خواص شکر قهوه‌ای: تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید در چیه؟

خواص شکر قهوه ای
ارزش غذایی و خواص شکر قهوه‌ای را در مقابل شکر سفید می‌دانید؟ شکر قهوه‌ای شکری است که در روند تولید آن به علت اینکه به طور کامل پالایش نمی‌شود به این رنگ می‌ماند اما در میزان شیرین کنندگی و کالری تفاوتی با شکر سفید ندارد اما در خواص و ارزش غذایی از شکر سفید پیشی می‌گیرد و بهتر است که انتخاب اول باشد.

خواص شکر قهوه‌ای: تفاوت شکر قهوه‌ای با شکر سفید در چیه؟

همانطور که از نام این شکر مشخص است رنگ آن به رنگ قهوه‌ای یا رنگ سرخ می‌باشد و همانند شکر سفید از نیشکر تهیه می شود. شکر قهوه‌ای به دلیل آن که نیمه پالایش یا ناکامل تهیه شده هنوز شیره قند را در خود دارد و به دلیل وجود ملاس (عصاره‌ای غلیظ و چسبناک که از نیشکر و یا چغندر قند به دست می‌آید) رنگ آن به رنگ قهوه‌ای است. شکر قهوه‌ای حاوی مقدار کمی کلسیم، 5% ملاس آهن و پتاسیم است به همین علت این قند و شکر نسبت به قند و شکر سفید مواد مغذی بیشتری دارد. همچنین به دلیل عطر و بویی که شکر قهوه‌‌ای دارد موجب شده بسیاری از افراد به جای استفاده از شکر سفید از شکر قهوه‌ای استفاده کنند.

در ادامه این مقاله به طور کامل درباره شکر قهوه‌ای و خواص آن صحبت می‌کنیم. همراه ما باشید.

شکر قهوه ای برای چی خوبه
خواص درمانی شکر قهوه‌ای در مقایسه با شکر سفید

شکر قهوه ای چیست؟

شکر قهوه ای در واقع همان شکر سفید است با این تفاوت که دارای شیره قند اضافی می‌باشد و از مقداری کمی ملاس و ساکارز کریستالی تهیه شده است. در اینجا باید به شما بگویم که ملاس ماده‌ای غلیظ و چسب‌ناک است که به دلیل تصفیه نیشکر و یا چغندر قند به دست می‌آید. ملاس موجود در شکر قهوه‌ای موجب بهتر شدن طعم و رنگ و ارزش غذایی شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید می‌شود که شما از این شکر می‌توانید برای پخت و پز و شیرینی پزی استفاده کنید.
شکر قهوه ای به دلیل خواصی که دارد در سراسر دنیا بسیار پرطرفدار بوده و بسیاری از افراد به جای استفاده از شکر سفید از آن استفاده می‌کنند.

شکر قهوه ای چیست
شکر قهوه ای چیست؟

ارزش غذایی شکر قهوه‌ای

شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید مواد مغذی بیشتری دارد و حاوی کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم است. همچنین باید بدانید که هر یک قاشق چای خوری شکر قهوه‌ای 17 کالری دارد.

طبع شکر قهوه ای چیست؟

در طب سنتی گفته شده است که شکر قهوه‌ای طبعی گرم دارد به همین دلیل از شکر قهوه‌ای برای درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون یبوست، نفخ معده و سردی مزاجی استفاده می‌کنند.

آشنایی با انواع شکر قهوه ای:

  • شکر قهوه‌ای روشن
  • شکر قهوه‌ای تیره
  • شکر سرخ
  • شکر توربینادو
خواص شکر قهوه ای
طبع شکر قهوه‌ای

تفاوت شکر سفید و شکر قهوه‌ای

  • در میان کالری شکر سفید و شکر قهوه‌ای تفاوت آنچنانی وجود ندارد و از نظر کالری شبیه یکدیگر هستند
  • شکر قهوه‌ای کلسیم بیشتری نسبت به شکر سفید دارد.
  • در هر 100 گرم شکر قهوه‌ای 380 کالری وجود دارد و در هر 100 گرم شکر سفید 385 کالری موجود است.
  • شکر قهوه‌ای کلسیم بیشتری نسبت به شکر سفید دارد و در هر 100 گرم شکر قهوه‌ای 83 میلی گرم کلسیم وجود دارد اما در هر 100 گرم شکر سفید تنها یک میلی گرم کلسیم وجود دارد.
  • به طور کلی بسیاری از مواد معدنی از جمله آهن در شکر قهوه‌ای کمی بیشتر از شکر سفید هستند.
شکر قهوه ای چیست
تفوت شکر سفید با شکر قهوه‌ای

فواید و خواص شکر قهوه‌ای

در ادامه مقاله خواص شکر قهوه‌ای را با هم بررسی می‌کنیم:

1. شکر قهوه‌ای عاری از مواد شیمیایی

شکر قهوه‌ای بر خلاف شکر سفید کاملا عاری از مواد شیمیایی است زیرا در زمان تولید آن از شیره استفاده نشده اما شیره برای تولید قند سفید ضروری می‌باشد. علاوه بر این موضوع شکر قهوه‌ای تنها با استفاده از آب نیشکر تولید می‌شود و فقط مقدار کمی شیره دارد که این موضوع موجب شده رنگ و طعم شکر قهوه‌‌ای بسیار بهتر از قند سفید شود.

2. تاثیر شکر قهوه‌ای در بهبود گرفتگی عضلات در دوران پریود خانم‌ها

در شیره شکر که برای تهیه قند قهوه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد به مقدار کافی پتاسیم وجود دارد که این امر موجب شده تا شکر و قند قهوه‌ای به آرامش عضلات و همچنین عضلات رحم کمک کند. علاوه بر این موضوع شکر قهوه‌ای می‌تواند انقباضاتی که در دوران پریود خانم‌ها ایجاد می‌شود را تسکین دهد. البته شما باید از کالری مصرفی خود آگاه باشید.

3. شکر قهوه‌ای دارای مواد معدنی مهم برای بدن

ملاس‌های موجود در قند قهوه‌ای حاوی مواد معدنی بسیار خوبی همچون آهن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. اگر شما به طور روزانه یک قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای به همراه چای خود مصرف کنید 20% از نیاز روزانه آهن شما تامین می‌شود. علاوه بر این موضوع برای جلوگیری و درمان کم خونی در دوران بارداری نیز از این شکر استفاده می‌شود.

خواص شکر قهوه ای
ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در شکر قهوه‌ای

4. خواص شکر قهوه‌ای برای پوست

علاوه بر آن که شکر قهوه‌ای برای طعم دادن به غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد برای مراقبت از پوست هم بسیار مفید است. همچنین از این ماده برای تولید بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و ماسک‌های مغذی و مفید برای پوست استفاده می‌شود. شکر قهوه‌ای قابلیت نرم کنندگی پوست را دارا می‌باشد و همچنین می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد.

5. تقویت انرژی طبیعی با مصرف شکر قهوه‌ای

شکر قهوه‌ای همانند شکر سفید قابلیت این را دارد که برای مدت کوتاهی به شما انرژی طبیعی بدهد تا شما در زمان احساس ضعف قدرت کافی داشته باشید علاوه بر این موضوع به دلیل آن که شکر قهوه‌ای مواد مغذی کمی دارد درست همانند شکر سفید می‌تواند تنها برای مدت زمان کوتاهی انرژی شما را تامین کند. این عامل هم به دلیل پایین آمدن سطح هورمون سروتونین (هورمون شادی) به وجود می‌آید.

6. جلوگیری از چاقی با مصرف شکر قهوه‌ای

شکر قهوه‌ای علاوه بر این که برای سلامتی بسیار مفید می‌باشد می‌تواند از بروز چاقی در افراد جلوگیری کند زیرا نسبت به شکر سفید کالری کمتری دارد.

شکر قهوه ای برای چی خوبه
جلوگیری از چاقی با مصرف شکر قهوه‌ای

7. شکر قهوه ای برای درمان یبوست

از دیگر فواید شکر قهوه‌ای می توان به فواید آن برای دستگاه گوارش اشاره کرد زیرا این شکر به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین باید بدانید که ترکیب مقداری آب جوشانده، مقداری شکر قهوه‌‌ای و برش‌های زنجبیل برای درمان یبوست بسیار مفید است. 

8. کمک به درمان انقباضات و دردهای رحمی در خانم‌ها

از زمان‌های گذشته تا به حال افرادی که از انقباضات و درهای رحمی رنج می‌بردند از شکر قهوه‌ ای استفاده می‌کردند زیرا شکر قهوه‌ای همانند یک دارو عمل می‌کند و برای درمان انقباضات دردناک رحمی مفید می‌باشد.

9. شکر قهوه‌ای به عنوان داروی ضد التهاب و ضد عفونی کننده پوست

اگر خراش یا زخمی روی پوست شما به وجود آمده است و به مواد ضدعفونی کننده دسترسی ندارید می‌توانید از شکر قهوه‌ای کمک بگیرید. شکر قهوه‌ای می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب عمل کند و همچنین خاصیت ضد میکروبی آن هم می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کند. برای استفاده از این روش شما باید ابتدا زخم و خراش خود را با استفاده از آب و صابون به خوبی بشوئید و سپس کمی شکر قهوه‌ای را بر روی زخم خود بریزید و یک بانداژ بر روی آن بگذارید و به مدت چند ساعت صبر کنید. این روش را در طول 36 ساعت یک یا دو بار تکرار کنید. بعد از گذشت این زمان می‌توانید متوجه شوید که زخم بهبود یافته است.

خواص شکر قهوه ای
خواص ضد عفونی کنندگی شکر قهوه‌ای

10. پیشگیری از سرما خوردگی با شکر قهوه‌ای

از زمان‌های گذشته تا به حال از شکر قهوه‌ای برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شده است. شما تنها با اضافه کردن مقدار کمی شکر قهوه‌ای و برش زنجبیل به آب جوشانده و مصرف آن می‌توانید از بروز سرماخوردگی جلوگیری کنید و حتی باعث بهبود سرماخوردگی شوید.

11. پیشگیری از آسم با مصرف شکر قهوه‌ای

با توجه به این که شکر قهوه‌ای برای جلوگیری از آسم مفید می‌باشد به مبتلایان به آسم توصیه می‌شود که شکر سفید را با شکر قهوه‌ای جایگزین کنند و این به دلیل داشتن خاصیت ضد آلرژی شکر قهوه‌ای است.

خواص شکر قهوه ای
پیشگیری از آسم با مصرف شکر قهوه‌ای

12. جلوگیری از آکنه با مصرف شکر قهوه‌ای

شکر قهوه‌ای علاوه بر آن که موجب روشن شدن پوست می‌شود می‌تواند موجب کاهش جوش و آکنه نیز شود. اسید گلیکولیک موجود در شکر قهوه‌ای موجب زیباتر شدن هرچه تمام‌تر پوست شما می‌شود.

13. طعم و رایحه بهتر در شکر قهوه‌ای

با توجه به آن که شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید از عطر و رایحه بیشتری برخوردار است می‌تواند برای طعم دهی در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار گیرد.

14. استفاده از شکر قهوه‌ای در انواع ماسک صورت

از دیگر فواید شکر قهوه‌ای می‌توان به استفاده از آن در ماسک صورت برای شادابی و لایه برداری صورت اشاره کرد. شما برای استفاده از این روش می‌توانید 2 قاشق غذا خوری شکر قهوه‌ای را با یک پیمانه شیر ترکیب کرده و سپس آن‌ها را بر روی تمام صورت خود بمالید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید و پس از گذشت 30 دقیقه با استفاده از آب سرد صورت خود را به خوبی بشویید و با حوله نرم آن را خشک کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. میزان کالری و قند موجود در شکر قهوه‌ای چه تفاوتی با شکر سفید دارد؟

    این دو ماده شیرین کننده در میزان کالری فرقی با هم ندارند و می‌شود گفت که هر دو تقریبا مقدار یکسانی کالری دارند. ولی شکر قهوه‌ای خوبی‌هایی مانند تاثیر در بهبود گردش خون، درمان یبوست و مشکلات گوارشی و انرژی بخشی بیشتر به بدن دارد.
  2. عوارض جانبی شکر قهوه‌ای چه چیزهایی است؟

    اگر شما در مصرف شکر قهوه‌ای زیاده روی کنید ممکن است دچار عوارض زیر شوید: دیابت افزایش وزن چاقی
  3. چه گزینه‌ای برای جایگزینی شکر قهوه‌ای و یا شکر سفید وجود دارد؟

    شیرین کننده استویا، شیرین کننده زایلیتول، شربت یاکون و شیرین کننده میوه مانک.
  4. علت اختلاف رنگ شکر سفید با شکر قهوه‌ای چیست؟

    قند و شکر از گیاه چغندر قند و یا نیشکر تهیه می‌شوند. تولیدکنندگان در زمان تولید شکر بلورهای قند را از بلاست را شربت قهوه غلیظ‌ای که در نیشکر وجود دارد جدا می کنند. علاوه بر این موضوع ملاس نیشکر طعم شیرینی دارد و تولید کنندگان از آن برای خوراک دام‌ها استفاده می کنند. هر چه که میزان ملاس شکر افزایش پیدا می‌کند میزان رنگ رطوبت و طعم شکر نیز تغییر پیدا می‌کند و به طور کلی شکر غنی‌تر می‌شود. تولید کنندگان با تغییر اندازه‌های بلور و مقدار ملاس شکرهای مختلف می‌توانند انواع شکرها را برای نوشیدنی‌ها و غذاها تهیه کنند.
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی