30 خواص زنجبیل، گیاهی همه کاره در طب سنتی

خواص زنجبیل
هزاران سال است که زنجبیل مورداستفاده بشر بوده است. این پیشینه هزاران ساله بیانگر اهمیت زیاد این گیاه است. پس بیایید تا این گیاه را بیشتر بشناسیم. در این مقاله ما شما را با خواص زنجبیل و طبع زنجبیل آشنا خواهیم کرد و پس از آن به شما خواهیم گفت که عوارض زنجبیل چیست و چه کسانی نباید زنجبیل مصرف کنند.

30 خواص زنجبیل، گیاهی همه کاره در طب سنتی

زنجبیل یک گیاه گل‌دار است که ساقه آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه را می‌توان به صورت تازه و هم به صورت خشک به صورت ادویه مصرف کرد و یا حتی روغن آن را گرفت. این گیاه طعم تیز و تندی دارد و علی رغم استفاده فراوان از این گیاه در آشپزی می‌توان به عنوان یک گیاه دارویی نیز به آن نگاه کرد. از زنجبیل به عنوان یک گیاه همه کاره در طب سنتی یاد می‌شود پس با ما همراه باشید تا با خواص شگفت انگیز این گیاه بیشتر آشنا شوید:

خواص زنجبیل
خواص زنجبیل

زنجبیل در آشپزی به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شود اما باید به زنجبیل فراتر از یک چاشنی نگاه کرد چرا که این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد قارچی دارد. همانطور که قبلا هم ذکر شد در طب سنتی از این گیاه به عنوان یک گیاه همه کاره یاد می‌شود. طبع زنجبیل گرم و خشک است و برای افرادی که مزاج سردی دارند بسیار توصیه می‌شود.

گرم بودن طبع زنجبیل باعث می‌شود که مقاومت بدن در برابر سرما بیشتر شود از این رو مصرف آن بسیار برای فصول سرد سال مناسب است. مصلح طبع زنجیل عسل و روغن بادام شیرین است. این دو ماده طبع زنجبیل را معتدل خواهند کرد. اگر هم زمانی در مصرف غداهای سرد افراط کردید زیاد نگران نشوید، می‌توانید پس از آن یک فنجان دمنوش زنجبیل میل نمایید چرا که گرم بودن طبع زنجبیل سردی غذاها را از بین می‌برد.

در ادامه این مقاله برای شما 30 مورد از مهم‌ترین خواص زنجبیل جمع آوری شده است. پس خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

1- با زنجبیل ورم معده و نفخ شکم را درمان کنید

یکی از کاربردی‌ترین خواص زنجبیل درمان ورم و نفخ معده و نفخ شکم است. مصرف دو تا سه بار زنجبیل در طول روز مشکلات گوارشی را بهبود می‌بخشد. آنزیم‌های موجود در زنجبیل باعث هضم بهتر غذا می‌شود. این آنزیم‌ها سرعت تخلیه معده و روده را افزایش می‌دهند. پس، از خواص زنجبیل برای روده و معده غافل نشوید. برای پیشگیری از نفخ، میوه‌های نارس از مخلوط زنجبیل تازه یا خشک با نبات و کندر استفاده کنید یا اگر زمانی دچار نفخ معده یا شکم شدید یک تکه زنجبیل تازه را بجوید.

2- با زنجبیل کبد چرب را درمان کنید

یکی دیگر از خواص زنجبیل درمان کبد چرب است. زنجبیل مقدار تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. با پایین آمدن سطح تری گلیسیرید خون احتمال چرب شدن کبد نیز کاهش می‌یابد.

از جهتی دیگر کاهش تری گلیسیرید خون باعث کاهش فشار خون نیز می‌شود چرا که یکی از علل فشار خون بالا داشتن چربی خون بالا است. یعنی زنجبیل و فشار خون هم به یکدیگر مرتبط می‌شوند و با مصرف زنجبیل فشار خون هم کاهش می‌یابد.

خواص زنجبیل
خواص زنجبیل برای کبد

3- با زنجبیل سردی بدن را درمان کنید

به افرادی که مزاج سردی دارند مصرف زنجبیل بسیار توصیه می‌شود. قبلا هم گفته شد که طبع زنجبیل گرم و خشک است و سردی و رطوبت را در بدن دفع می‌کند. دارچین نیز همچون زنجبیل طبیعت گرمی دارد از این رو توصیه می‌شود که زنجبیل و دارچین را با یکدیگر مصرف کنید تا نتیجه دو چندان برای شما حاصل شود. پس اگر سرد مزاج هستید یا در اثر مصرف بیش از حد غذاهای نامناسب سردی بر بدن‌تان غلبه کرده است، دمنوش زنجبیل و دارچین را از یاد نبرید.

4- با زنجبیل رشد موها را بیشتر کنید

افزایش رشد بیشتر موها یکی از محبوب‌ترین خواص زنجبیل برای خانم‌ها است. هر چند که آقایان هم رشد مو برای‌شان اهمیت دارد اما نه به اندازه زنان! یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید با آن شوره سر را درمان کنید استفاده از زنجبیل است چرا که زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی است. از این رو می‌تواند با باکتری و قارچ روی پوست سر مبارزه کند. شما می‌توانید کمی آب زنجبیل تازه تهیه کنید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. پیشگیری از شوره سر باعث بهتر شدن رشد موهای سر خواهد شد. زنجبیل گردش خون در پوست سر را بهتر می‌کند و سرشار از آنتی اکسیدان است و فولیکول‌های مو را نیز تقویت می‌کند.

5- با زنجبیل قند خون را کاهش دهید

کمک به کاهش قند خون نیز از جمله خواص زنجبیل برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود. "گینجرول" موجود در زنجبیل می‌تواند بدون استفاده از انسولین، جذب قند را در سلول‌های عضلانی افزایش دهد و از طرفی تحقیقاتی وجود دارد که زنجبیل بر روی ترشح انسولین در بدن تاثیر گذار است و باعث افزایش ترشح انسولین در بدن خواهد شد.

خواص زنجبیل
 خواص زنجبیل برای کاهش قند خون

6- با زنجبیل آنفولانزا و سرما خوردگی را درمان کنید

ترکیبات موجود در زنجبیل با علائم آنفولانزا همچون گلو درد، تب و آبریزش بینی مقابله می‌کند چرا که قبلا هم اشاره شد که از مهم‌ترین خواص زنجبیل ضد باکتری و ضد ویروس بودن آن است و با استناد به همین موضوع عده‌ای معتقد هستند که زنجبیل برای کرونا نیز بسیار مناسب است. بنابراین در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا مقداری زنجبیل تازه را رنده کرده و کمی آب لیموی تازه به آن اضافه کنید و با یک فنجان آب آن را دم کنید. پس از دم کردن یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و نوش جان کنید و خود را از خواص زنجبیل و لیمو بی‌بهره نکنید!

7- با زنجبیل از آلزایمر پیشگیری کنید

در پژوهش‌هایی که در سال 2001 انجام شده است محققان اعلام کردند که زنجبیل از آلزایمر و پیشرفت آن جلوگیری می‌کند. پژوهشگران می‌گویند که در زنجبیل آنتی اکسیدانی به نام شوگائول وجود دارد که می‌تواند با پیشرفت بیماری آلزایمر مقابله کند.

در طب سنتی هم گفته می‌شود که سردی و رطوبت های مغز موجب کاهش حافظه خواهد شد. طبع زنجبیل گرم و خشک است و می‌تواند باعث کاهش این رطوبت شود. اگر از دمنوش زنجبیل و دارچین با یکدیگر استفاده کنید می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید.

خواص زنجبیل
 خواص زنجبیل برای پیشگیری از آلزایمر

9- زنجبیل رادیکال‌های آزاد در بدن را از بین می‌برد

رادیکال‌های آزاد نوعی مولکول‌های ناپایدار در بدن هستند. زمانی که بدن در برابر آلاینده‌هایی همچون سیگار قرار می‌گیرد و یا زمانی که بدن در حال تجزیه غذا است این مولکول‌ها تولید می‌شوند. رادیکال‌های آزاد باعث تخریب سلول‌های بدن خواهد شد. زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد در بدن را از بین می‌برند و سلول‌های تخریب شده را بازسازی می‌کنند.

10- با زنجبیل وزن کم کنید

اگر به دنبال کاهش وزن هستید باید بگوییم که زنجبیل برای لاغری نیز توصیه می‌شود. لپتین موجود در زنجبیل باعث ایجاد حس سیری شده و از پرخوری و اضافه وزن ناشی از آن پیشگیری می‌کند. از طرفی زنجبیل خاصیت گرما زایی دارد و مواد گرما زا باعث افزایش سوخت و ساز بدن خواهند شد.

لیمو نیز همانند زنجبیل تاثیر بسیار زیادی در کاهش وزن دارد. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید می‌توانید از خواص زنجبیل و لیمو با یکدیگر بهره ببرید. یک دمنوش زنجبیل درست کنید و کمی آب لیموی تازه به آن اضافه کنید و نوش جان نمایید.

خواص زنجبیل
خواص زنجبیل برای لاغری

11- با زنجبیل شوره سر را درمان کنید

ضد قارچ بودن از خواص زنجبیل است از این رو می‌تواند با قارچی که باعث به وجود آمدن شوره سر شده است مبارزه کند. کمی آب زنجبیل را با آب مخلوط کنید و بر روی سر اسپری کنید تا به مرور زمان از شر شوره‌های سر خود راحت شوید.

12- با زنجبیل حالت تهوع را کاهش دهید

زنجبیل ضد تهوع و ضد استفراغ است و می‌تواند از تهوع ناشی از شیمی درمانی و بارداری پیشگیری کند. در دوران بارداری نباید در مصرف زنجبیل افراط کرد چرا که اگر چه تهوع دوران بارداری را کاهش می‌دهد اما احتمال خطر سقط جنین را در پی خواهد داشت.

13- با زنجبیل لک‌های پوستی را از بین ببرید

با زنجبیل می‌توان لک‌های پوستی را درمان کرد. زنجبیل خاصیت لایه برداری دارد و می‌تواند لک‌ها، جای جوش و زخم‌های پوست را از بین ببرد. شما می‌توانید چند تکه زنجبیل را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و روی پوست خود قرار دهید تا به مرور زمان از شر لک‌های پوست خود خلاص شوید. همچنین زنجبیل خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مقابله و از پیری پوست جلوگیری کند.

خواص زنجبیل
 خواص زنجبیل برای پوست

14- با زنجبیل دردهای عضلانی را بهبود ببخشید

شما می‌توانید با نوشیدن یک چای زنجبیل پس از فعالیت‌هایی همچون ورزش کردن، دردهای عضلانی ناشی از آن را کاهش دهید چرا که یکی دیگر از خواص زنجبیل تسکین و کاهش دردهای عضلانی است. زنجبیل باعث بهبود گردش خون در بدن شده و از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.

15- با زنجبیل از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد یکی دیگر از خواص زنجبیل ضد توموری بودن آن است. زنجبیل به میزان چشم گیری اندازه تومورهای سرطانی را کوچک می‌کند و از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی نیز جلوگیری می‌کند.

16- با زنجبیل سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

زنجبیل خاصیت ضد ویروس و ضد باکتری دارد که با مصرف آن می‌توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. همچنین می‌توانید برای بالاتر بردن سیستم ایمنی بدن از خواص زنجبیل و لیمو با کمی فلفل نیز بهره‌مند شوید. مقداری زنجبیل تازه را رنده کنید به آن کمی لیموی تازه بزنید چرا که لیمو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است پس از آن هم کمی به آن فلفل بزنید. این ترکیب فوق العاده، سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و باعث مقاومت بدن در برابر برخی از بیماری‌ها می‌شود.

خواص زنجبیل
 خواص زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

18- با زنجبیل مشکلات تنفسی را کاهش دهید

زنجبیل یکی از دوستان خوب ریه محسوب می‌شود و مطالعاتی وجود دارد که در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان ریه نیز بسیار موثر عمل می‌کند. زنجبیل به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد به خارج کردن سموم از ریه بسیار کمک می‌کند و گفته می‌شود که زنجبیل برای کرونا نیز بسیار مناسب و مفید است.

زنجبیل همچون داروهای آسم، عضلات مجاری تنفسی را ریلکس می‌کند و درمان بیماری‌هایی همچون آسم و تنگی نفس نیز از خواص زنجبیل به شمار می‌آید.

19- مصرف زنجبیل باعث افزایش قوای جنسی در آقایان خواهد شد

یکی از مهم‌ترین خواص زنجبیل برای مردان افزایش قوای جنسی است. در طب سنتی از زنجبیل به عنوان افزایش دهنده قوای جنسی و نیز تضعیف کننده قوای جنسی یاد می‌شود. طب سنتی معتقد است که اگر زنجبیل با زرده تخم مرغ عسلی مصرف شود باعث افزایش قوای جنسی در آقایان می‌شود اما زیاده روی در مصرف زنجبیل برای افراد گرم مزاج باعث تضعیف قوای جنسی خواهد شد.

خواص زنجبیل
 خواص زنجبیل برای مردان

20- با زنجبیل آرتروز را درمان کنید

زنجبیل به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد به عنوان دارویی برای درمان آرتروز هم پیشنهاد می‌شود چرا که عمده‌ترین علت آرتروز التهاب مفاصل است.  اما باید این نکته را خاطر نشان کرد که مطالعات و تحقیقات در این زمینه بسیار محدود است.

21- با زنجبیل سنگ کلیه را درمان کنید

زنجبیل به دلیل داشتن فولیک اسید، ویتامین C، آهن و پروتئین در دفع سنگ کلیه بسیار موثر است. یکی از نوشیدنی‌های بسیار مناسب برای دفع سنگ کلیه مصرف مداوم چای زنجبیل است.

22- با زنجبیل مشکلات دندان و دهان را برطرف کنید

زنجبیل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد مانع پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد. از طرف دیگر زنجبیل همانند یک مسکن است و درد دندان را تسکین می‌دهد. رفع بوی بد دهان نیز از خواص زنجبیل و لیموی تازه است که می‌توانید با این ترکیب دهان را شستشو دهید تا از شر بوی بد دهان راحت شوید.

23- کاهش دردهای قاعدگی در خانم‌ها با زنجبیل 

شاید یکی از موثرترین خواص زنجبیل برای خانم‌ها همین کاهش دردهای قاعدگی است. کاهش دردهای قاعدگی و بهبود گردش خون از خواص زنجبیل برای رحم و تخمدان است. در طب مدرن قرص‌های مسکن برای کاهش دردهای قاعدگی تجویز می‌شود اما در طب سنتی، زنجبیل یکی از تاثیر گذارترین داروها برای حل این مشکل است. خانم‌ها می‌توانند در دوران قاعدگی از چای زنجبیل و دارچین استفاده کنند.

خواص زنجبیل
 خواص زنجبیل برای زنان

24- با زنجبیل گردش خون را بهتر کنید

بهبود گردش خون نیز از خواص زنجبیل است. زنجبیل باعث رقیق شدن خون می‌شود و از لخته شدن آن پیشگیری می‌کند.

25- با زنجبیل حساسیت و آلرژی را درمان کنید

یکی از داروهای بسیار موثر در درمان آلرژی، زنجبیل است. زنجبیل بسیار شبیه به یک آنتی هیستامین عمل می‌کند و علائم آلرژی همچون آب ریزش بینی، عطسه یا سرفه را به میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

26- با زنجبیل التهابات پوستی را درمان کنید

همان طور که قبلا هم ذکر شد یکی از مهم‌ترین خواص زنجبیل خاصیت ضد التهابی بودن آن است. از این رو می‌توان التهابات پوستی را با مصرف زنجبیل بهبود بخشید.

27-با زنجبیل استرس را کاهش دهید

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدانی به نام جینگرول است که مواد شیمیایی و مضر ناشی از استرس را در بدن از بین می‌برد. در زمان استرس در سیستم گوارش بدن اختلال ایجاد می‌شود که این مشکل را می‌توان با نوشیدن یک چای زنجبیل برطرف نمود.

خواص زنجبیل
خواص زنجبیل برای استرس

28- میگرن و سردرد را با زنجبیل درمان کنید

عموما سردردها و میگرن به دلیل التهاب رگ‌های درون و اطراف مغز است. زنجبیل نیز خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند این سردردها را کم یا قطع کند.

29- با زنجبیل قلبی سالم داشته باشید

دیابت، کلسترول یا فشارخون  بالا از جمله عوامل بروز بیماری‌های قلبی است. زنجبیل قند خون را کاهش می‌دهد، کلسترول بد خون را کم و از فشار خون بالا پیشگیری می‌کند. در نتیجه با مصرف زنجبیل می‌توان قلبی سالم برای خود داشت.

زنجبیل و فشار خون بسیار به یکدیگر مربوط می‌شوند. زنجبیل باز کننده شریان‌ها و عروق خونی است و با این کار سلامت قلب را تضمین می‌کند.

خواص زنجبیل
 خواص زنجبیل برای قلب

30- با زنجبیل عفونت‌های بدن را کاهش دهید

آگاهی از خواص زنجبیل برای عفونت نیز خالی از لطف نیست. زنجبیل ضد باکتری و ضد ویروس است و همانند یک آنتی بیوتیک عمل می‌کند و می تواند عفونت‌های بدن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

عوارض زنجبیل چیست؟

به نظر می‌رسد تا جایی که می‌توانستیم درباره خواص زنجبیل صحبت کردیم. در ادامه خوب است که بدانیم عوارض زنجبیل چیست و یادآور می شویم که چه کسانی نباید زنجبیل مصرف کنند.

  • افراد دیابتی در مصرف زنجبیل زیاده روی نکنند تا با افت شدید قند خون مواجهه نشوند.
  • مصرف بیش اندازه زنجبیل در دوران بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد.
  • افراط در مصرف زنجبیل باعث سوزش سر دل، اسهال و مشکلات گوارشی می‌شود.
  • در دوران قاعدگی و موارد مشابه مصرف زنجبیل ممکن است باعث تشدید خون ریزی شود.
  • افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند درباره مصرف زنجبیل با پزشک مشورت نمایند.
عوارض زنجبیل
چه کسانی زنجبیل مصرف نکنند!

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی