اگر ریزش مو دارید بخوانید

علت ریزش مو
دلایل ریزش موی سر بسیار زیاد است. گاهی این ریزش مو به دلیل کمبود ویتامین و گاهی دلایل جدی‌تری مانند کم کاری تیروئید یا مشکلات هورمونی است. به هر حال بررسی علل ریزش مو برای درمان و پیشگیری این بیماری بسیار مهم است که در این مقاله ما دلایل مختلف ریزش مو و روش‌های درمان را بررسی کردیم. همراه ما باشید.

اگر ریزش مو دارید بخوانید

قبل از اینکه به علل ریزش مو بپردازیم بهتر است ابتدا با چرخه رشد موها آشنا شوید:

مو چگونه رشد می‌کند؟ 

پوست سر به طور معمول میزبان 100 هزار تار مو می‌‌باشد که هر کدام چرخه متفاوتی را برای رشد طی می‌کنند. هر فولیکول مو یک تار مو تولید می‌کند که رشد آن معمولا در هر ماه 12 میلی متر است. تار موی رشد کرده 2 تا 6 سال عمر می‌کند و سپس رشد آن در یک ماه متوقف می‌شود و بعد از آن چرخه دوباره تکرار می‌شود. پس در هر زمان یک تار مو رشد می‌کند، باعث پر حجم شدن سر می‌شود، سپس می‌ریزد و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

 دلایل ریزش مو
چرخه رشد مو

ریزش مو هم در آقایان و هم در خانم‌ها هم رخ می‌دهد و به چند گونه خود را نشان می‌دهد که عبارتند از:

  • خالی شدن وسط سر و نمایان شدن پوست 
  • کم پشت شدن مو در نقاط مختلف سر 
  • ریزش مو در نقطه‌ای از سر به شکل یک سکه 
  • ریزش موی سر از ناحیه خط پیشانی به عقب
علت ناگهانی ریزش مو در زنان
علل مختلف ریزش مو

قبل از درمان، علت ریزش مو را پیدا کنید: 

در بسیاری از مواقع ریزش مو طبیعی می‌باشد و موها خود به خود دوباره رشد می‌کنند. مانند ریزش مو بعد از زایمان یا بعد از عمل جراحی. اما گاهی اوقات ممکن است ریزش مو بدون درمان تخصصی رفع نشود. مانند مشکلات هورمونی، انواع بیماری‌ها، استرس، افزایش سن، سبک زندگی و تغذیه ناسالم که می‌توانند باعث ریزش مو شوند.
قبل از هر درمانی بهتر است ابتدا علت ریزش موی خود را پیدا کنید. به عنوان مثال کم کاری تیروئید و ریزش مو با یکدیگر رابطه مستقیم دارند که با درمان آن می‌توانید مشکل ریزش موی خود را نیز حل کنید.

در ادامه چند عامل مهم و شایع که باعث ریزش مو می‌شوند را بررسی کرده‌ایم:

وراثت و ریزش مو

یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو وراثت است که معمولا با افزایش سن افراد رخ می‌دهد و معمولا الگویی مشخص و قابل درمان ندارد. این نوع ریزش مو برای همه افرادی که در خانواده سابقه ریزش مو دارند، اتفاق خواهد افتاد.

زایمان و ریزش مو

در دوران بارداری بالانس هورمونی بدن خانم‌ها تغییر می‌کند و همین امر باعث می‌شود که ریزش مو کاهش پیدا کرده و موها پر پشت شوند. اما پس از زایمان سیستم بدن به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و موها کمی ریزش پیدا می‌کند. پس علت ناگهانی ریزش مو در زنان بعد از زایمان برگشت به چرخه طبیعی رشد موها می‌باشد که این پروسه کمتر از 2 سال طول می‌کشد.

علت ناگهانی ریزش مو در زنان
علت ناگهانی ریزش مو در زنان

عملکرد نادرست غده تیروئید و ریزش مو

غده پروانه‌ای شکل تیروئید هورمون‌هایی را تولید می‌کند که باعث تنظیم متابولیسم بدن می‌شوند. اگر مقدار ترشح این غده کمتر یا بیشتر شود، متابولیسم بدن دچار مشکل شده و در نتیجه موها ریزش پیدا می‌کنند. (بهتر است زمانی که دچار ریزش موی شدیدی هستید ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا از عملکرد درست غده تیروئید خود مطمئن شوید.)

کم کاری تیروئید و ریزش مو
کم کاری تیروئید و ریزش مو

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو

یکی دیگر از عوامل مهم ریزش مو در خانم‌ها سندرم تخمدان پلی کیستیک است. خانم‌هایی که به این بیماری دچار هستند همواره از اختلالات هورمونی رنج می‌برند و به احتمال زیاد موهای صورت و بدن آن‌ها بیشتر و موهای سرشان کمتر است.

همچنین ممکن است دچار آکنه و افزایش وزن باشند. البته ریزش مو به تنهایی می‌تواند نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد پس بهتر است این نشانه‌ها را خیلی جدی بگیرید.

مصرف برخی داروها و ریزش مو 

داروهایی که موجب ریزش مو می‌شوند معمولا دو دسته هستند. 

  1. مصرف برخی داروها که باعث ریزش موهای درحال رشد می‌شوند و در فاز آناژن هستند. مانند: کلشی سین، داروهای شیمی درمانی، تالیوم، بیسموت و بوریک اسید. 
  2. مصرف برخی داروها که باعث ریزش موهای در حال استراحت می‌شوند و در فاز تلوژن هستند مانند: داروهای رقیق کننده خون، داروهای کاهنده‌ی فشار خون، داروهای ضد صرع، داروهای هورمونی، داروهای ضد آرتریت، کاهنده‌ی چربی خون، داروهای ضد استرس و افسردگی و داروهای مسکن

ریزش موی سکه‌ای یا "آلو پسی آره آتا" 

یکی دیگر از علائم ریزش مو، ریزش موی سکه‌ای می‌باشد. در این عارضه ابتدا موی فرد به صورت سکه‌ای دچار ریزش می‌شود اما این عارضه به صورت دائمی نیست و پس از گذشت 6 ماه تا 1 سال دوباره مو رشد می‌کند. اما گاهی اوقات در برخی افراد این عارضه شدیدتر و فرد دچار ریزش موی کلی سر و طاسی می‌شود.

علت ناگهانی ریزش مو در زنان
ریزش موی سکه‌ای

رژیم غذایی نادرست و ریزش مو

رژیم‌هایی که باعث کاهش وزن سریع (بیش از 7 کیلو در ماه) می‌شوند به بدن آسیب وارد می‌کنند. ریزش مو یکی از عوارض شایع رژیم فوری می‌باشد که باید به آن دقت شود. اگر به علت رژیم غذایی دچار ریزش مو هستید حتما رژیم خود را تغییر دهید تا موها دوباره رشد کنند.

قارچ کرم حلقوی و ریزش مو

قارچی با نام کرم حلقوی وجود دارد که اگر بر روی پوست سر قرار گیرد باعث ریزش مو می‌شود. اشخاصی که به این عارضه دچار می‌شوند علاوه بر ریزش مو در آن ناحیه دچار پوسته پوسته شدن، قرمز شدن و خارش نیز می‌شوند. اگر شخصی به این بیماری دچار شد می‌تواند با استفاده از داروهای ضد قارچ این بیماری را درمان کند اما باید بدانید در مدتی که دچار این بیماری هستید در صورت تماس با فردی دیگر این بیماری به او هم منتقل می‌شود.

تاثیر استرس بر ریزش مو

 جالب است بدانید استرس و ریزش مو با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند که این ریزش می‌تواند 8 تا 9 ماه ادامه پیدا کند. پس باید به دنبال درمان استرس خود باشید تا موها دوباره رشد کنند.

استرس و ریزش مو
استرس و ریزش مو

مهم‌ترین علت ریزش مو در مردان

تصورات زیادی در مورد عواملی که باعث ریزش مو در مردان می‌شود وجود دارد که ممکن است آقایان را گیج کند. هر مردی قبل از درمان ریزش مو ابتدا باید به دنبال علت آن باشد. عواملی که می‌تواند دچار ریزش مو در مردان شود عبارتند از: ژنتیک، هورمون‌ها، ریزش مردانه با سیستم الگوی نوروود، بهداشت بیش از حد پوست سر، گردش خون ضعیف، اضطراب، عدم رعایت بهداشت پوست سر و استفاده دائمی از سشوار.

مهمترین علت ریزش مو مردان
مهمترین علت ریزش مو در مردان

مهمترین علت ریزش مو در زنان

ریزش مو در خانم‌ها امری شایع می‌باشد، اما در بعضی خانم‌ها شدیدتر است. در روز 50 تا 100 تار مو از موهای خانم‌ها می‌ریزد. اما زمانی که ریزش موها بیشتر از موهای رشد کرده شود خانم‌ها دچار کم پشتی مو می‌شوند. چندین عامل مهم ریزش مو در خانم‌ها عبارتند از: کم پشتی مو و ریزش ارثی، استرس زیاد، کم کاری تیروئید، عدم تغذیه مناسب، تلوژن افلوویم، رژیم لاغری، فقر آهن، کمبود ویتامین Aو B و مشکلات قند خون.

مهمترین علت ریزش مو در زنان
مهمترین علت ریزش مو در زنان

ریزش مو در دختران

بالغ بر 50 درصد خانم‌ها قبل از 40 سالگی درگیر مشکلات ریزش مو هستند. طبق یک مقاله از دانشگاه علوم پزشکی تهران متوسط سن ابتلا به ریزش مو در خانم‌ها 30 سالگی است. از جمله دلایل ریزش مو در دختران عبارتند از: ژنتیک، سندروم تخمدان پلی کیستیک، استرس، رژیم غذایی نادرست و بیماری‌های خود ایمنی

ریزش مو در دختران
ریزش مو در دختران

چه ویتامینی مانع ریزش مو می‌شود؟ 

  • ویتامین A

این ویتامین محلول در چربی است که برای درمان ریزش موی شدید استفاده می‌شود و حتی از آن پیشگیری هم می‌کند.

  • ویتامین C

این ویتامین به رشد سریع موها کمک می‌کند.

  • ویتامین E

 این ویتامین ضد التهاب و ضد انعقاد خون می‌باشد که جریان خون را به پوست سر افزایش داده و باعث رشد سریع موها می‌شود.

چه ویتامینی مانع ریزش مو میشود
ویتامین‌های مناسب برای مو

چه قرصی مانع ریزش مو می‌شود؟ 

  • قرص پرفکت لایف آن

این قرص سرشار از مواد مغزی و بهترین مولتی ویتامین برای پوست و مو می‌باشد. قرص پرفکت لایف آن، از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث رشد دوباره موها می‌شود.

  • قرص زینک پلاس

بهترین قرص آهن برای ریزش مو، قرص زینک است. این قرص حاوی ویتامین‌های گروه B نیز می‌باشد که علاوه بر تقویت مو از ریزش آن نیز جلوگیری می‌کند.

  • قرص فولیک اسید

قرص فولیک اسید برای ریزش مو بسیار مفید است. در درجه اول این قرص مسئول رشد سلول‌های سالم است. همچنین به رشد سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند که در نتیجه باعث تقویت رشد مو می‌شود.

  • قرص ویتامین‌های گروه B: 

قرص‌های ویتامین B مخصوصا ویتامین B6 بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو می‌باشد. این قرص به رشد و تقویت موها بسیار کمک می‌کند.

چه قرصی مانع ریزش مو میشود
چه قرصی مانع ریزش مو می‌شود؟

سوال‌های رایج در مورد تلوژن افولوویوم:

  • ریزش مو تلوژن افلوویوم چیست؟  

تلوژن افلوویوم نوعی ریزش مو می‌باشد که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از مهمترین عوامل ریزش مو افلوویوم می‌توان به شوک‌های شدید جسمی، عمل جراحی، استرس روانی شدید، کاهش وزن شدید، تب بالا، تغییر ناگهانی در رژیم غذایی، فقر آهن، اختلالات غده تیروئید، اثرات جانبی داروها و تغییرات هورمونی ناگهانی اشاره کرد. 
برای تشخیص این بیماری نیاز است که به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با بررسی سوابق پزشکی و معاینه مشخص شود به این بیماری دچار هستید یا خیر. 

درمان ریزش مو تلوژن افولوویوم

این نوع بیماری پس از مدتی خود به خود خوب می‌شود اما این به آن معنا نیست که ریزش موی خود را پشت گوش بیندازید. باید حتما برای چک کردن علت ریزش مو به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. ضمنا برای درمان این بیماری هیچ نسخه واحدی وجود ندارد زیرا دلایل متفاوتی می‌توانند باعث بروز این عارضه شود.

تلوژن افلوویوم
تلوژن افلوویوم

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی