برای سگت یه غذای خوب بخر

غذای خوب برای سگ
غذاهای زیادی برای سگ‌ها تولید می‌شوند که بسیار متنوع هستند. در این بین انتخاب یک غذای مناسب برای سگ‌تان کاری نه چندان ساده است چرا که می‌بایست غذایی را تهیه کنید که با ویژگی‌های سگ شما سازگار بوده و همچنین نیازهای بدنی‌اش را نیز به خوبی تامین کند. برای آشنایی با غذای مناسب سگ همراه ما باشید.

نکات مهم برای خرید غذای سگ

سگ‌ها حیواناتی بسیار دوست داشتنی و با وفا هستند که از تولد تا رشد کامل به تغذیه مناسب و کافی نیاز دارند. در اصل می‌توان گفت که اصول تغذیه سگ‌ها بسیار حائز اهمیت است زیرا تاثیر به سزایی در رشد و سلامت این حیوان خواهد داشت. سگ‌ها برای حفظ قدرت بدنی خود و طی دوره رشد خود به صورت کامل می‌بایست یک تغذیه سالم و مناسب را به صورت روزانه داشته باشند. حفظ زنجیره غذایی متعادل و مناسب باعث شادابی و سرحالی حیوان شده و سلامتی او را تا حد زیادی تضمین می‌کند.
با تغذیه سالم و مناسب برای حیوان خود می‌توانید پوستی سالم و شفاف و موها و چشم‌هایی درخشنده برای او به ارمغان بیاورید که همگی آن‌ها نشان دهنده سلامت کامل حیوان خانگی شماست.
غذای خشک سگ
غذای مخصوص سگ

آنچه لازم است در مورد غذای سگ بدانیم

در تغذیه سگ‌ها باید اصولی را مد نظر داشت که از همه انواع مواد غذایی به سگ در زنجیره غذایی هفتگی‌اش داده شود تا وضعیت حیوان به تعادل رسیده و تمامی آنچه او از مواد غذایی مغذی نیاز دارد را در طول هفته با تغذیه مناسب دریافت کند. اما مواردی که می‌بایست قبل از تنظیم رژیم غذایی سگ‌ها به آن توجه داشته باشید به صورت زیر است:

  • اول از همه باید با نژاد سگ خود آشنایی کامل داشته باشید و بر طبق خصوصیات نژادش با او رفتار کرده و غذا برایش تهیه کنید.
  • دقت کنید که ویتامین C در بدن سگ تولید می‌شود و نیازی به دریافت منظم آن از طریق رژیم غذایی ندارد. اما ویتامین‌هایی همانند ویتامین A، E و D لازم است که در تغذیه روزانه سگ‌ها با توجه به جثه سگ وجود داشته باشد. به عنوان مثال برای سگ‌هایی با جثه متوسط نیاز است نصف قاشق چای خوری از این ویتامین‌ها مصرف شود و برای سگ‌های کوچک آپارتمانی چند قطره از روغن زیتون به جیره غذایی حیوان خود اضافه کنید تا ویتامین لازم را دریافت کند.

غذای سگ

رژیم‌های مختلف غذایی برای سگ

به طور کلی چند نوع رژیم غذایی برای تغذیه سگ‌ها وجود دارد که شامل:

  • رژیم های کاملا خشک
  • رژیم غذایی نیمه مرطوب و کنسرو شده
  • غذای خانگی

علائمی در سگ می‌تواند به شما اعلام کند که تغذیه در نظر گرفته برای او نامناسب است. اگر سگ شما مدفوع نرم و روشن تولید کند نشان دهنده نامناسب بودن تغذیه اوست. پس با تغییر رژیم غذایی حیوان و پس از یک هفته امتحان آن شاهد نتیجه تاثیر این رژیم بر حیوان خود خواهید بود. پس حتما یک رژیم غذایی را حداقل یک هفته الی ده روز بر روی سگ خود امتحان کنید تا شاهد تاثیر قطعی آن باشید.

غذای خشک سگ

غذاهای خشک بسیار زیاد و متنوعی در بازار برای سگ‌ها با مشخصات مختلف وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به خصوصیات سگ خود آن‌ها را تهیه کنید. نکته قابل توجه آن است که اکثرا سگ‌ها در ابتدا تمایلی به خوردن غذای خشک ندارند که برای رفع این مشکل می‌توانید با آب مقداری غذای او را نرم کنید و سگ‌تان را به این رژیم غذایی عادت دهید.

این گونه از غذاها که به غذای خشک سگ معروف هستند در واقع شبیه به بیسکویت‌های قهوه ای رنگ و ریز هستند که از ترکیب مواد غذایی لازم برای سگ‌ها تولید شده است. معمولا رطوبت این نوع مواد غذایی بین 6 تا 10 درصد است و آن‌ها را جزو مواد غذایی خشک قرار می‌دهند.

غذای مناسب برای سگ

غذاهای نیمه مرطوب و کنسرو شده برای سگ

غذاهای کنسرو شده و نیمه مرطوب جزو غذاهایی هستند که به راحتی می‌تواند در بدن سگ شما هضم شود. غذاهای نیمه مرطوب زیادی نیز وجود دارد که می‌توانید متناسب با حیوان خود آن را انتخاب کنید. رطوبت غذاهای کنسروی در حدود 60 الی 80 درصد بوده و به نسبت غذاهای خشک از چربی و پروتئین بیشتری بهره مند است.

به این نوع غذاها لقب خوش خوراک بودن را نیز داده‌اند چرا که اکثر سگ‌ها به آن‌ها علاقه نشان می‌دهند. نکته‌ای که می‌بایست در تغذیه سگ‌ها به آن توجه ویژه داشت، حضور فیبر در وعده‌های غذایی این حیوان است. در تنظیم رژیم غذایی برای سگ باید توجه کنید که فراورده‌هایی حاوی فیبر همانند سبوس گندم، جو، برنج، ذرت، سویا و سبزیجاتی همانند اسفناج حضور داشته باشد تا سگ رشد مناسبی را داشته و از سلامت بدنی خوبی بهره‌مند شود.
در کنار فیبرها می‌بایست از پروتئین‌های لازم نیز در مواد غذایی سگ‌های خود استفاده کنید.

سگ‌ها مواد پروتئینی را از غذاهای حیوانی و گیاهی به دست می‌آورند. به طور معمول پروتئین‌های حیوانی غنی‌تر هستند اما در بین پروتئین‌های گیاهی، سویا یکی از غنی‌ترین مواد غذایی است که می‌تواند برای سگ بسیار مفید باشد.
سگ‌ها به صورت معمول نیاز به استفاده از گوشت و فرآورده‌های حاصل از آن را دارند چرا که در طول روز انرژی لازم برای حرکت و رشد را از این طریق دریافت می‌کنند. سگ‌ها این سبک از پروتئین را به خوبی هضم کرده و انرژی حاصل از آن را دریافت می‌کنند. نکته قابل توجه در این زمینه آن است که اگر قصد تغییر در رژیم غذایی سگ‌ها را دارید به هیچ عنوان این تغییر را به صورت ناگهانی در رژیم غذایی او ایجاد نکنید و تلاش کنید به مرور وعده‌های او را به سمت قابل قبول خود سوق دهید تا حیوان با این تغییر سازگاری نشان دهد.

غذای خشک یا مرطوب سگ

غذاهایی که برای سگ‌ها انتخاب می‌کنید می‌بایست حاوی گروه‌های غذایی زیر باشد:

فیبر، پروتئین‌ها همانند گوشت و یا سفیده تخم مرغ، چربی‌ها همانند چربی‌های گیاهی و حیوانی، کربوهیدرات‌ها همانند سیب زمینی، برنج و گندم، ویتامین‌ها همانند ویتامین A و D، مواد معدنی همانند آهن، پتاسیم و کلسیم، امگا 3 و 6
برای استفاده از تمامی این مواد می‌بایست به ویژگی‌های سگ‌تان همانند: سن، نژاد، اندازه، حساسیت‌ها، وضعیت زندگی و موارد دیگر توجه کامل داشته باشید تا استفاده نامتعارف از این مواد باعث آسیب رسیدن به سگ نشود.
‌اگر برای سگ آپارتمانی خود به دنبال غذایی مناسب هستید به نظر اکثر دامپزشکان، غذای خشک سگ کامل ترین و خوش‌طعم‌ترین غذا برای سگ‌های آپارتمانی هستند.

غذای خانگی برای سگ

غذاهای خانگی زیادی برای سگ‌ها وجود دارند که می‌تواند هر کدام یک غذای کامل برای سگ‌ها باشند اما تعداد زیادی از مشاورین آن را توصیه نمی‌کنند چرا که تهیه غیر اصولی آن می‌تواند با شرایط جسمانی سگ شما سازگار نبوده و آسیب رسان باشد.

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی