انواع دکمه سردست و نحوه بستن آنها

دکمه سردست و انواع آن
دکمه سردست یکی از اکسسوریها و نمادی از استایل های شیک در مهمانی های مجلل و لاکچری است. دکمه سردست اکسسوری است که می تواند متناسب با انواع مختلف سبک پوشش ها ست شود. با همراه باشید تا با انواع مختلف دکمه سردست و نحوه بسته شدن آنها بیشتر آشنا شویم.

انواع دکمه سردست و نحوه بستن آنها

دکمه سر دست (Hand Button)  یک اکسسوری مردانه و زنانه می باشد که به منظور بستن روی سر آستین برخی از مدل های پیراهن به کار می رود. دکمه سردست به عنوان یک دکمه جایگزین برای دکمه های معمولی که به سر آستین بسته می شوند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه به راحتی بتوانید دکمه سر دست و دکمه های معمولی روی سر آستین را تشخیص دهید کافی است بدانید که دکمه ای که روی آستین دوخته شده است دکمه معمولی، و دکمه ای که قابلیت جدا شدن از سر آستین پیراهن را دارد دکمه سر آستین نامیده می شود.

دکمه سردست و انواع آن
دکمه سردست و انواع آن

دکمه سر آستین نیز مانند دکمه های معمولی در اندازه، شکل، جنس های گوناگون و استایل های متفاوت وجود دارد، ولی در مقایسه با دکمه معمولی یک اکسسوری تزیینی و لوکس محسوب می شود و می تواند تمایز بیشتری ایجاد نماید. دکمه سر دست برخلاف تصور که برای استایل های رسمی مناسب دانسته می شود می تواند در مدلهای مختلف و برای استایل های متنوع استفاده شود.

انواع دکمه سردست
انواع دکمه سردست


ساختار دکمه سردست

ساختار دکمه سردست به نحوی است که از سوراخ های سر آستین پیراهن قابل عبور دادن است و با استفاده از قفل یا اجزای برجسته خود، دو طرف سرآستین را در کنارهم نگه داشته و با عث بسته شدن آستین می شود. اکثر دکمه های سردست دارای یک سر بزرگ و حجیم  و ظاهری مزین شده و زیبا هستند. ضمنا دارای یک پایه هستند که باعث اتصال طرف بزرگتر به انتهای آن می شوند، و این پایه است که از سوراخ پیراهن رد می شود. انتهای دکمه سردست نیز غالبا دارای یک بخش متحرک و قفل مانند است که وقتی باز می شود، باعث ثابت شدن دکمه سر دست در جای خود می گردد.

انواع دکمه سردست
ساختار دکمه های سردست


بایستی موقع رد کردن دکمه سردست بخش متحرک دکمه جمع شود تا در راستای پایه قرار بگیرد و بتواند به آسانی از درون سوراخ پیراهن عبور کرده و از سمت مقابل خارج شود. زمانی که بخش متحرک دکمه از سوراخ های پیراهن عبور کرد، باید آن را قفل نمایید (باز کنید) تا جلوی برگشتن و بیرون آمدن آن گرفته شود. با این کار دکمه سر دست در جای خود ثابت می شود و قسمت رویی و تزیین شده آن، باعث پوشانده شدن سوراخ های سرآستین می گردد.

انواع مختلف دکمه سردست
استایل شیک دکمه سردست مردانه


انواع دکمه سردست

دکمه های سرآستین از اشکال و ساختارهای متنوع و مختلفی برخوردارند که در ادامه به معرفی برخی از مدل های متداول آن خواهیم پرداخت.

 

دکمه Whale Back 

این مدل سری صاف و پایه ای مستقیم دارد و دارای بخش انتهایی لولایی شکل است که در موقع جمع شدن، کاملا روی پایه می نشیند. مدل مذکور یکی از مدل های بسیار ساده دکمه سردست است که به دلیل بزرگ بودن قسمت سری و قفل، قابلیت استفاده آسانی دارد. در واقع استفاده از این مدل نسبت به سایر مدل ها متداول تر است.

دکمه سردست مدل Whale Back
دکمه سردست مدل Whale Back


مدل Bullet Back

این مدل نیز مشابه مدل قبلی است، اما فقط در قسمت پایه شکل یک قاب تو خالی را داشته و بخش پایینی و قفل آن، دارای یک قطعه باریک به شکل سیلندر است که در بخش توخالی پایه می چرخد. جهت قفل این مدل دکمه سردست، بایستی قطعه سیلندر شکل در داخل پایه چرخانده شود تا نحوه قرار گیری آن عمود با پایه باشد.

دکمه سردست مدل Bullet Back
دکمه سردست مدل Bullet Back


مدل دکمه ای Stud/Button 

این مدل از دکمه سرآستین دارای یک سر بزرگ، یک پایه و یک سر کوچک در بخش انتهایی است. جهت بستن آن باید سر کوچک دکمه اندکی کج شود تا بتواند از سوراخ های سرآستین عبور کرده و مجدد برای اینکه در جای خود محکم بایستد صاف شود. این سردکمه زمانی که بدرستی سر جای خود قرار گرفت، محکم خواهد شد. عدم وجود قطعات متحرک در این مدل باعث ماندگاری بالا و عمر طولانی آن می شود.

دکمه سردست مدل Stud/Button 
دکمه سردست مدل Stud/Button 


مدل زنجیری Chain Link

در این مدل دو سر دکمه یکسان هستند که بوسیله زنجیری کوتاه و محکم به هم متصل می باشند. در مقایسه با سایر مدلها این مدل دکمه سردست، آستین را کمی شل تر خواهد بست. هر دو طرف این دکمه تزیینی بوده و باعث پوشانده شدن سر آستین ها می شود.

دکمه سردست مدل Chain Link
دکمه سردست مدل Chain Link


مدل Ball Return

این مدل یک پایه خمیده و یک بخش توپ مانند سنگین در انتهای خود دارد که در مقایسه با مدل لولایی اندکی شل، ولی نسبت به مدل زنجیری سفت تر می باشد. چنانچه این مدل ساخته شده از فلزات گرانبها باشد، از قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر برخوردار خواهد بود، زیرا بایستی در قسمت انتهایی توپی شکلش مقدار فلز بیشتری استفاده شود.

دکمه سردست مدل  Ball Return
دکمه سردست مدل  Ball Return


مدل دوقفل Lucking Dual-Action

مدل دکمه سردست دو قفل، ساختاری لولایی شکل مشابه با قفل فلزی بند ساعت دارد که کل بخش پایه در نقش لولا بازی می کند. دکمه سردست باز شده، قسمت کوچکتر دکمه از داخل سوراخ های پیراهن عبور می کند و دکمه سرآستین برای اینکه دو طرف آن گرفته شود و بتوانید ببندید، بسته می شود. مدل دوقفل مدلی مدرن و جدید است که هم براحتی بسته می شود و هم سرآستین را بسیار سفت نگه می دارد.

دکمه سردست مدل Lucking Dual-Action
دکمه سردست مدل Lucking Dual-Action


مدل گره ای Knot

مدل گره ای دارای دو سر بوده و مشابه مدل زنجیری است که بوسیله بندی کوتاه و انعطاف پذیر به هم وصلند و دو سر آن گره های تزیین شده قرار دارند. این مدل به دلیل داشتن شکل گره مانند دارای استایل کژوال می باشد بخصوص اگر رنگی شاد و جذاب داشته باشد.

دکمه سردست مدل Knot
دکمه سردست مدل Knot


مدل پارچه ای Fabric

این مدل از دکمه سردست به گونه ای است که ساختار بسته شدن آن می تواند مشابه با هر کدام از مدلهای ذکر شده در بالا باشد، با این تفاوت که بخش رویی این دکمه با استفاده از پارچه تزیین شده است. این مدل از دکمه سرآستین نیز جزء استایل های کژوال قرار می گیرد.

دکمه سردست مدل Fabric
دکمه سردست مدل Fabric


نحوه بسته شدن دکمه سردست

انواع مختلف دکمه سردست قابل استفاده روی آستین های تک لایه (شبیه سراستین های معمولی دارای یک سوراخ در دو طرف) و یا پیراهن هایی با آستین های دو لایه (فرانسوی) هستند. در سرآستین های مدل فرانسوی هر دو طرف دارای دو سوراخ هستند که باید دو سوراخ روی هم تا شده و تنظیم شوند.

نحوه بستن دکمه سردست 
نحوه بستن دکمه سردست 

به منظور بستن دکمه سرآستین بایستی ابتدا سوراخ های سرآستین ها روی هم تنظیم شوند و قفل یا بخش لولایی دکمه روی پایه جمع گردد، پایه از داخل سوراخها عبور کند و نهایتا قسمت لولایی باز شده و پشت آخرین سوراخ آستین گیر کند.

دکمه سردست زیبای طلا
دکمه سردست زیبای طلا

در مرحله آخر باید گوشه های سرآستین را به صورت منظم و مرتب شده در یک راستا و روی هم قرار دهید. در قسمت داخلی نیز هر دو طرف سرآستین باید روی هم به صورت مماس قرار گیرند و فقط لبه ها دیده شوند. این کار تناسب بیشتری با ماهیت شیک و رسمی دکمه سردست ایجاد می کند و استایل شما را خاص تر و رسمی تر خواهد کرد. 

دکمه سردست نقره
دکمه سردست نقره

 

مطلب مفید بود؟
7
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی