علائم شپش سر و درمان سریع شپش سر

درمان شپش سر
وقتی دچار خارش شدید کف سر می‌شوید که آزار دهنده است، احتمال وجود شپش را در سر می‌پرورانید و موهای خود را برای دیدن این حشرات ریز چک می‌کنید. شپش‌ها حشرات ریز آزار دهنده‌ای هستند که انگل محسوب می‌شوند. در این مقاله به بررسی راه‌های ابتلا به شپش و روش‌های درمان آن می‌پردازیم. با بازارگیت همراه باشید.

علائم شپش سر و درمان سریع آن 

شپش موی سر حشره‌ای آزار دهنده است که نوعی انگل محسوب می‌شود که خطرناک نیست و باعث به وجود آمدن بیماری خاصی هم نمی‌شود. اما هنگامی که بر روی پوست و مو نمایان می‌شوند بسیار آزار دهنده هستند. 

در ادامه این مقاله شما را با شپش و روش‌های درمان خانگی آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

برای شپش سر
شپش سر و درمان سریع آن

شپش موی سر چیست؟ 

شپش موی سر نوعی حشره انگلی است که بر روی مژه، مو و ابروها نمایان می‌شود و از خون فرد مبتلا به شپش تغذیه می‌کند و بدون تماس با پوست بدن زنده نمی‌ماند. همچنین فقط از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده با شپش منتقل می‌شود. 
شپش سر بیشتر در کودکان خردسال در دوران ابتدایی و مهد کودک رواج دارد که با اشتراک گذاشتن روسری، کلاه، سنجاق سر و شانه در کودکان منتشر در بین آن‌ها منتشر می‌شود.
هنگامی که کودک به شپش مبتلا می‌شود می‌تواند تمام اعضای خانواده را در معرض خطر ابتلا قرار دهد. هرچند که شپش سر خطرناک نیست اما می‌تواند موجب خارش شدید موی سر افراد شود.

علائم و نشانه‌های شپش موی سر چیست؟ 

فردی که به شپش موی سر مبتلا می‌شود ممکن است در ابتدا متوجه نشود اما از علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش کف سر

خارش کف سر، اطراف گوش و گردن از علائم مهم ابتلا به شپش موی سر است. خارش در واقع واکنشی آلژیک است که به علت وجود حشره شپش به وجود می‌آید. البته اگر شخصی برای اولین بار به شپش موی سر مبتلا شود امکان دارد از دو تا 6 هفته بعد از شروع آلودگی احساس خارش نداشته باشد. 

  • وجود تخم حشره بر روی ریشه مو

تخم های حشره شپش به ریشه رو میچسند و تشخیص وجود آن ها به دلیل ریز بودنشان بسیار دشوار است. بنابر این بهترین راه برای تشخیص این است که خط موی روی گردن و اطراف گوش ها را چک کنید. 

  • به چشم دیده شدن شپش روی سر

شپش موی سر را می‌توانید با چشم غیر مسلح مشاهده کنید، اما به دلیل آنکه ریز است و از نور به سرعت فرار می‌کند تشخیص آنکه به آن مبتلا شده‌اید یا خیر کمی دشوار است. 

  • خراشیدگی

هنگامی که شپش سر شروع به خوردن خون می‌کند، بر روی سر خراشیدگی و در نهایت خارش به وجود می‌آید. در حقیقت هنگامی که بزاق دهان حشره بر روی کف سر ریخته می‌شود این عامل موجب واکنش آلرژیکی و خارش می‌شود. 

  • برآمدگی‌های ریز و قرمز رنگ ناشی از خراشیدگی

برخی از کودکان هنگامی که به این مشکل مبتلا می‌شوند، بر روی سرشان جوش‌های ریز و آزار دهنده‌ای به وجود می‌آید که اگر این جوش‌ها را بخارانند، ممکن است به عفونت باکتریایی تبدیل شوند. اگر می‌خواهید از وجود این مشکل آگاه شوید می‌توانید قسمت پشتی و جلویی سر و اطراف گردن را به دقت بررسی کنید و اگر قرمزی و جوشی مشاهده کردید حتما نزد پزشک بروید.

علائم شپش سر
علائم شپش سر

عامل اصلی ابتلا به شپش سر چیست؟

این حشره بر روی کف سر می‌خزد ولی توانایی پرواز کردن و یا پریدن را ندارد. یکی از مهم‌ترین عاملی که در انتقال شپش موی سر نقش دارد تماس مستقیم با فرد آلوده با با وسایل شخصی فرد آلوده است که می‌تواند در میان اعضای خانواده نیز رواج پیدا کند.

علت شپش سر
اصلی‌ترین عامل ابتلا به شپش موی سر 

علل متداول ابتلا به شپش سر

  1. استفاده از برس و شانه فرد آلوده
  2. استفاده از روسری، کلاه و شال به صورت مشترک با فرد آلوده
  3. استفاده از هدفون فرد آلوده 
  4. استفاده از تل و گیره مو سر فرد آلوده
  5. استفاده از حوله به طور مشترک با فرد آلوده 
  6. استفاده از متکا و بالش فرد آلوده
  7. گذاشتن سر بر روی صندلی و یا روکش مبل
زخم سر بابت شپش
زخم سر بابت شپش

درمان شپش سر به صورت خانگی و پزشکی

برای درمان شپش سر روش‌های متفاوتی مانند داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه وجود دارند که داروهای نسخه‌ای امکان دارند کمی سمی باشند و عوارض زیادی داشته باشند و داروهای بدون نسخه هم ممکن است نتیجه‌ای ندهند. در این میان روش‌های خانگی و طبیعی می‌توانند به خلاص شدن شما از شر شپش‌ها کمک کنند و عوارض چندانی هم نداشته باشند.

در ادامه مطلب چندین روش خانگی و پزشکی درمان شپش را با هم بررسی می‌کنیم.

درمان شپش سر به صورت خانگی و پزشکی
درمان شپش سر به صورت خانگی و پزشکی

روش جدا کردن شپش از مو و شانه کردن آن

این روش یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین روش‌ها برای خلاص شدن از شر شپش‌های سر است که باید آن را همراه چند روش دیگر انجام دهید. برای انجام این کار ابتدا به داروخانه بروید و شانه مخصوص ضد شپش را تهیه کرده و بعد با استفاده از آن‌ها موهایتان را شانه کنید تا چشم‌ها و تخم‌های این حشره از موهایتان کنده شوند.

درمان شپش سر با سرکه

سرکه یکی از مفیدترین موادها برای از بین بردن شپش است زیرا داخل آن مقدار زیادی اسید استیک وجود دارد. همچنین سرکه به حل کردن تخم های شپش مرده نیز کمک می‌کند. 

روش اول 
مقدار مساوی روغن معدنی و سرکه را با یکدیگر مخلوط کرده و شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب محلول را به سرتان بزنید و با کلاه حمام موهایتان را بپوشانید، صبح هنگامی که از خواب بیدار شدید موهایتان را با شامپو شستشو دهید. 

روش دوم
مقداری سرکه سیب را با آب رقیق کنید و آن را بعد از شستشوی موهایتان استفاده کنید و اجازه دهید که ده دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند و بعد دوباره موهایتان را با آب بشویید. 

نکته: یکی از دو روش‌های گفته شده را به مدت دو ماه و دو بار در هفته تکرار کنید و بعد از استفاده موها را با شانه مخصوص ضد شپش شانه کنید.

درمان شپش سر با سرکه
درمان شپش سر با سرکه

درمان شپش سر با روغن نارگیل 

روغن نارگیل موجب خفه شدن شپش‌ها و در نهایت کشته شدن آن‌ها می‌شود. 

روش استفاده:
ابتدا سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل را گرم کنید و بعد کمی کافور را به آن اضافه کرده و با یکدیگر ترکیب کنید. کل سرتان را به این مخلوط آغشته کنید و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید، بعد از آن موها را با شامپو بشویید و با سشوار خشک کنید و در نهایت با استفاده از شانه مخصوص ضد شپش موها را شانه بزنید. این روش را به مدت 5 روز تکرار کنید.

از بین بردن شپش سر با مایونز

یکی دیگر از روش‌های خانگی برای درمان شپش موی سر، سس مایونز است. مایونز این حشره‌ها را خفه می‌کند و در نهایت موجب کشته شدن آن‌ها می‌شود. 

روش استفاده: 
ابتدا موها را کاملا به سس مایونز آغشته کرده، سپس با کلاه حمام بپوشانید و بگذارید شش ساعت بماند و بعد موهایتان را با شامپو به خوبی بشویید. پس از آنکه موهایتان را شستید آن را با سشوار خشک کنید زیرا گرما می‌تواند شپش‌ها را از بین ببرد. در آخر با استفاده از شانه مخصوص ضد شپش موهایتان را شانه کنید تا شپش‌ها از موها جدا شوند. این روش را به مدت دو ماه و یک‌بار در هفته تکرار کنید.

از بین بردن شپش سر
از بین بردن شپش سر با مایونز

درمان شپش سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای، حشره کشی طبیعی است که می‌تواند خارش را کم کرده و شپش‌ها را از بین ببرد. 

روش اول:
به میزان هر 30 گرم شامپو، سه تا پنج قطره روغن درخت چای استفاده کنید و آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. پس از هر بار آبکشی، موها را با این محلول بشویید. پس از آنکه موهایتان را خشک کردید آن‌ها را با استفاده از شامپو ضد شپش شانه کنید. 
برای نتیجه گیری بهتر از این شامپو به مدت دو ماه از آن استفاده کنید.

روش دوم:
یک قاشق غذاخوری روغن درخت چای را با سه قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. (به دلخواه می‌توانید یک قاشق چای خوری روغن اکالیپتوس هم به این محلول اضافه کنید.) محلول تهیه شده را به پوست سرتان بزنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه باقی بماند و در نهایت آن‌ها را با شانه ضد شوره شانه کنید. 
این روش را دوبار در هفته و به مدت یک ماه تکرار کنید.

درمان شپش سر با روغن درخت چای
درمان شپش سر با روغن درخت چای

از بین بردن شپش سر با آب لیمو

آب لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد به راحتی می‌تواند شپش‌ها و تخم‌های آن را از پوست سر جدا کند. همچنین اگر در مدرسه فرزندتان شخصی شپش گرفته بود، برای جلوگیری از سرایت آن، آبلیمو را به سر فرزندتان بزنید.

روش اول:
آب لیموی تازه را بگیرید و آن را به سر خود بزنید، بگذارید به مدت 30 دقیقه باقی بماند و بعد با سرکه و آب گرم آبکشی کنید. برای جلوگیری از ابتلای فرزندان به شپش این روش را یک بار در هفته تکرار کنید.

روش دوم:
ابتدا چهار حبه سیر را به خوبی له کنید تا به شکل خمیر در بیایند و بعد به اندازه یک قاشق غذا خوری آب آبلیمو را به آن‌ها اضافه کنید. مخلوط را به پوست سرتان بمالید و پس از ماساژ دادن، موها را با حوله ضخیم بپوشانید. پس از گذشت نیم ساعت سرتان را با شامپو بشویید و خشک کنید. 
برای نتیجه گیری بهتر این روش را پنج روز متوالی تکرار کنید.

از بین بردن شپش سر با آب لیمو
از بین بردن شپش سر با آب لیمو

از بین بردن شپش سر با نیم

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن شپش سر استفاده از نیم یا همان یاس بنفش هندی است. نیم حشره کشی طبیعی است که می‌تواند سوزش پوست سر را از تسکین دهد و شپش‌ها را از بین ببرد. 

روش اول:
برگ‌های نیم را به خوبی له کنید تا به شکل خمیر در آید. سپس خمیر را روی سر بزنید و بگذارید خشک شود. پس از آن که خشک شد سرتان را با آب بشویید و خشک کنید. 
این روش را دو بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید. 

روش دوم:
مقداری از روغن نیم را روی سرتان بمالید و به خوبی ماساژ دهید. سپس پس از گذشت یک ساعت سرتان را با شامپو بشویید و هنگامی که موهایتان خشک شد آن‌ها را با شانه ضد شپش به خوبی شانه کنید 
این روش را سه بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید.

درمان شپش سر
از بین بردن شپش سر با نیم

از بین بردن شپش سر با پیاز

پیاز سرشار از گوگرد است که از آن می‌توان به عنوان یک داروی طبیعی استفاده کرد.

روش استفاده: 
پنج عدد پیاز را داخل مخلوط کن بریرید تا به شکل خمیر در آیند، سپس از یک صافی عبور دهید تا آب آن خارج شود. حال پوست سر خود را چند دقیقه با آب پیاز ماساژ دهید و بعد موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید. پس از گذشت دو ساعت موهایتان را با شامپو و آب ولرم بشویید و با استفاده از  سشوار خشک کنید. در نهایت موهایتان را با شانه ضد شپش شانه کنید. 
برای نتیجه گیری بهتر، این روش را ابتدا به مدت سه روز پشت سر هم و به مدت یک ماه، هفته‌ای یک بار تکرار کنید.

از بین بردن شوره سر با الکل مالشی

الکل مالشی حاوی 70 درصد ایزوپروپیل است که می‌تواند به راحتی شپش‌ها را از بین ببرد. استفاده از این ماده خطری ایجاد نمی‌کند. 

روش استفاده:
سرتان را داخل سینک و یا وان حمام بگیرید و بعد الکل مالشی را روی سرتان بریزید. سپس محلول را با استفاده از انگشت‌هایتان ماساژ دهید تا به همه جای پوست سرتان برسد. پس از گذشت چند دقیقه مقداری نرم کننده را روی پوست سرتان بریزید و موهایتان را با استفاده از یک شانه دندانه بلند شانه کنید. در نهایت موها را با شامپو بشویید و خشک کنید. 
این روش را یک بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید.

از بین بردن شپش سر
از بین بردن شوره سر با الکل مالشی

از بین بردن شپش سر با بادام درختی

بادام درختی یکی از مفیدترین روش‌های خانگی برای از بین بردن شپش است. 

روش استفاده: 
ابتدا یک شب قبل از استفاده ده عدد بادام درختی را داخل یک ظرف آب بخیسانید. روز بعد پوست بادام‌ها را جدا کرده و آسیاب کنید تا به شکل خمیر در بیایند. سپس سه قاشق غذا خوری آب لیمو را به مواد اضافه کرده و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. حال مخلوط را به طور کامل بر روی پوست سرتان قرار دهید و بگذارید به مدت دو ساعت باقی بماند. سپس موهایتان را با آب سرد بشویید و خشک کنید. 
برای نتیجه گیری بهتر این روش را یک بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید.

از بین بردن شپش سر با روغن زیتون
از بین بردن شپش سر با بادام درختی

از بین بردن شپش سر با روغن زیتون

روغن زیتون به عنوان ماده‌ای خفه کننده کاربرد دارد که می‌تواند شپش‌ها را خفه و در نهایت بکشد. 

روش استفاده:
قبل از آن‌که به رختخواب بروید کف سر و موهایتان را به روغن زیتون آغشته کنید. سپس موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید تا شپش‌ها نتوانند نفس بکشند. سپس صبح هنگامی که از خواب بیدار شدید موهایتان را با شانه ضد شپش شانه بکشید و در آخر موها را با شامپو و آب بشویید و خشک کنید.

درمان شپش سر با شامپوی پرمترین 1%

این محصول در داروخانه‌ها موجود می‌باشد که می‌توانید بدون نسخه آن‌ها را خریداری کنید. این ماده می‌تواند شپش‌های سر را تا حد چشم گیری از بین ببرد اما ممکن است واکنش‌های آلرژیکی در پی داشته باشد. 

روش استفاده: 
موهایتان را پس از آنکه با شاپو شستشو دادید به این لوسیون و شامپو آغشته کنید (از نرم کننده استفاده نکنید) و بعد از چند دقیقه موها را بشویید و شانه کنید. 
برای نتیجه گیری بهتر این روش را هفت روز پشت سر هم تکرار کنید.

شپش سر را چگونه از بین ببریم
درمان شپش سر با پرمترین 1%

از بین بردن شپش سر با لوسیون بنزیل الکل 5%

این لوسیون قادر است تا شپش‌های سر را خفه کند و در نهایت آن‌ها را بکشد. شما باید حداقل دو بار از این لوسیون استفاده کنید زیرا نزدیک به 75% از افرادی که از این لوسیون استفاده کردند چهارده روز پس از دومین استفاده عاری از شپش بودند. این لوسیون مناسب افراد مبتلای بالای شش ماه تجویز می‌شود که از واکنش‌های آلرژیک آن می‌توان به تحریک شدن پوست و چشم اشاره کرد. 

روش استفاده: 
ابتدا موهای خود را خشک کنید، سپس مو و کف سرتان را به لوسیون آغشته کنید. به مدت ده دقیقه صبر کنید و بعد سرتان را با آب و شامپو بشویید. در نهایت با استفاده از یک شانه ضد شپش، تخم‌ها و شپش‌های چسبیده به موها را جدا کنید.

درمان شپش سر لوسیون بنزیل الکل 5%
درمان شپش سر لوسیون بنزیل الکل 5%

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چرخه زندگی شپش سر چگونه است؟

    پس از گذشت نه روز تخم شپش باز شده و شپش نابالغ که شفیره نام دارد متولد می‌شود. سپس این شپش نابالغ پس از گذشت دوازده روز تبدیل به شپش بالغ شده و می‌تواند به مدت سه تا چهار هفته در سر زندگی کند.
  2. چگونه از ابتلا شدن به شپش سر جلوگیری کنیم؟

    با توجه به اینکه کودکان به مهد کودک و مدرسه می‌روند، جلوگیری از ابتلا دشوار است. اما با قرار دادن لباس‌های فرزند بر روی چوب لباسی جداگانه و همچنین جدا کردن لوازم شخصی فرزند از دیگر وسایل خانواده می‌تواند از شیوع شپش جلوگیری کند.
  3. چه زمانی برای درمان شپش سر به پزشک مراجعه کنیم؟

    اگر احتمال می‌دهید خود یا فرزندتان به شپش سر آلوده شده‌اید، بهترین کار این است که ابتدا نزد پزشک بروید. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است بسیاری از کودکان در حالی که دارای آلودگی فعال شپش سر نبوده‌اند به صورت اشتباه با روش‌های خانگی و داروهای غیر تجویزی مورد درمان قرار گرفته‌اند و دچار عوارض شده‌اند.
مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی