مهم‌ترین دلایل عرق کف دست که باید بدانید و درمان کنید

عرق کف دست
آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده است که کف دست‌تان بیش از اندازه عرق کند و نتوانید چیزی بنویسید؟متاسفانه تعریق بیش از اندازه کف دست و پا بسیار رایج است که علل گوناگونی مانند مشکلات هورمونی و مشکلات ژنتیکی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله علل این تعریق و روش‌های درمان آن را بررسی کردیم.

مهم‌ترین دلایل عرق کف دست که باید بدانید و درمان کنید

یکی از مشکلات رایج بسیاری از افراد، عرق کردن بیش از اندازه کف دست و پا است. برخی معتقدند که این بیماری به دلیل مشکلات غددی یا هورمونی به وجود می‌آید و برخی دیگر هم اعتقاد دارند که عرق کف دست به دلیل مشکلات وراثتی به وجود آمده است.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل این موضوع را بررسی کنیم و شما را با روش‌های درمان عرق کف دست آشنا کنیم.

عرق کردن کف دست
مهم‌ترین دلایل عرق کف دست که باید بدانید و درمان کنید

فرایند عرق کردن بدن

عرق کردن بدن واکنشی طبیعی برای خنک نگه داشتن بدن است. هنگامی که شما برای مدتی طولانی در مکانی گرم حضور پیدا می‌کنید، ورزش میکنید و یا فعالیت بدنی انجام می‌دهید این مکانیسم برای حفظ سلامتی بدن شروع به فعالیت و عرق کردن می‌کند. اما در برخی از افراد این عرق کردن از حالت عادی و طبیعی خارج شده و فرد خیس عرق می‌شود به طوری که لباس فرد همیشه خیس است و همین موضوع باعث باعث کاهش اعتماد به نفس فرد نیز می‌شود. همچنین در بعضی از مواقع این مشکل در نقاطی مشخص مانند کف دست و یا زیر بغل اتفاق بیشتر می‌افتد.

عرق کف دست
عرق کردن بدن

عرق کف دست و پا نشانه چیست؟

عرق کف دست و پا یکی از مشکلات رایجی است که کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب می‌شود که فرد در اجتماع نتواند حضور پیدا کند و یا از معاشرت با دیگران سر باز زند. عرق کف دست و پا بیشتر به دلیل استرس و اضطراب، عصبانیت، چاقی، یائسگی و شرایط احساساتی خاص برای افراد رخ می‌دهد. اما اگر نزد پزشک بروید و علت خاصی را برای این مشکل تشخیص ندهد و همچنین شما هیچ بیماری زمینه‌ای نیز نداشته باشید، پزشک علت عرق کف دست شما را " هایپرهیدروز " کف دست تشخیص می‌دهد.
به عرق کردن بیش از حد و غیر طبیعی کف دست " هایپرهیدروز " گفته می‌شود. این تعریق به قدری زیاد است که نمی‌گذارد فعالیت‌های روزمره‌تان را به درستی انجام دهید و یا در بعضی از مواقع هم می‌تواند موجب خجالت و اضطراب در شما شود. در این زمان پزشک ممکن است که به شما داروهای ضد تعریق دهد اما اگر این داروها موثر نباشند پزشک روش‌های درمانی دیگری را امتحان می‌کند. همچنین در بعضی از مواقع که تعریق بیش از حد است ممکن است پزشک پیشنهاد دهد که جراحی تعریق کف دست را انجام دهید.

جراحی تعریق کف دست
عرق کف دست و پا نشانه چیست؟

علت عرق کف دست

به طور کلی عرق کف دست بیشتر زمینه ژنتیکی و ارثی دارد و همیشه دلیل عرق کف دست نمی‌تواند نارسایی تیروئید و مشکلات هورمونی باشد. طبق گفته‌های یک متخصص بیماری‌های غدد در این رابطه تنها چند نفر از افرادی که دچار تعریق شدید کف دست می‌شوند دچار اختلال تیروئید هستند.
اگر به علت ژنتیک و ارث باشد، عرق کف دست از سنین پایین یعنی کودکی آغاز شده و هر چه سن فرد افزایش پیدا می‌کند شدیدتر می‌شود به طوری که عرق از دست فرد می‌چکد و برای مثال او نمی‌تواند بر روی برگه‌ای به راحتی بنویسد. اگر شما دچار عرق کف دست شده‌‌اید ابتدا باید استرس را از خود دور کنید زیرا استرس عامل همه بیماری‌های انسان است.
از دیگر عوامل بروز عرق کف دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیابت
  • سرطان
  • قند خون پایین
  • حمله قلبی
  • تیروئید بیش فعال
  • مشکلات سیستم عصبی
  • گرفتگی یا یائسگی
  • اعتیاد به مواد مخدر یا مصرف الکل
  • شرایط عصبی، روحی و روانی فرد
  • استفاده از داروهای تجویز شده برای بیماری‌های خاص
  • شرایط غدد درون ریز
  • عفونت مانند سپسیس یا سل
عرق کف دست و پا نشانه چیست
علت عرق کف دست

چه زمانی برای عرق کف دست باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما نتوانستید عرق کف دست خود را با روش‌های خانگی برطرف کنید و این وضعیت زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
در این رابطه پزشک ممکن است که شرایط زیر را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین شما باید آمادگی‌های لازم را برای هر گونه سوال و پاسخ داشته باشید.

  • تعریق در هنگام خواب 
  • سابقه خانوادگی این بیماری 
  • تعریق در هر دو دست 
  • عرق کردن کف دست یک بار در هفته 
  • تعریق در زندگی روزمره شما خلل وارد می‌کند
  • تعریق پس از 25 سالگی شما رخ داده است.
عرق کف دست
چه زمانی برای عرق کف دست باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان عرق کف دست و روش‌های درمان پزشکی

1. روش درمانی یونتوفورز برای تعریق بیش از اندازه
در این روش پزشک شما را در محلول‌هایی که جریان کم الکتریکی در آن وجود دارد قرار می‌دهد. طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند این روش با افزایش لایه خارجی پوست کف دست می‌تواند از تعریق کف دست جلوگیری کنند و یا تعریق را کاهش دهند. البته به طور کلی این روش تا 4 هفته از تعریق کف دست جلوگیری می‌کند بنابراین بهتر است که هر 4 هفته یک بار این روش را تکرار کنید.

2. روش درمانی بوتاکس برای تعریق بیش از انداره
بوتاکس که همان سم بوتولینوم است با مسدود کردن گیرنده‌های مسئول تعریق، از عرق کف دست شما جلوگیری می‌کند. البته این روش درمانی تا 6 ماه برای درمان کامل به طول می‌انجامد. بهتر است بدانید که سازمان غذا و دارو استفاده از بوتاکس را تنها برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل تایید کرده و تا به حال اثر بخشی بوتاکس برای کف دست را بررسی نکرده است. همچنین FDA  گفته است که افراد پس از درمان عرق کف دست با بوتاکس ممکن است که دچار ضعف عضلات دست شوند.

درمان قطعی عرق کف دست
درمان عرق کف دست با بوتاکس

3. دارو درمانی برای درمان تعریق بیش از اندازه
پزشک پس از بررسی‌های لازم ممکن است که برخی از داروها مانند داروهای آنتی کولینرژیک را برای فرد بیمار تجویز کند. البته این داروها عوارض جانبی همچون خشکی دهان، یبوست، تهوع و استفراغ و مشکلات ادرار را به همراه دارند.

4. عمل جراحی برای درمان تعریق بیش از اندازه
اگر عرق کف دست بسیار شدید باشد به طوری که هیچ روش دیگری برای درمان عرق کف دست موثر نباشد، پزشک عمل جراحی عرق کف دست را به بیمار توصیه می‌کند.

جراحی تعریق کف دست
عمل جراحی برای درمان تعریق زیاد

روش‌های خانگی درمان عرق کف دست

یکی از روش‌های آسان برای جلوگیری و درمان عرق کف دست روش‌های خانگی می‌باشند. اما اگر هر یک از این روش‌ها موجب عوارض و حساسیت در شما شدند استفاده از آن روش را متوقف کنید.

1. آب سرد برای درمان تعریق بیش از اندازه
یکی از روش‌های آسان و بی دردسر برای درمان عرق کف دست و پا استفاده از آب سرد است. شما در این روش باید روزانه ۱۲ فنجان آب سرد بنوشید و همچنین دست‌ها و پاها‌یتان را هم به مدت ۲۰ دقیقه درون آب سرد بگذارید. شما این روش درمانی را تا چند هفته باید ادامه دهید.

2. استفاده از مواد ضد تعریق برای درمان تعریق بیش از اندازه
مواد ضد تعریق بیشتر برای تعریق زیر بغل مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در بعضی از مواقع هم برای توقف تعریق نقاط دیگر بدن هم می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین اگر کف دست شما بیش از حد عرق می‌کند مقداری مواد ضد تعریق را کف دست خود بمالید تا خیسی کف دست کمتر شود. البته در ابتدا بهتر است که از مواد ضد تعریق معمولی استفاده کنید اما اگر نتیجه نداد بهتر است که از ضد تعریق‌های طبی کمک بگیرید. حواستان باشد اگر مواد ضد تعریق را در شب استفاده کنید می‌توانید به نتیجه بهتری برسید زیرا در شب این مواد زمان بیشتری را برای جذب شدن به کف دست دارند.

درمان قطعی عرق کف دست
مواد ضد تعریق

3. استفاده از سرکه سیب برای درمان تعریق بیش از اندازه
اگر شما به بیماری " هیپرهیدروز " مبتلا شده‌اید یکی از بهترین روش‌ها برای درمان آن سرکه سیب طبیعی است. سرکه سیب در کنار این که کف دست شما را خشک نگه می‌دارند از عرق کف دست‌تان هم جلوگیری می‌کنند. همچنین این محلول PH پوست شما را هم تنظیم می‌کند. برای استفاده از این روش تنها کافی است که شب‌ها قبل از خواب کف دست‌تان را به سرکه سیب آغشته کنید و بگذارید تا صبح بماند. همچنین اگر بخواهید می‌توانید هر روز دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. اگر به مزه سرکه سیب علاقه‌ای ندارید می‌توانید سرکه سیب را با آبمیوه یا آب و عسل ترکیب کرده و بعد آن را بنوشید.

4. درمان قطعی عرق کف دست با جوش شیرین
استفاده از جوش شیرین یکی از روش‌های آسان و کم هزینه برای درمان عرق کف دست است. شاید تا به حال از این ماده برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کرده باشید اما باید بدانید که جوش شیرین برای درمان تعریق و خوش بو کردن بدن هم کاربرد دارد. جوش شیرین به دلیل خاصیت قلیایی که دارد میتواند از تعریق کف دست جلوگیری کند. برای انجام این کار تنها کافی است که دو قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب ترکیب کرده و بعد خمیر را به مدت پنج دقیقه بر روی کف دست‌های‌تان بگذارید و در نهایت هم دست‌هایتان را با آب بشویید.

درمان قطعی عرق کف دست با جوش شیرین
درمان قطعی عرق کف دست با جوش شیرین

5. رفع سریع عرق کف دست با آبلیمو
برای انجام این روش ابتدا آبلیمو را بر روی کف دست خود بریزید سپس به مدت 2 دقیقه صبر کنید و سپس دست‌هایتان را با آب بشویید.
روش دیگر هم این است که آبلیمو را با نمک ترکیب کرده و بعد آن را به دستان خود اعمال کنید و پس از گذشت چند دقیقه دست‌هایتان را با آب بشویید.

6. درمان عرق کف دست با سیب زمینی
سیب زمینی یکی از مفیدترین سبزی‌ها برای درمان عرق کف دست است. در این روش شما باید ابتدا سیب زمینی را به صورت برگ برگ خرد کنید و بعد برگه‌ها را بر روی کف دست خود بگذارید. چند دقیقه صبر کنید و سپس دست‌های‌تان را با آب بشویید. اابته به جای برگ‌های سیب زمینی می‌توانید از آب سیب زمینی هم استفاده کنید.

رفع سریع عرق کف دست
درمان عرق کف دست با سیب زمینی

7. درمان عرق کف دست با آرد ذرت
آرد ذرت خاصیت رطوبت زدایی و از بین برندگی بوی نامطبوع را دارد. بنابراین از این ماده برای درمان عرق کف دست و پا نیز استفاده می‌کنند. همچنین آرد ذرت برای کسانی که زیاد سفر می‌کنند هم بسیار مناسب است زیرا به راحتی می‌توانند در صورت عرق کردن کف دست، این پودر را بر روی مناطقی که عرق کرده‌اند بپاشنذ.

8. درمان عرق کف دست با برگ مریم گلی
شما برای درمان عرق کف دست با برگ مریم گلی می‌توانید این برگ را روزانه به عنوان چای دم کنید و بنوشید و یا ابتدا برگ مریم گلی را خشک کنید و بعد آن را داخل کیسه بریزید و کیسه را در دست‌تان بگیرید. همچنین اگر بیرون بودید می‌توانید این کیسه را داخل جیب خود گذاشته و در صورت عرق کف دست، سریعا دست‌های‌تان را داخل جیب کنید. این برگ علاوه بر خاصیت ضد تعریقی، بوی بد تعریق را هم از بین می‌برد. اگر قصد دارید نتیجه‌ای بهتر از این بگیرید باید برگ مریم گلی را داخل آب بریزید و دست‌های‌تان را به مدت 20 دقیقه داخل محلول بگذارید.

9. درمان عرق کف دست و پا با چای سبز
برای انجام این روش می‌توانید روزانه 3 لیوان چای سبز بنوشید و یا می‌توانید چای سبز را به قطعات یخ تبدیل کنید و بعد آن قطعات را بر روی کف دست خود بمالید.

درمان عرق کف دست و پا با چای سبز
درمان عرق کف دست و پا با چای سبز

10. درمان عرق کف دست با گلاب
گلاب یکی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان عرق کف دست است. شما تنها کافی است که گلاب را با چند قطره روغن گل رز ترکیب کرده و بعد آن را به کف دست خود بزنید. البته روش دیگری هم وجود دارد و آن هم این است که گلاب را با سرکه سفید ترکیب میکنید و بعد محلول را صبح به دستان خود اعمال میکنید و میگذارید تا بعد از ظهر بماند و بعد دست هایتان را با آب میشویید.

11. درمان عرق کف دست و پا با پودر چوب صندل
برای انجام این کار مقداری گلاب، چوب صندل و آب لینو را با یکدیگر ترکیب کنید و بعد محلول را به کف دست خود اعمال کنیدو پس از گذشت چند دقیقه دست هایتان را با آب بشویید. شما میتوانید این روش را جندین بار در طول روز تکرار کنید.

12. درمان عرق کف دست با گوجه فرنگی:
با توجه به اینکه آب گوجه فرنگی خاصیت خنک کنندگی دارد شما می‌توانید از آن برای کاهش عرق کف دست خود کمک بگیرید. برای انجام این کار و خنک شدن دست‌های‌تان تنها کافی است که برای چند دقیقه دست‌های‌تان را داخل آب گوجه فرنگی فرو کنید.

13. درمان عرق کف دست با روغن نارگیل
شما پس از هر بار دوش گرفتن می‌توانید این روش را انجام دهید. البته حواستان باشد که روی لباس‌تان نریزد.

درمان عرق کف دست با روغن نارگیل
درمان عرق کف دست با روغن نارگیل

کمبود کدام ویتامین باعث عرق دست می‌شود؟

هنگامی که بدن با کمبود ویتامین مواجه می‌شود از خود نشانه‌هایی بروز می‌دهد تا فرد متوجه کمبودهای بدن شود. یکی از این نشانه‌هایی که باید جدی گرفته شود تعریق زیاد بدن است که معمولا به علت کمبود ویتامین B و D رخ می‌دهد. 

  • اگر تعریق در ناحیه پیشانی، گردن و اطراف پوست سر بروز دهد نشان دهنده کمبود ویتامین D است. 
  • اگر تعریق در شب هنگام خواب رخ دهد نشانه کمبود ویتامین B12 است.
  • اگر به دلیل استرس تعریق دارید برای تنظیم میزان هورمون‌های استرس باید ویتامین‌های گروه B را استفاده کنید.
عرق کردن کف دست نشانه کمبود کدام ویتامین است
کمبود کدام ویتامین باعث عرق بیش از اندازه کف دست می‌شود؟

عرق کف دست + معافیت سربازی

همانطور که متوجه شدید عرق بدن یک عامل طبیعی است که به دلیل فعالیت‌های روزانه رخ می‌دهد اما اگر عرق بدن شما غیر طبیعی و یا هیپرهیدروز باشد ممکن است که موجب معافیت شما از سربازی هم بشود. 
البته باید بدانید که هیپرهیدروز نوعی بیماری پوستی است که موجب می‌شود که بی‌دلیل شما تعرق داشته باشید. این بیماری می‌تواند به دلیل شرایط ارثی یا مصرف برخی داروها، عفونت‌ها، پرکاری تیروئید و تب اتفاق بیوفتد.

به طور کلی دو نوع هیپرهیدروز وجود دارد: 

  1. هیپرهیدروز اولیه که کف پا، زیر بغل و کف دست‌ها را درگیر می‌کند.
  2. هیپرهیدروز ثانویه که ممکن است به دلیل وجود یک بیماری مانند اضطراب، اکرومگالی، سرطان، تومور خوش خیم و یا بدخیم، سندرم کارسینوئید رخ دهد.

این مشکلات از کودکی فرد وجود دارد و هرچه سن افزایش پیدا می‌کند شدت‌شان بیشتر می‌شود به طوری که فرد بر روی برگه نمی‌تواند چیزی بنویسد زیرا از دست‌هایش عرق میچکد.

در پایان این مقاله از همه شما خوانندگان عزیز درخواست می‌کنیم که نقطه نظرات، پیشنهاد و انتقادات خود را حتما با ما در میان بگذارید.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی