دستور تهیه مربا آلبالوی خوش رنگ و غلیظ به همراه شربت آلبالو

طرز تهیه مربا آلبالو و شربت آلبالو
با فرا رسیدن فصل تابستان و آلبالوهای خوش رنگ و خوشمزه کسانی که به مربا و شربت علاقه دارند دست به کار می‌شوند و مربای آلبالو را تهیه می‌کنند و در کنار آن شربت هم نیز تهیه می‌کنند تا بتوانند در تمام تابستان از شربت آلبالوی خنک بنوشند و مربای خوشمزه آلبالو را در وعده صبحانه در کنار کره و خامه سرو کنند.

دستور تهیه مربا آلبالوی خوش رنگ و غلیظ به همراه شربت آلبالو

آلبالو یکی از میوه‌های خوشمزه و خوش رنگ فصل تابستان است که شما با استفاده از این میوه می‌توانید شربت و مربا آلبالوی خوشمزه تهیه کنید. همان‌طور که می‌دانید مربای آلبالو یکی از خوشمزه‌ترین مرباها در میان انواع مربا است که بسیار مزه لذت بخشی دارد. مربا آلبالو در وعده صبحانه همراه خامه، کره و پنیر سرو می‌شود.

باید بدانید که برای تهیه مربای آلبالو باید فوت و فن‌های خاصی را بلد باشید تا بتوانید یک مربای خوشمزه تهیه کنید.

در ادامه این مقاله طرز تهیه مربا آلبالو و شربت آلبالو را مرحله به مرحله آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه مربا و شربت آلبالو
دستور تهیه مربا آلبالوی خوش رنگ و غلیظ به همراه شربت آلبالو

طرز تهیه مربا آلبالو:

مواد مورد نیاز
شکر یک و نیم کیلوگرم
آلبالو 1 کیلوگرم
عصاره وانیل نوک قاشق چایخوری
یک عدد بشقاب که در یخچال خنک شده است

تهیه مربا آلبالو
مواد اولیه مربا آلبالو

طرز تهیه مربا آلبالو

مرحله اول - شستشوی آلبالو و هسته گیری
برای تهیه مربای آلبالو ابتدا باید مربا ها را بشویید و بعد آن ها را با استفاده از دستگاه هسته گیر، تمامی هسته هایش را بگیرید.

مرحله دوم - خواباندن آلبالو در شکر
در این مرحله شما باید به مدت 24 تا 48 ساعت باید آلبالو ها را داخل شکر بخوابانید. برای این کار توجه داشته یاشید که شکر را باید به خوبی در میان آلبالو ها بریزید و حتما آن ها را داخل یخچال نگهداری کنید تا مربا هایتان آب بیندازد و لعاب دار شود.

مرحله سوم - پختن آلبالو و شکر
پس از لعاب انداختن آلبالو ها، یک قابلمه را بر روی حرارت متوسط گاز بگذارید و داخل آن بریزید و بگذارید آب به دمای جوش برسد. توجه داشنه باشید که حتما باید کفی گه روی آلبالو ها جمع میشود را بگیرید و دور بریزید. علاوه بر آن مربا و شکر را دائما هم بزنید تا سر نروند و ته هم نگیرند.

مرحله چهارم - اضافه کردن لیمو و وانیل
بعد از آن که مواد به غلظت مناسبی رسیدند باید به آن ها آبلیمو و وانیل اضافه کنید و بار دیگر مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. پس از آن باید مواد به مدت 30 دقیقه بر روی حرارت بمانند تا پخته شوند.

نکته: آموزش تشخیص رسیدن مربای آلبالو به غلظت مناسب
بهترین روشی که برای تشخیص این که مربا به غلظت مناسب رسیده است یا خیر این است که یک مقدار مربای تهیه شده را داخل ظرف خنکی که داخل یخچال نگهداری کرده اید بریزید و بعد بشقاب را کج کنید. اگر مربای آلبالو از روی ظرف به راحتی سر نخورد و نریخت این یعنی مربای شما به غلظت مناسبی رسیده است. التبه توجه داشته باشید که غلظت مربا آلبالو پس از خنک شدن افزایش پیدا میکند بنابر این نیازی نیست که حساس شوید.

مرحله پنجم - برداشتن مربا از روش شعله
بعد از آن که مربا به خوبی پخت آن را از روی حرارت گاز بردارید و در قابلمه را با یک دم کنی بپوشانید و بگذارید مربا به خوبی جا بیوفتد. پس از آن که مربا خنک شد آن را داخل ظرف شیشه ای کاملا خشک بریزید و بعد درب ظرف را به خوبی سفت کنید و آن را در جایی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکات مهم تهیه مربای آلبالو

  • زمان پخت مربای آلبالو حدود 30 تا 45 دقیقه است و اگر این مدت زمان افزایش پیدا کند ممکن است که مربا له شود و رنگ مربا تیره شود
  • برای جلوگیری از کپک زدن مربا باید بگذارید تا شهد شکر به قوام مناسب برسد تا آب موجود در آن از کپک زدن مربا جلوگیری کند. البته اگر متوجه شدید که مربای شما کپک زده باید کمی شکر روی مربا بریزید و بعد دوباره مربا را بجوشانید تا کپک مربای تان از بین برود. توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین دلایل کپک زدن مربا استفاده از میزان کمی شکر در تهیه مربا است.
  • در زمان پخت مربا درب قابلمه را نگذارید زیرا این کار موجب بد رنگ شدن و سر رفتن مربا میشود.
  • اگر مربایتان شکرک زد باید مقداری آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه را به مربای تان اضافه کنید و آن را بار دیگر به مدت چند دقیقه بر روی حرارت گاز بگذارید تا کمی بجوشد.
  • رسیدن مربا به قوام مناسب یکی از راه های جلوگیری از کپک زدن و شکرک زدن است. برای آن که متوجه شوید مربا به قوام مناسبی رسیده است کمی مربا را با قاشق بردارید و صبر کنید تا خنک شود. قاشق را کج کنید اگر مربا مانند عسل کش دار شد این یعنی مربا به قوام مناسبی رسیده است. اما اگر مربای شما به سرعت بر روی زمین ریخت باید آن را بر روی حرارت گاز بگذارید تا غلیظ تر شود.
طرز تهیه مربا آلبالو
طرز تهیه مربا آلبالو

طرز تهیه شربت آلبالو

همانطور که میدانید شربت آلبالو یکی از خوشمزه ترین نوشیدنی هایی است که میتوانید آن را در تمامی فصول سال بوشید. گفتنی است که شربت آلبالو خواص زیادی دارد و از مهم ترین فواید آن میتوان به کم کردن عطش بدن اشاره کرد.

مواد مورد نیاز:

  • آلبالو 500 گرم
  • شکر یک لیوان
  • آب ولرم یک لیوان
مربا و شربت آلبالو
مواد مورد نیاز برای تهیه شربت آلبالو

روش تهیه شربت آلبالو

مرحله اول 
برای تهیه شربت آلبالو ابتدا باید آلبالوها را داخل قابلمه بریزید و آن ها را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی حرارت بگذارید تا بپزد. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه آلبالوها را آبکشی کنید و آن ها را داخل ظرفی دیگر بریزید. توجه داشته باشید که تمامی شاخ و رگ هایی که به آلبالو متصل است را باید جدا کنید.

مرحله دوم
در این مرحله باید با استفاده از دستگاه هسته گیر، تمامی هسته های آلبالو ها را خارج کنید. البته اگر دستگاه هسته گیر نداشتید این کار را میتوانید با دست هم انجام دهید.

مرحله سوم
در این مرحله شما باید شکر را به آلبالو ها اضافه کنید البته توجه داشته باشید که شکر باید در لا به لای آلبالو ها ریخته شود. پس از این کار مدتی صبر کنید تا آلبالو ها آب بیندازند. در این مرحله بهتر است که آلبالو ها را به داخل یخچال انتقال دهید تا به خوبی آب بیندازند.

طرز تهیه شربت آلبالو
روش تهیه شربت آلبالو

مرحله چهارم
پس از آب انداختن آلبالو ها قابلمه را بر روی حرارت ملایم گاز بگذارید و یک لیوان آب ولرم به آن بیفزایید. پس از آن پس از آن مواد را به خوبی هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند. توجه داشته باشید که حرارت گاز نباید زیاد باشد زیرا موجب سیاه شدن و ته گرفتن آلبالو ها میشود.

مرحله پنجم
در این مرحله باید کفی که بر روی قابلمه جمع میشود را بگیرید. پس از آن که شکر با آلبالو ها ترکیب شد به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا شربت به خوبی جا بیفتد.

مرحله ششم
پس از جا افتان شربت آن را از روی حرارت بردارید و مواد را از صافی رد کنید. شما میتوانید آلبالو ها را نگهداری کنید و با استقاده از آن ها آلبالو پلو تهیه کنید. شربتی را هم که از این راه به دست آوریده اید باید داخل پارچ بریزید و بر روی آن آب خنک و چند قطعه یخ بریزید و هم بزنید و بفد نوشیدن خوشمزه خود را بنوشید.

مطلب مفید بود؟
4
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی