نحوه شستن صحیح موها را با این روش انجام دهید

شستن مو
برای اینکه موهایی تمیز و در عین حال سالم و درخشانی داشته باشید باید علاوه بر استفاده از شامپوی مناسب جنس مو و محصولات مراقبت از مو، نحوه صحیح شستشوی مو را نیز بلد باشید تا به مو آسیبی نرسد و روند رشد طبیعی خود را طی کند. افراد زیادی فکر می‌کنند که شستشوی روزانه مو مفید است اما اصلا اینطور نیست.

نحوه شستن صحیح موها را با این روش انجام دهید

برای داشتن موهای تمیز، سالم و زیبا در کنار انتخاب شامپوی مناسب جنس و نوع مو، شستشو باید با روشی صحیح انجام شود.

در این مقاله روش‌های شستشوی صحیح انواع مو را با هم بررسی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

روش صحیح شستشوی موی سر
نحوه شستن صحیح موها

روش صحیح شستشوی موی سر

  • موها را قبل از شامپو زدن بخار دهید

منافذ پوست سر معمولا به دلیل تشکیل خاک، آلودگی و روغن بسته می‌شوند. بنابراین بهترین راه برای تمیز کردن آن‌ها بخار دادن موها است. برای انجام این کار حوله‌ای را داخل ظرف آب داغ بگذارید و سپس آب اضافه آن را بگیرید. حوله را دور سرتان بپیچانید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید. سپس می‌توانید دوش بگیرید. 

  • ماساژ دادن مو بعد از بخار دادن

پس از آنکه موها را بخار دادید، پوست سرتان را به مدت چند دقیقه با نوک انگشتان به آرامی ماساژ دهید. زیرا با این کار کثیفی از منافذ سر جدا می‌شوند.

  • میزان استفاده از شامپو

مقدار شامپویی که باید استقاده کنید به حجم موها بستگی دارد. به عنوان مثال آقایان که موهای کوتاهی دارند با یک بار شامپو زدن می‌توانند موهایشان را بشویند. اما خانم‌هایی که موهای بلندی دارند با بار اول شامپو کردن تنها آلودگی‌ها از سطح موهایشان پاک می‌شود. بنابراین یک بار دیگر باید موهایشان را شامپو کنند تا به خوبی تمیز شود. 

  • مدت زمانی که شامپو باید روی سر بماند

به صورت کلی احتیاجی نیست شامپو روی مو و سر باقی بماند زیرا هنگامی که موها و کف سر را به خوبی و آرامی ماساژ می‌دهید، تمامی آلودگی‌ها از بین می‌روند، اما در استفاده از برخی شامپوهای درمانی نیاز است به مدت 3 تا 5 دقیقه شامپو روی سر باقی بمانند تا اثر دارویی آن‌ روی سر اعمال شود. 

  • پخش کردن شامپو در کف دست

برای نتیجه گیری هر چه بهتر، شامپو را بر روی کف دستتان بریزید و سپس دو دست خود را به یکدیگر ماساژ دهید تا شامپو گرم شود و بعد آن را به موهای خود بزنید.

  • ماساژ دادن شامپو بر روی کف سر با نوک انگشتان

بهترین روشی که می‌توانید موهایتان را تمیز کنید این است که از نوک انگشت‌های خود استفاده کنید تا شامپو بر روی کف سر پخش شود.

نکته مهم: توجه کنید که نباید از ناخن‌ها برای ماساژ کف استفاده کنید. 

  • پوست سرتان را فقط با شامپو بشویید

هدف استفاده از شامپو، تمیز کردن پوست سر، موها، از بین بردن سلول‌های مرده پوست و محافظت از پوست سر است. دقت داشته باشید که اگر فقط تار موها و یا قسمت انتهایی موها را شستشو دهید، تنها موجب از بین رفتن روغن طبیعی موها می‌شوید که در پی آن وز شدگی و خشکی مو پدید می‌آید. بنابراین مقداری شامپو را بر روی دستتان بریزید و با انجام حرکات دایره‌ای با انگشت‌هایتان، کف سرتان را ماساژ دهید تا شامپو در کف سر پخش شود. با این کار گردش خون در سر بهتر شده و رشد مو نیز افزایش پیدا می‌کند.

نحوه آبکشی مو
روش صحیح شستشوی موی سر

برای شستشوی مو از آب سرد استفاده کنیم یا گرم؟ 

همانطور که استفاده از ابزارهای گرم مانند اتو مو می‌توانند برای مو مضر باشند، استفاده از آب بسیار گرم نیز برای شستشوی موی سر می‌تواند موجب از بین رفتن روغن‌های طبیعی موی سر شود. این در حالی است که شستشوی موی سر با آب سرد و ولرم می‌تواند موجب نگهداری رطوبت موی سر شده و به همین دلیل موهایتان نرم‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

عوارض شستشوی روزانه مو

رنگ کردن، حالت دادن و شانه کردن موها به اندازه کافی موهایتان را تحت فشار و آسیب قرار می‌دهند. حال اگر شستشوی روزانه موها را هم به آن‌ها اضافه کنید، موهایتان به شدت آسیب می‌بینند که تنها راه درمان آن کوتاه کردن موها است. زیرا شستشوی زیاد موی سر موجب می‌شود چربی طبیعی مو و پوست از بین بروند و تار مو ضعیف شود. حداکثر دفعات شستشوی موها سه روز در هفته است.

عوارض شستن هر روز مو
معایب شستشوی روزانه مو 

نحوه شستن و خشک کردن موهای بلند

بسیاری از خانم‌ها طرفدار موهای بلند هستند اما از چگونگی شستشوی صحیح موهای خود اطلاعی ندارد. روش شستشو و خشک کردن موهای بلند به صورت زیر است:

  1. شامپو را روی کف سر بریزید، زیرا همان‌گونه که می‌دانید شامپو وظیفه از بین بردن کثیفی و چربی‌های مو را بر عهده دارد. برای انجام این کار می‌توانید شامپو را کف دست‌هایتان بریزید و بعد آن را با کمک انگشت‌هایتان شامپو را بر روی کف سر ماساژ دهید. البته توجه داشته باشید که موهایتان را نباید در یک طرف جمع کنید زیرا امکان دارد موهایتان به یکدیگر گره بخورند. 
  2. موهایتان را آبکشی کنید و سپس آب اضافی آن را بگیرید. توجه داشته باشید هنگامی که موهایتان خیس است هرگز آن‌ها را نکشید و فقط دست‌تان را کف سرتان بگذارید و آب اضافی آن را با فشردن مو بگیرید.
  3. اگر می‌خواهید از حالت دهنده‌های مو استفاده کنید، آن را به نوک موهایتان بزنید. اگر تار موهاتان آسیب دیده است و یا موخوره دارید این کار را به آرامی انجام دهید و حالت دهنده را به سمت نوک موها هدایت کنید.
  4. هنگامی که برای آخرین بار خواستید موهایتان را آبکشی کنید، این کار را با آب خنک انجام دهید، زیرا روزنه‌های پوست سر بسته با این روش بسته می‌شوند که در نتیجه هنگام شانه کردن موها، ریزش آن‌ها به حداقل می‌رسد. 
  5. برخی از افراد برای خشک کردن موها از سشوار استفاده می‌کنند‌، اما این نکته را نمی‌دانند که سشوار می‌تواند موجب خشک و شکننده شدن تار موها شود. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به طور دائم از سشوار استفاده کنید اما استفاده گهگاه هیچ‌گونه خطری برای موها ایجاد نمی‌کند.
روش صحیح شستن موهای بلند
روش صحیح شستشوی موهای بلند

نحوه صحیح شستن موهای چرب

موهای چرب را باید یک روز در میان و بدون چنگ زدن، ماساژ دادن و برس کشیدن مو مورد شستشو قرار دهید. روش انجام این کار هم به این صورت است که ابتدا موها را داخل دست‌هایتان قرار ده و سپس به صورت چرخشی و دورانی بدون چنگ زدن و ناخن کشیدن، پوست سرتان را به آرامی شستشو دهید.
نکته مهم: توجه داشته باشید که برای شستشوی موهای چرب حتما از شامپوی مخصوص موی چرب استفاده کنید.

نحوه صحیح شستن موهای چرب
نحوه صحیح شستشوی موهای چرب

روش صحیح خشک کردن مو 

  • از حوله‌های میکرو فایبر و یا تیشرت‌های پنبه‌ای برای خشک کردن موها استفاده کنید

امکان دارد از این موضوع بی‌خبر باشید اما حوله‌هایی که از جنس تریکو هستند رطوبت موها را در زمان گرفتن آب اضافی موها می‌گیرند و موجب خشک شدن موها می‌شوند. علاوه بر این موضوع این‌گونه حوله‌ها می‌توانند موجب شکستگی تار مو و وز شدن موها شوند. به همین علت بهتر است برای خشک کردن موها از یک حوله میکرو فایبری و یا تیشرت پنبه‌ای کمک بگیرید. 

  • در هنگام خشک کردن موها، هرگز آن‌ها را به هم نمالید

برخی از خانم‌ها و یا آقایان برای خشک کردن موهایشان، آن‌ها را به حوله می‌مالند و یا از کلاه حوله برای خشک کردن استفاده می‌کنند. اما باید بدانید هر دوی این روش‌ها برای خشک کردن موها کاملا اشتباه هستند زیرا باعث وز شدن، گره خوردن و شکستن تار موها می‌شود. بهترین روش خشک کردن این است که از یک حوله میکرو فایبری و یا پارچه پنبه‌ای برای خشک کردن استفاده کنید. 

  • عدم استفاده از سشوار برای خشک کردن موها

گرمای سشوار به موها صدمه می‌زند و موجب ایجاد مو خوره و خشکی بیش از اندازه مو می‌شود.

روش صحیح خشک کردن مو های سر
روش صحیح خشک کردن موهای سر

مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام شستشوی صحیح موها به آن‌ها دقت کنید

  • سعی کنید از شامپو‌های بدون SLS یا پارابن استفاده کنید

پارابن‌ها به عنوان نگهدارنده به شامپو اضافه می‌شوند و SLS ها نیز به کف کردن شامپو کمک می‌کنند که البته این دو ماده متاسفانه برای مو مضر هستند و موجب واکنش‌های آلرژیکی و تحریک پوست می‌شود.

  • از یک نرم کننده مخصوص مو، بعد از خشک کردن موهایتان استفاده کنید

برای انجام این کار پس از آنکه موهایتان کمی خشک شد، مقداری مرطوب کننده یا سرم نرم کننده را به موهایتان بزنید. البته توجه داشته باشید که از محصولات بدون الکل استفاده کنید زیرا الکل موجب خشک شدن موها می‌شود. همچنین اگر موهای خانمی بعد از دوش گرفتن وز می‌شود می‌تواند از این روش کمک بگیرد.

  • استفاده از محصولات مراقبت مو را محدود کنید

از مصرف بیش از حد محصولات مو مانند ژل، موس، اسپری مو و... خودداری کنید. زیرا این مواد بر روی پوست سر می‌نشینند و منافذ پوست کف سر را می‌بندند و در نهایت موجب ریزش مو می‌شوند.

  • دوش گرفتن را محدود کنید

سعی کنید هرچه زودتر از حمام بیرون بیایید زیرا هر چه بیشتر زیر دوش بمانید موها شکننده‌تر خواهند شد. این را باید بدانید که شامپوهای استاندارد هیچ وقت موجب ریزش و یا کم پشت شدن موها نمی‌شوند. البته ریزش و کم پشت شدن موها می‌تواند مربوط به عوامل وراثتی و یا عدم تعادل هورمون‌های بدن باشد. 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی