15 ایده برای بازی کودکان در خانه با کمترین سر و صدا در کرونا

بازی کودکانه در خانه
نیاز به بازی برای کودکان به اندازه تمام نیازهای دیگر او مهم است و باید به بهترین شکل ممکن برآورده شود. در دنیای امروز که مدل زندگی افراد از مدل سنتی به مدرنیته در حال تغییر است، شیوه بازی کودکان مخصوصا در آپارتمان‌ها نیز کاملا تغییر کرده است. در این مقاله 15 بازی جذاب کودکانه را معرفی کردیم.

15 ایده برای بازی کودکان در خانه با کمترین سر و صدا در کرونا

از تاثیر بازی روی جسم و روح فرزندتان آگاهی دارید؟ می‌دانید که بازی کردن برای کودکان امری واجب و حیاتی است؟ متاسفانه با تغییر شیوه زندگی از سنتی به مدرنیته و تغییر مدل خانه‌های حیاط‌دار به آپارتمان‌های کوچک، شیوه تربیتی و بازی‌های کودکان نیز تغییر کرده است. همچنین با توجه به دوران اپیدمی کرونا و وضعیت قرنطینه، شرایط برای کودکان بسیار سخت شده است.

بنابراین شما باید به دنبال روش‌هایی باشید تا فرزندان‌تان در خانه بتوانند سرگرم شوند و مهارت‌ها و خلاقیت‌ها در آن‌ها پرورش یابد. در این مقاله قصد داریم شما را با چندین بازی کودکان که در خانه می‌توانید با فرزند خود انجام دهید آشنا کنیم.

بازی‌های کودکانه تنها برای سرگرمی نیستند بلکه برای کم کردن فشار روانی کودک و والدین هم کاربرد دارند. حتی هنگامی که فرزندان بزرگ‌تر هم برای مدت طولانی مطالعه می‌کنند و یا درس می‌خواند برای رفع خستگی نیاز به بازی دارند تا از این خستگی رهایی پیدا کنند. همه بچه‌ها مشتاقانه به دنبال بازی‌هایی هستند که آن‌ها را سرگرم کند. 

ایده برای بازی کودکانه در خانه
15 ایده برای بازی کودکان در خانه با کمترین سر و صدا

1. بازی کودکانه ساختمان سازی

شما می‌توانید فرزند خود را با ساختمان سازی سرگرم کنید اما برای انجام این کار نیاز به وسایل و ابزار گران قیمت و خاصی ندارید. شما این بازی را می‌توانید با کارت‌های بازی، ساختمان‌های فانتزی، چوب بستنی و یا کارت‌هایی که در خانه دارید انجام دهید و برج یا قلعه بسازید. شما می‌توانید با فرزند خود مسابقه ساختن بلندترین قلعه یا ساختمان را انجام دهید و لحظات هیجان انگیز و شادی را با فرزند خود تجربه کنید.

بازی ساده دخترانه در خانه
بازی ساختمان سازی برای کودکان 

2. بازی کودکانه معما و پازل

یکی دیگر از بازی‌های کودکانه، معماهای شناختی خلاقانه و حل مسئله هستند که برای کودکان بسیار مناسب می‌باشند. شما این معما را می‌توانید از فروشگاه‌های اسباب بازی تهیه کنید البته باید توجه داشته باشید که این معماها باید متناسب با سن فرزندان تهیه شوند تا بتوانید خودتان هم او را در حل معما همراهی کنید.
یکی دیگر از روش‌هایی که می توانید با فرزند خود معما حل کنید این است که جلوی فرزند خود یک تکه کاغذ بگذارید و به او اجازه دهید بر روی کاغذ طراحی کند سپس با استفاده از قیچی قسمت‌هایی از آن طرح را جدا کنید و سپس از فرزند خود بخواهید طرح را کامل کند.

بازی های کودکانه
بازی معما و پازل برای کودکان

3. ساختن داستان‌های طنز و بامزه برای کودکان

این بازی یکی از بازی‌های هیجان انگیز برای فرزندان بزرگ‌تر است. برای انجام این بازی ابتدا فرزندان خود را به دو دسته تقسیم کنید سپس به هر یک از گروه ها یک پاکت که پر از اجسامی همچون اسباب بازی، قاشق، توپ، جوراب و دیگر وسایل هستند بدهید سپس به هر یک از گروه ها اجازه دهید تا 15 دقیقه بر روی آن تمرکز کنند تا داستان بامزه ای در رابطه با آن بسازند. این بازی بدون آن که رقابتی میان دو گروه ایجاد کند آن ها را بسیار سرگرم و شاد نگه میدارد علاوه بر این موضوع می‌توانید به فرزندان خود اجازه دهید که به  داستان های دوستان خود امتیاز بدهند.

4. بازی کودکانه تعادل

یک بازی بسیار عالی در خانه برای کودکان بازی تعادل است. همانطور که می‌دانید بچه‌ها علاقه به تعادل دارند و همیشه سعی می‌کنند که تعادل خود را حفظ کند و بر روی یک تخته حرکت کنند. شما در حین بازی برای آن که هیجان بازی افزایش پیدا کند می‌توانید موسیقی هم پخش کنید و از فرزند خود بخواهید که بر روی خط راست مشخص شده حرکت کند و تعادل خود را حفظ کند. همچنین اگر می‌خواهید هیجان بازی بیشتر شود می‌توانید از آن‌ها بخواهید که به طور لیلی‌وار این کار را انجام دهند و یا به صورت عقب عقب بر روی یک سطح صاف حرکت کند.

بازی در قرنطینه برای کودکان
بازی تعادل برای کودکان

5. بازی کودکانه پیدا کردن گنج

یک بازی ساده کودکانه مخصوصا بازی ساده دخترانه در خانه، بازی پیدا کردن گنج می‌باشد. در این بازی فرزند باید به دنبال یک شیء گمشده که با پیدا کردن آن به جایزه می‌رسد بگردد. البته باید در ابتدای بازی نکاتی را بر روی کاغذ یادداشت کنید. توجه داشته باشید که شما باید در این بازی خلاقیت به خرج دهید و اولین نشانه‌هایی که برای فرزندتان به جا می‌گذارید باید پیدا کردن آن راحت باشد. به عنوان مثال ابتدا در ظرف غذای بچه و سپس باقی نشانه‌ها را در نقاط مختلف خانه مخفی کنید تا فرزندتان بتواند به راحتی به آخرین نشانه برسد و جایزه خود را پیدا کند. شما می‌توانید از سکه برای جایزه کمک بگیرید و هنگامی که فرزندتان نشانه‌ای را پیدا می‌کند آن سکه را به عنوان جایزه درون قلک خود بیندازد.

6. بازی کودکانه سیب زمینی داغ

در این دوران که بچه‌ها بیرون از خانه نمی‌توانند بروند شما می‌توانید یک بازی در خانه بمانیم راه بیندازید. به عنوان مثال می‌توانید از بازی سیب زمینی داغ کمک بگیرید. این بازی موجب می‌شود که فرزندتان در خانه سرگرم و در لحظه شاد باشد. برای انجام این بازی ابتدا باید از بچه‌ها بخواهید که به صورت دایره‌وار کنار یکدیگر بر روی زمین بشینند سپس آهنگی را پخش کنید و به آن‌ها یک توپ یا یک سیب زمینی بدهید و از آن‌ها بخواهید که با تمام سرعت خود آن را دست به دست کنند و پس از آن که موسیقی تمام شد بازیکنی که توپ در دستش باقی مانده است باید از حلقه بازی خارج شود. این بازی باید آنقدر ادامه پیدا کند که تنها یک نفر باقی بماند و برنده بازی شود.

بازی ساده دخترانه در خانه
بازی پیدا کردن گنج برای کودکان

7. بازی با حس لامسه برای کودکان

بیشتر بچه‌هایی که پیش دبستانی هستند عاشق بازی‌های حسی و لمس کردن می‌باشند بنابراین شما می‌توانید این بازی را در خانه برای فرزند خود برپا کنید. برای انجام این بازی تنها کافی است که یک جعبه کفش و یا جعبه‌ای که در خانه دارید را انتخاب کرده و سپس آن را از یک طرف سوراخ کنید، توجه داشته باشید که بزرگی سوراخ باید به اندازه‌ای باشد که یک دست کودک به راحتی داخل جعبه وارد شود. اگر شما قصد دارید که بازی را هیجان انگیز کنید می‌توانید جعبه را زیباتر کنید. به عنوان مثال به آن وسایل تزئینی آویزان کنید. حال برای شروع این بازی باید چیزی را داخل جعبه بگذارید و از فرزند خود بخواهید که حدس بزند داخل جعبه چیست؟ همچنین بچه می‌تواند از شما سوالاتی را در رابطه با شیشه‌ای که داخل جعبه است بپرسد و شما می‌توانید آن‌ها را کمی راهنمایی کنید. شما برای انجام این بازی می‌توانید از رشته اسپاگتی، شانه، میوه، اسباب بازی و... استفاده کنید. همچنین اگر این بازی را به صورت گروهی انجام می‌دهید می‌توانید میان بچه‌ها فضای رقابتی ایجاد کنید و از آن‌ها بخواهید که هر کسی زودتر بتواند متوجه شی داخل جعبه شود یک امتیاز دریافت می‌کند.

8. خمیر بازی و گل بازی برای کودکان

‏یکی از بازی‌های کودکانه بسیار خوب را می ‌توان به بازی خمیر بازی و گل بازی اشاره کرد. این بازی موجب تخلیه هیجانات کودک شده و او می‌تواند با دستان خود چیزی را خلق کند و در نتیجه فرزند احساس شادی و لذت خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که بچه‌‌ها در سنین 2 تا 3 سالگی ممکن است که خمیر بازی را داخل دهان خود کنند بنابراین برای آن که این مشکل را برطرف کنید می‌توانید از خمیر بازی خانگی که با رنگ خوراکی و آرد تهیه می‌شود استفاده کنید تا کودک آن را نخورد و اگر خورد اتفاق بدی برایش نیوفتد.

بازی در قرنطینه برای کودکان
خمیر بازی و گل بازی برای کودکان

9. درست کردن کاردستی با استفاده از چسب و کاغذ رنگی برای کودکان

شما می‌توانید با استفاده از وسایل دور ریختنی و کاغذ رنگی مانند بسته‌های آبمیوه و... از کودک خود بخواهید که کاردستی درست کند. اگر شما برای انجام این کار ایده‌ای ندارید می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و چندین کاردستی که با وسایل دورریختنی یا با کاغذ رنگی درست می‌شوند را پیدا کنید. توجه داشته باشید که کودک شما ممکن است که نتواند به تنهایی این کار را انجام دهد بنابراین شما هم باید او را در این مسیر همراهی کنید و با یکدیگر کاردستی‌های زیبایی درست کنید. پس از آن که کاردستی زیبایی درست کردید آن را بر روی دیوار اتاق فرزند خود آویزان کنید.

10. بازی کودکانه عبور از مانع

تمامی بچه‌ها بازی‌های چالشی را دوست دارند. شما می‌توانید با استفاده از وسیله‌هایی مانند پتو، صندلی، توپ و هر چیز دیگری که بتوانید با استفاده از آن فرزند خود را سرگرم کنید، استفاده کنید. شما با توجه به فضای خانه خود و همچنین با استفاده از وسایلی که می‌توانید استفاده کنید قوانینی را برای فرزند خود تنظیم کنید. به عنوان مثال می‌توانید به فرزند خود بگویید که از روی سطل بپرند و یا از زیر مبل عبور کنند تا به انتهای مسیر برسانید بعد از آن که او این مسیر را به اتمام رساند به او امتیاز بدهید.

بازی در خانه بمانیم
بازی عبور از مانع برای کودکان

11. بازی کودکانه صندلی بازی موزیکال

اگر تعداد زیادی بچه در یک جا جمع شده‌اند و قصد دارید آن‌ها را با یک بازی سرگرم کنید می‌توانید از بازی صندلی بازی موزیکال برای آن‌ها استفاده کنید زیرا این بازی یکی از بازی‌های مورد علاقه همه بچه‌ها است. برای انجام این بازی تنها کافی است که چند صندلی را گرد دور یکدیگر بچینید و یک آهنگ شاد تهیه کنید. توجه داشته باشید که صندلی‌ها باید یکی کمتر از تعداد شرکت کنندگان باشد سپس بچه‌ها را بر روی صندلی بنشانیم. پس از پخش آهنگ باید آن‌ها دور صندلی حرکت کنند و با توقف آهنگ باید بر روی نزدیک‌ترین صندلی بشینند. در انتها کسی که نتوانسته بر روی صندلی بنشیند بازنده است و باید از بازی خارج شود. شما باید این بازی را آنقدر ادامه دهید که تنها یک نفر باقی بماند و او برنده بازی شود.

12. بازی کودکانه بسکتبال جورابی

شما تنها با استفاده از چند جوراب که به یکدیگر گره خوردند و یک سطل آشغال می‌توانید یک بازی بسکتبال راه اندازی و فرزندان خود را سرگرم کنید. برای انجام این بازی تنها کافی است که چندین جوراب را به صورت گلوله کوچک گره بزنید و آن‌ها را حلقه کنید سپس یک ساعت را که در چند قدمی شما قرار گرفته است بگذارید و بعد بچه‌ها را به نوبت اجازه دهید که جوراب را داخل سبد بیندازند. هر که بتواند از فاصله دورتر جوراب را داخل بیندازد برنده این بازی است.

بازی کودکانه در خانه
بازی بسکتبال جورابی برای کودکان

13. بازی کودکانه انداختن سکه در لیوان

بچه‌ها با استفاده از این بازی هماهنگی میان چشم و دست‌شان بهتر می‌شود. شما در این بازی تنها به یک سکه، سنگ ریز و یا توپ پینگ پنگ و لیوان کاغذی یا پلاستیکی نیاز دارید. برای انجام این بازی به هر کودک پنج سکه بدهید و از او بخواهید که با توجه به زمان اعلام شده سکه‌ها را داخل لیوان بی‌اندازند. اگر می‌خواهید هیجان بازی بیشتر شود از بچه‌ها بخواهید که سکه‌ها را از یک لیوان به لیوان دیگر بیندازند.

14. بازی کودکانه آب شو، یخ شو

در این بازی چندین کودک می‌توانند به صورت گروهی با یکدیگر بازی کنند. در این بازی کودکان پس از شنیدن کلمه "یخ شو" باید ثابت بمانند و حرکت نکنند و زمانی که ثابت ماندند نباید تکان بخورد و یا بخندند اگر بخندند و یا حرکت کنند می‌بازند و از بازی خارج می‌شوند.

بازی پیدا کردن گنج برای کودکان
بازی کودکانه آب شو، یخ شو

15. بازی کودکانه چشمک مرگ

شما در این بازی تنها به یک مداد و کاغذ سفید نیاز دارید. برای انجام این بازی باید برای تعداد افرادی که در بازی شرکت می‌کنند کارت سفید تهیه کنید و بر روی دوتا از کارت‌ها کلمه کاراگاه و قاتل را بنویسید و بر روی مابقی کارت‌ها باید کلمه مقتول نوشته شود. بازیکنان کاراگاه بازی را می‌شناسند. شخصی که کارت قاتل را برداشته است باید به طور پنهانی به مقتولین چشمک بزند و کارآگاه باید فرد چشمک‌ زننده یعنی قاتل را پیدا کند. هنگامی که کاراگاه قاتل را پیدا می‌کند شخصی که آخرین بار قاتل بوده کاراگاه می‌شود و کارت‌ها دوباره بین بازیکنان پخش می‌شود

مطلب مفید بود؟
26
9
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی