بررسی علت و درمان ریزش موی هورمونی در خانم ها

علت و درمان ریزش موی هورمونی در خانم ها
به طور معمول در شبانه روز ریزش حدود 100 تار مو طبیعی است. اما هنگامی که مقدار این تعداد بیشتر و موها کم پشت شوند، برای بررسی علل این مشکل در ابتدا باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم. یکی از علت‌های شایع در بروز ریزش مو در خانم‌ها مشکلات هورمونی است که در ادامه این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

بررسی علت و درمان ریزش موی هورمونی در خانم‌ها

اغلب مردم فکر می‌کنند که ریزش مو یک عارضه در مردان می‌باشد، اما خانم‌ها هم دچار این عارضه می‌شوند. همچنین گفتنی است که حتی بروز این عارضه در مردان و زنان نیز برابر است. مو به طور طبیعی در هر ماه بین 6 میلی متر تا 1 سانتی متر رشد و 60 تا 100 تار مو در روز ریزش می‌کند. اما امکان دارد این تعداد در خانم‌ها هنگام شستشوی موها افزایش پیدا کند.

ریزش موی هورمونی خانم ها
بررسی علت و درمان ریزش موی هورمونی

علائم ریزش موی هورمونی

اگر دچار ریزش موی غیر عادی باشید، متوجه می‌شوید که موها نسبت به حالت عادی با سرعت بیشتری در حال کم پشت شدن است. در برخی خانم‌ها هنگامی که سر بر روی بالش می‌گذارند متوجه می‌شوند که تار موهای زیادی بر روی بالش ریخته است و یا برخی دیگر از خانم‌ها هنگامی که موهای خود را شانه می‌زنند متوجه می‌شوند که تعداد زیادی تار مو داخل برس گیر کرده است. 
این عارضه در مردان به این صورت است که خط رویش موهای سرشان عقب‌تر می‌رود، اما در خانم‌ها این عارضه از فرق سر شروع می‌شود. همچنین ممکن است فاصله موهای یک قسمت نسبت به بخش‌های دیگر بیشتر شود و یا زمانی که موها را بلند می‌کنید متوجه لکه‌های طاسی شکل در سر شوید.

ریزش موی هورمونی زنانه
علائم ریزش موی هورمونی

علت ریزش موی هورمونی خانم‌ها

ریزش موی هورمونی زنانه علل متفاوتی دارد. این عارضه معمولا اغلب پس از دوران یائسگی رخ می‌دهد، به همین علت تغییرات هورمونی از دلایل مهم ریزش مو در خانم‌های میانسال است. 
در برخی خانم‌ها نیز ممکن است ترکیبی از دو نوع الگو برای ریزش مو داشته باشند که یکی از این الگوها بیماری آلوپسی آندروژنیک است که در خانم‌ها به دلیل وجود هورمون‌های مردانه یا آندروژن‌ها می‌باشد. عوامل متفاوتی می‌تواند عامل آلوپسی آندروژنیک وابسته به فعالیت هورمونی باشد، از جمله: مصرف قرص ضد بارداری، بیماری کیست تخمدان و یا بارداری.

علائم ریزش موی هورمونی
علت ریزش موی هورمونی خانم‌ها

تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی

وراثت یکی از عوامل مهم در بروز ریزش مو می‌باشد. یکی از شایع‌ترین عوامل در کم پشت شدن مو در زنان و مردان عامل وراثت است. اصطلاحی برای ریزش موی ارثی در خانم‌ها وجود دارد که آلوپسی آندروژنیک نام دارد. اگر سابقه ریزش مو در خانم‌ها وجود داشته باشد، احتمال بروز این مشکل در خانم‌ها بیشتر می‌شود. جالب است بدانید حدود 30 میلیون از خانم‌های آمریکایی مبتلا به آلوپسی آندروژنیک هستند. این عارضه در خانم‌ها در سنین 50 تا 70 سالگی آغاز می‌شود. به طور معمول هنگامی که تار مویی می‌ریزد تار موی دیگری با همان ضخامت رشد می‌کند، اما در افرادی که به آلوپسی آندروژنیک مبتلا هستند موی جایگزین نازک‌تر می‌شود و پس از آن پس از گذشت چند وقت پیاز مو رشد موهای جدید را متوقف می‌کند. 

تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی
تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی

از کجا بفهمیم ریزش مو هورمونی است؟ 

یکی از روش‌هایی که می‌توانید متوجه شوید آلوپسی آندروژنیک دارید یا خیر این می‌باشد که به پزشک مراجعه کنید و پزشک بررسی کند که آیا در فرق سر موی ضخیم و نازک دارید یا خیر.

از کجا بفهمیم ریزش مو هورمونی است
ریزش موی هورمونی

سایر علل ریزش موی سر در خانم‌ها:

برخی بیماری‌ها و اختلالات در ریزش مو تاثیر دارند که عبارتند از:

  • بیماری‌های خود ایمنی
  • بارداری و تغییرات هورمونی پس از آن
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • بیماری‌هایی همچون تب شدید، جراحی و عفونت  
  • مصرف بیش از حد ویتامین A و بالا رفتن سطح آن در بدن 
  • سطح پایین آهن خون 
  • اختلالات تیروئیدی 
  • کاهش وزن و سو تغذیه
  • درماتیت سبورئیک
  • استرس و اضطراب
علائم ریزش موی هورمونی
بیماری‌ها و اختلالات موثر در ریزش مو

درمان ریزش موی هورمونی در زنان با طب سنتی

بسیاری از پزشکان بر این باورند که رشد مو ارتباط مستقیمی با سلامت گردش خون دارد. افراد غالبا به دلایل متفاوتی مانند جراحی، بیماری طولانی، شیمی درمانی و... دچار از دست دادن خون می‌شوند که همین امر موجب ریزش مو در افراد می‌شود. 
طب سنتی یکی از روش‌هایی می‌باشد که می‌توانید مشکلات جسمی از جمله ریزش موی خود را با آن درمان کنید.

در طب سنتی درمان ریزش مو به دو دسته تقسیم می‌شود: 

  • درمان موضعی 
  • درمان خوراکی

گفتنی است امروزه درمان موضعی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر طب سنتی، تولید مو مربوط به مسائل درونی فرد می‌باشد و لازم است فرد مزاج سالم و معتدلی داشته باشد تا رویش موها به درستی انجام شود. 
جالب است بدانید ریزش مو در افرادی که دچار اختلالات مزاجی هستند بسیار شایع است. برای اینگونه افراد درمان موضعی کافی نمی‌باشد و ابتدا باید با درمان‌های خوراکی مزاج خود را اصلاح کنند.

درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی
درمان ریزش موی هورمونی در زنان با طب سنتی

درمان گیاهی ریزش موی هورمونی در زنان

گفته می‌شود یکی از عوامل ریزش مو در افراد علاوه بر کمبود ویتامین B و کمبود گوگرد در بدن است. می‌توانید این ماده را در پیاز عنصل، پیاز نرگس و انواع سبزیجات همانند سیر، تره و موسیر پیدا کنید. همچنین می‌توانید با مصرف جوانه گندم، نخود فرنگی و سبوس برنج موهای خود را تقویت کنید. 
هلیله سیاه، گیاهی معروف در هند می‌باشد که به اکسیر طول عمر معروف است. این گیاه برای درمان‌های مختلف همچون ریزش مو و همچنین برای جلوگیری از سفیدی مو استفاده می‌شود. برای مصرف این دانه باید آن را در زیر زبان قرار دهید و صبر کنید تا مانند آبنبات آب شود. 
یکی دیگر از گیاهان دارویی روغن هلیله می‌باشد که می‌توانید این روغن را روی موها بمالید و بعد دوش بگیرید. 
اگر علت ریزش موی  به دلیل مشکلات اعصاب و روان باشد می‌توانید جوشانده به لیمو، گل گاو زبان و شربت بادام صرف کنید.

 درمان گیاهی ریزش موی هورمونی در زنان
درمان گیاهی ریزش موی هورمونی در زنان

بهترین روغن برای ریزش موی هورمونی

طی مطالعات انجام شده ثابت شده است روغن رزماری، جوشانده یا عصاره آن می‌تواند جایگزینی عالی برای درمان ریزش مو به جای روش‌های شیمیایی باشد. البته قبل از مصرف آن باید به پزشک مراجعه کنید و ببیند علت ریزش موی شما چیست. 
نکته: 
خانم‌های باردار و شیرده از استفاده از این روغن خودداری کنند. 
این روغن غیر خوراکی است و به هیچ عنوان چشم و یا دهان را به این روغن آغشته نفرمایید. 
در رابطه با ریزش موی کودکان، بهترین راه درمان مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو می‌باشد.

بهترین روغن برای ریزش موی هورمونی
روغن رزماری بهترین روغن برای درمان ریزش موی هورمونی

 

مطلب مفید بود؟
4
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی