زیاد عرق می‌کنید؟ علت تعریق زیاد + ۱۰ روش کنترل و درمان

علت تعریق زیاد
عرق کردن مخصوصا در فصل تابستان امری بسیار طبیعی است اما گاهی عرق کردن بیش از حد طبیعی شده و فرد را کلافه می‌کند و حتی ممکن است که اعتماد به نفس فرد را تحت الشعاع قرار دهد. در این مقاله کامل توضیح داده‌ایم که در چه صورتی میزان تعریق شما بیش از اندازه است و انواع روش‌های درمانی مناسب آن کدام است.

زیاد عرق می‌کنید؟ علت تعریق زیاد + ۱۰ روش کنترل و درمان

در انسان عمل عرق کردن بسیار طبیعی است زیرا انسان‌ها به صورت نرمال هنگامی که فعالیت روزانه انجام می‌دهند و یا ورزش می‌کنند بدن آن‌ها به این فعالیت واکنش نشان می‌دهد و شروع به عرق کردن می‌کند. اما هنگامی که تعریق بدن از حالت نرمال خارج می‌شود به صورتی که بسیار کلافه کننده و زیاد می‌شود، حتما باید بررسی قرار بگیرد زیرا ممکن است منجر به گرمازدگی فرد شود.

در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که آیا تعریق شما نرمال است یا خیر. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

تعریق زیاد
زیاد عرق می‌کنید؟ علت تعریق زیاد + ۱۰ روش کنترل و درمان

تعریق چیست؟

عرق، مایعی بی‌بو است که توسط غدد زیر پوستی به نام آپوکرین و اکرین تولید می‌شود. در واقع عرق یک واکنش طبیعی بدن به گرما است زیرا هنگامی که بدن گرم می‌شود با عرق کردن خود را خنک می‌کند. بیشتر حجم عرق آب است اما در این مایع مقدار کمی اسید لاکتیک و مواد معدنی دیگر مانند پتاسیم، سدیم و... هم وجود دارد.  البته عرق کردن به جز خنک کردن بدن، وظیفه نرم و مرطوب کردن پوست را هم بر عهده دارد. باید بدانید که به طور معمول یک فرد بالغ در روز با توجه به شرایطش می‌تواند ۱۴ لیتر عرق کند.

تعریق چیست
تعریق چیست؟

علت عرق کردن بدن

  • گرما 
  • داشتن وزن اضافه 
  • تحرک و فعالیت‌های فیزیکی
  • تب و بیماری 
  • پوشیدن لباسی که الیاف طبیعی دارد
  • خوردن غذای تند یا داغ
  • عوارض جانبی داروها
  • تغییرات هورمونی مانند بارداری، یائسگی، بلوغ و... 
  • عوامل عاطفی و احساسی مانند استرس و ترس
علت تعریق
علت عرق کردن بدن

تعریق زیاد یا هیپرهیدروز چیست؟

هیپرهیدروز یا تعریق زیاد یک مشکل بسیار رایج است که برای برخی از افراد ایجاد می‌شود و می‌تواند موجب ناراحتی فرد شود و مشکلاتی را برای او در طول روز و فعالیت‌هایش ایجاد کند. طبق تحقیقات انجام گرفته بیش از 3 درصد مردم آمریکا از مشکل عرق کف دست، عرق زیر بغل و عرق کف پا رنج می‌برند. تعریق بیش از حد زیر بغل معمولا در سنین بلوغ رخ می‌دهد. این در حالی است که تعریق زیاد کف دست و پا در سنین نوجوانی یعنی 13 سالگی ظاهر می‌شود. اگر شما این مشکل را در سنین کم برطرف نکنید ممکن است که تا آخر عمر با آن درگیر باشید.
به طور کلی عرق بیش از حد بدن می‌تواند بر روی فعالیت‌های روزانه شما، لحظات عاشقانه‌تان، روابط اجتماعی و... تاثیر بگذارد و شما را درگیر و ناراحت کند.

تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس چیست
تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس چیست؟

انواع تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس

تعریق زیاد بدن به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: 

  • هایپر هیدروزیس اولیه

هایپر هیدروزیس نوعی بیماری است که باعث می‌شود تنها قسمت‌های خاصی از بدن افراد شروع به تعریق زیاد کند. در بیماری تعریق زیاد اولیه، تنها قسمت‌های زیر بغل، کف دست، سر و صورت، پاها، کشاله ران، پیشانی و نیم تنه بالا عرق می‌کنند. باید بدانید شیوع این بیماری در افراد نسبت به نوع دوم بسیار بیشتر است. افرادی که به این نوع بیماری دچار هستند حداقل هفته‌ای یک بار دچار تعریق زیاد بدون کنترل می‌شوند اما برخی دیگر از افراد ممکن است بیش‌تر از یک بار در هفته دچار تعریق زیاد شوند.

  • هایپر هیدروزیس ثانویه

در این نوع بیماری عوامل وراثتی هیچ دخالتی ندارد زیرا هایپر هیدروزیس ثانویه، خود عامل بروز تعریق زیاد در فرد می‌شود. به طور کلی افرادی که برخی از داروهای خاص را مصرف می‌کنند و یا شرایط پزشکی ویژه‌ای دارند دچار این بیماری می‌شوند. به عنوان مثال افرادی که دیابت دارند یا یائسه شده‌اند یا پرکاری تیروئید دارند اغلب به هایپر هیدروزیس مبتلا می‌شوند. البته این بیماری برای افراد در سنین میان سالی نیز رخ می‌دهد.

تعریق زیاد
انواع تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس

چگونه تشخیص دهیم به بیماری هایپر هیدروزیس مبتلا هستیم؟

اگر طبق توضیحات بالا شک کردید که دچار تعریق بیش از اندازه هستید یا خیر می‌توانید با مراجعه به پزشک به راحتی این بیماری را تشخیص دهید. البته ممکن است که پزشک عامل تعریق زیاد را هایپرهیدروزیس تشخیص ندهد و عوامل دیگری را عامل تعریق زیاد بدن شما بداند بنابراین پزشک ممکن است که برای تشخیص دو تست برای شما انجام دهد. 

  • تست ید و نشاسته:

در این تست ابتدا پزشک یک محلول ید دار را بر روی ناحیه‌ای که تعریق زیادی دارد می‌پاشد و سپس روی آن نشاسته می‌ریزد.

  • تست با کاغذ:

پزشک متخصص در این نوع تست یک کاغذ خاص را بر روی ناحیه‌ای که تعریق زیادی دارد می‌گذارد پس از چند دقیقه که عرق به کاغذ جذب شد پزشک آن را وزن می‌کند. 

تعریق زیاد
تشخیص بیماری هایپرهیدروزیس 

علت تعریق زیاد

  • بارداری و تعریق زیاد

بارداری یکی از عوامل تعریق زیاد در فرد است. در خانم های باردار دمای بدن افزایش پیدا می‌کند و گردش خون نیز بیشتر می‌شود همین امر موجب افزایش تعریق بدن در خانم‌ها می‌شود. البته تغییر هورمون ها و افزایش متابولیسم از دیگر عوامل تعریق زیاد است.

  • مشکلات تیروئد و تعریق زیاد

هنگامی که غیده تیروئید شما بیش از حد فعالیت می‌کند و هورمون‌های متابولیک و تری یدوتیرونین شما بیش از حد معمول می‌شوند سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا کرده و همین امر موجب تعریق زیاد بدن، کاهش سریع وزن، ضربان قلب نامنظم و لرزش اندام خواهد شد.

  • مصرف برخی از داروها و تعریق زیاد

این عامل تنها در 1 درصد افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند منجر به تعریق زیاد می‌شود. طبق تحقیقات انجام گرفته توسط انجمن بین المللی، مسکن‌ها، هورمون‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای عصبی داروهایی هستد که می‌توانند موجب افزایش تعریق در فرد شوند.

  • رژیم غذایی خاص و تعریق زیاد

برخی از غذاها به دلیل خاصیت ترموژنیکی که دارند موجب تعریق زیاد در فرد می‌شوند. البته نام دیگر این تعریق، تعریق گوارشی است زیرا در این بیماری برخی از غذاها دیرتر هضم می‌شوند. افراد باید مراقب مصرف غذای خود باشند به ویژه در مصرف غذاهای تند و کافئین‌دار زیاده روی نکنند.

  • دیابت و تعریق زیاد

افرادی که دیابت دارند ممکن است که از دیگر افرادی که به این مشکل مبتلا شده‌اند بیشتر عرق کنند. این مشکل می‌تواند به دلیل آسیب سیستم عصبی، قند خون پایین و یا نوروپاتی باشد.

  • حمله قلبی و تعریق زیاد

تعریق زیاد بدن یکی از علائم اولیه حمله قلبی است. هنگامی که فرد عرق سرد می‌کند و سرگیجه و درد قفسه سینه دارد و هچنین احساس ناراحتی در سمت چپ بدن می‌کنند دچار حمله قلبی و تعریق زیاد می‌شود.

  • استرس و تعریق زیاد

هنگامی که شما استرس یا اضطراب دارید بدن به این عامل واکنشی طبیعی نشان می‌دهد و دچار تعریق زیاد می‌شود. 

  • تغییرات هورمونی و تعریق زیاد

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری، یائسگی، بلوغ و... می‌تواند موجب تعریق زیاد در فرد شود.

باید بدانید که کبد چرب باعث تعریق زیاد می‌شود. بنابراین شما باید رژیم غذایی خود را متعادل نگه دارید و به پزشک متخصص مراجعه کنید تا شما را در این راه همراهی کند.

 از دیگر عوامل تعریق زیاد

  • ترک اعتیاد
  • یائسگی
  • قند خون پایین 
  • اختلال سیستم عصبی 
  • برخی از انواع سرطان
علت تعریق زیاد
علت تعریق زیاد

علت تعریق زیاد صورت چیست؟

از عوامل مهم تعریق زیاد سر و صورت می‌توان به گرما، اضطراب، دل شوره و رطوبت هوا اشاره کرد. همچنین بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی، سل، هوچکین (هاجکین)، فشار خون بالا، بیماری‌های کلیوی و سینه پهلو از دیگر عواملی هستند که می‌توانند منجر به تعریق زیاد صورت شوند. البته ممکن است که شما در رابطه با علت تعریق زیاد صورت به پزشک مراجعه کنید که پزشک ممکن است عوامل دیگری مانند یائسگی، بلوغ، بارداری، قاعدگی و... را از عوامل تعریق زیاد صورت بداند.

علت تعریق زیاد صورت چیست
علت تعریق زیاد صورت چیست؟

درمان عرق زیاد پیشانی

اگر پیشانی شما زیاد عرق می‌کند بهتر است که به سراغ اسپری‌های ضد تعریق بروید.

درمان عرق زیاد پیشانی
درمان عرق زیاد پیشانی

روش‌های درمان تعریق زیاد

این بیماری می‌تواند برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد اما روش‌هایی برای درمان این بیماری وجود دارد که در ادامه این مطلب این موضوع را بررسی خواهیم کرد:

1. مصرف دارو های ضد تعریق
یکی از روش‌های مقابله با تعریق زیاد، مصرف داروهای ضد تعریق است. برخی از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به صورت روزانه قرص‌های ضد تعریق مصرف می‌کنند. برخی از این داروها حاوی نمک آلومینیوم هستند و پس از مصرف بر روی پوست قرار می‌گیرند و از تعریق زیاد جلوگیری می‌کنند. شما برای این امر می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و برای مشکل خود داروی ضد تعریق درخواست کنید.

2. اسپری‌های ضد تعریق
یکی دیگر از گزینه‌های جلوگیری از تعریق بدن، استفاده از اسپری ضد تعریق است. این اسپری‌ها حاوی مواد خوشبو کننده‌ای نیز هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. البته توجه داشته باشید که بهتر است شما این اسپری را در شب استفاده کنید تا بدنتان خشک‌تر بماند.

اسپری‌های ضد تعریق
اسپری‌های ضد تعریق

3. درمان‌های پزشکی
اگر مصرف قرص ضد تعریق و یا اسپری ضد تعریق از تعریق زیاد شما جلوگیری نکردند حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک هم ممکن است راه کارهای زیر را به شما پیشنهاد دهد: 

  • روش درمانی یونتوفورزیس برای درمان تعریق زیاد

در این روش شما باید دست‌ها و پاهای خود را در آبی کم عمق وارد کنید. در این هنگام پزشک جریان الکتریکی کمی را وارد آب می‌کند. به طور کلی پزشکان معتقدند که این روش از عبور عرق جلوگیری میک‌ند و نمی‌گذارد که عرق به کف دست و یا پا برسد. همچنین پس از چند بار انجام این کار ممکن است که تعریق زیاد شما برطرف شود.

هنگامی که شما به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید ابتدا پزشک اینکارها را انجام می‌دهد اما در صورت لزوم به شما آموزش استفاده از دستگاه را می‌دهد و شاید لازم باشد که شما این دستگاه را تهیه کنید. البته این روش برای همه کارساز نیست و برای برخی از افراد مانند خانم‌های باردار و افرادی که دستگاه ضربان قلب استفاده می‌کنند خطرناک است.

  • استفاده از روش درمانی بوتاکس برای درمان تعریق زیاد

یکی دیگر از روش‌هایی که برای درمان تعریق زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد بوتاکس یا همان سم بوتولینوم است. بوتاکس یکی از روش‌های تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان تعریق زیاد بدن است. هنگامی که این ماده به زیر پوست تزریق می‌شود از ترشح ماده شیمایی که غدد تعریق را تحریک می‌کنند، جلوگیری می‌کند. البته در این روش اگر قصد دارید به طور کامل درمان شوید باید چند بار پشت هم برای درمان نزد پزشک بروید.

  • استفاده از روش جراحی برای درمان تعریق زیاد

تا به حال ممکن است با تابلوهای تبلیغاتی که به منظور جلوگیری از تعریق زیاد که با جراحی انجام می‌شود روبرو شده باشید. اما این روش تنها برای افرادی که از هیج یک از روش‌های بالا نتیجه نگرفته‌اند مناسب می‌باشد. در این روش پزشک ممکن است که غدد تعریق شما را بتراشد. روش دیگری هم به نام روش ETS وجود دارد اما در این روش هیچ گونه بازگشتی وجود ندارد و زخم‌هایی بر روی بدن شما باقی می‌ماند.

همچنین این روش دارای عوارضی نیز هست یکی از این عوارض تعریق جبرانی بدن است. منظور از طریق جبرانی این است که هنگامی که در یک ناحیه تعریق بدن متوقف می‌شود بدن ناحیه دیگری را برای تعریق انتخاب می کند.

  • داروهای آنتی کولینرژیک

هنگامی که بیمار از روش‌های دیگر برای درمان تعریق زیاد بدن نتیجه نمی‌گیرد پزشک ممکن است که برای درمان تعریق زیاد برای شما دارو آنتی کولینرژیک تجویز کند. این دارو از فعال شدن غدد تعریق جلوگیری می‌کند اما باید بدانید که داروی آنتی کولینرژیک برای برخی از افراد توصیه نمی‌شود زیرا عوارض جانبی مانند خشکی چشم، تاری دید، خشکی دهان و تپش قلب را به همراه دارد.

درمان عرق زیاد پیشانی
درمان‌های پزشکی برای تعریق زیاد

4. درمان‌های خانگی برای کاهش تعریق بدن
شما علاوه بر استفاده از قرص‌های ضد تعریق و یا اسپری، می‌توانید روش‌های خانگی را هم مورد استفاده قرار دهید.

  • برای جلوگیری از تعریق بیش از اندازه پوشیدن لباس هایی با پارچه‌های سنگین را کنار گذاشته و به سراغ لباس‌های خنک و پارچه‌هایی مانند ابریشم و پنبه بروید. اگر قصد ورزش کردن دارید بهتر است که به همراه خود یک دست لباس اضافه داشته باشید.
  • اگر بدن شما زیاد عرق می‌کند برای جلوگیری از بو گرفتن لباس‌تان بهتر است که از اسپرهای زیر بغل و برای جلوگیری از بو گرفتن کفش‌هایتان هم از کفی‌های کفش مناسب جذب رطوبت استفاده کنید.
  • بهتر است که به صورت روزانه حمام بروید و از صابون آنتی باکتریال استفاده کنید این صابون باکتری‌هایی که در اثر عرق کردن بر روی پوست شما به وجود آمده را از بین می‌برد و از بروز بوی بد نیز جلوگیری می‌کند.
  • به رژیم غذایی خود اهمیت دهید و از مصرف نوشیدنی‌های داغ، غذاهای تند و الکل خودداری کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. علت تعریق زیاد سالمندان چیست؟

    تغییرات هورمونی، کهولت سن، دفع مواد زائدی که در سنین کهنسالی افزایش پیدا میکنند، تغیرات جسمانی و... از عوامل تعریق زیاد در سالمندان هستند. البته برخی از بیماری ها هم مانند اختلال عملکرد غدا تیروئید، سندروم متابولیسم، انواع سرطان، نارسایی قلبی، دیابت از جمله مواردی هستند که میتوانند منجرب به تعریق زیاد در سالمندان شوند.
  2. آیا تعریق زیاد در هنگام ورزش امری طبیعی است؟

    برخی از افراد هنگامی که شروع به ورزش میکنند هنگامی که با تعریق زیاد بدن مواجه میشوند تصور میکنند که این امر نشان دهنده آب شدن سریع چربی ها است اما باید بدانید که تعریق زیاد در زمان ورزش کردن نشان دهنده سوزاندن کالری بیشتر نمیباشد زیرا میان تعریق زیاد بدن و میزان چربی آب شده هیچگونه ارتباطی وجود ندارد. البته عوامل دیگری هم مانند میزان آمادگی جسمانی، جنسیت، گردش هوا، قدرت عضلات، لباسی که به تن کرده اید، میزان آب بدن در این امر تاثیر گذار هستند. همچنین اگر فرد به بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا باشد از فرد عادی در هنگان ورزش کردن بیشتر عرق میکند.
  3. علت تعریق زیاد در نوجوانان چیست؟

    تعریق زیاد بیشتر برای افراد در سنین 13 تا 18 رخ میدهد که این تعریق میتواند به دلیل بیماری هایپرهیدروزیس باشد. طبق تحقیقات انجام گرفته حدود 1 درصد از دانش آموران دبیرستانی به بیماری هیپرهیدروزیس مبتلا هستند برخی از این دانش آموزان به دلیل تعریق زیاد نمیتوانند قلم در دست بگیرند زیرا تعریق زیاد موجب خیس شدن برگه زیر دست آن ها میشود.
  4. علت تعریق یک طرف بدن چیست؟

    طبق تحقیقات انجام گرفته بیشتر افرادی که برای تعریی زیاد یک طرف بدن به پزشک مراجعه کرده اند پزشک عامل این مشکل را بیماری هایپرهیدروزیس دانسته است. البته این مشکل میتواند علت های دیگری مانند استفاده از برخی دارو های پوستی، مصرف الکل، ابتلا به تب یونجه، آسیب های عصبی، کم آبی شدید بدن و عوامل ژنتیکی داشته باشد. البته به طور کلی تعریق یک طرف بدن نشانه اخطاری از سوی بدن است که میخواهد نشان دهد که برخی از اندام ها دچار اختلال شده اند به عنوان مثال برخی از مشکلات اندام ها مانند آسیب های سیستم عصبی میتواند از رفت و آمد سیگنال ها جلوگیری کند. اگر برای شما این مشکل به وجود آمده است حتما به پزشک مراجعه کنید.
  5. علت تعریق زیاد در خواب چیست؟

    مصرف برخی از دارو های خاص، عفونت های باکتریایی مانند التهاب دریچه های قلب، اندوکاردیت، التهاب استخوان، استئومیلیت، مصرف انسولین، پایین بودن قند خون، اختلالات هورمونی و یا ابتلا بودن فرد به بیماری هایپرهیدروزیس از عوامل مهم تعریق در شب هستند. اگر شما در خواب بیش از حد عرق میکنید بهتر است که نزد پزشکی متخصص بروید و او را از این مشکل مطلع سازید تا شمارا برای درمان همراهی کند.
مطلب مفید بود؟
5
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی