می‌دونید دلیل ایجاد شوره سر و درمان اون چیه؟

درمان شوره سر
اگر شوره سر را تجربه کرده باشید می‌دانید که به غیر از مشکلاتی مانند خارش سر و پوسته پوسته شدن سر، ظاهر ناخوشایندی را نیز برای فرد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که همیشه مو و پوست سر چرب باشد و شوره بر روی گردن و لباس هم نمایان شود. برای پیشگیری و درمان این بیماری ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

می‌دونید دلیل ایجاد شوره سر و درمان اون چیه؟

شوره سر یکی از مشکلات شایع در بین افراد است که علائمی مانند پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر را با خود به همراه دارد. این مشکل پوستی شاید دردناک نبوده و برای فرد مشکل ساز نشود اما می‌تواند ظاهر فرد را به لحاظ بهداشتی تحت تاثیر قرار دهد و موجب نارضایتی وی شود. 
برای درمان و کنترل شوره سر راه‌های زیادی پیشنهاد شده اما نمی‌توان با قطعیت آن‌ها را پذیرفت چرا که برای همه افراد کارآمد نیست.

شوره سر به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

دلایل ایجاد شوره سر

برخی از دلایل ایجاد شوره سر عبارتند از:

  • خشکی پوست و شوره سر

یکی از اصلی ترین دلایل بروز شوره سر در افراد، خشکی پوست سر آن‌هاست. طبق تحقیقات کارشناسان درصد بالایی از افرادی که از شوره سر رنج می‌برند پوست سرشان خشک است. پس یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن شوره سر، درمان خشکی سر و بالا بردن رطوبت پوست است. این قبیل افراد در فصول سرد سال و یا در محیط‌های بسیار گرم دچار خارش سر و پس از آن پوسته پوسته شدن سر می‌شوند. 

  • پوست چرب و تحریک شده دلیل شوره سر

یکی دیگر از دلایل شایع شوره سر، پوشیده شدن پوست سر با پوسته‌های زرد و سفید است. درماتیت سبوره نشانه‌هایی مانند سرخی پوست سر را نیز با خود به همراه دارد. این مشکل ممکن است در اطراف بینی و یا پشت گوش افراد نیز به وجود آید. 

  • عدم برس کشیدن صحیح مو دلیل ایجاد شوره سر

برس کشیدن و شانه کردن مرتب موها باعث ریختن پوست مرده سر و جلوگیری از ایجاد شوره سر می‌شود. افرادی که به طور مرتب موهای خود را شانه می‌کنند کمتر در خطر بروز شوره سر قرار می‌گیرند. 

رفع دائمی شوره سر
رفع دائمی شوره سر
  • استفاده از شامپو نامناسب دلیل ایجاد شوره سر

استفاده از شامپوی نامناسب و ناسازگار با پوست سر باعث بروز مشکلات پوستی خواهد شد. اگر پوست سر را به صورت مرتب با شامپو سازگار با پوست شستشو ندهید، چربی پوست سر انباشته شده و دچار خارش و پوسته پوسته شدن پوست خواهید شد. 
در کنار توجه به سازگاری شامپو با نوع پوست و موی سر، به سایر محصولات مراقبتی از پوست و مو نیز توجه کنید. برخی از این مواد با پوست سازگار نبوده و باعث بروز حساسیت می‌شود. 

  • استرس و شوره سر

افرادی که به شدت اضطراب و استرس دارند بیشتر در خطر بیماری‌های پوستی همانند شوره سر قرار می‌گیرند. کنترل استرس یکی از عوامل درمان کننده شوره سر است. 

  • عفونت قارچی و شوره سر 

یکی از عوامل بروز شوره سر، قارچ‌‌های موجود بر روی پوست سر هستند. قارچ‌هایی با نام مالژیا می‌توانند باعث ایجاد شوره سر در فرد شوند. این نوع قارچ بیشتر در افراد نوجوان مشاهده می‌شود.

رفع دائمی شوره سر
عفونت قارچی و شوره سر 
 

عوارض شوره سر 

شوره‌ سر در سطح پایین و معمول آن شاید عوارض خاصی برای فرد به همراه نداشته باشد اما اوج گیری و حضور طولانی آن بر روی پوست سر باعث بروز مشکلات جدی خواهند شد. مشکلاتی مانند: 

  • بروز جوش و آکنه از عوارض شوره سر

معمولا افرادی که از شوره سر رنج می‌برند پس از مدتی با جوش‌هایی بر روی پوست سر و یا صورت خود مواجه می‌شوند. پوسته‌های پوست سر باعث بسته شدن منافذ پوستی در فرد شده و در نتیجه جوش و آکنه بر روی پوست صورت و سر پدیدار می‌شود. 

  • عفونت چشمی از عوارض شوره سر

شاید بدترین عارضه‌ای که شوره سر می‌تواند ایجاد کند عفونت چشم است. شوره سر باعث نفوذ عفونت در چشم خواهد شد که باید از آن جلوگیری کرد. علائم عفونت چشم، قرمزی چشم، خارش و ملتهب شدن پوست پشت پلک است. 

فرق شوره و پوسته سر
عفونت چشمی از عوارض شوره سر
  • ریزش مو از عوارض شوره سر

شوره سر باعث خارش زیاد پوست سر خواهد شد. فرد با خارش زیاد سر دچار ریزش مو می‌شود که بهتر است از آن جلوگیری کند. 

شوره سر و ریزش مو
شوره سر و ریزش مو
  • پسوریازیس از عوارض شوره سر

یکی از مشکلاتی که شوره سر در افراد به بار می‌آورد بیماری پسوریازیس نام دارد. این بیماری باعث ایجاد لکه‌های قرمز رنگ بر روی پوست و پوسته پوسته شدن آن خواهد شد. 

قارچ شوره سر
پسوریازیس از عوارض شوره سر

چه کسانی بیشتر در معرض خطر شوره سر هستند؟ 

  1. خطر ابتلا به شوره سر در همه افراد وجود دارد اما معمولا فرد در سنین نوجوانی دچار آن می‌شود.
  2. در بین آقایان و خانم‌ها، آقایان بیشتر دچار شوره سر می‌شوند. متخصصان دلیل این موضوع را هورمون‌های مردانه می‌دانند. علاوه بر این آقایان غدد چربی نسبتا بزرگتری نسبت به خانم‌ها در سر دارند که موجب افزایش شوره سر و ریزش موی آن‌ها خواهد شد. 
  3. اگر می‌خواهید از شوره سر دور بمانید حتما بر رژیم غذایی خود توجه کنید. افرادی که دارای رژیم غذایی با مواد معدنی و ویتامین‌های گروه ب به میزان کم هستند بیشتر در خطر ابتلا به شوره سر خواهند بود. 
درمان کدام ویتامین باعث شوره سر میشود
مصرف ویتامین و شوره سر

درمان شوره سر 

شوره سر شاید درمان قطعی و صددرصدی نداشته باشد ولی با استفاده از روش‌هایی می‌تواند تا حد زیادی آن را کنترل و در بعضی افراد آن را درمان کرد. 

  • برس زدن به شیوه صحیح 

شاید ساده ترین راه برای درمان شوره سر برس زدن مرتب موها باشد. با برش زدن موها، جریان خون با روند بهتری صورت می‌گیرد و سلول‌های پوست به خوبی تغذیه می‌شوند. توصیه متخصصین پوست به افراد این است ک حتما هرشب قبل از خواب با یک برس موها را در جهات مختلف برس بکشند. سعی کنید تا برس بر روی تمامی نقاط سر حرکت کند تا جریان خون افزایش یابد.
هنگام شستشو نیز بهتر است حداقل 5 دقیقه با سر انگشتان کف سر را ماساژ دهید و برای تمیز کردن موها حتما از شامپو مناسب با پوست سر استفاده کنید. 

درمان سنتی شوره سر 

  • درمان شوره سر با سرکه سیب

اگر به دنبال درمان سنتی شوره سر هستید بهترین پیشنهاد ما به شما استفاده از آب سیب یا سرکه سیب است. سیب حاوی مقدار زیادی اسیدهای طبیعیست که قادر است سلول‌های مرده پوست را از سر جدا کرده و آن‌ها را التیام ببخشد. 

برای استفاده از این روش باید برای چند دقیقه موها را با آب سیب و یا سرکه سیب ماساژ دهید و پس از گذشت چند دقیقه سر را با شامپویی مناسب بشویید. 

  • درمان شوره سر با روغن درخت چای

از دیگر درمان‌های گیاهی شوره سر می‌توان به روغن درخت چای و چای سبز اشاره کرد که می‌توانند در درمان شوره سر مفید باشند. 

درمان شوره سر چرب
درمان سنتی شوره سر با سرکه سیب

درمان شوره سر به روش دارویی 

بهترین راه این است که ابتدا به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید ولی به صورت کلی اگر شوره سر در حد سطحی و متوسط است می‌توانید از شامپوهای دارویی ضد شوره همانند کتوکونازول و سلنیوم سولفید استفاده کنید و در موارد شدیدتر از شامپوهای حاوی کورتیزون استفاده کنید تا شوره سر درمان شود. 
 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی