5 روش سریع پایین آوردن تب در کودکان و نوزادان

درمان تب کودکان
تب کردن در کودکان بسیار شایع است به طوری که از یک دندان درآوردن ساده و یا عفونت ساده در بدن، کودک تب می‌کند. نکته مهم در تب کردن کودک این است که والدین روش‌های پایین آوردن تب و دمای بدن کودک خود را بلد باشند تا خدایی ناکرده تب بالا منجر به عوارضی مانند تشنج در کودکان نشود. برای ادامه همراه ما باشید.

5 روش سریع پایین آوردن تب در کودکان و نوزادان

به طور کلی تب در کودکان بسیار شایع می‌باشد و هر کودک حداقل یک بار در زمان نوزادی و کودکی خود تب خواهد کرد. اما یکی از مهم‌ترین چالشی که والدین با آن روبرو هستند این است که بدانند کی باید نگران تب کردن کودک خود شوند و چگونه باید در سریع‌ترین زمان ممکن تب کودک خود را پایین آورند؟
تب یک پاسخ طبیعی به انواع بیماری‌‌ها است. هنگامی که کودک تب می‌کند دمای بدن او از حد معینی بالاتر می‌رود یعنی نسبت به دمای معمولی افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که تب بالا می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی‌تری برای کودک شود. بنابراین اگر تب بالا ادامه پیدا کرد حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید تا داروهای لازم را برای فرزند خود بگیرید. در این مقاله قصد داریم شما را با علت تب و روش‌های پایین آوردن تب در کودکان و نوزادان آشنا کنیم. همراه ما باشید.

تب در کودکان
5 روش سریع پایین آوردن تب در کودکان و نوزادان

تعریف تب در کودکان

در ابتدا باید بدانید که هیچ عدد واحدی وجود ندارد که بتوان با آن مشخص کرد که کودکی تب دارد اما به طور کلی اگر دمای بدن بالاتر از 38 درجه برود گفته می‌شود که تب کرده است. البته با توجه به شیوه اندازه گیری دمای بدن کودک یعنی از طریق زیر بغل، دهان، پیشانی و گوش این درجه می‌تواند کمی متفاوت باشد.

تب در کودکان
تعریف تب کودکان

علت تب در کودکان

به طور کلی تب در کودکان شایع است اما باید حتما علت تب در نوزادان و کودکان را پیگیری کنید. از مهم‌ترین دلایل تب در کودکان می‌توان به عفونت‌های باکتریایی، عوارض جانبی داروها، عفونت‌های ویروسی، بیماری‌های مربوط به گرما و آلرژی اشاره کرد.
از دیگر علت‌های تب در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکسن زدن
  • پرکاری تیروئید
  • دندان در آوردن
  • دهیدراته شدن بدن که به دلیل استفراغ یا اسهال شدید ایجاد می‌شود.
  • داروهایی مانند آنتی هیستامین و آنتی بیوتیک‌ها که می‌توانند موجب بروز تب شوند.
  • زخم یا جراحت که می‌تواند موجب بروز تب در کودک شود.
  • عفونت ویروسی یا باکتریایی که موجب التهاب معده و سرماخوردگی شود.
علت تب در کودکان
علت تب در کودکان

نشانه‌های تب در کودکان

  • نداشتن اشتها
  • ضربان تند قلب
  • تعریق
  • دردهای عضلانی
  • تب و لرز در کودک
  • احساس سرگیجه
  • تنفس پی در پی کودک
  • گرم شدن و داغ شدن گوش 
  • افزایش محسوس دمای بدن کودک
علت تب در کودکان
نشانه‌های تب در کودکان

از چه وسایلی برای اندازه گیری دمای بدن کودک و تب می‌توان استفاده کرد؟

دماسنج‌های شیشه‌ای یکی از دماسنج‌های ارزان قیمت، دقیق و در دسترس است که انواع مختلفی نیز دارد. دماسنج‌های شیشه‌ای حاوی جیوه، به دلیل خطر احتمال قرار گرفتن جیوه که سمی است و احتمال شکستگی وجود دارد توصیه نمی‌شود اما شما می‌توانید از دماسنج‌های دیگری همچون دماسنج‌های پلاستیکی و پستانکی استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که این دو نوع دماسنج در مقابل دماسنج‌های دیجیتالی دقت پایین‌تری دارند. بنابراین بهتر است که از دماسنج دیجیتالی استفاده کنید. برخی از دماسنج‌های دیجیتالی با استفاده نزدیک کردن دستگاه به گوش کودک، دمای بدن کودک را نشان می‌دهد.

چگونه دمای بدن کودک خود را اندازه گیری کنیم؟

برای اندازه گیری دمای بدن کودک می‌توانید شیوه‌های مختلفی استفاده کنید اما بهترین روش برای اندازه گیری دمای بدن کودک اگر بیشتر از چهار یا پنج سال سن دارد و می‌تواند دماسنج را زیر زبان خود به شیوه صحیح نگه دارد اندازه گیری دمای بدن او از ناحیه دهان به وسیله دماسنج است. اما اگر کودک شما نمی‌تواند دماسنج را زیر زبان خود نگه دارد می‌توانید درجه حرارت بدن او را از طریق زیر بغل اندازه گیری کنید. البته اگر دمای زیر بغل کودک شما بیش از 37.2 درجه سانتیگراد بود این نگرانی به وجود می‌آید که ممکن است کودک شما بیمار باشد بنابراین بهتر است که دمای بدن او را از طریق اندازه گیری دمای مقعد دوباره اندازه گیری کنید.

درجه تب کودکان چند است؟

دمای 37.2 تا 37.4 درجه سانتیگراد تب خفیف و دمای بالاتر از آن تب نامگذاری شده است. همچنین اگر دمای بدن نوزاد یا کودک بالاتر از 40 درجه سانتیگراد باشد خطرات زیادی می‌توانند کودک شما را تهدید کند و باید فورا نزد پزشک بروید.

در جه تب در کودکان
درجه تب کودکان چند است؟

درمان تب کودکان

تب یکی از شیوه‌های دفاعی بدن در برابر عفونت می‌باشد. به طور کلی بدن برای آنکه بتواند در برابر بیماری خوب مبارزه کند به صورت خودکار دمای بدن را بالا می‌برد. بنابراین تب در برخی از موارد بی‌خطر است و تنها در 3 روز از بین می‌رود و خوب می‌شود. اما اگر در این مدت دمای بدن کاهش پیدا نکند و درمان نشود می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. یکی از خطرات تب تشنج است که برای آگاهی از علت تشنج و درمان تشنج کودکان می‌توانید لینک روبرو را دنبال کنید: روش تشخیص تشنج و درمان آن در کودکان
برای درمان و یا پایین آوردن تب کودک و نوزاد شیوه‌های مختلفی وجود دارد اما برخی از روش‌ها ممکن است که برای کودک خطرناک باشد.

شیوه‌های مختلف درمان تب کودک

در ادامه بهترین روش‌های پایین آوردن تب در کودکان را بررسی می‌کنیم:

1. درمان تب کودکان در خانه با کمپرس سرد:
پس از آن که متوجه شدید فرزند شما تب کرده است اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک دستمال مرطوب خیس را بر روی پیشانی نوزاد خود قرار دهید تا دمای بدن آن کاهش پیدا کند. البته باید بدانید که هنگامی که آب از روی پوست نوزاد تبخیر شود تب کاهش پیدا کرده و درجه حرارت بدن نوزاد پایین می‌آید.
برای انجام این کار باید مقداری آب خنک را داخل کاسه بریزید و یک دستمال تمیز را داخل آب کنید سپس آب اضافه پارچه را بگیرید و سپس پارچه مرطوب را بر روی پیشانی نوزاد قرار دهید. بعد از گذشت چند دقیقه که پارچه گرم شد، باید پارچه را برداشته و دوباره این کار را انجام دهید تا زمانی که تب کودک پایین بیاید و یا از بین برود. شما حتی می‌توانید دستمال را در مناطقی مانند زیر بغل، کشاله ران و دست کودک بمالید تا دمای بدن کودک زودتر کاهش یابد.

توجه: به هیچ عنوان از آب خیلی سرد یا یخ استفاده نکنید زیرا ممکن است که دمای داخلی بدن افزایش پیدا کند.

درمان تب کودکان
درمان تب کودکان در خانه با کمپرس سرد

2. کاهش تب توزاد با شیر مادر:
کودکانی که زیر 6 ماه دارند شیر مادر برای آن‌ها بسیار ضروری است زیرا شیر مادر حاوی مواد مغذی است که می‌توانند سیستم ایمنی ضعیف نوزاد را تقویت کند و بدن او را برای مبارزه با بیماری‌هایی که برای نوزاد پیش می‌آیند آماده کند. با توجه به آن که شیر مادر به راحتی هضم می‌شود و کودک بیمار را هیدراته نگه می‌دارد، می‌تواند برای بهبود سریع تب مفید باشد. اگر کودک شما هنگام تب کردن، شیوه پرستاری و نگهداری شما را دوست ندارد باید شیوه پرستاری و مراقبت خود را تغییر دهید. به عنوان مثال می‌توانید در زمان شیر دادن کودک را ایستاده و صاف نگه دارید تا کودک در حین تغذیه راحت‌تر باشد. همچنین اگر کودک شما در زمان شیردهی، شیردهی‌تان را پس می‌زند شیرتان را بگیرید و آن را با استفاده از یک بطری و یا یک قاشق به کودک خود بدهید.

درمان تب کودکان در خانه
کاهش تب نوزاد با شیر مادر

3. حمام ولرم و یا نیمه گرم برای درمان تب کودک:
یک حمام ولرم می‌تواند موجب شادابی و آرام شدن کودک شود علاوه بر این موضوع می‌تواند دمای بدن کودک را نیز تنظیم کند. همچنین این کار می‌تواند موجب خواب بهتر کودک و در نتیجه بهبود سریع‌تر و بهتر شدن حال کودک شود. توجه داشته باشید که برای نوزادان کمتر از 6 ماه، دو تا سه بار در روز حمام اسفنجی خیس می‌تواند برای اعضای بدن او مفید باشد. همچنین نوزادان 6 ماه به بالا را نیز در طول روز چندین بار به حمام ولرم ببرید و بعد از حمام حتما کودک خود را با لباس بپوشانید. 

توجه: هرگز برای حمام کودک از آب داغ یا سرد استفاده نکنید زیرا می‌تواند موجب افزایش دمای داخلی بدن کودک شود.

درمان تب کودکان
حمام ولرم و یا نیمه گرم برای درمان تب کودک

4. درمان تب کودک با مایعات:
کودکان هنگامی که بیمار می‌شوند باید به آن‌ها مایعات بیشتری برسد زیرا مایعات به کاهش دمای بدن کودکان کمک می‌کند و همچنین خود را جایگزین مایعاتی که از طریق عرق کردن از دست رفته‌اند می‌کند. توجه داشته باشید که اگر بدن کودک کم آب باشد بهبود او به تاخیر می‌افتد و همچنین عوارض دیگری نیز ممکن است به وجود بی‌آیند. البته نوزادان به دلیل داشتن تب ممکن است که خوردن مایعات را رد کنند اما شما باید مقادیر کمی مایعات را به دفعات زیاد به فرزند خود بدهید. همچنین اگر کودک شما ببشتر از 6 ماه سن دارد برای الکترولیت‌ها و مایعات از دست رفته می‌توانید همراه با آب و محلول آبرسانی خوراکی به کودک خود آبمیوه، شیر سرد و ماست سرد بدهید. همچنین برای کودک زیر 6 ماه خود راه حل آبرسانی خوراکی داشته باشید زیرا هم خانگی هستند و هم به راحتی در بازار پیدا می‌شوند.

درمان تب کودکان در خانه
درمان تب کودک با مایعات

5. لباس راحت تن نوزاد خود کنید:
بسیاری از والدین فرزند خود را به اشتباه با لایه‌های زیاد لباس می‌پوشانند اما باید بدانید که این کار اشتباه است و باید از انجام آن اجتناب کنید زیرا این کار می‌تواند از کاهش دمای بدن جلوگیری کند و حتی می‌تواند موجب بالاتر رفتن دمای بدن نوزاد نیز شود. با توجه به این که نوزادان قابلیت این را ندارند که به خوبی دمای بدن خود را تنظیم کنند اگر در لایه های زیاد لباس قرار گیرند بیش از حد گرم‌شان می‌شود و کاهش دما برای‌شان سخت‌تر می‌شود. 
شما باید یک لایه لباس سبک تن نوزاد خود کنید و در زمان خوابیدن هم یک پتوی نازک روی او بیندازید. علاوه بر این موضوع کودک خود را در یک اتاق راحت نگه دارید و توجه داشته باشید که دمای اتاق بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد نباشد.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی