25 خواص عناب به همراه فواید و عوارض عناب خشک و تازه برای بدن

خواص عناب
عناب میوه‌ای پر خاصیت و خوشمزه است که احتمالا خواص آن را کمتر شنیده‌اید اما ما قصد داریم در این مقاله از فواید و خواص شگفت انگیز این میوه برای شما بگوییم تا حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید. از جمله فواید عناب می‌توان به کاهش قند خون، مشکلات خواب و کمک به تنظیم آنزیم‌های کبدی اشاره کرد.

25 خواص عناب به همراه فواید و عوارض عناب خشک و تازه برای بدن

عناب که با نام‌‌های خرمای چینی و یا خرمای قرمز هم شناخته می‌شود یکی از میوه‌های بومی مناطق گرمسیری است که سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد. عناب فواید و خواص دارویی زیادی دارد به عنوان مثال خواص آنتی اکسیدانی این میوه موجب جلوگیری از سرطان شده و همچنین در صورت مصرف عناب می‌توانید از بروز حساسیت‌های پوستی جلوگیری کرده و از پوست خود مراقبت کنید.

در این مقاله قصد داریم شما را با خواص عناب آشنا کنیم. همراه ما باشید.

25 خواص عناب
25 خواص عناب به همراه فواید و عوارض عناب خشک و تازه برای بدن

عناب چیست؟

عناب میوه یک درخت کوچک است که ارتفاع آن تا ۱۰ متر می‌رسد. میوه عناب بسیار شبیه به خرما است با این تفاوت که کمی براق‌تر و زیتونی شکل می‌باشد. این میوه در ابتدا به رنگ سبز است که بعد از رسیدن چروک می‌خورد و به رنگ قرمز در می آید. شما این میوه را می‌توانید هم به صورت تازه و هم به صورت خشک مصرف کنید.
میوه عناب در سراسر جهان از ایران گرفته تا هند، جنوب اروپا و جنوب چین پیدا می‌شود. اما نام آن در هر منطقه متفاوت است. به عنوان مثال در هند و پاکستان این میوه را با نام این آب و در آسیا به عنوان خرمای قرمز می‌شناسند.
میوه عناب سرشار از ویتامین c است. این میوه به صورت تازه دارای ۳۶ درصد و به صورت خشک ۶۵ درصد قند دارد. بنابراین از این میوه برای تولید کمپوت و شیرینی استفاده می‌کنند.
جالب است بدانید که میوه عناب دارای خاصیت طبی متعددی است. بنابراین برای درمان بیماری‌ها و کمک به سلامتی بسیار استفاده می‌شود.

عناب چیست
عناب چیست؟

خواص عناب

1. برطرف کردن مشکلات خواب
یکی از خواص عناب برطرف کردن مشکلات خواب است. اگر شما در زمان خواب دچار بی‌قراری و بی‌خوابی می‌شوید با مصرف عصاره عناب می‌توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا ترکیبات این گیاه خاصیت آرام بخشی و قابلیت آرام کردن بدن و ذهن را دارا می‌باشد. به طور کلی اگر در شب نمی‌توانید به راحتی بخوابید می‌توانید مقداری جوشانده عناب مصرف کنید تا بتوانید در شب خوابی عمیق و راحت داشته باشید.

2. خواص عناب برای دستگاه گوارش
اگر شما دچار اسهال شده باشید عناب می‌تواند حرکات مرتبط با دستگاه گوارش را کنترل و کاهش دهد. برای هضم بهتر غذا می‌توانید عناب را با نمک و فلفل ترکیب کرده و آن را مصرف کنید همچنین میوه خشک آن به عنوان ملین مصرف می‌شود.
طبق تحقیقات بالینی انجام گرفته نشان داده شده است که این میوه قابلیت درمان یبوست را دارد. بنابراین اگر شما هم از یبوست رنج می‌برید می‌توانید روزانه چند عدد عناب را به همراه یک تکه زنجبیل تازه داخل یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه آن نوشیدنی را میل کنید.
در طی تحقیقات دیگری که انجام گرفته نشان داده شده است که عناب علاوه بر رفع مشکلات گوارشی قابلیت تقویت دستگاه گوارش را دارا می‌باشد. همچنین این میوه موجب هضم بهتر غذا و جلوگیری از نفخ می‌شود.

خواص عناب
خواص عناب برای دستگاه گوارش

3. تنظیم گردش خون
عناب سرشار از فسفر و آهن است. این دو عنصر در گلبول‌های قرمز خون موجود می‌باشند. علائمی همچون خستگی، ضعف عضلانی، سوء هاضمه، اختلال شناختی و سرگیجه از جمله نشانه‌های کم خونی و یا فقر آهن هستند. بنابراین اگر شما این علائم را در خود مشاهده کردید باید فسفر و آهن بدن خود را از طریق این میوه افزایش دهید تا گردش خون‌تان بهبود پیدا کند. علاوه بر این موضوع اکسیژن رسانی به اندام‌های مختلف بهتر انجام می‌گردد.

4. حفاظت از کبد
عناب قابلیت این را دارد که سطح آنزیم‌های کبدی را کاهش دهد. این آنزیم‌ها نشان دهنده آسیب‌های بافتی هستند. طبق تحقیقات بافت شناسی انجام گرفته نشان داده شده که میوه عناب قابلیت محافظت از کبد در برابر انواع بیماری‌های کبدی را دارا می‌باشد. همچنین این میوه قابلیت درمان‌کبد‌ چرب را نیز دارا می‌باشد.

خواص عناب
عناب و حفاظت از کبد

5. تقویت استخوان‌ها
همان‌طور که گفته شد عناب سرشار از فسفر، کلسیم و آهن است که شما با مصرف این میوه می‌توانید استحکام و سلامت استخوان‌های خود را افزایش دهید. هنگامی که سن افزایش پیدا می‌کند مشکلاتی همچون پوکی استخوان و تحلیل رفتن استخوان‌ها رخ می‌دهند که شما می‌توانید این مشکلات را با مصرف عناب کاهش دهید.

6. کاهش استرس و اضطراب
از دیگر خواص عناب می‌توان به کاهش اضطراب و استرس اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که عناب همانند داروهای تسکین دهنده و کاهنده اضطراب می‌تواند عمل کند. اگر شما این میوه را مصرف کنید هورمون‌های بدن‌تان تنظیم شده و به آرامش می‌رسید. افرادی که دائما دچار اضطراب و استرس می‌شوند با مصرف عناب تازه یا خشک می‌توانند به آرامش بدن و فکر برسند. علاوه بر این موضوع میوه عناب از افزایش هورمون‌های استرس جلوگیری می‌کند.

خواص عناب
کاهش استرس و اضطراب با عناب

7. تقویت ایمنی بدن

عناب سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین آ، ویتامین سی، انواع اسیدها و ترکیبات ارگانیک می‌باشد که تمامی این موارد در میوه عناب موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. علاوه بر این موضوع این آنتی اکسیدان‌ها قابلیت خنثی کردن رادیکال‌های آزادی که موجب بروز بیماری‌ها و امراض می‌شوند را دارا می‌باشند. گفتنی است که این میوه سرشار از ویتامین سی است. ویتامین c نیز قابلیت افزایش تولید گلبول‌های سفید را دارا می‌باشد. همانطور که می‌دانید گلبول‌های سفید برای محافظت از سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشد. بنابراین شما با مصرف این میوه می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهید.

8. مقابله با سرطان
در حال حاضر محققان در حال تحقیق بر روی ارتباط بین عناب و درمان سرطان هستند اما طبق مطالعاتی که انجام گرفته است نشان داده شده است که ترکیبات زیستی فعال در عناب قابلیت کاهش فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد سلول‌های سرطانی را دارا می‌باشد. همچنین گفته شده است که خاصیت آنتی اکسیدانی عناب قابلیت تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت بدن برای مقابله با سلول‌های سرطانی را دارا می‌باشد.

خواص عناب
مقابله با سرطان با عناب

9. محافظت از پوست
میوه عناب قابلیت محافظت از پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک و جای‌ زخم را دارا می باشد همچنین این میوه با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی موجب شادابی پوست نیز می شود. علاوه بر این موضوع آب عناب به صورت موضعی قابلیت درمان بسیاری از التهابات پوستی را ازجمله اگزما و پسوریازیس را دارا می باشد.

10. بهبود سلامت قلب
این میوه به علت دارا بودن مواد مغذی قابلیت افزایش عملکرد بهتر قلب و سلامت قلب را دارا می‌باشد. علاوه بر این موضوع عناب حاوی مقدار زیادی پتاسیم و کمی سدیم می باشد بنابراین میوه موجب کاهش فشارخون و به آرامش رسیدن رگ‌های خونی می‌شود. همچنین این میوه می‌تواند از تجمع چربی‌ها در سرخرگ و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند. 

خواص عناب
بهبود سلامت قلب با عناب

11. کاهش التهابات
میوه عناب حاوی ترکیبات ضد التهابی انشور فلاونوئید و ساپونین می‌باشد. علاوه بر این موضوع روغن و عصاره عناب حاوی ترکیبات ضد التهابی هستند. بنابراین اگر شما این عصاره را به صورت موضعی مورد استفاده قرار دهید می‌توانید درد مفاصل و عضلات خود را کاهش دهید. با توجه به این که عناب موجب کاهش ورم مفاصل می‌شود افرادی که دچار التهاب مفاصل هستند بهتر است که از این میوه استفاده کند.

12. افزایش سلامت مغز و مبارزه با بیماری آلزایمر
طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که میوه عناب می‌تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند. به این صورت که سلول‌های مغزی را از بین می‌برند و موجب تقویت عملکرد شناختی مغز می‌شود. بنابراین افرادی که به زوال عقل و یا اختلالات نورودژنراسیون مبتلا هستند بهتر است که این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

مبارزه با بیماری آلزایمر با عناب
افزایش سلامت مغز و مبارزه با بیماری آلزایمر با عناب

13. بهبود جای زخم
عناب به دلیل ترکیبات فلاونوئیدی که دارد می‌تواند از بروز عوامل بیماری زا و میکروبها جلوگیری کند. همچنین این ترکیبات می‌توانند عفونت‌های کودکان را درمان کنند. علاوه بر این موضوع بتولی نیک اسید موجود در آن از رشد اشرشیا و استافیلوکوکوس اورئوس جلوگیری میکند. این دو باکتری گفته شده از مهم ترین عوامل رشید عفونت‌های باکتریایی می‌باشند.

14. کاهش قند خون
با توجه به این که عناب قابلیت کاهش قند خون را دارا می‌باشد بسیاری از افراد برای جلوگیری و کنترل دیابت خود و همچنین برای جلوگیری از اختلال سوخت و سازی بدن همچون سندروم سوخت و سازی از عناب استفاده می‌کنند. طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند بر این باور رسیدند که عناب قابلیت کاهش قند خون را به دلیل مقادیر زیاد ویتامین‌هایی که دارد، دارا می‌باشد. علاوه بر این موضوع این میوه به تنظیم گلوکز خون و بسیاری از شاخصه‌های سوخت و سازی نیز کمک می‌کند.

کاهش قند خون با مصرف عناب
کاهش قند خون با مصرف عناب

15. خواص عناب برای مو
عناب به دلیل ترکیباتی که دارد می‌تواند رشد موی سر را افزایش دهد. علاوه بر این موضوع برای برطرف کردن جای زخم کهنه می‌توانید گرد ریشه خشک شده عناب را بر روی آن بپاشید.

16. خواص عناب برای سرما خوردگی
در طب سنتی ایران برای درمان سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا و بسیاری از گلو دردها از جوشانده عناب استفاده می‌کردند همچنین افرادی که در شرق آسیا زندگی می‌کردند برای جلوگیری از سرما خوردگی از چای عناب استفاده می‌کردند بنابراین اگر شما دچار سرماخوردگی شده‌اید و علاوه بر این موضوع از سرفه و خشکی سینه هم رنج می‌برید می‌توانید از عناب به عنوان داروی گیاهی کمک بگیرید.

17. خواص عناب برای دندان‌ها
عناب قابلیت این را دارد که در نهایت آن را از بروز پوسیدگی محافظت کند اگر شما از درد دندان کرم خورده رنج می برید می‌توانید عناب ساییده شده را در محل کرم خوردگی بگذارید تا درد دندان تان آرام شود.

خواص عناب برای دندان‌ها
خواص عناب برای دندان‌ها

عوارض مصرف بیش از اندازه عناب

به طور کلی عناب عوارض جانبی بسیار کمی دارد و در افرادی که سالم هستند مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر فردی حساسیت‌های طبیعی به میوه‌ها داشته باشند ممکن است که با این میوه سازگار نباشد. بنابراین برای مصرف این میوه باید نزد پزشک بروید. علاوه بر موضوع بالا افرادی که در زیر اعلام می‌شوند قبل از مصرف عناب باید با پزشک خود مشورت کنند:

  • اشخاصی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند.
  • خانم‌های باردار یا شیرده
  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند
  • افرادی که جراحی شده‌اند
  • افرادی که به لاتکس حساسیت دارند
عوارض عناب
عوارض عناب

طرز تهیه دمنوش عناب و طریقه مصرف عناب
برای تهیه دمنوش عناب خوشمزه همراه با عطر عالی باید موارد زیر را طی کنید.

مواد مورد نیاز:

  • 3 عدد چوب دارچین
  • نصف فنجان عناب
  • ریشه زنجبیل
  • 3 لیتر آب آشامیدنی

طرز تهیه
تمامی مواد اولیه گفته شده را داخل قوری بریزید و بر روی آن‌ها آب بریزید و بگذارید جوش بیاید پس از آن که آب جوش آمد روی قوری را بپوشانید و زیر شعله را کم کنید و به مدت ۳ ساعت صبر کنید تا مواد آرامی بجوشد اگر نیاز شد آبغوره را اضافه کنید. بعد از آن که سه ساعت به اتمام رسید آب را صاف کرده و نوش را نوش جان کنید.

مقدار مصرفی عناب به وزن سن سلامتی و شرایط درمانی فرد بستگی دارد. بنابراین افراد باید برای مصرف این دمنوش ابتدا با کمترین دوز شروع کند و بعد در صورت لزوم می‌توانند این میزان را افزایش دهند.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی