علائم عفونت گوش در کودکان به این شکل ظاهر می‌شود

عفونت گوش در کودکان
عفونت گوش از آن دسته بیماری‌هایی است که معمولا خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند برای یک بار هم که شده با آن دست به گریبان می‌شوند. تب و درد گوش از جمله مهم‌ترین علائم عفونت گوش هستند که باید حتما به آن توجه کرد. در این مقاله درباره عفونت گوش، علائم عفونت گوش و روش‌های درمانی آن صحبت کرده‌ایم.

علائم عفونت گوش در کودکان به این شکل ظاهر می‌شود

تقریبا می‌شود گفت که عفونت گوش در کودکان یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از خانواده‌ها برای آن به پزشک اطفال مراجعه می‌کنند. در این دوران به دلیل آن که کودکان بر شنوایی خود بسیار تکیه می‌کنند تا بتوانند به خوبی صحبت کنند، عفونت مکرر گوش می‌تواند این امر را به تاخیر بیندازد و حتی می‌تواند منجر به از دست دادن شنوایی در کودکان شود.

با توجه به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات خانواده‌های دارای فرزند عفونت گوش نوزادان و کودکان است، قصد داریم شما را با مهم‌ترین دلایل عفونت گوش و روش‌های درمان عفونت گوش کودکان آشنا کنیم. پس پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها همراه ما باشید.

درمان عفونت گوش
علائم عفونت گوش در کودکان

علت عفونت گوش کودکان

عفونت گوش بیشتر در قسمت میانی گوش اتفاق می‌افتد. هنگامی که گوش میانی به دلیل عفونت ضعیف می‌شود مایعی در پشت پرده گوش قرار می‌گیرد و موجب می‌شود که گوش مسدود شود که این امر بر روی شنوایی فرد تاثیر می‌گذارد. این عفونت یا چرک گوش بیشتر به دلیل مشکلات تنفسی فوقانی، آلرژی غذایی، آلرژی زیست محیطی، ژنتیک، آسیب‌های داخلی و کمبودهای تغذیه‌ای رخ می‌دهد.

علت عفونت گوش کودکان
علت عفونت گوش کودکان

عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی بیشتر به دلیل عفونت باکتریایی یا ویروسی رخ می‌دهد که این مشکل به دلیل جمع شدن مایعی در قسمت پشت پرده گوش کودک اتفاق می‌افتد و موجب آلوده شدن گوش کودک می‌شود. این عفونت اغلب به دلیل سرما خوردگی معمولی یا آلرژی ایجاد می‌شود. به دلیل آن که لوله مسدود شده گوش میانی به پشت گلو و بینی متصل است و وظیفه تخلیه مایعات موجود در بینی را بر عهده دارد که به دلیل سرما خوردگی و مسدود شدن لوله تنفسی ترشحات گوش در پشت پرده گوش قرار می‌گیرند موجب فشار و درد گوش کودکان می‌شوند. ویروس‌ها و باکتری‌ها به دلیل آن که گوش محل تاریک، مرطوب و گرمی است رشد می‌کنند و در نهایت موجب عفونت می‌شوند.
به دلیل آن که نوزادان سیستم‌ ایمنی توسعه نیافته‌ای دارند این بیماری برای آن‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

عفونت گوش میانی در کودکان
عفونت گوش میانی در کودکان

نشانه عفونت گوش میانی در کوکان

  • احساس درد در گوش
  • کاهش انرژی
  • تب 38 درجه فارنهایت یا بالاتر
  • چرک کردن و یا ترشحات گوش کودک
  • بوی نامطبوع گوش 
  • احساس فشار یا پر بودن در گوش

کودکانی که به عفونت گوش میانی مبتلا شده‌اند علائم زیر را از خود نشان می‌دهند:

  • بی توجهی نسبت به صداهای خاص
  • کشیدن یا مالیدن گوش هایشان
  • بی قراری یا کج خلق شدن غیر معمولی
  • از دست دادن تعادل
  • از دست دادن اشتها
علائم کودکی که عفونت گوش دارد
علائم کودکی که عفونت گوش دارد

عواملی که می‌توانند موجب بروز عفونت گوش میانی شوند:

  • نوشیدن شیر هنگام دراز کشیدن کودک می‌تواند خطر ورود شیر به قسمت شیپور استاش (قسمتی در گوش) را به وجود آورد و این امر می‌تواند موجب التهاب گوش شود.
  • تاریخچه خانوادگی عفونت‌های گوشی
  • تغییرات آب و هوایی یا تغییرات در ارتفاع
  • استفاده از پستانک در سنین قبل از شش ماهگی
  • ابتلا به آلرژی‌های فعال
  • قرار گرفتن کودک در معرض دود سیگار که این امر می‌تواند منجر به عفونت شیپور استاش شود.
علت عفونت گوش
عواملی که میتوانند موجب بروز عفونت گوش میانی شوند

درمان خانگی عفونت گوش کودکان

1. درمان عفونت گوش با نخوابیدن روی گوش دردناک
یکی از روش‌های درمان خانگی برای گوش درد این است که کودک را بر روی گوشی که درد می‌کند نخوابانید. هنگامی که شما این کار را انجام می‌دهید نیروی گرانش بر روی تخلیه مایع از گوش تاثیر می‌گذارد و موجب کمتر شدن درد آن می‌شود. البته در کنار آن باید استراحت هم داشته باشید. اگر کودک شما دچار این مشکل شده بود زمانی را برای استراحت و آرامش او اختصاص دهید.

2. درمان عفونت گوش کودکان با ریحان
از دیگر روش‌های درمان عفونت گوش و گوش درد می‌توان به استفاده از ریحان اشاره کرد. برای انجام این کار 5 برگ ریحان تازه را له کرده و آن را دور گوش بمالید. البته توجه داشته باشید که ریحان داخل گوش نرود همچنین می‌توانید چند قطره روغن ریحان را با کمی روغن نارگیل ترکیب کرده و سپس یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید و آن را درون گوش خود و پشت گوش و اطراف لبه بیرون گوش خود بمالید. این کار را دو بار در طول روز تکرار کنید تا عفونت گوش درمان شود. (البته این روش برای بزرگسالان استفاده می‌شود و برای کودکان حتما باید به پزشک مراجعه کنید)

درمان خانگی عفونت گوش
درمان عفونت گوش با ریحان

3. درمان عفونت گوش با تکان دادن گوش
گوش درد بیشتر از شیپور استاش شروع می‌شود. گوش داخلی به گلو ارتباط دارد و فشار هوا را در اطراف پرده گوش را متعادل می‌سازد. هنگامی که قسمت شیپور استاش با مایعی مسدود می‌شود موجب احساس درد در گوش می‌شود. اگر شما به صورت خیلی آرام لبه گوش کودک را به سمت بیرون بکشید می‌تواند موجب رفع انسداد و درمان درد گوش کودک شود.

4. درمان عفونت گوش با گرما
یکی دیگر از روش‌های خانگی برای درمان عفونت گوش استفاده از کمپرس گرم است. برای انجام این کار یک حوله را با آب گرم خیس کرده و بعد از گرفتن آب اضافی آن را بر روی گوش خود بگذارید. البته توجه داشته باشید که حوله زیاد داغ نباشد.

5. درمان عفونت گوش با کمپرس پیاز
از دیگر روش‌های درمان عفونت گوش می‌توان به کمپرس پیاز اشاره کرد. پیاز خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده‌گی دارد. بنابراین گزینه خوبی برای درمان عفونت گوش محسوب می‌شود. برای انجام این کار یک عدد پیاز را نصف کرده و آن را داخل پارچه‌ای تمیز بپیچید و به مدت 5 تا 10 دقیقه بر روی گوش خود نگه دارید. البته به جز این روش می‌توانید 2 تا 3 قطره آب پیاز را هم داخل گوش بریزید اما توجه داشته باشید که هیچ گونه تکه پیازی نباید داخل گوش وارد شود.

درمان عفونت گوش با کمپرس پیاز
درمان عفونت گوش با کمپرس پیاز

6. رفع عفونت گوش با نمک
در زمان‌های گذشته از نمک برای ضدعفونی کردن استفاده می‌کردند و در حال حاضر هم از محلول آب نمک برای شست و شوی بینی و یا قرقره کردن استفاده می‌کنند. شما برای آنکه عفونت گوش خود را درمان کنید می‌توانید از محلول آب نمک استفاده کنید. برای انجام این کار یک قاشق چای‌خوری نمک را داخل یک فنجان کوچک آب گرم بریزید و آن را به طور کامل با یکدیگر به خوبی حل کنید بعد از آن با استفاده از قطره چکان چند قطره از محلول را داخل گوش خود بریزید و بگذارید به مدت یک دقیقه گوش‌تان در حالت کج باقی بماند. پس از گذشت یک دقیقه برای خارج کردن محلول از گوش خود سرتان را به طرف دیگر بچرخانید تا محلول از گوش خارج شود.

 درمان عفونت گوش با سیر
 درمان عفونت گوش با سیر

7. درمان عفونت گوش با روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل آن که خاصیت ضد میکروبی دارد، برای درمان عفونت گوش بسیار مناسب است. برای استفاده از این روش هر شب قبل از خواب چند قطره روغن زیتون را داخل گوش خود بچکانید. توجه داشته باش که این کار را باید به مدت چند روز تکرار کنید تا عفونت به طور کامل درمان شود.

8. درمان عفونت گوش با روغن خردل
روغن خردل به دلیل خاصیت آنتی باکتریایی که دارد برای درمان عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن خردل قابلیت این را دارند که از عفونت‌های باکتریایی داخل روده و گوش نیز جلوگیری کند.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی