رود. گرچه آبله مرغان بیماری خطرناکی نیست اما بیماری سختی محسوب می‌شود زیرا در طول بیماری شاهد جوش و تاول‌های قرمز رنگ بر روی پوست هستیم.

علائم شایع و درمان آبله مرغان در کودکان چگونه است؟

آبله مرغان در کودکان یک بیماری نسبتا شایع می‌باشد که البته خطرناک نیست اما باید با توجه به اصول و قواعدی که به شما گفته می‌شود از کودک خود که دچار آبله مرغان شده مواظبت کنید. همچنین با توجه به این که بیشتر افراد در سنین پایین یعنی کودکی و نوجوانی این بیماری را می‌گیرند، شما به عنوان والدین هرچه زودتر باید اطلاعاتی را در رابطه با این بیماری کسب کنید. 

به طور کلی آبله مرغان یک بیماری آزار دهنده‌ای است که با جوش‌های قرمز و خارش زیاد جوش‌ها همراه است و موجب ناراحتی کودک و والدین می‌شود. همچنین کودکی که به آبله مرغان مبتلا می‌شود نباید به مدرسه برود و همچنین نباید با افراد هم سن و سال خود بازی کند زیرا ممکن است که این بیماری را به آن‌ها هم انتقال دهد.

در این مقاله قصد داریم شما را با آبله مرغان در کودکان و نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به آبله مرغان در منزل آشنا کنیم و راه‌کارهایی برای مراقبت از جوش‌های آبله مرغان و بهبود خارش آن‌ها به شما یاد بدهیم. همراه ما باشید.

آبله مرغان در کودکان
آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان چیست؟

بیماری آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که با تب و جوش‌های پوستی همراه است که این جوش‌ها همواره موجب خارش پوست فرد می‌شوند. بیماری آبله مرغان یکی از بیماری‌های بسیار شایع در دوران کودکی به خصوص در سنین زیر 12 سال است.

آبله مرغان چیست
آبله مرغان چیست؟

عامل ایجاد آبله مرغان چیست؟

عاملی که موجب بروز بیماری آبله مرغان می‌شود ویروس " زوستر " است. خوشبختانه به دلیل آن که واکسن این بیماری ساخته شده و در دسترس عموم قرار گرفته است می توان از آن جلوگیری کرد. زمان تزریق این واکسن بین 12 تا 15 ماهگی است اما برای محافظت بیشتر و مطمئن شدن از کارآمد بودن واکسیناسیون پیشنهاد می‌دهیم که دوز یادآور این واکسن را کودکان در سنین 4 تا 6 سالگی مجددا تزریق کنند.
جالب است بدانید که برخی از افراد تنها به یک مرحله از آبله مرغان مبتلا می‌شوند اما برخی از دیگر افراد به ویروس VZV مبتلا می‌شوند که این بیماری ممکن است علائم دیگری نداشته باشد و بعد از سال‌ها مجددا در فرد نمایان شود و به صورت بیماری زونا در بزرگسالان خود را نشان دهد.

عامل ایجاد آبله مرغان در کودکان
عامل ایجاد آبله مرغان در کودکان

علائم آبله مرغان در کودکان

معمولا بیماری آبله مرغان در کودکان به صورت خفیف نمایان می‌شود اما در موارد شدیدی هم ممکن است جوش‌هایی در تمام نقاط بدن همچون گلو، مجرای ادرار، چشم‌ها، گوش‌ها و واژن نیز نمایان شود.
از رایج ترین علائم آبله مرغان در افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب ( پیشنهاد می‌کنیم برای درمان تب کودکان، مقاله 5 روش سریع پایین آوردن تب در کودکان و نوزادان را مطالعه بفرمایید. )
  • بروز اتهابات و جوش‌های قرمز رنگ روی پوست صورت و بدن
  • بدخلقی و بی حوصلگی
  • سرفه کردن
  • بی اشتهایی
  • سردرد
  • خستگی شدید
  • حالت تهوع

بروز دانه‌های قرمز بر روی پوست که اول بر روی سر و بعد بر روی بدن نمایان می‌شوند و بعد از آن به دست‌ها، صورت و پاها هم می‌رسند ممکن تعدادشان به 200 تا 500 عدد هم که با خارش بسیار همراه است برسد.
از زمانی که بیماری آبله مرغان در فردی رخ می‌دهد مراحل زیر طی می‌شوند:

  • ابتدا تا 48 ساعت اول این ویروس خفیف است.
  • پس از گذشت 48 ساعت جوش‌های صورتی و قرمز بر روی پوست نمایان می‌شود و بعد از گذشت چند روز از بین می‌روند.
  • بعد از آن تاول‌هایی بر روی پوست نمایان می‌شود که پر از مایع هستند.
  • در پایان دوره بیماری هم تمامیموارد بالا از بین می‌روند و پوست بهبود می‌یابد.
تاول‌ها و جوش‌های قرمز از علائم آبله مرغان
تاول‌ها و جوش‌های قرمز از علائم آبله مرغان

علائم آبله مرغان در نوزادان

علائم اولیه ابتلای نوزادان به آبله مرغان همانند علائم آنفولانزا است. این علائم اولیه دو روز قبل از بروز جوش‌های پوست نمایان می‌شود. البته در برخی از کودکان هیچ گونه علائم اولیه‌ای نمایان نمی‌شود و تنها ممکن است که جوش‌های قرمز لکه‌دار ایجاد شود.

علائم آبله مرغان در نوزادان
علائم آبله مرغان در نوزادان

آیا آبله مرغان واگیردار است؟

بله آبله مرغان کودکان بسیار واگیردار است اگر کودک شما دچار آبله مرغان شده باشد می‌تواند آن را به سرعت به کودکان دیگری نیز انتقال دهد. همچنین علائم اولیه بروز آبله مرغان در کودکان دیگر بعد از گذشت دو هفته بعد از ابتلای نفر اول نمایان خواهد شد. 
فردی که به آبله مرغان مبتلا شده است با روش‌های زیر می‌تواند این ویروس را انتقال دهد:

  1. فرد با سرفه کردن یا عطسه کردن ویروس را در هوا منتشر می‌کند.
  2. خارج شدن بزاق دهان و مایعات از تاول‌ها
آیا آبله مرغان واگیردار است؟
آیا آبله مرغان واگیردار است؟

درمان آبله مرغان در کودکان چگونه انجام می‌شود؟

با توجه به این که این بیماری ریشه ویروسی دارد بنابراین نمی‌توان از آنتی بیوتیک برای درمان آن کمک گرفت اما اگر زخم‌ها عفونی شده باشند برای فرد آنتی بیوتیک هم لازم می‌شود. هنگامی که کودک جوش‌ها و تاول‌ها را دستکاری می‌کند و یا آن‌ها را می‌خاراند با خراش دیدن‌شان ممکن است که عفونی شوند. برای درمان آبله مرغان در کودکان پزشک ممکن است که یک داروی ضد ویروس نیز تجویز کند که انتخاب نوع دارو به عوامل زیر بستگی دارد:

  • میزان عفونت
  • میزان سن و سلامتی کودک
  • زمان درمان
درمان آبله مرغان در کودکان
درمان آبله مرغان در کودکان 

در زمان آبله مرغان کودکان چگونه به بهتر شدن فرزندمان کمک کنیم؟

  1. در چند روز اول بروز این بیماری از کمپرس آب سرد کمک بگیرید و هر چهار ساعت یک بار بچه را با آب ولرم حمام کنید.
  2. محصولات بهداشتی که برای فرزند خود استفاده می‌کنید باید حاوی جو دوسر باشند زیرا جوی دوسر می‌تواند به کاهش خارش کودک کمک کند. شما این محصولات را می‌توانید در داروخانه‌ها پیدا کنید.
  3. بدن کودک را به آرامی خشک کرده و حوله را روی پوست او نکشید.
  4. از پزشک متخصص اطفال کمک بگیرید و داروهای خوراکی بدون نسخه را برای کاهش خارش تهیه کنید.
  5. از پزشک متخصص اطفال برای استفاده از کرم‌های مسکن برای کودک خود کمک بگیرید.
  6. ناخن کودک‌تان را تمیز و کوتاه نگه دارید.
  7. غذاهای نرم سرد و ملایم برای کودک خود تهیه کنید زیرا خوردن و آشامیدن کودکی که به آبله مرغان مبتلا شده است دشوار می‌شود. همچنین از تهیه غذاهای شور و اسیدی برای کودک‌تان پرهیز کنید.

توجه: توجه داشته باشید که هرگز به کودکی که به آبله مرغان مبتلا شده است آسپیرین ندهید زیرا ممکن است که منجر به بروز بیماری خطرناکی به نام سندروم ری شود.

بهبود آبله مرغان در کودکان
بهبود آبله مرغان در کودکان

چگونه می‌توان از بروز آبله مرغان در کودکان جلوگیری کرد؟

واکسن آبله مرغان بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری است. طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شده است که 98 درصد از افرادی که دوز پیشنهادی واکسن را دریافت نموده‌اند در برابر این بیماری محافظت شده‌اند اما اگر واکسن محافظت کامل را ارائه ندهد به طور قابل توجهی شدت این بیماری در فرد کاهش پیدا می‌کند.

مطلب مفید بود؟
3
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی