یک رژیم لاغری خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

رژیم لاغری خوب
احتمالا بعد از شنیدن نام رژیم‌ اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید گرسنگی‌های طولانی مدت و حذف مواد غذایی مورد دلخواه است، در صورتی که به هیچ عنوان اینطور نیست. اگر رژیم غذایی شما اینگونه است بدانید که رژیم اشتباه و روش نادرستی را برای کاهش وزن انتخاب کردید. با ویژگی‌های یک رژیم غذایی خوب همراه ما باشید.

یک رژیم لاغری خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

امروزه روش‌های متنوعی برای رژیم گرفتن و کاهش وزن وجود دارد اما همگی آن‌ها برای سلامتی بدن مفید نیستند. بنابراین باید به دنبال رژیم غذایی باشید که کیفیت و سلامت بدنتان را چند برابر کند. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که قبل از آنکه رژیمی را شروع کنید باید حتما تمامی جوانب آن مانند عوارض، فواید، ویژگی‌ها و... را بررسی کنید.

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های خوب یک رژیم غذایی می‌پردازیم.

رژیم غذایی برای لاغری
رژیم لاغری خوب

ویژگی‌های یک رژیم خوب و اصولی چیست؟ 

در ابتدا باید بدانید که اگر می‌خواهید یک رژیم لاغری اصولی بگیرید باید نزد متخصص تغذیه بروید تا با توجه به ویژگی‌های بدن شما مواد غذایی مورد نیازتان را تنظیم کند. همچنین در یک رژیم غذایی اصولی باید تمامی گروه‌های غذایی مانند کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها هم گنجانده شوند. به ویژه هیچ کدام از سه وعده اصلی و همین‌طور میان وعده‌ها را هم نباید حذف کنید. 

ویژگی های رژیم غذایی سالم
ویژگی های یک رژیم اصولی 

1. رژیم غذایی خوب شامل تمام مواد غذایی است
ابتدا زمانی که یک رژیم تک غذایی می‌گیرید، وزنتان برای مدتی به خوبی کاهش پیدا می‌کند اما بعد از گذشت چند وقت چون همه مواد غذایی به بدن نمی‌رسند، بدن کم کم ضعیف و سست می‌شود و برای تغذیه به سراغ بقیه مواد غذایی می‌رود.

هنگامی که این شرایط به سراغتان آمد مهم نیست که چه غذایی مصرف می‌کنید، تنها باید به دنبال راهی باشید تا این ضعف برطرف شود. در کل برای شروع رژیم غذایی باید بدانید که برنامه غذایی‌تان باید شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها باشد اما هر کدام به مقدار مشخص و لازم.

2. در یک رژیم غذایی خوب میوه و سبزیجات جای می‌گیرند
سبزیجات و میوه‌ها سرشار از فیبر هستند که می‌توانند مدت طولانی در بدن باقی بمانند به همین علت فرد در طول روز می‌تواند احساس سیری کند. یکی دیگر از ویژگی‌های میوه و سبزیجات این است که حجم زیادی از معده را پر می‌کنند که همین امر موجب می‌شود فرد دیگر به سراغ غذاهای ناسالم مانند پیتزا، پفک، نوشابه و... نرود. باید به این نکته توجه کنید که هر یک از میوه‌ها و سبزیجات خواص مختص به خود را دارند بنابراین باید سعی کنید که از تمامی این مواد استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم
مصرف میوه ها و سبزیجات 

3.در یک رژیم غذایی خوب هیچ وعده غدایی حذف نمی‌شود
در رژیم غذایی هنگامی که یک وعده غذایی حذف می‌شود، خطر تجمع چربی شکمی و خطر مقاومت به انسولین افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر آن عملکرد سوخت و ساز و مقاومت بدن نسبت به بیماری‌ها کمتر می‌شود که در نتیجه مشکلات مختلفی برای فرد به وجود می‌آید. تمامی این عوامل به این دلیل است زمانی که یک وعده غذایی حذف می‌شود بدن فرد از مواد مغذی که در آن وعده تغذیه می‌کرد محروم می‌شود.

به صورت کلی هر سه وعده غذایی برای بدن ضروری هستند و سبب می‌شوند فرد در وعده‌های بعدی غذای کمتری مصرف کند، زودتر سیر شود و در نتیجه روند بهتر و سریع‌تری را در کاهش وزن طی کند.

4. در رژیم غذایی خوب محرومیت غذایی وجود ندارد
برخی از افراد تصور می‌کنند اگر رژیمی را شروع کنند نمی‌توانند غذاهای مورده علاقه‌شان را بخورند که همین طرز فکر باعث می‌شود، هنگامی که شروع به رژیم گرفتن می‌کنند هوس و ولع‌شان بیشتر شود و در نتیجه به جای یک عدد شیرینی 3 تا 4 عدد شیرینی بخورند. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که در یک رژیم غدایی خوب هیچ یک از مواد غذایی حذف نمی‌شوند و تنها باید آن‌ها را بر اساس نیاز بدن مصرف کرد. حتی اگر رژیم را شروع کنید نیز می‌توانید در مجالس، مهمانی‌ها و... حضور پیدا کنید و به اندازه غذا و خوراکی مصرف کنید.

5. مواد غذایی کم کالری برای پیشگیری از گرسنگی در طول روز 
یک رژیم غذایی خوب رژیمی است که در آن احساس گرسنگی نکنید و همیشه سیر باشید. البته بعضی مواقع ممکن است گرسنه شوید که البته این ایرادی ندارد، اما در برخی از رژیم‌ها می‌گویند که باید این گرسنگی را تا وعده اصلی (صبحانه، ناهار، شام) تحمل کنید که این موضوع کار را کمی سخت می‌کند. در یک رژیم غذایی خوب فرد باید مواد غذایی در وعده‌های اصلی و همچنین در میان وعده‌ها جای گیرند که فرد در طول روز احساس گرسنگی نکند و در زمان‌هایی که احساس گرسنگی کرد بتواند مواد غذایی کم کالری مانند هویج، خیار، قارچ، کلم، قهوه و... مصرف کنید.

رژیم غذایی خوب
مصرف مواد غذایی خوب

6. در رژیم غذایی خوب صرفه اقتصادی وجود دارد
یک رژیم غذایی خوب رژیمی است که در آن لازم نباشد فرد مبلغی را برای داروهای لاغری مانند قرص‌ها، دمنوش‌ها و غذاهای خاص پرداخت کند. بنابراین یک رژیم غذایی خوب رژیمی است که در آن فرد بتواند با کنترل مصرف مواد غذایی و کاهش میزان دریافت کالری‌ها وزن خود را کم کند و دیگر نیازی به مصرف قرص، دمنوش و... نداشته باشد.

7. رژیم غذایی خوب قابل دسترس است
برخی از برنامه‌های رژیم‌های غذایی که از طریق اینترنت و فروشگاه‌ها خریداری می‌شوند به هیچ عنوان مفید نیستند زیرا بعد از آن دیگر هیچ پیگیری و پشتیبانی انجام نمی‌شود. رژیم غذایی خوب، رژیمی است که یک متخصص همواره در صورت لزوم در دسترس باشد. بنابراین هنگام انتخاب رژیم غذایی نزد متخصص تغذیه بروید تا او شما را در این راه همراهی کند.

ویژگی‌های رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی اصولی

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چگونه بفهمیم رژیم غذایی خوبی داریم؟

    در ابتدا باید یک برگه کاغذ بردارید و هر روز هر چیزی که می‌خورید را بر روی آن بنویسید زیرا این نوشته‌ها به شما در کاهش وزنتان کمک می‌کند. طبق گفته‌های محققین نوشتن چیزی که می‌خورید و می‌نوشید موجب می‌شود بهتر بفهمید که در طول روز چه میزان کالری مصرف کرده‌اید و از هر گروه مواد غذایی به چه میزان دریافت می‌کنید.
  2. هنگامی که وزن خود را کم کردیم برای تثبیت وزن چه کارهایی باید انجام دهیم؟

    تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که رژیم غذایی خود را همچنان حفظ کنید و فعالیت‌های ورزشی را فراموش نکنید. البته لازم نیست رژیم سختی بگیرید تنها باید مواد غذایی‌تان را کمی محدود کنید.
  3. در رژیم غذایی خود می‌توانیم داروهای لاغری گیاهی مصرف کنیم؟

    مصرف هرگونه داروی لاغری حتی گیاهی باید تحت نظر متخصص تغذیه انجام گیرد و به هیچ عنوان سر به خود و بدون تجویز این کار را نکنید زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.
  4. آیا مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک در برنامه رژیم غذایی مشکلی دارد؟

    به صورت کلی مصرف این تنقلات کم ارزش برای هیچ کس مناسب نیست. اگر می‌خواهید زندگی سالم و بدنی سلامت داشته باشید باید مصرف تنقلات را قطع کنید. این تنقلات با اینکه خوشمزه و در دسترس هستند، می‌توانند چربی‌های بدنتان را چند برابر کنند، حتی اگر شما بدن خوبی هم داشته باشید این مواد کالری زیادی دارند و موجب چاقی شما می‌شوند.
  5. آیا کمتر از حد معمول غذا خوردن در وعده‌های اصلی اشکالی در رژیم غذایی و بدن به وجود می‌آورد؟

    برخی افراد تصور می‌کنند که با کمتر غذا خوردن می‌توانند سریع‌تر به نتیجه برسند و لاغر شوند اما باید بدانید که همین کم خوری می‌تواند موجب کاهش سرعت متابولیسم بدن شود. شما تنها کاری که باید بکنید این است که از رژیم غذایی درست و اصول پیروی کنید.
مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی