درمان قطعی چروک دور چشم

درمان چروک دور چشم
عوامل بسیاری در ایجاد چروک دور چشم موثر هستند، مانند بالا رفتن سن و انقباضات غیر ارادی صورت هنگام لبخند و اخم. همچنین عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و در معرض نور خورشید قرار گرفتن نیز بسیار در چروک اطراف چشم‌ها تاثیر گذار هستند. در این مقاله در بازارگیت به بررسی روش‌های درمان چروک دور چشم می‌پردازیم.

درمان قطعی چروک دور چشم

اخم کردن، خندیدن، تمرکز کردن و هر حرکتی که با صورت انجام می‌دهید در چهره و فرم صورت تاثیر گذار است. به طوری که عضلات صورت کاملا به صورت غیر ارادی منقبض می‌شوند. هنگامی که سن افزایش پیدا می‌کند این انقباضات به همراه شرایط و عوامل محیطی از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی‌های محل زندگی، سیگار کشیدن و... همگی باعث می‌شوند رفته رفته بر روی صورت و اطراف چشم چین و چروک‌هایی ظاهر شود و چهره پیرتر و چشم‌ها خسته‌تر به نظر برسد.

اگر در قبل یا ابتدای به وجود آمدن این چین و چروک‌ها چاره‌ای نیندیشید رفته رفته بیشتر می‌شوند و با گذشت زمان درمان آن‌ها سخت‌تر می‌شود. کرم‌های ضد پیری و ضد چروک در بازار می‌توانند گزینه خوبی برای پیشگیری و کاهش چروک پوست باشند. به دلیل اینکه پوست دور چشم بسیار نازک‌‌تر و حساس‌تر از نواحی دیگر می‌باشد، زودتر آسیب می‌بیند. پس باید در هر سنی که هستید حتما به مراقبت‌های پوستی خود اهمیت دهید.

برای چروک دور چشم
چرا اطراف چشم چروک می‌شود؟

علت چروک دور چشم در سنین پایین

افرادی که در سنین پایین دچار چروک دور چشم می‌شوند، علت آن می‌تواند یکی یا چند مورد از مواردی که در ابتدای مقاله گفته شد باشد. اما در هر صورت بهتر است در ابتدا به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا علت و درمان مناسبی تشخیص داده شود.

علت چروک دور چشم در سنین پایین
علت چروک دور چشم در سنین پایین

چطور می‌توان از پیری و چروک دور چشم‌ها پیشگیری کرد؟ 

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در ابتدا انجام دهید مراقبت از چشم‌ها در برابر آسیب‌های نور خورشید است. برای این کار از یک محصول معتبر ضد آفتاب استفاده کنید و هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید حتما عینک آفتابی بزنید. همچنین بهتر است بدانید در روزهایی که هوا ابری و یا برفی می‌باشد نیز باید از عینک آفتابی استفاده کنید زیرا اشعه مضر خورشید در این شرایط هم وجود دارد. البته می‌توانید در این روزها از کلاه لبه‌دار هم استفاده کنید.

برخی از روش‌های درمانی برای چروک و خستگی چشم‌ها عبارتند از: 

  • سرم چشم
  • ماسک خنک کننده چشم 
  • کرم ضد چین و چروک 
  • ماساژ صورت 
  • تغییر سبک زندگی
رفع چروک دور چشم
برخی از روش‌های درمانی برای خستگی چشم‌ها

روش‌های درمانی دیگر برای چین و چروک اطراف چشم:

برای از بین بردن چروک‌های اطراف چشم با استفاده از کرم‌های بهداشتی موجود در بازار بهتر است کرم‌ دور چشمی را خریداری کنید که حاوی ترکیبات ضد چروک و ضد پیری مانند مواد پر کننده پوست، آنتی اکسیدان‌ها، مواد غذایی ترمیم کننده و بازیابی کننده باشند. محصولاتی همچون کرم گلیسیرین، سرامید، سدیم هیالورونات، عصاره‌های گیاهی بی بو، ویتامین‌ها، روغن و کره و اسیدهای چرب حاوی ترکیبات موثر برای اطراف چشم‌ها می‌باشند.

نکاتی که باید هنگام استفاده از کرم رفع چروک دور چشم در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • عدم استفاده زیاد از کرم در اطراف چشم
  • عدم اعمال آن خارج از زمان مناسب 
  • عدم استفاده از آن بر روی پوست کاملا خشک
  • عدم نزدیکی بیش از حد کرم به چشم
  • عدم سایش بیش از حد پوست با کرم 
  • عدم استفاده از حرکات سریع برای جذب کرم 
  • عدم استفاده از کرم بعد از بیدار شدن از خواب
  • انتخاب کرم مناسب و معتبر بهداشتی
درمان قطعی چروک دور چشم
استفاده از کرم دور چشم

چگونه کرم رفع چروک را در دور چشم استفاده کنیم؟

  1. ابتدا با استفاده از انگشت حلقه خود به اندازه یک نخود فرنگی از کرم بردارید. 
  2. نقطه‌هایی از کرم را از گوشه درونی چشم تا استخوان پیشانی به صورت ضربه‌ای و آرام بزنید و مطمئن شوید که کرم جذب پوست شده است. 
  3. تا 90 ثانیه صبر کنید و سپس از محصولات آرایشی دیگر مانند کانسیلر استفاده کنید.
کرم ضد چروک دور چشم
کرم رفع چروک دور چشم

مزوتراپی چروک دور چشم

مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی غیر تهاجمی و موثر برای درمان چروک‌های پوستی می‌باشد. در این روش از ترکیبات دارویی همچون ویتامینه‌ها، داروهای هومیوپاتیک و مواد اساسی ساختار پوست با دوز مناسب استفاده می‌شود. 
هنگامی که سن افزایش پیدا می‌کند حلقه‌هایی تیره و کیسه‌های چربی کوچک در اطراف چشم‌ها پدید می‌آیند که باعث می‌شوند پوست پیرتر به نظر برسد. همچنین عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن، واکنش‌های آلرژیک، خواب ناکافی و اختلال در گردش خون نیز از عوامل بروز این مشکل می‌باشند. 
در مزوتراپی میزان قابل توجهی از حلقه‌های تیره اطراف چشم و کیسه‌های چربی اطراف آن کاهش پیدا می‌کنند که نتیجه کار پس از طی شدن 4 تا 6 جلسه مشخص می‌شود. در حال حاضر یکی از قوی‌ترین روش‌های بازسازی دائمی گردش خون بافت‌های پوستی در اطراف چشم می‌باشد. در این روش مقدار زیادی اکسیژن برای جوانسازی به پوست استفاده می‌شود در نتیجه خون رسانی و اکسیداسیون در بافت‌های پوستی بهتر صورت می‌گیرد.
روش درمانی مزوتراپی اگر توسط متخصص انجام شود کاملا ایمن و بی‌خطر می‌باشد.

مزوتراپی چروک دور چشم
میزوتراپی چروک دور چشم

از بین بردن چروک دور چشم با لیزر

برای از بین بردن چروک دور چشم با لیزر که به عنوان "جوانسازی دور چشم با لیزر" شناخته می‌شود، با استفاده از یک دستگاه لیزر دستی کوچک لایه‌های بیرونی سلول‌های پوستی را از نواحی اطراف چشم جدا می‌کنند، در نتیجه سلول‌های زیرین که جوان‌تر، سالم‌تر و خاصیت ارتجاعی دارند در معرض دید قرار می‌گیرند. همچنین هنگامی که از لیزر برای از بین بردن لایه‌های بالایی پوست استفاده می‌شود، لایه‌های زیرین گرم می‌شوند و در نتیجه این گرمایش تولید کلاژن پوست را تحریک می‌کنند که همین امر باعث جوانی و انعطاف پذیری بیشتر پوست زیرین می‌شود. تورم حاصل از استفاده از لیزر 24 تا 48 ساعت بعد از درمان از بین می‌رود و بهبودی کامل پوست پس از لیزر درمانی تا چند روز بعد به صورت کامل انجام می‌شود. همچنین تا 7 روز بعد از لیزر درمانی، پوست دچار پوسته پوسته شدن ناچیز و خارش می‌شود که طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

از بین بردن چروک دور چشم با لیزر
از بین بردن چروک دور چشم با لیزر

بوتاکس

بوتاکس یکی از شناخته شده‌ترین روش‌های درمان قطعی چروک دور چشم و صورت می‌باشد. بوتاکس روشی ایمن و موثر برای جلوگیری از چروک و ترمیم پوست در اطراف چشم است. یکی از دلایلی که باعث شده افراد زیادی به بوتاکس روی بیاورند این است که نتایج آن پس از درمان به سرعت نمایان می‌شود به طوری که کاهش چین و چروک پوست سه روز بعد از تزریق مشخص و نتایح کامل آن تا دو هفته بعد قابل مشاهده می‌باشد. 
هنگامی که بوتاکس به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود سیگنال‌های بین عضلات آن ناحیه و مغز مسدود شده و پزشک می‌تواند با خیال راحت چین و چروک‌های ایجاد شده در اطراف چشم را باز کند. 
پزشکان این روش را یک درمان موثر برای از ببن بردن چروک‌های ظریف، خطوط خنده و... می‌دادند. این روش سریع، ساده و موثر به طور کلی منجر به بهبودی کلی چروک صورت به مدت 6 ماه می‌شود. 
درمان بوتاکس برای چروک اطراف چشم تقریبا کمتر از 10 دقیقه انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی نیست. هزینه مورد نیاز برای درمان به ناحیه مورد نظر بستگی دارد.

بوتاکس زیر چشم
رفع چین و چروک دور چشم با بوتاکس

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی یکی از روش‌های آسان برای جلوگیری از چین و چروک‌های اطراف چشم می‌باشد.برای درمان این چروک‌ها انواع زیادی لایه بردارهای شیمیایی وجود دارد که برخی از آن‌ها موثرتر هستند. به دلیل اینکه لایه برداری‌ها بسیار اسیدی هستند پزشکان متخصص توصیه می‌کنند که از آن‌ها در فاصله ایمن نسبت به چشم استفاده کنید. با این حال هنگامی که چروک دور چشم به نواحی دیگر صورت هم کشیده می‌شود، لایه برداری شیمیایی گزینه مناسبی خواهد بود. گفتنی است لایه بردارهای خانگی هم مانند بتا هیدروکسی اسید وجود دارد که کم اثر تر و خفیف‌تر از روش‌های حرفه‌ای هستند. حتما توجه کنید لایه برداری شیمیایی دور چشم را توسط متخصص پوست یا متخصص زیبایی انجام دهید.

درمان قطعی چروک دور چشم
رفع چین و چروک دور چشم با لایه برداری شیمیایی

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی بالینی است که با ایجاد ده‌ها هزار سوراخ کوچک توسط سوزن در پوست اعمال می‌شود. متخصصین پوست با استفاده از دستگاه درماپن می‌توانند عمق فرورفتگی سوزن را کنترل کنند تا تولید کلاژن در قسمتی که می‌خواهند به طور دقیق تحریک شود. هنگامی که اشک‌های میکروسکوپی تولید می‌شوند، سلول‌ها ترمیم شده و در نتیجه خاصیت انعطاف پذیری و ارتجاعی پوست باز می‌گردد. قابل ذکر است کیت‌های میکرونیدلینگ اسپا و خانگی که کمتر تهاجمی می‌باشند در دسترس عموم قرار گرفته است اما تاثیر گذاری آن‌‌ها بسیار کم‌تر از روش بالینی درماپن است. حتما توجه فرمایید که برای استفاده از این روش به متخصص پوست مراجعه فرمایید تا کار به صورت دقیق انجام شود. دوره نقاهت این درمان بسیار کوتاه است و بیشتر افراد می‌توانند حتی روز پس از درمان به کارهای شخصی خود برسند.

میکرونیدلینگ دور چشم
درمان چین و چروک صورت با میکرونیدلینگ

روش‌های درمان خانگی و سنتی چین و چروک دور چشم

روزانه به میزان کافی آب بنوشید زیرا آب نقش اساسی و مهمی در حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را دارد. 

  • عدم مصرف دخانیات برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم:

همان طور که می‌دانید مصرف سیگار بر روی سلامتی قلب تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر آن نیکوتین سیگار رگ‌های خونی صورت و زیر چشم را می‌بندد و همین امر باعث می‌شود مواد مغذی از رگ‌های خونی به پوست منتقل نشود در نتیجه کلاژن از بین برود.

  • دوری از نور خورشید برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم: 

تا جایی که می‌توانید سعی کنید در معرض نور خورشید قرار نگیرید زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باعث می‌شود رنگدانه‌های پوست بیش از اندازه بالغ شوند و همین امر باعث می‌شود سرعت روند پیری پوست افزایش پیدا کند. بنابراین بهتر است هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. 

  • استراحت کافی برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم: 

البته هنوز کاملا ثابت نشده است که چرا خواب ناکافی باعث بروز حلقه‌های سیاه در اطراف چشم می‌شود اما بهتر است خواب و استراحت کافی در طول شبانه روز داشته باشید.

  • ترک برخی عادات مانند اخم‌ کردن غیر ارادی برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم:

سعی کنید کارها و عواملی که باعث کشیده شدن پوست و انقباض آن می‌شوند مانند روی دست دراز کشیدن، مالیدن چشم‌ها، اخم کردن، به پهلو دراز کشید و... را شناسایی کنید و از انجام دادن آن‌ها خودداری کنید.

بهترین ماسک برای چروک دور چشم
مواردی که برای جلوگیری از چروک شدن دور چشم باید رعایت کنید
  • استفاده از روغن بادام برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم: 

می‌توانید از روغن بادام برای چروک دور چشم خود استفاده کنید تا پوستی نرم‌تر داشته باشید. همچنین می‌توانید برای درمان چین و چروک اطراف دهان هم از این روغن استفاده کنید. این روغن را روزی دو بار به آرامی در اطراف چشم و دهان خود بزنید و ماساژ دهید.

  • استفاده از روغن نارگیل برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم: 

استفاده از روغن نارگیل برای دور چشم علاوه بر اینکه چین و چروک اطراف چشم را از بین می‌برود باعث نرمی و لطافت پوست هم می‌شود. شما با استفاده از این روغن می‌توانید کمتر از یک هفته نتیجه معجزه آسای آن را تماشا کنید.

روغن نارگیل برای دور چشم
روغن نارگیل برای دور چشم
  • استفاده از روغن کنجد برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم:

هنگامی که از روغن کنجد برای دور چشم استفاده می‌کنید، این روغن به هیدراتاسیون پوست اطراف چشم کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست اطراف چشم جوان‌تر به نظر برسد. همچنین این روغن برای سلامت پوست بسیار مفید است به همین علت است که از آن در داخل انواع محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست مانند انواع کرم‌ها، ماسک‌ها و لوسیون‌ها نیز استفاده می‌شود. 
برای استفاده از این روغن در اطراف چشم باید با استفاده از انگشت حلقه خود روغن را روی پوست اطراف چشم بمالید و با حرکات ضربه‌ای آن را روی پوست اطراف چشم خود پخش کنید. همچنین می‌توانید تکه‌ای پنبه را به روغن کنجد آغشته کنید و آن را به آرامی روی پوست اطراف چشم بکشید.

روغن کنجد برای دور چشم
روغن کنجد برای دور چشم
  • ماسک سفیده تخم مرغ برای چروک دور چشم: 

سفیده تخم مرغ منبع پروتئین، منیزیم و پتاسیم است که باعث می‌شود پوست سفت شود و آبرسانی پوست بهتر صورت گیرد.

  • ماسک دور چشم لیمو و ماست برای چروک دور چشم:

در لیمو و ماست اسیدهای آلفا هیدروکسی طبیعی و اسید لاکتیک وجود دارند که به از بین بردن سلول‌های مرده پوست که باعث ایجاد چین و چروک در اطراف چشم و تضعیف پوست می‌شوند کمک می‌کند. توجه کنید این مواد را به چشم خود نزدیک نکنید. 
مواد لازم: 

  • لیمو 
  • ماست

طرز تهیه:
ماسک لیمو و ماست را قبل از اینکه از مرطوب کننده استفاده کنید بر روی پوست بگذارید و 20 دقیقه صبر کنید، سپس صورت را با آب گرم بشویید و با حوله نرم خشک کنید.

بهترین ماسک برای چروک دور چشم
ماسک دور چشم لیمو و ماست
  • ماسک دور چشم نعنا و عسل برای چروک دور چشم:

بهترین ماسک برای چروک دور چشم ماسک نعنا و عسل می‌باشد، زیرا برگ نعنا دارای خاصیت خنک کننده‌گی است که خستگی چشم‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر آن نعنا دارای خاصیت آنتی اکسیداتی و ضد تورمی است که می‌تواند سیاهی و گودی زیر چشم را به حداقل برساند.
مواد لازم: 

  • یک قاشق غذاخوری عسل 
  • یک مشت برگ نعنا خشک شده

طرز تهیه:
ابتدا برگ‌های نعنا را خشک کنید و عسل را به آن اضافه کنید. حال مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و آن را در اطراف چشم خود بگذارید و سپس 15 دقیقه صبر کنید و بعد از آن صورت را با آب سرد بشویید. می‌توانید این روش را هر شب قبل از خواب انجام دهید تا سیاهی دور چشم کاملا از بین برود.

بهترین ماسک برای چروک دور چشم
ماسک دور چشم نعنا و عسل
  • ماسک دور چشم گوجه فرنگی و لیمو برای چروک دور چشم:

گوجه فرنگی دارای خاصیت مرطوب کنندگی است که می‌تواند گودی زیر چشم را از بین ببرد. همچنین گوجه فرنگی حاوی ویتامین A و B می‌باشد که می‌تواند سلول‌های پوستی را بازسازی کرده و سوخت و ساز آن‌ها را فعال کند. لیمو خاصیت ضد عفونی کننده‌گی نیز دارد که می‌تواند از حساسیت‌ها و اختلالات پوستی جلوگیری کند. 
مواد لازم: 
یک عدد لیمو
یک عدد گوجه فرنگی
طرز تهیه: 
ابتدا گوجه فرنگی و لیمو را آب بگیرید و داخل کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. حال ترکیب به دست آمده را با دقت به اطراف چشم خود و نه نزدیک به چشم بگذارید و بعد یک ساعت صبر کنید و صورت را با آب بشویید و با حوله‌ای نرم خشک کنید.

بهترین ماسک برای چروک دور چشم
ماسک گوجه فرنگی و لیمو مناسب برای دور چشم

 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی