تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت دندان در چیست؟

تفاوت کامپوزیت و لمینت
امروزه به غیر از ارتودنسی، استفاده از لمینت و کامپوزیت دندانی برای رفع بد فرمی و بدشکلی دندان‌ها استفاده می‌شود که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است. اما باید بدانید که بین کامپوزیت و لمینت‌های سرامیکی تفاوت‌هایی وجود دارد که برای انتخاب روش مناسب حتما باید به دندانپزشک متخصص زیبایی مراجعه کنید.

تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت دندان در چیست؟

ونیر کامپوزیتی و لمینت سرامیکی هر دو برای برطرف کردن بد فرمی و زردی دندان‌ها و طراحی زیبایی لبخند کاربرد دارند. همچنین می‌توانید آن‌ها را با توجه به رنگ دلخواه خود از همرنگ دندان‌ها تا روشن‌تر از آن‌ها انتخاب کنید. 
ونیر کامپوزیتی و لمینت دندان را معمولا برای دندان‌هایی که در لبخند دیده می‌شوند که حدود 8 الی 10 دندان جلویی بالا و پایین هستند در فک بالا و پایین قرار می‌دهند. البته در جلسات ابتدایی و معاینه پزشک تمامی موارد را از جمله روابط فک بالا و پایین و عکس آن را نیز کاملا بررسی می‌کنند و به بیمار توضیح می‌دهد که چه نوع لمینت و چه تعدادی نیاز است.

همچنین پزشک توضیح می‌دهد که بیمار به کدام یک از درمان‌ها برای اصلاح طرح لبخند نیاز است. در بعضی مواقع قبل از انجام لمینت یا ونیر کامپوزیتی نیاز به درمان‌های اولیه است. به عنوان مثال دکتر برای یک یا چند دندان که در لبخند دیده می‌شود ممکن است دستور لیفت لثه یا جراحی leveling دهند. همچنین امکان دارد که هیچکدام از این درمان‌ها برای فردی قابل انجام و مناسب نباشد و فرد نیاز به ارتودنسی داشته باشد. 
در ادامه این مقاله شما را با کامپوزیت و لیمنت دندان‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم و تفاوت عمده بین این دو روش را توضیح می‌دهیم.

عکس کامپوزیت
ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی دندان 

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی پس از اتمام تراشیدن دندان‌ها و قالب گیری، توسط لابراتور ساخته و توسط پزشک به دندان‌های فرد چسبانده می‌شود که انجام این پروسه 2 الی 3 هفته زمان می‌برد. 
در این روند هنگامی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند پس از انجام معاینه اگر لمینت سرامیکی برای بیمار قابل انجام باشد پزشک قالب اولیه را از دندان‌های فرد تهیه کرده و به لابراتور ارسال می‌کند، سپس در لابراتوار با دستوراتی که پزشک داده است تغییرات لازم بر روی قالب انجام می‌شود و در آخر به مطب پزشک ارسال می‌شود. در جلسه دوم پس از آنکه پزشک قالب فرستاده شده را تایید کرد کارهای تراش‌کاری، قالب‌گیری و ساخت پروتز موقت شروع می‌شود که این پروسه سه الی چهار ساعت زمان می‌برد و معمولا جلسه دوم به اتمام می‌رسد. پس از آن حدود دو هفته بعد لمینت سرامیکی از طرف لابراتور برای مطب پزشک ارسال می‌شود و پس از تایید بیمار برای جلسه سوم به مطب پزشک می‌رود و پروسه چسباندن آن‌ها به دندان آغاز می‌شود که این پروسه هم حدود دو تا سه ساعت زمان می‌برد.

لمینت دندان
لمینت سرامیکی چیست؟

ونیر کامپوزیت

پروسه انجام ونیر کامپوزیت کمتر از لمینت دندان است که در یک جلسه به اتمام می‌رسد. در این روش درمانی ونیر کامپوزیت توسط دندان پزشک فرم داده می‌شود و نیازی به قالب گیری و تراش دندان‌ها نیست. یکی از نکات مثبت این روش درمان قابل برگشت بودن آن است زیرا نیازی به تراش دندان‌های شخص نمی‌باشد.

همچنین اگر این کار توسط پزشک متخصص انجام شود هیچ گونه بد بویی یا التهاب لثه در فرد ایجاد نمی‌شود. نکته دیگر این است، در صورتی که کامپوزیت‌ها با ماده‌ای با کیفیت ساخته شوند و با دقت و به خوبی پولیش شوند، تا چندین سال دچار تغییر رنگ هم نمی‌شوند.

کامپوزیت دندان چیست
کامپوزیت دندان چیست؟

انواع لمینت سرامیکی دندان

  • لمینت سرامیکی سیستم ایی مکس

این لمینت از جنس لیتیوم دی سیلیکات است که ابتدا بر روی قالب دندان‌های بیمار ریخته می‌شود و سپس این الگوی مومی ذوب شده و لیتیوم دی سیلیکات داخل قالب ریخته می‌شود تا شکل دندان‌های فرد را به خود بگیرد.

  • لمینت سرامیکی سیستم زیرکونیا

در طی فراید ساخت این لمینت ابتدا یک بیس از جنس اکسید زیرکونیوم روی قالب تهیه شده ریخته می‌شود. سپس خمیر چینی به صورت لایه لایه روی این بیس ریخته می‌شود تا شکل دندان‌های فرد را به خود بگیرد. یکی از ویژگی‌های این لمینت مقاومت و استحکام بالای آن است.

  • لمینت سرامیکی سیستم کاد کام

این لمینت توسط کامپیوتر و با تراش یک بلوک سرامیکی ساخته می‌شود. همچنین زمان ساخت این لمینت نسبت به انواع لمینت‌ها کمتر است و تنها در یک جلسه می‌تواند به اتمام برسد. از عیوب این لمینت می‌توان به تک رنگ بودن آن اشاره کرد که زیبایی و طبیعی بودن آن را نسبت به سایر لمینت‌ها کمتر کرده است.

  • لمینت سرامیکی برلیانس

این لمینت نسل جدید لمینت‌های سرامیکی است که مقاومت و استحکام آن نسبت به سایر لمینت‌ها بسیار بالاتر است. همچنین این لمینت در ابعاد بسیار نازک ساخته می‌شود، بنابراین بدون هیچگونه برجستگی و یا تراشکاری دندان‌ها بر روی دندان قرار می‌گیرد. مزایای دیگر این لمینت، زیبایی و شفافیت بالای آن است.

انواع لمینت سرامیکی
انواع لمینت سرامیکی

انواع کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه

این کامپوزیت اولین کامپوزیت وارد شده به بازار است که حاوی ذرات 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر هستند. مواد تشکیل دهنده این کامپوزیت نسبت به مواد امروزه بسیار بزرگتر هستند و دوام و مقاومت کامپوزیت را افزایش می‌دهند. 

  • کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه

در سال 1970 میلادی کامپوزیت‌های جدیدی وارد بازار شدند که حاوی ذرات کوچک‌تر از 100 نانومتر هستند. این کامپوزیت‌ها برخلاف کامپوزیت ماکروفیل دوام و مقاومت کمتری دارند اما سهولت در پولیش و صاف بودن سطح ترمیم آن‌ها بیشتر است.

  • کامپوزیت نانوهیبرید، میکروهیبرید و هیبرید

این نوع کامپوزیت بین کامپوزیت میکروفیل و ماکروفیل قرار گرفته است. کامپوزیت هیبرید حاوی ذراتی به اندازه 40 نانومتر است. از معایت این کامپوزیت می‌توان به کاهش زیبایی آن به مرور زمان اشاره کرد که این اتفاق به دلیل کاهش تاثیر پولیش، نبود سطح ترمیم و خاصیت بازتاب کنندگی است.

  • نانو کامپوزیت

نانو کامپوزیت‌ها از جدیدترین نسل کامپوزیت‌ها هستند که حاوی ذراتی به اندازه 20 نانومتر‌ هستند. به دلیل آنکه این کامپوزیت از کنار هم قرار گرفتن ذرات کوچک در کنار یکدیگر تشکیل شده مقاومتش در برابر ساییدگی بالاتر و قابلیت استحکام و پولیش در این کامپوزیت افزایش یافته است. باید گفت این کامپوزیت بهترین نوع کامپوزیت دندان است.

انواع کامپوزیت دندان‌ها 
انواع کامپوزیت دندان‌ها 

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

  • روند درمانی و زیبایی لمینت نسبت به کامپوزیت طولانی‌تر است. 
  • جنس ماده استفاده شده در هر کدام از آن‌ها متفاوت است. 
  • نیاز به قالب گیری و تراش دندان‌ها در لمینت سرامیکی وجود دارد.
  • عدم نیاز به قالب گیری و تراش در کامپوزیت ونیر. 
  • نیاز به پالایش در طول یک سال در کامپوزیت ونیر.
  • عدم نیاز به پالایش در لمینت سرامیکی 
  • امکان ترمیم کامپوزیت در صورت لب پری 
  • عدم امکان ترمیم لمینت و نیاز به تعویض در صورت آسیب دیدن لمینت سرامیکی
تفاوت کامپوزیت و لمینت
تفاوت کامپوزیت و لمینت

مزایای لمینت سرامیکی

  • اصلاح طرح لبخند
  • مقاوم در برابر زرد شدن
  • کم تهاجمی‌تر نسبت به تاج دندان
  • ظاهری طبیعی‌تر و کاملا شبیه به مینای دندان
  • انعطاف پذیر بودن
  • طول عمر و دوام زیاد 
  • دیدن نتیجه اصلاح لبخند بلافاصله بعد از اتمام جلسه آخر
  • برطرف کردن عیوب ظاهری و بد فرمی دندان‌ها

معایب لمینت سرامیکی

  • دائمی و غیر قابل بازگشت هستند.
  • بسیار حساس هستند و نباید با آن‌ها غذاهای خشک و نوشیدنی‌های بسیار سرد و یا گرم بخورید. 
  • امکان آسیب دیدن در صورت فشار بسیار زیاد بر روی آن‌ها وجود دارد. 
  • نیاز به تراشیدن مینای دندان قبل از نصب ونیر کامپوزیت.
  • طولانی بودن روند درمان تا سه جلسه و نیاز به مدت زمانی حدود یک ماه تا نتیجه قطعی در برخی کیس‌ها.
تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت دندان
مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان

مزایا کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت ونیر نسبت به سایر روش‌های اصلاح طرح لبخند ارزان‌تر است. 
  • در روش کامپوزیت دندان نیازی به آماده سازی نمی‌باشد. 
  • کامپوزیت دندان‌ها در یک جلسه به اتمام می‌رسد. 
  • اگر به کامپوزیت آسیبی وارد شود، به راحتی می‌توانید آن‌ها را ترمیم و یا تعویض کنید. 
  • این روش اصلاح طرح لبخند بسیار کم هزینه است و مناسب افرادی است که بودجه کمی دارند. 
  • برای انجام کامپوزیت دندان نیازی به بیهوشی شخص نیست. 

معایت کامپوزیت دندان

  • طول عمر کامپوزیت نسبت به لمینت دندان کمتر است. 
  • در صورت مصرف غذا و نوشیدنی‌های رنگی، کامپوزیت ممکن است لکه‌دار شود. 
  • در این روش دندان‌ها تراشیده نمی‌شوند بنابراین ممکن است کامپوزیت کمی برجسته به نظر برسد.
عکس کامپوزیت
مزایا و معایب کامپوزیت دندان 

چه کسانی می‌توانند لمینت دندان را انجام دهند؟ 

اشخاصی که دندان‌های بد رنگی دارند کاندیدای مناسبی برای انجام این کار هستند. این تغییر رنگ ممکن است به دلیل مصرف مواد غذایی، کشیدن سیگار، نوشیدن قهوه زیاد، عصب کشی ناقص، ضرب دیدگی دندان و... اتفاق بیوفتد. همچنین کسانی که می‌خواهند دندان‌هایشان یکدست و فاصله بین آن‌ها کم شود، موقعیت دندان‌هایشان اصلاح شود، برامدگی و یا فرو رفتگی دندان‌هایشان اصلاح شود می‌توانند از این روش استفاده کنند. از جمله اگر فردی دندان‌های لب پر، شکسته و یا ترک خورده داشته باشد می‌تواند برای لمینت دندان به پزشک مراجعه کند. گفتنی است برای ترتیب دندان‌های جلو، اصلاحات جزئی و منظم کردن دندان‌ها این روش مناسب‌ترین گزینه است.

کامپوزیت بهتره یا لمینت
چه کسانی کاندیدای انجام لمینت سرامیکی هستند؟

چه کسانی می‌توانند کامپوزیت دندان را انجام دهند؟ 

حتی اگر قصد داشته باشید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید، امکان دارد کامپوزیت دندان روش مناسبی برای شما نباشد. بنابراین قبل از انجام این کار باید مطمئن شوید که آیا کاندیدای مناسبی برای دریافت روکش کامپوزیت دندان هستید یا خیر؟  
در  ابتدا برای کامپوزیت ونیر، باید بدانید که باید دندان‌های شما سالم و عاری از پوسیدگی باشد. همچنین نباید از بیماری لثه رنج ببرید و یا دندان‌هایتان نباید سائیدگی داشته باشند. بنابراین قبل از انجام کامپوزیت ونیر بهتر است ابتدا نزد متخصص دندانپزشک زیبایی بروید و مطمئن شوید که آیا کاندیدای خوبی برای این کار هستید یا خیر.

در صورتی که مشکلاتی از قبیل پوسیدگی، خرابی و یا بیماری لثه وجود داشته باشد ابتدا پزشک این مشکلات را برطرف می‌کند و در نهایت می‌توانید کامپوزیت دندان را انجام دهید.

کامپوزیت بهتره یا لمینت
چه کسانی می‌توانند کامپوزیت دندان را انجام دهند؟

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟ 

روکش‌های لمینت دندان طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارند اما در هر حال این روش اصلاح طرح لبخند هم دوام دائمی ندارد ولی ماندگاری آن به 15 تا 20 سال می‌رسد که با مراقبت و نگهداری صحیح و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید این مدت زمان را افزایش دهید.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟ 

عمر مفید کامپوزیت دندان حدود 7 تا 10 سال است که در طی این مدت نیاز به پالایش کامپوزیت دندان‌ها می‌باشد. اگر رو‌ش‌های مراقبتی و نگهداری را به درستی انجام دهید می‌توانید این طول عمر را افزایش دهید اما باید بدانید ماندگاری کامپوزیت دندان همیشگی نسیت. همچنین اگر بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکنید ممکن است این زمان کاهش پیدا کند و کامپوزیت شما حتی به یک سال هم نرسد و آسیب ببیند.

کامپوزیت بهتره یا لمینت
طول عمر لمینت و کامپوزیت دندان چقدر است؟

چگونه از روکش دندان مراقبت کنیم؟ 

هنگامی که روکش کامپوزیت و یا لمینت دندان خود را انجام دادید باید توجه داشته باشید که تمامی موارد مراقبت از آن را باید به درستی انجام دهید. شما باید از مصرف غذاهای سخت مانند یخ و آب نبات خودداری کنید زیرا در صورت مصرف این گونه خوراکی‌ها لمینت سرامیکی و یا کامپوزیت دندان‌ها خراب می‌شود. همچین اگر شما دندان قورچه دارید یعنی عادت دارید که دندان‌هایتان را در شب بر هم بفشارید حتما در این رابطه با پزشک خود صحبت کنید.

بهتر است روزی دو بار پس از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی دندان‌هایتان را مسواک بزنید و حتما از نخ دندان استفاده کنید. همچنین برای مراقبت از کامپوزیت و لمینت دندان‌هایتان سعی کنید ماهی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

تفاوت قیمت کامپوزیت با لمینت چقدر است؟

همانطور که در طول مقاله متوجه شدید هزینه و قیمت لمینت دندان نسبت به ونیر کامپوزیت بیشتر است و شما باید در کنار اینکه زمان بیشتری را صرف ساخته شدن و استفاده از لمینت می‌کنید، مبلغ بیشتری نیز پرداخت کنید.

چگونه از روکش دندان مراقبت کنیم
چگونه از روکش دندان مراقبت کنیم؟

در انتهای این مقاله از شما خوانندگان عزیز و محترم تقاضا داریم که اگر تجربه و نظری در رابطه با روش‌های زیبایی دندان از جمله روکش‌ها، کامپوزیت‌ها و یا لمینت‌های سرامیکی دارید حتما با ما در میان بگذارید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. لمینت دندان طبیعی‌تر است یا کامپوزیت؟

    لمینت دندان بسیار طبیعی‌تر از کامپوزیت دندان به نظر می‌رسد.
  2. برای دندان‌هایی که آسیب شدیدی دیده‌اند کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟

    اگر دندان‌های شما آسیب دیده است، لکه‌دار شده است و یا بد فرم است، دندان پزشک ممکن است به شما لمینت سرامیکی را پیشنهاد دهد. زیرا روکش‌های کامپوزیت مناسب دندان‌هایی است که آسیب‌های خفیف یا متوسط دیده‌اند.
  3. کامپوزیت ماندگاری بیشتری دارد یا لمینت؟

    طول عمر لمینت 10 تا 20 سال است اما اگر به درستی از آن‌ها مراقبت شود این روکش‌ها می‌توانند دوام بیشتری داشته باشند. اما کامپوزیت دندان طول عمری کمتر از لمینت دارند. معمولا 5 تا 7 سال
  4. کامپوزیت دندان محکم‌تر است یا لمینت دندان؟

    روکش‌های لمینتی نسبت به کامپوزیت بسیار قوی‌تر هستند و در برابر شکسته شدن دوام بیشتری دارند. اما در صورت بروز آسیب همانند کامپوزیت قابلیت ترمیم ندارند و باید تعویض شوند.
  5. لمینت در برابر لکه مقاوم‌تر است یا کامپوزیت؟

    زیبایی دندان‌ها در شفافیت آن‌ها است. هرچه عبور نور و شفافیت کامپوزیت بیشتر باشد دندان‌ها طبیعی‌تر جلوه می‌کنند. اما اگر این روشنایی بیش از حد باشد کامپوزیت مات و بد رنگ جلوه می‌کند. بنابراین اگر بد رنگی دندان بیشتر باشد کامپوزیت جوابگوی خوبی برای شما نیست. با این حال اگر از روکش دندان استفاده کردید باید نسبت به برخی مواد غذایی حساس باشید و بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی