خواص رازیانه دانه‌ای که برای بدن معجزه می‌کند + طرز استفاده

خواص رازیانه
خواص رازیانه به قدری زیاد است که احتمالا تمام آن‌ها را نمی‌دانید. در این مقاله بسیاری از این خواص دانه شگفت انگیز را بررسی کردیم و پیشنهاد می‌کنیم زیر نظر پزشک برای درمان برخی بیماری‌ها از این دانه حتما استفاده کنید. از خواص رازیانه می‌توان به لاغری، کاهش دردهای قاعدگی خانم‌ها و سلامت قلب اشاره کرد.

خواص رازیانه دانه‌ای که برای بدن معجزه می‌کند + طرز استفاده

رازیانه یک گیاه سنتی است که از زمان گذشته تا به حال برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. رازیانه یک گیاه زرد رنگ با بوی دلپذیری است که برای کاهش درد قاعدگی، یائسگی، گرفتگی، کاهش وزن و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید بدانیم که اگر قصد لاغری با این گیاه را دارید باید سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید و به همراه ورزش و رعایت رژیم غذایی این گیاه را هم مصرف کنید تا بتوانید وزن خود را کاهش دهید. همراه ما باشید تا در این مقاله به طور کامل شما را با گیاه رازیانه آشنا کنیم تا بتوانید از خواص آن بهره‌مند شوید.

خواص رازیانه
خواص رازیانه دانه‌ای که برای بدن معجزه می‌کند + طرز استفاده

رازیانه چیست؟

رازیانه که با نام بادیان هم شناخته می‌شود از دسته خانواده کرفس سانان است. معمولا ارتفاع این گیاه به دو متر می‌رسد و ساقه‌های آن شیارهای موازی دارند و برگ‌هایش هم به طور نخی شکل و بریدگی‌های عمیق دارد. علاوه بر آن گل این گیاه زرد رنگ است و به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند. قسمت میوه این گیاه که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد همانند دو فندق به یکدیگر چسبیده‌اند و آن‌ها را قبل از آنکه به طور کامل برسند هنگامی که سفت شده باشند و رنگ آن به رنگ خاکستری درآمده باشد آن‌ها را می چینند.
گیاه رازیانه طبعی گرم و خشک دارد و در مناطق سواحل مدیترانه آفریقای شمالی و جنوب آسیا رشد می‌کند. گفتنی است که این گیاه به دلیل شباهت زیادی که به هورمون استروژن خانم‌ها دارد می‌تواند کمک زیادی به تنظیم هورمون‌های بدن خانم‌ها در جهت سلامتی بکند.
در ابتدای مطلب باید به شما بگوییم که دمنوش رازیانه خواص زیادی دارد اما روغن رازیانه سمی است و نباید آن را به عنوان خوراکی مورد استفاده قرار دهید.

 مصرف رازیانه
رازیانه چیست؟

ترکیبات رازیانه

برای آن که بتوانید با گیاه رازیانه بیشتر آشنا شوید و همچنین بتوانید از خواص معجزه آسای آن اطلاع پیدا کنید ابتدا باید بدانید که ترکیبات این گیاه چه موادی هستند. بنابراین قصد داریم شما را با ترکیبات داخل دانه رازیانه آشنا کنیم.

  • کلسیم در رازیانه

کلسیم یکی از ترکیبات گیاه رازیانه است که برای جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان‌ها کاربرد دارد.

  • ویتامین C در رازیانه

از مهم‌ترین خواص دانه رازیانه می‌توان به وجود ویتامین c در آن اشاره کرد. بنابراین می‌توان گفت که این دانه برای افزایش سیستم ایمنی بدن و برای سلامتی پوست بسیار مفید است. همچنین باید بدانید که این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که می‌تواند سلول‌های بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

  • پتاسیم در رازیانه

پتاسیم از دیگر مواد موجود در گیاه رازیانه است که می‌تواند موجب افزایش پتاسیم خون شود. علاوه بر آن این ماده معدنی برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است.

  • فیبر در رازیانه

فیبر برای بیماری‌های قلبی و همچنین کلسترول بالا بسیار مفید است. 

  • منگنز در رازیانه

منگنز که برای فعال سازی آنزیم‌های تنظیم قند خون و همچنین تنظیم سوخت و ساز بدن مفید است در این گیاه وجود دارد. بنابراین گیاه رازیانه برای بدن بسیار مفید است.

  • آنتی اکسیدان در رازیانه

همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها در بسیاری از میوه‌ها و ترکیبات گیاهی وجود دارد. گفتنی است که آنتی اکسیدان‌هایی مانند لیمونن کلروژنیک اسید و کوئرستین نیز در این گیاه وجود دارند بنابراین این گیاه خاصیت تقویت عملکرد بدن و همچنین جلوگیری از بروز سرطانهای مختلف را دارد.

خواص رازیانه
ترکیبات رازیانه

فواید رازیانه

1. تقویت و سلامت استخوان‌ها با مصرف رازیانه
ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این گیاه موجب افزایش استحکام استخوان‌ها و تقویت آن‌ها می‌شود. رازیانه حاوی ۱۱۵ میلی گرم کلسیم است که می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین کند. از دیگر خواص معدنی این دانه می‌توان به وجود منیزیم و ویتامین کا اشاره کرد که تمامی این موارد موجب شدند که گیاه رازیانه بتواند موجب افزایش استحکام و تقویت استخوان‌ها شود.

2. بهبود سلامت زنان با مصرف رازیانه
با توجه به اینکه گیاه رازیانه شباهت زیادی به هورمون استروژن زنان دارد می‌تواند برای خانم‌ها بسیار مفید باشد. فلاونوئیدهای موجود در این دانه موجب افزایش ترشح استروژن‌های زنانه شده و می‌تواند به عنوان محرک مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن با توجه به این که دانه رازیانه برای تشکیل سلول‌های جدید و بافت سینه موثر است بنابراین می‌تواند سایز سینه را نیز افزایش دهد. از دیگر خواص رازیانه برای خانم‌ها می‌توان به افزایش شیردهی مادر، تنظیم دوران قاعدگی و کاهش علائم یائسگی اشاره کرد.

فواید رازیانه
بهبود سلامت زنان با مصرف رازیانه

3. سلامت قلب با مصرف رازیانه
ویتامین c، فیبر، فولات، پتاسیم، ویتامین ب ۶ و مواد شیمیایی موجود در گیاه رازیانه بسیار برای قلب بسیار مفید است. علاوه بر این موضوع دانه رازیانه حاوی مقدار زیادی فیبر است که قابلیت کاهش کلسترول بدن را دارد بنابراین می‌توان گفت که رازیانه قابلیت کاهش خطر ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی را دارد. همچنین ویتامین b۶ پتاسیم و فولاد موجود در دانه رازیانه برای قلب بسیار مفید هستند زیرا این دو ماده از تجمع مواد هموسیستئین جلوگیری می‌کنند و آن را تبدیل به متیونین می‌کنند.

4. خواص رازیانه برای لاغری
همانطور که متوجه شدید رازیانه برای لاغری بسیار مفید است. اگر شما تا به حال به دنبال رژیم‌های لاغری بودید حتما متوجه شدید که فیبر هیچگونه کالری ندارد اما حجم ایجاد می‌کند. بنابراین موجب احساس سیری زودتر و پر شدن زودتر معده می‌شود. همچنین باید بدانید که بدن انسان قادر به تجزیه فیبر و تبدیل آن به کالری نیست بنابراین شما با مصرف ۷ گرم رازیانه میتوانید فیبر زیادی را که هیچ کالری ندارد وارد بدن کنید و پس از آن احساس سیری کنید.
طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که در رژیم‌های غذایی که فیبر زیادی دارند افراد توانستند که وزن خود را به خوبی کم کنند همچنین طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۱ انجام گرفت نشان داده شد که افرادی که بدون تغییر عادات غذایی خود تنها ۱۴ گرم به رژیم غذایی روزانه را اضافه کرده بودند توانسته بودند که در ۴ ماه میزان دو کیلوگرم از وزن خود را کم کنند زیرا فیبر موجود در گیاه رازیانه توانسته بود ۱۰ درصد از کالری مصرفی آن افراد را کمتر کند. بنابراین اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید بهتر است که مواد غذایی فیبردار همچون رازیانه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا بتوانید به وزن مورد علاقه خود برسید.

رازیانه برای لاغری
خواص رازیانه برای لاغری

5. رازیانه برای سلامت پوست
از دیگر خواص رازیانه می‌توان به افزایش سلامتی پوست اشاره کرد. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد گیاه رازیانه حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است همچنین ویتامین c حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است بنابراین قابلیت کاهش رادیکال‌های آزادی که موجب پیری زودرس پوست می‌شوند را دارد به همین علت موجب افزایش کلاژن سازی پوست شده و می‌تواند موجب جوانسازی پوست شود.
باید بدانید که کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند موجب کاهش ساخت کلاژن پوست شود و در نهایت فرد دچار خونریزی زیر پوستی می‌شود. شما با مصرف مقدار مناسبی ویتامین سی می‌توانید از بروز چین و چروک‌های پوستی خود جلوگیری کنید و زیبایی را به پوست‌ خود هدیه دهید. برای انجام این کار تنها کافی است که روزانه ۶۰ میلی گرم ویتامین c به بدن خود برسانید که این کار را می‌توانید با مصرف دانه رازیانه انجام دهید.

6. خواص رازیانه برای تنظیم فشار خون
همانطور که می‌دانید برای پایین آوردن فشار خون باید مقدار کمتری سدیم مصرف کنید اما با افزایش مصرف پتاسیم موجب انقباض رگ‌های خونی و باز کردن عروق می‌شود. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که کلسیم، پتاسیم و منیزیم قابلیت این را دارد که فشار خون را پایین بیاورد. گفتنی است که تمامی این موارد در رازیانه وجود دارد. بنابراین شما با مصرف دانه رازیانه می‌توانید تمامی این مواد را به بدن خود برسانید. علاوه بر آن نیترات موجود در دانه رازیانه یکی دیگر از مواد مفید است که قابلیت محافظت کنندگی و باز کننده عروق را دارد بنابراین این گیاه علاوه بر اینکه فشار خون شما را پایین می‌آورد قابلیت محافظت از قلب شما را نیز دارد.

خواص رازیانه
خواص رازیانه برای تنظیم فشار خون

7. بهبود هضم غذا با رازیانه
ماهیچه‌های دستگاه گوارش برای هضم بهتر غذا نیاز به فیبر دارند.  بنابراین شما با مصرف دانه رازیانه می‌توانید این نیاز را برطرف کنید و سیستم گوارش سالمی داشته باشید. علاوه بر این موضوع با توجه به اینکه مشکلات گوارشی همچون یبوست و سندروم روده تحریک پذیر در افراد بزرگسال بسیار شایع است بهتر است که این دسته از افراد دانه رازیانه را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.
گفتنی است که فیبر در بدن همانند یک برس عمل می‌کند و هنگامی که در دستگاه گوارش حرکت می‌کند تمامی مواد سمی که به دیواره روده چسبیده‌اند را کنده و با خود خارج می‌کند. این سم‌ها خطرناک هستند و می‌توانند موجب بروز سرطان روده بزرگ شوند پس باید به این امر اهمیت دهید و با مصرف دانه رازیانه به دفع سموم بدن بپردازید.
جالب است بدانید برخی از افراد پس از صرف وعده‌های غذایی خود تخم رازیانه را همانند آدامس می‌جوند تا بوی بد دهان از بین برود و هضم غذا آسان‌تر شود.

8. سلامت چشم با مصرف رازیانه
ماکولا که در قسمتی از چشم قرار دارد و به نور در شبکیه حساس می‌باشد و برای دید بهتر کاربرد دارد ممکن است که در بعضی افراد به مرور زمان دچار تخریب شود اما دلیل مشخصی برای این مشکل وجود ندارد اما گفته شده است که وجود اکسیدان‌هایی که خاصیت ضد التهابی دارند به همراه زینک و ویتامین سی می‌توانند موجب بهبود بینایی فرد شوند و روند این بیماری را کاهش دهند.
گفتنی است که یکی از خواص مفید رازیانه تقویت دید است اگر شما رازیانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید می توانید از اختلالات مربوط به التهاب و پیری ششم جلوگیری کنید. همچنین این ماده برای درمان شب کوری نیز بسیار مفید است.

فواید رازیانه
سلامت چشم با مصرف رازیانه

9. بهبود دل درد نوزاد با رازیانه
از دید پزشکی دل درد نوزاد بسیار شایع است اما این درد می‌تواند موجب نگرانی والدین شود بنابراین والدین به دنبال روش‌هایی برای کاهش دل درد کودک‌شان می‌گردند تا کودک خود را بتوانند آرام کنند. یکی از داروهایی که برای از بین بردن این درد استفاده می‌شود دی سیکلومین هیدروکلراید است اما باید بدانید که این دارو می‌تواند اثرات جانبی جدی به جای بگذارد همچنین در صورت مصرف زیاد اثر گذاری خود را از دست می‌دهد بنابراین از مصرف بیش از حد و بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.
اما باید بدانید که طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که روغن دانه رازیانه قابلیت این را دارد که دل درد نوزادان را تسکین دهد و همچنین این ماده موجب به کار افتادن روده کوچک شده و برای درمان دل پیچه بسیار کاربرد دارد.
طبق تحقیقات انجام گرفته شده در سال ۲۰۰۳ که بر روی ۱۲۵ نوزاد انجام گرفت نشان داده شد که نوزادانی که روغن دانه رازیانه مصرف می‌کردند نسبت به دیگر گروه‌ها کمتر درد داشتند. بنابراین می‌توان گفت که این دانه اثر گذاری زیادی دارد و همچنین اثر جانبی خاصی ندارد.
با اینکه گفته شده است رازیانه قابلیت درمان دل درد کودکان را دارد اما تا به حال میزان دقیقی برای استفاده نوزاد معین نشده است است همچنین در صورت مصرف بیش از اندازه و سر خود ممکن است که سلامتی نوزاد به خطر بیفتد بنابراین بهترین روش این است که مادر شیرده چای رازیانه مصرف کند تا روی نوزاد خود بتواند تاثیر بگذارد.

10. درمان یبوست با رازیانه

دانه‌های رازیانه اگر به شکل پودر مصرف شوند می‌توانند ملین خوبی باشند. فیبر موجود در این دانه قابلیت این را دارد که روده‌های بدن را پاکسازی کند و همچنین ویژگی تحریک کنندگی و حرکات روده را تقویت کند. با انجام این کار ترشح شیره صفرا و روده به درستی انجام شده و مدفوع به راحتی از روده عبور کرده و از بدن خارج می‌شوند. همچنین شما می توانید دانه رازیانه را برای درمان اسهال و دردهای شکمی و دیگر مشکلات روده‌ای مصرف کنید.

خواص رازیانه
درمان یبوست با رازیانه

11. جلوگیری از کم خونی با مصرف رازیانه

یکی از مشکلاتی که برخی از افراد با آن درگیر هستند کم خونی است. آهن موجود در رازیانه قابلیت این را دارند که کم خونی افراد را درمان کند. به طور کلی باید بدانید که هیستیدین قابلیت تولید هموگلوبین خون را دارد و همچنین آهن ماده اصلی هموگلوبین است. بنابراین این دو قابلیت تشکیل اعضای دیگر خون را دارا می‌باشند. علاوه بر این موضوع اسید آسپارتیک به عنوان ماده ضد نفخ عمل می‌کند بنابراین شما با مصرف رازیانه می‌توانید گاز اضافی که در معده‌تان جمع شده است را برطرف کنید.

12. بهبود عملکرد مغز با مصرف رازیانه
پتاسیم که یک نوع الکترولیت است در دانه‌های رازیانه وجود دارد بنابراین شما با مصرف رازیانه می‌توانید هدایت الکتریکی بدن را بهبود ببخشید و آن را افزایش دهید. گفتنی است که پتاسیم قابلیت اثرگذاری مثبت بر اتصالات الکتریکی درون مغز را دارا می‌باشد بنابراین می‌تواند عملکرد و توانایی شناختی مغز را بهبود و افزایش بدهد. علاوه بر این موضوع رازیانه قابلیت باز کردن رگ‌ها را بر عهده دارد بنابراین می‌تواند موجب رسیدن اکسیژن بیشتری به مغز شود.

خواص رازیانه
بهبود عملکرد مغز با مصرف رازیانه

13. بهبود سیستم ایمنی بدن با مصرف رازیانه
شما با مصرف روزانه یک فنجان پیاز رازیانه می‌توانید ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را تامین کنید. همانطور که می‌دانید ویتامین c موجب افزایش سلامتی سیستم ایمنی بدن می‌شود و همچنین بافت‌های پوستی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این موضوع رازیانه به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از دیواره‌های رگ‌های خونی محافظت می‌کند. همچنین از رادیکال‌های آزادی که می‌توانند موجب بروز بیماری‌های قلبی شوند نیز جلوگیری می‌کند.

14. درمان اسهال با مصرف رازیانه
رازیانه قابلیت درمان اسهالی که به دلیل عفونت‌های باکتریایی به وجود آمده است را می‌تواند درمان کند و علاوه بر آن اسید آمینه‌های موجود در رازیانه همچون هیستیدین موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش شده و می‌تواند اسهال فرد را درمان کند.

فواید رازیانه
درمان اسهال با مصرف رازیانه

15. درمان اختلالات تنفسی با مصرف رازیانه
رازیانه قابلیت درمان اختلال تنفسی، سرفه، احتقان و برونشیت را دارا می‌باشد. بنابراین شما با مصرف رازیانه می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید. از دیگر خواص پودر و دانه رازیانه می‌توان به از بین بردن سموم و بلغمی که در گلو و در راه بینی جمع شده‌اند اشاره کرد.

16. خوشبو کننده تنفس و از بین بردن بوی بد دهان با مصرف رازیانه
دمنوش رازیانه برای از بین بردن بوی بد دهان بسیار مفید است زیرا این دانه خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌تواند میکروب‌های بیماری‌زایی که در تنفس وجود دارد را از بین ببرد. شما با مصرف یک فنجان دمنوش رازیانه قبل از خواب می‌توانید بوی بد دهان در اول صبح را از بین ببرید.

دم نوش رازیانه
از بین بردن بوی بد دهان با مصرف رازیانه

طرز تهیه و مصرف رازیانه

  1. برای تهیه دمنوش رازیانه ابتدا باید یک قاشق چای‌خوری دانه رازیانه را بکوبید. شما با کوبیدن دانه رازیانه می‌توانید از خواص بیشتر آن استفاده کنید. همچنین دانه کوبیده شده رازیانه تاثیر گذاری بیشتری نیز دارد.
  2. پس از کوبیدن دانه‌های رازیانه آن‌ها را داخل دمنوش ساز و یا قوری بریزید.
  3. در این مرحله باید آب را به دانه‌ها اضافه کنید. برای انجام این کار بهتر است که یک لیوان آب داغ بر روی دانه‌ها بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید.
  4. دمنوش رازیانه شما آماده شده است. برای تکمیل طعم آن می‌توانید از سکنجبین یا عسل استفاده کنید.

نکته: برای تهیه دمنوش رازیانه بهتر است که از آب معدنی و یا آب تصفیه شده استفاده کنید تا املاح اضافی که موجب از بین رفتن طعم نوشیدنی می‌شوند وجود نداشته باشند.

دم نوش رازیانه
طرز تهیه دمنوش و مصرف رازیانه

مضرات رازیانه و عوارض مصرف بیش از حد رازیانه

  • برخی از افراد امکان دارد که به رازیانه حساسیت داشته باشد بنابراین اگر شما به کرفس و یا هویج آلرژی دارید بهتر است که از مصرف دمنوش رازیانه خودداری کنید زیرا ممکن است که به رازیانه نیز واکنش آلرژیکی نشان دهید.
  • با توجه به اینکه رازیانه برای جنین مفید نیست و ممکن است که به او صدمه وارد کند بنابراین خانم‌های باردار بهتر است که از مصرف بیش از حد این نوشیدنی خودداری کنند زیرا ممکن است که این ماده سمی شود و از طریق جفت بر روی غدد رشد کودک تاثیر بگذارد.
  • اگر دچار علائمی همچون ورم سوختگی تورم و یا کهیر شدید فورا به نزد پزشک بروید و این مورد را با او در میان بگذارید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا مصرف دانه رازیانه تاثیری بر روی کاهش وزن و لاغری دارد؟

    بله، به طور کلی اگر دانه رازیانه را به همراه فعالیت منظم، ورزش و رعایت رژیم غذایی مصرف کنید می‌توانید روند کاهش وزن خود را بسیار افزایش دهید. البته دانه رازیانه علاوه بر کاهش وزن خواص دیگری هم دارد که در این مقاله از مجله بازارگیت به تفصیل به آن پرداختیم.
  2. آیا موهای زائد در خانم‌ها را می‌توان با مصرف دانه رازیانه برطرف کرد و از بین برد؟

    بله، دانه رازیانه به عنوان ضماد می‌تواند موهای زائد شما را از بین ببرد. برای انجام این کار کافی است که ابتدا بذر رازیانه را پودر کنید و بعد آن را با روغن بادام یا زیتون مخلوط کرده و در نهایت آن را به عنوان ماسک بر روی پوست ناحیه مد نظر خود بگذارید.
  3. آیا مصرف دانه رازیانه برای آقایان ضرر دارد؟

    اگر آقایان این دانه را به میزان مناسب مصرف کنند هیچ مشکلی برای‌شان پیش نمی‌آید اما اگر در مصرف آن زیاده روی کنند ممکن است دچار ضعف قوای جنسی شوند.
  4. آیا دمنوش رازیانه برای پوست صورت مفید است؟

    بله، رازیانه خاصیت آبرسانی دارد و هیدراته ماندن پوست موجب نرم و لطیف شدن پوست می‌شود بنابراین شما با مصرف میزان مناسب دمنوش رازیانه می‌توانید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید.
مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی