چگونه ریزش موی سکه‌ای را درمان کنیم؟

درمان ریزش موی سکه ای
ریزش موی سکه‌ای یا بیماری آلوپسی آره آتا یکی از دلایل ریزش موی سر، ریش آقایان و سایر نقاط بدن است. این بیماری باعث می‌شود تا موی افراد به شکل یک سکه بر روی پوست ریزش کند. اشخاصی که به این شکل ریزش مو دارند برای درمان باید از روش‌هایی که در ادامه این مقاله در بازارگیت بررسی شده است استفاده کنند.

چگونه ریزش موی سکه‌ای را درمان کنیم‌؟

آلوپسی آره آتا یا همان ریزش موی سکه ای، یکی از دلایل ریزش موی ریش، سر و سایر نقاط بدن می‌باشد. این عارضه باعث می‌شود تا موی افراد به شکل نواحی کوچکی به اندازه یک سکه بر روی پوست ریزش کند. اشخاصی که این نوع ریزش مو را دارند، کاملا سالم هستند و در بیشتر مواقع موها پس از مدتی دوباره رشد می‌کند. البته در افرادی که دچار ریزش موی کامل در بدن یا سر خود هستند این فقدان یا طاسی مو دائمی خواهد بود. 
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با ریزش موی سکه‌ای بیشتر آشنا شوید.

ریزش مو سکه ای چیست
درباره ریزش موی سکه‌ای بیشتر بدانید

ریزش موی سکه‌ای چیست؟ 

ریزش موی سکه‌ای که در علم پزشکی با نام آلوپسی آره آتا شناخته می‌شود، یکی از دلایل ریزش مو است که البته شایع نیست. افرادی که به این مشکل مبتلا هستند هیچ مشکل جسمانی خاصی ندارند و جای نگرانی نیست. این ریزش مو قابل پیش بینی نیست و موها پس از ریزش دوباره رشد می‌کنند. البته نکات زیر را باید در نظر داشته باشید:

  • در بعضی مواقع احتمال دارد این عارضه موجب شود موی افراد به طور کامل ریزش کند، در این صورت ممکن است موها دوباره رشد نکنند. 
  • امکان دارد در مناطقی که طاسی کوچک به وجود آمده، بعد از رشد دوباره موها دچار کم پشتی شوند. 
  • در بعضی افراد هنگام به وجود آمدن طاسی در مو ممکن است مناطق دیگری از بدن هم دچار طاسی شود.
ریزش مو سکه ای چیست
ریزش موی سکه‌ای چیست 

علت ریزش موی سکه‌ای

همان طور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم ریزش موی سکه‌ای یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش موی سکه‌ای غیر قابل پیش بینی در افراد می‌شود. در بیشتر موارد این ریزش مو در سر و یا روی پوست ریش اتفاق می‌افتد و در بعضی مواقع دیگر ممکن است این عارضه در افراد وخیم‌تر و منجر به طاسی شود.

علت ریزش موی سکه‌ای
علت ریزش موی سکه‌ای

نشانه‌ها و علائم ریزش موی سکه‌ای

  • ریزش موی سکه‌ای سر

اولین نشانه آلوپسی آره آتا نمایان شدن نواحی طاس دایره‌ای یا بیضوی بر روی سر است. البته در برخی افراد ممکن است شکل این عارضه بزرگتر از سکه باشد. گاهی امکان دارد ریزش مو به صورت نواری از طاسی در بیاید که به آن"اوفیاز" گفته می‌شود. 

  • ریزش موی سکه‌ای ریش

مردانی که به این عارضه در سر مبتلا می‌شوند ممکن است در بعضی مواقع در ناحیه ریش هم شاهد ریزش موی سکه‌ای باشند. بیشتر ریزش مو سکه‌ای در ریش کوچک‌تر از سکه می‌باشد.

  • تغییرات در ناخن‌ها

تقریبا 10 تا 20 درصد از افرادی که به این عارضه مبتلا هستند دچار تغییراتی در ناخن خود می‌شوند که شایع ترین تغییرات در ناخن، قرمزی و ایجاد خطوط کم عمق و چاله‌های کوچک می‌باشند.

علائم ریزش موی سکه‌ای
علائم ریزش موی سکه‌ای

نکات مهم ریزش موی سکه‌ای

طی تحقیقات انجام شده پزشکان معتقدند این عارضه یک بیماری خود ایمنی است که در آن گلبول‌های سفید به اشتباه به فولیکول‌های بدن حمله می‌کنند. 

  • در صورت سابقه این عارضه در خانواده، احتمال ابتلا در فرد افزایش پیدا می‌کند. 
  • برای درمان این عارضه درمان قطعی وجود ندارد اما با راهکار‌هایی می‌توان شرایط را بهتر کرد. 
  • ریزش موی سکه‌ای ممکن است باعث طاسی کل سر و یا بدن فرد شود. 
  • شیوع این بیماری در مردان و زنان یکسان است و کمتر از 1 درصد از جمعیت از این مشکل رنج می‌برند. 
  • ریزش موی سکه‌ای در کودکان هم ممکن است پدید آید.
ریزش موی سکه‌ای ریش آقایان
ریزش موی سکه‌ای ریش آقایان

درمان ریزش موی سکه‌ای

متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای ریزش موی سکه‌ای کشف نشده است و این مشکل جزو بیماری‌های بدون درمان محسوب می‌شوند. البته گفتنی است روش‌هایی برای درمان ریزش موی سکه‌ای هم وجود دارد که به رشد سریع‌تر موها کمک می‌کند.

شامپو برای ریزش موی سکه‌ای

ماینوکسیدیل، روشی درمانی می‌باشد که برای تحریک موی سر به صورت شامپو یا محلول موضعی بر روی ابرو، موی سر و ریش زده می‌شود. گفتنی است این دارو به آسانی استفاده می‌شود و عوارض کمی دارد.

شامپو برای ریزش موی سکه ای
شامپو برای ریزش موی سکه‌ای

درمان ریزش موی سکه‌ای ریش

این نوع ریزش مو فقط در مردان اتفاق می‌افتد. روش درمانی این نوع ریزش مو کاملا شبیه به درمان ریزش موی سکه‌ای است که در بالا توضیح دادیم.

درمان ریزش موی سکه‌ای ریش
درمان ریزش موی سکه‌ای ریش

درمان گیاهی ریزش موی سکه‌ای

یکی از رایج‌ترین روش درمانی این عارضه تزریق کورتیکواستروئیدها است که با نام داروی کورتون شناخته می‌شود. این نوع داروها، باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن و موجب رشد دوباره موهای فرد بیمار می‌شوند. بیشتر این دارو به صورت موضعی تزریق می‌شود اما گاهی هم می‌توان از کرم‌های موضعی و داروهای خوراکی هم برای درمان استفاده کرد. 
برخی دیگر از داروها که ممکن است پزشک متخصص تجویز کند عبارتند از: آنترالین و ماینوکسیدیل که باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن و رشد دوباره موها می‌شوند.

درمان گیاهی ریزش مو سکه ای
درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای

درمان خانگی ریزش موی سکه‌ای سر و ریش

برای درمان ریزش موی سکه‌ای روش‌های خانگی نیز وجود دارند که به صورت علمی اثبات نشدند و بیشتر تجربی هستند. این روش‌ها عبارتند از:

  • درمان ریزش سکه‌ای ریش آقایان با سیر

خاصیت درمانی که سیر دارد می‌تواند به ریزش موی سکه‌ای کمک کند. در سال 2007 تحقیقی انجام شد که در آن دریافتند که ژل سیر برای درمان ریزش موی سکه‌ای مفید است. از این رو می‌توانید برای درمان ریزش موی سکه‌ای در ریش و مو از عصاره یا ژل سیر استفاده کنید. 

 درمان ریزش سکه ای ریش آقایان با سیر
درمان ریزش سکه‌ای ریش آقایان با سیر
  • درمان ریزش مو با قرص ویویسکال

این قرص از اقیانوس و دریا ساخته می‌شود که مصرف آن در مدت 6 ماه می‌تواند باعث تحریک رشد دوباره موها شود. در سال 2016 تحقیقی انجام شد و در آن ثابت شد مکملی مشابه ویویسکال در مردانی که دچار ریزش مو هستتد باعث قطع ریزش و افزایش رشد موها می‌شود.

  • درمان ریزش مو با مکمل‌های زینک و بیوتین

این دو روش درمانی، ریز مغذی‌هایی می‌باشند که در رشد مو کمک می‌کنند. بدن شما روزانه به 3 میلی گرم بیوتین و 30 میلی گرم روی نیاز دارد. رژیم غذایی سالم به همراه این ویتامین‌ها می‌تواند به پیشگیری ریزش مو کمک کند.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی