ادو پرفیوم بهتر است یا ادوتویلت؟ تفاوت بین عطر و ادکلن

تفاوت ادو تویلت و پرفیوم
امروزه افراد هزینه‌های زیادی را برای عطر و ادکلن‌های خود می‌پردازند اما احتمالا تفاوت بین مدل‌های مختلف عطر از نظر میزان اسانس، آب و الکل را در این مدل‌ها نمی‌دانند. مثلا پرفیوم‌ها بیشترین غلظت و ماندگاری را در بین مدل‌های مختلف عطرها دارند که به همان اندازه نیز گران‌تر هستند. همراه ما باشید.

ادو پرفیوم بهتر است یا ادوتویلت؟ تفاوت بین عطر و ادکلن

هنگامی که شما وارد یک مغازه عطر فروشی می‌شوید و یا در گوگل به دنبال خرید یک عطر و ادکلن مناسب می‌گردید، فاکتورهای زیادی برای انتخاب عطر و ادکلن وجود دارد که این فاکتورها شامل رایحه، نوع برند و قیمت عطر و ادکلن می‌شوند. اما همیشه یک فاکتور بسیار مهم افراد را دچار تردید می‌کند و آن هم تفاوت‌های بین عطر، ادکلن، ادو تویلت و پرفیوم می‌باشد. بیشتر افراد هنگام خرید عطر و ادکلن اطلاعاتی در مورد میزان ماندگاری بوی آن‌ها ندارند و به همین دلیل دچار سردرگمی می‌شوند و حتی ممکن است انتخاب خوبی هم نداشته باشند. 
باید بدانید که همه ادکلن‌های موجود در بازار از عصاره‌های روغنی معطر چند ماده شیمیایی ساخته می‌شوند. البته عصاره روغنی معطر ماده اصلی در صنعت عطر سازی می‌باشد که به دلیل غلظت زیادی که دارد به تنهایی نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد بنابراین کارخانه‌های تولیدی عصاره‌های روغنی عطر را با الکل رقیق می‌کنند و آن را به صورت یک محلول رقیق با بوی خوب جهت استفاده عموم به بازار ارائه می‌کنند. در بعضی مواقع نیز با ترکیبات خاصی بادی اسپلش را تولید و برای استفاده روزانه به بازار عرضه می‌کنند.

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت بین عطر، ادکلن، ادو پرفیوم و ادوتویلت آشنا کنیم.

تفاوت ادو تویلت و پرفیوم
ادو پرفیوم یا ادوتویلت

انواع عطر

استفاده از انواع عطرها به طور معمول در زندگی همه افراد به یک عادت تبدیل شده است. بیشتر مردم بدون در نظر گرفتن اینکه چه نوع رایحه‌ای را می‌پسندند هزینه‌های زیادی را صرف برند مورد علاقه خود می‌کنند. اما در زمان انتخاب و خرید درباره تفاوت انواع عطرها و ادکلن‌ها اطلاعات کافی در اختیار ندارند. اساسا رایحه‌ای که در مغازه‌های عطر فروشی وجود دارد همان اسانس عطر است. در واقع این همان چیزی است که به اصطلاح عامیانه به آن "بو" گفته می‌شود. این بو ترکیبی از روغن‌های اصلی مانند آهک و چوب سرو، چوب صندل و موارد مشابه آن‌ها می‌باشد. همچنین این بو مواد خالصی مانند گل رز، گل یاس نرولی و عصاره‌های حیوانی را نیز شامل می‌شود. برخی از  عطرها هم شامل مشک و رایحه‌های مصنوعی که تقریباً هر چیزی می‌تواند باشد، می‌شوند. 
البته تمامی این ترکیبات خیلی غلیظ هستند بنابراین باید به وسیله الکل و آب کمی رقیق شوند.

 تفاوت بین عطر و ادکلن
انواع عطر

انواع عطر و ادکلن

به طور کلی انواع عطر و ادکلن با توجه به سنگین یا سبک بودن، غلظت رقیق یا قوی بودن آنها به پنج دسته تقسیم بندی می‌شوند:

1. پرفیوم (perfume)
عطر یا همان پرفیوم تقریبا 20 تا 40 درصد روغن دارد. عطرها بیشترین ماندگاری و بیشترین غلظت را در میان انواع دیگر دارند. ماندگاری آن‌ها بین ۶ تا ۸ ساعت می‌باشد. به دلیل آن که غلظت الکل داخل پرفیوم پایین است این عطر بهترین انتخاب برای پوست‌های حساس محسوب شده، زیرا کمتر موجب خشکی پوست خواهند شد. البته با توجه به غلظت بالای روغن معطر، قیمت پرفیوم نسبت به انواع دیگر از عطرها بیشتر است.

2. ادوپرفیوم (Eau de perfume)
رایحه ادوپرفیوم کمی شدیدتر، قوی‌تر و لوکس‌تر از ادوتویلت است. اغلب ادوپرفیوم‌ها به طور متوسط حاوی ۱۵ تا ۲۰ درصد روغن معطر می‌باشند و پس از پرفیوم بیشترین غلظت را دارند. ادوپرفیوم‌ها به طور میانگین حدودا یک روز کامل ماندگاری دارند و با توجه به قیمت پایین و دوام بالایی که نسبت به پرفیوم دارند جزو روایح معروف و پرطرفدار محسوب می‌شوند.

3. ادوتویلت (Eau de toilette)
غلظت عطر ادو دویلت بین ۵ تا ۱۵ درصد است. ادوتویلت‌ها ارزان‌تر از ادوپرفیوم‌ها بوده و یکی از پر طرفدارترین انواع رایحه‌های موجود در بازار می‌باشد. به طور معمول ادوتویلت‌ها بین ۲ تا ۳ ساعت ماندگاری دارند و برخی از آنها مناسب مصارف روزانه نیستند. ادوتویلت‌ها با توجه به غلظت کمی که نسبت به ادوپرفیوم دارند قیمت‌شان کمتر از آن می‌باشد.

4. ادکلن (Eau de Cologne)
ادکلن، غلظت روغن معطر بسیار کمی حدود ۲ تا ۴ درصد نسبت به ادوتویلت دارد. این اثر بسیار ارزان‌تر از عطرهای دیگر بوده و دوام آن حدود ۲ ساعت می‌باشد. این محصول در آمریکای شمالی به عنوان یک رایحه مردانه شناخته می‌شود. ادکلن‌ها دارای رایحه‌ سبک تازه و میوه‌ای هستند. این ادکلن‌ها بیشتر در شیشه‌های بزرگ تولید و عرضه می‌شوند زیرا به دلیل ماندگاری پایین دفعات مصرف آن بیشتر است.

5. اوفرش (Eau fraiche)
اوفرش‌ها غلظت بسیار کمی دارند اما با این تفاوت که مانند دیگر عطرها و ادکلن‌ها درست می‌شوند. اما اوفرش‌ها از ترکیب روغن‌ها و آب درست می‌شوند. اوفرش‌ها بیشتر برای تر و تازه کردن پوست به ویژه پس از اصلاح صورت به عنوان افتر شیو استفاده می‌شوند.

انواع عطر و ادکلن
آشنایی با انواع عطر و ادکلن و ماندگاری آن‌ها 

بررسی تفاوت انواع عطر و ادکلن

از نظر اقشار مختلف مردم عطر و ادکلن‌ها به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • عطرها 
  • ادکلن‌ها
  • اسپری‌ها 

حال با توجه به مطالب بالا و آشنایی شما با انواع عطر و ادکلن‌ها در ادامه این مقاله به تفاوت میان عطر و ادکلن‌ها می‌پردازیم.

پرفیوم perfume

در میان انواع عطر و ادکلن، پرفیوم‌ها از میزان غلظت اسانس عطر بالا، قیمت بیشتر و ماندگاری بالاتری برخوردار هستند. به همین علت ممکن است فکر کنید که پرفیوم‌ها یک عطر خالص هستند اما تنها 20 تا 40 درصد آن شامل اسانس روغنی معطر هستند. اما در هر حال پرفیوم‌ها بیشترین غلظت عصاره روغنی را در میان انواع عطرها دارند. 

پرفیوم‌هایی که در فروشگاه مشاهده می‌کنید در اصل عطر خالص نیستند و فرم رقیق شده آن‌ها محسوب می‌شوند. اما با این حال این محصول را می‌توان خالص‌ترین مدل در میان انواع عطرها به شمار آورد. از ویژگی‌های این عطر می‌توان به روغنی بودن آن اشاره کرد. این عطرها در بطری‌های درپوش‌دار به فروش می‌رسند اما با شکل اسپری تفاوت دارند. 

هنگامی در صبح این عطر را به خود می‌زنید در طول روز و حتی شب می‌توانید بوی آن را بشنوید و احساس کنید و لذت ببرید.

باید بدانید که درصد عصاره خالص موجود درپرفیوم، لزوما به عنوان یک فاکتور کیفی برای آن محسوب نمی‌شود. مشک واقعی این محصول در واقع گران بوده و حتی یک قطره اضافی این عطر هم می‌تواند بر روی قیمت نهایی تاثیر بگذارند.

عطر و ادکلن
پرفیوم perfume 

ادو پرفیوم (Eau de perfume)

پس از پرفیوم، بر اساس میزان غلظت اسانس معطر در سطح بازار، می‌توان ادو پرفیوم را نام برد. این عطر حاوی 15 الی 20 درصد اسانس روغنی می‌باشد. به طور معمول ادوپرفیوم بین 4 تا 5 ساعت ماندگار است اما رد بوی آن تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

ادوپرفیوم‌ها هم از همان اسانس پرفیوم تولید می‌شوند اما در آن‌ها اسانس کمتر و حجم بیشتری آب و الکل به کار رفته است. این بدان معناست که ادوپرفیوم‌ها دارای بوی سبک‌تری هستند. البته باید بدانید که به دلیل سبکی ادوپرفیوم‌ها بسیاری از افراد به سراغ این محصول می‌روند. این عطر را می‌توانید در بطری یا اسپری‌های معمولی دریافت کنید. حواستان باشد که اگر به صورت اسپری از آن استفاده می‌کنید، در میزان مصرف آن زیاده روی نکنید. این محصول به دلیل کیفیتی که در رده پرفیوم دارد و قیمت آن هم پایین‌تر است، خریداران بیشتری را به سمت خود می‌کشد.

عطر و ادکلن
تفاوت ادو پرفیوم (Eau de perfume) با دیگر مدل عطرها

ادو تویلت (Eau de toilette)

ادوتویلت‌ها غلظت کمتر و رایحه سبک‌تری دارند، همچنین میزان اسانس روغنی به کار رفته در تولید این عطر بین 5 تا 15 درصد است. این نوع عطرها از سه رایحه معتدل، گرم و سرد تولید شده‌اند. ماندگاری بوی رایحه گرم آن در اندازه ادوپرفیوم و حدود 5 ساعت می‌باشد. حواستان باشد که رایحه‌های سرد و معتدل این محصول از ماندگاری کمتری برخودار است. قیمت ادوتولت‌ها از پرفیوم و ادوپرفیوم‌ها کمتر می‌باشد. به همین علت این محصول مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. طبق گفته‌های کارشناسان در صنعت عطر سازی، ادوتویلت‌ها عطر مخصوص روز و ادوپرفیوم‌ها عطر مناسب شب هستند.

تفاوت ادو تویلت و پرفیوم
تفاوت ادو تویلت (Eau de toilette) با دیگر مدل عطرها

ادکلن

باید بدانید که کلمه کلن به شهر کلن آلمان باز می‌گردد و واژه ادکلن منشا فرانسوی دارد زیرا فرانسه اولین جایی می‌باشد که رایحه خاصی در آن ساخته شده است. در این نوع ادکلن‌ها ترکیبات خاصی از اسانس‌ها به کار رفته است که از ویژگی‌های آن می‌توان به سبک بودن، تازه بودن و بسیار لایت بودن و رایحه میوه‌ای آن اشاره کرد. همچنین این ادکلن‌ها حاوی روغن‌های خالص لیمو، پرتقال، نارنج و نرولی می‌باشند. علاوه بر آن امکان ندارد روغن‌های خالصی از رزماری و اسطوخودوس نیز در آن‌ها به کار برده شود.

ادکلن‌ها مخصوص آقایان و خانم‌ها تولید می‌شوند که می‌توانید آنها را در بازار تهیه کنید. این محصول نسبت به ۳ مدل قبلی از غلظت اسانس بسیار کمتری برخوردار است و درصد الکل آن بسیار بیشتر می‌باشد. میزان روغن اسانس معطر ادکلن بین ۲ تا ۷ درصد است، به همین علت قیمت این محصول نسبت به سه محصول قبلی بسیار کمتر است.
در میان انواع عطر و ادکلن‌ها ماندگاری بو در ادکلن به دلیل میزان بالای الکل حداکثر ۲ ساعت است و استفاده از آن در طول روز توصیه نمی‌شود.

عطر و ادکلن
تفاوت ادکلن با مدل‌های دیگر

اوفرش

اوفرش‌ها از آب الکل و اسانس تشکیل شده‌اند. البته به دلیل استفاده بیش از حد آب در ساخت این محصول یک انتخاب مناسب برای افراد با پوست حساس می‌باشد.

عطر و ادکلن
تفاوت اوفرش با دیگر مدل عطرها

اسپری‌های خوشبو کننده

محصولات معطر دیگری نیز مانند افترشیوها در بازار موجود هستند که درصد اسانس روغنی به کار رفته در این محصولات بسیار پایین‌تر است. این اسپری‌ها معمولاً برای بعد از اصلاح صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عطر و ادکلن
تفاوت اسپری‌های خوشبو کننده با دیگر عطرها و ادکلن‌ها 

ادو پرفیوم بهتره یا ادوتویلت؟

ادوپرفیوم‌ها درصد اسانس بیشتری نسبت به ادوتویلت‌ها دارند. بنابراین بوی‌شان قوی‌تر و شدیدتر از ادوتویلت‌ها می‌باشد. انتخاب ادوتویلت و ادوپرفیوم بیشتر به خود شخص بستگی دارد که تا چه حد می‌خواهد عطرش قوی‌تر و رایحه شدیدتری داشته باشد. اما به طور کلی در هوای مرطوب بهتر است که از ادوتویلت‌ها استفاده کنید زیرا میزان اسانس به کار رفته در آن‌ها کمتر می‌باشد و شدت رایحه کمتری دارند اما در هوای خشک بهتر است که به سراغ ادوپرفیوم‌ها بروید.

ادو پرفیوم بهتره یا ادوتویلت
ادو پرفیوم بهتره یا ادوتویلت

تستر ادوپرفیوم چیست؟ 

شرکت‌های عطر سازی پس از تولید کردن ادوپرفیوم‌ها هنگامی که قصد فروش عمده ادوپرفیوم‌های خود را دارند به طور معمول در کنار هر ۱۰ الی ۱۲ ادوپرفیوم یک تستر ادو پرفیوم نیز درون بسته‌بندی مربوطه قرار می‌دهند. این محصولات به هیچ وجه فروشی نبوده و حتی بر روی آن‌ها جمله not for salle درج می‌شود تا از فروش آن‌ها جلوگیری شود. 
شرکت‌ها تستر ادو پرفیوم را برای خریداران تولید کردند که بدون باز کردن جعبه ادوپرفیوم بتوانند رایحه ادوپرفیوم را استشمام کنند و در صورت رضایت اقدام به خرید کنند.

تستر ادو پرفیوم چیست
تستر ادوپرفیوم چیست

تفاوت تستر ادو پرفیوم با ادو پرفیوم

در واقع ادو پرفیوم‌ها با تستر ادو پرفیوم هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند زیرا تستر ادو پرفیوم‌ها برای استشمام کردن قبل از خرید ادو‌پرفیوم به مشتری ارائه می‌شوند تا مشتری بتواند با ماندگاری، رایحه و پخش بوی ادوپرفیوم آشنا شود. البته بعضی از مواقع مشاهده می‌شود که نت‌های اولیه تستر ادو پرفیوم کمی قوی‌تر از ادوپرفیوم است تا مشتری پس از تست به خرید آن تمایل بیشتری پیدا کند.

تفاوت تستر ادو پرفیوم با ادوپرفیوم
تفاوت تستر ادو پرفیوم با ادو پرفیوم

قیمت عطر ادو پرفیوم زنانه چقدر است؟ 

عطرهای ادوپرفیوم زنانه با توجه به شرکتی که عطر را تولید می‌کند متفاوت است. اما قیمت ادو پرفیوم زنانه کمتر از عطر پرفیوم می‌باشد.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی