خواص هل: آیا خواص هل سبز در چای داغ از بین می‌رود؟

خواص هل
طعم هل، به طور معمول برای همه افراد طعم خوشایندی دارد که در چای، دمنوش، غذا و شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدا از خوش طعمی، هل سبز و هل سیاه خواص بسیار زیادی دارد که مطمئنا بعد از خواندن این مقاله از هل بیشتر استفاده خواهید کرد. با خواص هل در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

خواص هل: آیا خواص هل سبز در چای داغ از بین می‌رود؟

هل یکی از پرطرفدارترین ادویه‌هایی است که طعم بسیار خوب و گرمی دارد که از آن به عنوان طعم دهنده برای نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها و غذاها استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که در طب سنتی ایران این ادویه با نام‌ های هیلو حال و همچنین صغار و کبار نیز شناخته می‌شود. افراد برای آن که عطر هل از دست نرود آن را به صورت میوه داخل کپسول خودش نگهداری می‌کنند و در زمان مصرف کپسول را شکسته و دانه‌های آن را خارج کرده تا از عطر هل استفاده کنند.

باید به شما بگوییم که هل برای سلامتی انسان بسیار مفید است و در زمان‌های گذشته از آن به عنوان پادزهر استفاده می‌کردند. در این مقاله قصد داریم شما را با هل و خواص آن بیشتر آشنا کنیم. همراه ما باشید.

هل سبز
هل سبز

هل چیست؟

هل در دسته زنجبیل‌ها قرار می‌گیرد و اولین بار در هندوستان کشت شد. اما در حال حاضر این ادویه در بیشتر مناطق گرمسیری و آسیا نیز کشت می‌شود. هل به میوه‌ای گفته می‌شود که داخل آن غلاف‌های کوچکی که شبیه دانه‌های سبز هستند قرار گرفته است. به طور کلی هم غلاف و هم دانه‌ها عطر و طعم بسیار خوبی دارند و از آن‌ها به عنوان عطر برای غذا نوشیدنی و شیرینی استفاده می‌کنند.

هل سبز
هل

معرفی انواع هل

1.هل سبز: هل سبز یکی از شناخته شده ترین انواع هل‌ها است که در مالزی و هند کشت می‌شود. شما از این هل می‌توانید برای طعم‌دار کردن نوشیدنی‌ها و غذاها استفاده کنید.

2هل سیاه: هل سیاه یکی از از انواع هل است که خواص دارویی بسیار زیادی دارد و از آن در بسیاری از غذاهایی که بر پایه غذاهای هندی تهیه می‌شود به کار می رود.

هل سبز
هل سبز و هل سیاه

خواص هل

1خواص هل برای نوزادان و کودکان
با توجه به وجود انواع ویتامین‌ها همچون ویتامین c، هل برای سلامت کودکان بسیار مفید است. از جمله فواید هل می‌توان به تقویت استخوان‌ها، سلامت دندان‌های نوزاد و همچنین تشکیل و ترمیم گلبول‌های قرمز خون اشاره کرد. علاوه بر این وجود ویتامین c برای تقویت عضلانی، سیستم عصبی، سلامت قلب نوزادان و کودکان بسیار مفید است و همچنین آهن موجود در آن برای از بین بردن کم خونی در تولید هموگلوبین خون و افزایش انرژی نوزادان و کودکان مفید واقع می‌شود.
یکی دیگر از موارد موجود در هل روی است. روی موجب بهبود هضم غذا در کودکان و همچنین باز شدن اشتهای آن‌ها نیز می‌شود. توجه داشته باشید که اگر کودک شما دچار شب ادراری است می‌توانید از هل استفاده کنید.

2. تقویت سلامت قلب با استفاده از هل
هل با توجه به آن که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است برای سلامت قلب بسیار مفید می باشد. علاوه بر این موضوع این دانه حاوی فیبر است بنابر این می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب نیز کمک کند همچنین قابلیت کاهش سطح فشار خون را نیز دارد. توجه داشته باشید که در رابطه با این موضوع هل سیاه مفید تر از هل سبز است.

خواص هل
خواص هل

بهبود سلامت گوارشی با هل
هل علاوه بر طعم‌دار کردن غذا برای افزایش هضم غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دانه با تحریک کردن متابولیسم بدن و خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجب تحریک ترشح اسید صفراوی در معده شده و به هضم غذا کمک می‌کند. علاوه بر این موضوع این دانه از بروز بیماری‌هایی در دستگاه گوارش همچون سوزش سردل، رفلکس اسید، اسهال و... جلوگیری می‌کند.

مبارزه با آسم با استفاده از هل
هل در مبارزه با آسم همچون سرفه، خس خس کردن، تنگی تنفس و تنگی در قفسه سینه نقش بسیار مهمی دارد و شما با استفاده از این دانه می‌توانید با افزایش گردش خون در ریه‌ها این مشکل را کاهش دهید. علاوه بر این موضوع این دانه التهابات غشاهای مخاطی و التهابات مربوط به تنگی نفس را از بین می‌برد.

خواص هل برای ریه
خواص هل برای ریه

خواص هل برای لاغری
هل به دلیل آن که حاوی مقادیر بسیار زیادی فیبر است قابلیت افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها را دارد. علاوه بر این موضوع ملاتونین موجود در آن موجب افزایش فرایند چربی سوزی خواهد شد. اگر قصد لاغری و چربی سوزی دارید به چای و یا قهوه خود مقداری هل اضافه کنید علاوه بر این موضوع شما هل را می‌توانید به صورت دمنوش مصرف کنید.

خواص هل برای مردان
هل قابلیت تقویت قوای جنسی را دارد و همچنین می‌تواند ناتوانی جنسی و اختلالات نعوظ را درمان کند.

خواص هل برای مردان
خواص هل برای مردان

7. هل در زمان شیردهی و بارداری
توجه داشته باشید که هل قاعده آور است و مصرف بیش از حد آن برای خانم‌های باردار مضر می‌باشد. اما اگر از مقداری هل برای معطر کردن چای استفاده کنید ممانعتی ندارد.

خواص چای هل
هل برای پاکسازی بدن و چربی سوزی بسیار مفید است. اگر قصد استفاده از چای هل را دارید شما باید هر روز صبح ابتدا داخل یک قوری آب داغ بریزید و به آن مقداری هل، زنجبیل و رازیانه اضافه کنید و بگذارید تا دم بکشد سپس نوشیدنی را مصرف کنید.

مبارزه با افسردگی با هل
طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که هل می‌تواند در مقابله با افسردگی کمک کند اگر شما قصد انجام این کار را دارید شما باید چند دانه هل را پودر کنید و آن را در آب بجوشانید و سپس آن را به صورت چای به طور روزانه مصرف کنید.

خواص چای هل
خواص چای هل

1درمان گلو درد با استفاده از هل
دارچین، هل و فلفل سیاه برای درمان گلو درد بسیار مفید هستند. هل قابلیت این را دارد که گلو را نرم کند و همچنین دارچین نیز خاصیت آنتی باکتریایی دارد. برای استفاده از این روش شما می‌توانید یک گرم پودر هل، مقداری فلفل سیاه و پودر دارچین را به همراه یک قاشق چای‌خوری عسل را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس این محلول را سه بار در روز بنوشید. توجه داشته باشید که هل برای کاهش تهوع و جلوگیری از استفراغ نیز مفید است.

1فواید هل برای پوست
یکی از فواید هل بهبود رنگ پوست است. شما با استفاده از روغن هل می‌توانید لک‌‌های پوستی را از بین ببرید. علاوه بر این موضوع پودر هل اگر با عسل ترکیب شود می‌تواند به عنوان ماسک مورد استفاده قرار گیرد.
از مزایای دیگر هل می‌توان به آنتی اکسیدان بودن آن اشاره کرد به دلیل آن که حاوی ویتامین سی است و گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این موضوع هل دارای مواد مغذی دیگری نیز است که می‌تواند به گردش خون کمک کرده و موجب افزایش سلامت پوست شود.

خواص هل
خواص هل برای پوست

12تغذیه پوست سر با استفاده از هل
به دلیل آن که هل سیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد برای سلامتی پوست سر بسیار مفید است. این ادویه موجب تغذیه فولیکول‌های مو شده و قدرت مو را افزایش می‌دهد که شما با استفاده از آن می‌توانید موهای‌تان را شستشو دهید. البته می‌توانید از شامپوی هل نیز استفاده کنید جالب است بدانید که هل خاصیت ضد باکتریایی دارد بنابر این از بروز عفونت‌های پوستی در سر جلوگیری می‌کند.

1جلوگیری از لخته شدن خون با هل
طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده که هل می‌تواند تشکیل لخته‌های خونی را کاهش دهد. همچنین باید بدانید که لخته‌های خونی در انسان می‌توانند موجب بروز مشکلاتی در سلامت فرد شوند. از جمله این مشکلات می‌توان به سکته مغزی، فشار خون و مشکلات قلبی اشاره کرد.

خواص هل
خواص هل

مضرات هل

  • افراد تنها می‌توانند کمتر از یک مثقال هل مصرف کنند.
  • مصرف زیاد هل برای افرادی که طبع گرم دارند مضر می‌باشد.
  • افرادی که بیماری‌های سوزاک و سیفیلیس دارد مصرف بیش از حد هل برای آن‌ها مضر می‌باشد.
  • افرادی که مزاج گرم دارند در صورت زیاده روی در مصرف هل ممکن است که دچار سردرد شوند.
  • هل برای افرادی که دچار یبوست هستند مضر می‌باشد.
  • مصرف زیاد هل برای روده مضر می‌باشد.
  • افرادی که زخم معده و یا فشار خون دارند نباید در مصرف هل زیاده روی کنند.
  • مصرف زیاد هل می‌تواند موجب بروز بیماری‌های روده، افزایش تپش قلب و بروز مشکلاتی برای ریه شود.
طریقه مصرف هل
هل سبز

آیا خاصیت هل در چای داغ یا دمنوش از بین می‌رود؟

خیر، هل همانطور که گفته شد برای طعم‌دار کردن نوشیدنی‌ها و غذاها و شیرینی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما هم از هل سیاه و هم از هل سبز می‌توانید استفاده کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

طریقه مصرف هل

یکی از روش‌های رایج مصرف هل افزودن پودر هل به غذا، شیرینی‌جات، دسرها و استفاده آن در چای است. علاوه بر این موضوع شما می‌توانید هل را به تنهایی بجوید و یا آن را پودر کنید و بر روی زبان خود بریزید و با آب دهان به صورت اندک اندک قورت دهید. علاوه بر موارد گفته شده شما می‌توانید حل را در زمان سرو غذا بر روی آن بریزید.

طریقه تهیه چای و دمنوش هل

برای تهیه دمنوش هل شما باید ابتدا دانه‌های هل را داخل ظرفی بریزید و آن را بکوبید تا دانه‌های هل خارج شوند. سپس داخل یک فنجان آب جوش بریزید. دانه‌های هل را داخل آن بریزید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد سپس به آن عسل اضافه کنید تا نوشیدنی‌تان شیرین شود و بعد آن را نوش جان فرمایید

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی