15 روش عالی و فوری برای دندان درد شدید

درمان درد دندان
دندان درد از جمله دردهای شدیدی است که باید هر چه سریع‌تر درمان شود زیرا در بسیاری از مواقع درد آن غیر قابل تحمل است. اما گاهی به دندان پزشک برای درمان درد دندان دسترسی نداریم به همین علت باید از درمان‌های خانگی برای تسکین استفاده کنیم. در این مقاله 15 روش عالی برای درمان درد را بررسی کرده‌ایم.

15 روش عالی و فوری برای دندان درد شدید

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که دچار دندان درد شده باشید. دندان درد بسیار طاقت فرسا و دردناک است. دندان درد می‌تواند بدون هیچ‌گونه علائم قبلی و هشدار قبلی رخ دهد. اگر در میان دندان‌ها و یا لثه شما عفونتی وجود داشته باشد علاوه بر آن که می‌تواند بسیار دردناک باشد که در صورت عدم رسیدگی به آن می‌تواند موجب از بین رفتن و پوسیدگی باقی دندان‌های دیگرتان هم بشود. علاوه بر این موضوع شدت درد دندان می‌تواند از بسیار خفیف و ملایم تا بسیار دردناک ادامه پیدا کند.

در این مقاله روش‌های تسکین دندان درد را بررسی کرده‌ایم تا قبل از این که به دندان پزشک مراجعه کنید بتوانید از این درد خلاص شوید. ولی یادتان باشد که قدم اول مراجعه به دندان پزشک است.

دندان درد
15 روش عالی و فوری برای درمان دندان درد 

دندان درد چیست؟

معمولا دندان درد هنگامی رخ می‌دهد که عصب ریشه دندان یا اطراف ریشه دندان تحریک شده باشد. از جمله مواردی که می‌تواند موجب بروز این مشکل شود می‌توان به پوسیدگی دندان، عفونت دندان، آبسه دندان و یا از دست دادن دندان اشاره کرد. همچنین دندان درد می‌تواند بعد از کشیدن دندان نیز به وجود بیاید. این درد در بعضی از مواقع از سایر نقاط ناشی می‌شود و به فک می‌رسد.

علت شایع بروز دندان درد

  • التهاب مغز دندان
  • سکته قلبی
  • پوسیدگی دندان
  • دندان قروچه
  • التهاب لثه
  • فرسودگی مینای دندان
  • نشانگان مفصل گیجگاهی فکی
  • التهاب لثه
  • درد قفسه سینه
  • فشار سینوس‌ها

قبل از اینکه به سراغ بررسی روش‌های درمان دندان درد برویم پیشنهاد می‌کنیم که برای رعایت بهداشت دهان و دندان و نحوه صحیح استفاده از نخ دندان، دو مقاله زیر را هم با دقت مطالعه کنید.

به این روش مسواک بزنید تا دندان‌های سالمی داشته باشید

با این روش نخ دندان کشیدن به دندان‌ها و لثه خود صدمه می‌زنید

برای دندان درد
دندان درد چیست؟

درمان خانگی دندان درد

در ادامه این مقاله به بررسی روش‌های خانگی تسکین و درمان دندان درد می‌پردازیم:

1. استفاده از کمپرس سرد برای درمان دندان درد

یک کیسه فریزر را پر از یخ کنید و آن را با استفاده از دستمال توالت یا پارچه نازکی بپوشانید و آن را بر روی ناحیه‌ای از گونه که در آن قسمت دندان درد می‌کند بگذارید. سرمای آن موجب تسکین درد دندان می‌شود.
نکات مهم در رابطه با یخ

  • یخ را به طور مستقیم بر روی دندان‌تان نگذارید زیرا این کار موجب افزایش درد می‌شود. مخصوصا در زمان‌هایی که دندان درد ناشی از التهاب باشد.
  • اگر ریشه دندان التهاب پیدا کرده بود گرما به تسکین درد آن کمک می‌کند بنابراین اگر با استفاده از کمپرس سرد درد دندان‌تان افزایش پیدا کرد می‌توانید از کمپرس گرم به جای آن استفاده کنید.
درمان دندان درد
درمان خانگی دندان درد با استفاده از کمپرس سرد

2. تمیز کردن کامل دندان‌ها برای درمان دندان درد

در بعضی از مواقع دندان درد به دلیل گیر کردن تکه‌های کوچک غذا لابه لای دندان‌ها به وجود می‌آید که این امر می‌تواند موجب پوسیدگی و التهاب لثه شود. بنابراین شما باید به طور روزانه دندان‌های‌تان را به خوبی تمیز کنید. برای انجام این کار می‌توانید از شیوه‌های زیر کمک بگیرید:

  • استفاده از نخ دندان

شما با استفاده از نخ دندان می توانید لایه دندان های تان را به خوبی تمیز کنید تا نقاطی که مسواک به آن دسترسی ندارد را کاملاً تمیز کنید.

  • استفاده از مسواک

اگر ورم لثه موجب بروز درد شما شده است می‌توانید با استفاده از مسواک زدن درد آن را کاهش دهید. برای انجام این کار تنها کافی است که به مدت چند دقیقه دندان‌هایتان را مسواک بزنید و روی نقطه‌ای که درد دارد را به خوبی تمیز کنید. توجه داشته باشید که مسواک زدن را تا زمانی که دندان دردتان بهتر شد ادامه دهید.

  • استفاده از محلول دهانشویه

از دیگر شیوه‌های درمان دندان درد استفاده از دهانشویه است. شما بعد از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌توانید برای تمیز کردن دندان‌های‌تان از استفاده از دهانشویه استفاده کنید که همین امر موجب می‌شود که دهان‌ و دندان‌تان کاملا تمیز و عاری از مواد غذایی شود.

درمان خانگی دندان درد
درمان خانگی دندان درد با تمیز کردن کامل دندان ها

3. بی حس کردن نقطه مورد نظر برای درمان دندان درد

ژل‌های بی‌حسی دندان که بدون نسخه در دسترس عموم قرار گرفته‌اند می‌توانند برای چندین ساعت درد دندان‌تان را تسکین دهند. این ژل‌ها را شما باید به طور مستقیم بر روی دندان‌ها بزنید تا درد آن آرام شود. علاوه بر این موضوع بزاق دهان می‌تواند موجب کاهش تاثیر ژل شود. بنابراین باید توجه داشته باشید که نباید ژل را قورت دهید

4. شستشوی دندان ها با نمک دریایی

اگر دندان درد به دلیل عفونت خفیف و یا ضربه به وجود آمده باشد معمولا خود به خود برطرف می‌شود اما برای افزایش سرعت این روند می‌توانید از آب گرم و یک قاشق نمک دریایی استفاده کنید. برای استفاده از این روش ابتدا شما باید نمک را داخل آب حل کنید سپس آن را در دهان خود قرقره کنید. توجه داشته باشید که آب نمک باید با نواحی که احساس درد دارید تماس داشته باشد. همچنین باید بدانید که این روش را باید چندین بار در طول روز تکرار کنید تا درد دندان تان از بین برود.

یرای دندان درد چه کنیم
درمان خانگی دندان درد با نمک دریایی

5. تسکین و درمان دندان درد با قرص

بسیاری از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و آسپرین می‌توانند موجب کاهش دندان درد شوند. باید توجه داشته باشید که دندان درد می‌تواند صحبت کردن، غذا خوردن و خوابیدن شما را با اختلال همراه کند بنابراین شما با استفاده از قرص‌های تسکین دهنده درد دندان می‌توانید این درد را تسکین دهید.
نکات مهم: 

  • اگر دندان درد شما آن قدر شدید است که موجب سردرد و گوش درد و یا گلو درد می‌شود حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • استامینوفن به عنوان یک مسکن بدون نسخه برای درمان دندان درد کاربرد دارد.
  • تمامی داروهای مسکن را باید طبق مقدار توصیه شده که بر روی آن‌ها درج شده است و یا پزشک توصیه کرده مصرف کنید.

6. درمان دندان درد با روغن یا تکه‌های میخک

میخک یکی از شیوه‌‌های درمان سنتی و روش بی حس کردن اعصاب است. ه "ماداوژنول" موجود در میخک به عنوان یک بی‌حس کننده طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین شما با استفاده از میخک می‌توانید درد دندان‌های خود را کاهش دهید.
برای استفاده از این روش شما باید یک یا دو قطره روغن میخک را بر روی پنبه بریزید و آن را روی دندانی که درد می‌کند بگذارید. همچنین در زمان‌هایی که درد دندان بسیار زیاد است می‌توانید میخک پودر شده را بر روی دندانی که درد می‌کند بگذارید. همچنین می‌توانید میخک را کمی بجوید تا روغن آن بیرون بیاید و آن را حداقل تا نیم ساعت بر روی دندانی که درد می‌کند نگه دارید تا درد آن کاهش پیدا کند.

نکته مهم:

توجه داشته باشید که نباید این روغن را مستقیما داخل دهان‌تان بریزید زیرا ریختن مستقیم روغن میخک می‌تواند موجب حساس شدن لثه‌ها درد و تحریک بیشتر شود علاوه بر این موضوع باید توجه داشته باشید که روغن نباید روی زبان یا سایر قسمت‌های دهان‌تان ریخته شود.

تسکین دندان درد
درمان خانگی دندان درد با روغن یا تکه‌های میخک

7. درمان دندان درد با چای سیاه یا چای نعناع

چای نعناع با بوی بسیار خوبی که دارد می‌تواند مقداری از درد دندان‌تان را بکاهد.برای استفاده از این روش شما می‌توانید یک قاشق چای‌ خوری نعنا را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید. پس از آن که چای سرد شد آن را داخل دهان‌تان بگردانید. علاوه بر این موضوع می‌توانید آن را قورت بدهید یا به بیرون بریزید.
علاوه بر چای نعناع، چای سیاه پر رنگ نیز به دلیل داشتن " تانین " می‌تواند علاوه بر کاهش التهاب، درد دندان را نیز کاهش دهد. برای استفاده از این روش می‌توانید چای کیسه‌ای را داخل آب جوش بگذارید تا خیس بخورد سپس آن را بر روی دندانی که درد می‌کند بگذارید. 

8. درمان دندان درد با سیر

از زمان‌های گذشته تا به حال برای تسکین دندان درد از سیر استفاده می‌کردند. سیر همانند یک آنتی‌ بیوتیک عمل می‌کند و جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد. این امر هم به دلیل وجود ترکیباتی به نام " اوژنول " در سیر است.
شما به دو روش می‌توانید از سیر استفاده کنید. اولین روش این است که یک حبه سیر را له کرده و آن را با مقداری نمک ترکیب کنید و محلول را بر روی دندان خود قرار دهید.

دومین روش این است که دو حبه سیر را بجوید البته باید این کار را 2 تا 3 بار در طول روز انجام دهید تا درد دندان کاهش پیدا کند علاوه بر این موضوع شما می‌توانید از روغن سیر هم استفاده کنید. برای استفاده از این روش شما باید یک یا دو قطره روغن سیر را بر روی دندانی که درد می‌کند بریزید. البته توجه داشته باشید که زبان‌تان به آن نخورد و این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید. شما پس از مدتی می‌توانید متوجه شوید که درد دندان‌تان کاهش پیدا کرده است.

نکته: توجه داشته باشید که سیر همانند روش‌های دیگر تنها برای مدت کوتاه می‌تواند درد دندان را کاهش دهد. همچنین اگر دندان درد شما به دلیل عفونت نبوده باشد سیر نمی‌تواند درد دندان‌تان را کاهش بدهد.

درمان دندان درد با سیر
درمان دندان درد با سیر

9. درمان دندان درد با عصاره وانیل

شاید برای شما سوال پیش آید که چی برای دندون درد خوبه ؟ در اینجا باید به شما بگوییم که علاوه بر موارد گفته شده است، عصاره وانیل برای درمان دندان درد مفید می‌باشد. عصاره وانیل دارای خاصیت بی‌حس کنندگی می‌باشد همچنین این عصاره آرام بخش و تسکین دهنده درد هم هست. بنابراین شما می‌توانید از آن برای کاهش درد استفاده کنید. برای استفاده از این روش شما باید مقداری عصاره وانیل را بر روی دندانی که درد می‌کند بمالید سپس این کار را دو تا سه بار تکرار کنید تا اثر آن مشخص شود.

نکته: توجه داشته باشید که الکل یکی از مواد فعال موجود در عصاره وانیل است. بنابراین حتی اگر میزان کمی از آن استفاده کنید هنوز هم میزانی الکل در آن وجود دارد. بنابر این شما نباید از این شیوه برای کودکان استفاده کنید زیرا بسیار خطرناک است.

10. قرقره کردن روغن نارگیل برای درمان دندان درد

روغن نارگیل یکی دیگر از مواردی است که برای کاهش درد دندان درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما برای استفاده از این روش باید یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را به‌ مدت 15 تا 20 دقیقه در دهان خود قرقره کنید. هنگامی که شما از این روش استفاده می‌کنید پلاک‌های ناشی از باکتری‌ها از بین می‌روند. توجه داشته باشید که بعد از گذشت پانزده تا بیست دقیقه باید روغن نارگیل را دور بریزید.

نکته: توجه داشته باشید که شما نباید روغن نارگیل را قورت دهید زیرا در این صورت باکتری‌ها را به گلوی خود راه خواهید داد همچنین نباید روغن را داخل لوله‌های فاضلاب بریزید زیرا این کار موجب مسدود شدن لوله‌ها خواهد شد.

چی برای دندون درد خوبه
درمان دندان درد با قرقره کردن روغن نارگیل

درمان پزشکی دندان درد

یکی دیگر از روش‌های درمان دندان درد، مراجعه به دندان پزشک است. اگر دندان شما به دلیل عفونت یا پوسیدگی درد می‌کند باید حتما به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این موضوع اگر شما علائم زیر را در خود مشاهده کردید هرچه سریع‌تر نزد پزشک بروید:

  • تب و لرز
  • درد شدید
  • تخلیه ترشحات
  • درد ناشی از دندان عقل
  • اختلال در بلع و تنفس
مسکن برای دندان درد
درمان پزشکی و تخصصی دندان درد

در شیوه درمانی و تخصصی دندان درد، معمولا دندان پزشک از یکی از شیوه‌های زیر استفاده می‌کند:
1. پر کردن دندان:

اگر پوسیدگی دندان به عصب دندان رسیده باشد و موجب بروز درد شده باشد دندانپزشک برای جلوگیری از تحریک بیشتر پالپ دندانرا پر می‌کند.

2. کشیدن دندان:
در بعضی از مواقع دندان قابلیت ترمیم ندارد بنابراین پزشک کشیدن دندان را پیشنهاد می‌دهد. در بسیاری از کودکانی که دندان شیری دارند معمولا پزشک دندان‌شان را می‌کشد زیرا در نهایت دندان خودش می‌افتد.

3. عصب کشی دندان:
اگر دندان فرد به دلیل عفونت پالپ دچار آبسه شود پزشک عصب کشی انجام خواهد داد. در این روش پزشک داخل دندان را تمیز کرده تا هرگونه عفونت از بین برود. البته به دلیل آنکه ممکن است که این روش درد آور باشد پزشک از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی