چرا روی پوست چین و چروک ایجاد می‌شود؟

علت چین و چروک پوست
با ظاهر شدن اولین چین و چروک‌ها روی پوست نگرانی‌ از بابت افزایش این خطوط و از دست رفتن جوانی و شادابی هم برای فرد ایجاد می‌شود. با بازار گیت همراه باشید تا با عوامل مختلف بروز این چین و چروک‌ها در صورت آشنا شوید تا بتوانید روش‌های پیشگیری و درمان را برای این چروک‌ها انجام دهید.

چرا روی پوست چین و چروک ایجاد می‌شود؟

ظاهر شدن چین و چروک روی پوست علل متفاوتی دارد که معمولا برای افراد مخصوصا اگر جوان باشند امر خوشایندی نیست.

در این مقاله در بازار گیت علل مختلف بروز چین و چروک در صورت را بررسی کردیم.

از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله با بازارگیت همراه باشید. 

چه عواملی باعث چین و چروک صورت می شود
بروز چین و چروک در صورت 

چه عواملی باعث چین و چروک صورت می‌شود؟ 

یکی از دلایل بروز چین و چروک صورت شرایط و عوامل نامناسب محل زندگی است که باعث می‌شود پوست زودتر از موعد پیر شود. اغلب افراد خطوط خنده و چین‌های پا کلاغی را به بالا رفتن سن ربط می‌دهند. هنگامی که سن افزایش پیدا می‌کند پوست خاصیت کشانی خود را از دست می‌دهد و خطوط ریز و چین و چروک بر روی پوست نمایان می‌شوند. اما گاهی اوقات این خطوط به افزایش سن مربوط نیست. عوامل متفاوتی همچون محیط و سبک زندگی، کمبود خواب، رژیم غذایی ضعیف و استرس مزمن از جمله مواردی هستند که می‌توانند بر روی ظاهر فیزیکی تاثیر بگذارند. هنگامی که در آینه به پوست خود نگاه می‌کنید و چین و چروک را مشاهده می‌کنید بهتر است هر چه سریع‌تر عامل بروز چروک را پیدا کنید و آن را برطرف کنید.

چه عواملی باعث چین و چروک صورت می شود
عواملی که باعث بروز چین و چروک در صورت میشوند 
  • تاثیر نور خورشید در بروز چین و چروک پوست

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بروز چین و چروک در صورت می‌شود نور خورشید است. اشعه UVA خورشید می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند و اشعه UVB می‌تواند بر روی پوست ایجاد آفتاب سوختگی کند که هر دو منجر به بروز چین و چروک و پیری زودرس صورت می‌شوند. بهتر است سعی کنید کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید زیرا دور ماندن از نور خورشید نه تنها باعث جلوگیری از سرطان پوست می‌شود بلکه باعث می‌شود پوست جوان‌تر باقی بماند. همچنین در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

  • تاثیر استعمال دخانیات در بروز چین و چروک پوست

بعد از نور خورشید بزرگترین عامل ایجاد چین و چروک و پیری پوست مصرف دخانیات است. مصرف سیگار باعث بروز چین و چروک در اطراف لب و همچنین سموم آن باعث افزایش سن پوست می‌شود. همانطور که می‌دانید سیگار باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی نیز می‌شود. به همین علت بهتر است هرچه زودتر کشیدن سیگار را کنار بگذارید.

چه عواملی باعث چین و چروک صورت می شود
مصرف دخانیات و پیری صورت
  • تاثیر کمبود خواب در بروز چین و چروک پوست

داشتن خواب کافی نه تنها بر روی احساسات تاثیر مثبت می‌گذارد بلکه بر روی کاهش وزن و کاهش چروک صورت نیز تاثیر گذار است. کمبود خواب باعث می‌شود PH پوست تغییر کند و از هیدراته ماندن سلول‌های پوست نیز جلوگیری کند. به همین علت بهتر است زمان کافی برای خواب بگذارید.

  • تاثیر آلودگی در بروز چین و چروک پوست

ممکن است حتی فکرش را هم نکنید که عوامل محیطی محلی که زندگی می‌کنید می‌تواند بر روی پوست تاثیر بگذارد و باعث بروز چروک‌های عمیق و حتی ریز در صورت شود.

طبق تحقیقات دکتر "مارال کا اسکلسی" پزشک متخصص پوست، آلودگی محیطی یکی از عواملی است که می‌تواند بر روی رادیکال‌های آزاد پوست تاثیر منفی بگذارد. به همین علت اگر در محیطی شلوغ و پر جمعیت زندگی می‌کنید، مطمئن شوید که قبل از خواب حتما پوست خود را از هر نوع آلودگی‌های محیطی پاک کنید.

چه عواملی باعث چین و چروک صورت می شود
آلودگی و خشکی پوست 
  • تاثیر مصرف شکر در بروز چین و چروک پوست

همانطور که از قبل می‌دانید شکر یکی از عوامل افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکم است و افرادی که شکر را در رژیم غذایی خود جای نمی‌دهند موفقیت زیادی در کاهش وزن دارند. اما برای ترک شکر و شیرینی‌جات دلیل دیگری هم وجود دارد که آن بروز چین و چروک پوستی می‌باشد. به همین علت بهتر است برای دو هفته تمام مصرف شکر را کم کنید تا مشاهده کنید چقدر بر روی میزان انرژی بدن تاثیر دارد و چین و چروک‌ها را به عقب می‌اندازد.

  • تاثیر استرس در بروز چین و چروک پوست

سبک زندگی، تاثیرات محیط زندگی و مشکلات شخصی نه تنها بر روی احساسات تاثیر می‌گذارند بلکه باعث بروز چین و چروک بر روی پوست می‌شوند زیرا استرس سطح کورتیزول خون را بالا می‌برد و همین امر باعث افزایش قند خون و آسیب به فیبرهای کلاژن پوست می‌شود. فیبر کلاژن و الاستین ساختارهای حمایتی از پوست در برابر بروز چین و چروک می‌باشند به همین علت باید به روش‌های مختلفی همچون راه رفتن بعد از شام، وقت گذرانی با دوستان و یا مراجعه به روانشناس استرس را از خود دور کنید.

چه عواملی باعث چین و چروک صورت می شود
استرس و چروک پوست صورت 
  • تاثیر جمع کردن چشم‌ها در بروز چین و چروک پوست

اگر چشم‌های شما ضعیف است و یا حتی اگر عینکی هستید و عینک قدیمی خود را استفاده می‌کنید و لازم است چشمان خود را جمع کنید تا به خوبی ببینید، این را باید بدانید که نه تنها به چشم‌های خود صدمه می‌زنید بلکه جمع کردن و انقباظ چشم به طور دائم باعث می‌شود عضلات دور چشم قوی‌تر و منجر به چروک شدن آن عضلات شود. در نتیجه برای جلوگیری از آسیب به خاصیت کشسانی اطراف چشم بهتر است عینک مناسب چشم خود را تهیه کنید و یا اگر در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرید بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنید.

  • تاثیر خشکی پوست در بروز چین و چروک پوست

پوست خشک باعث می‌شود سن چندین سال بیشتر نشان داده شود. اگر پوست به طور دائم خشک باشد داربست‌های پوست از بین می‌رود و در نتیجه چین و چروک‌ها نمایان می‌شوند. بنابراین بهتر است در طول روز رطوبت کافی را به پوست خود برسانید مخصوصا تغذیه اطراف چشم‌ها را در اولویت قرار دهید زیر این ناحیه از پوست صورت حساس‌تر و نازک‌تر می‌باشد.

چه عواملی باعث چین و چروک صورت می شود
رساندن رطوبت کافی به پوست صورت
  • تاثیر استفاده از نی هنگام مصرف نوشیدنی در بروز چین و چروک پوست

اگر عادت به نوشیدن آبمیوه یا نوشابه دارید، هنگامی که آن‌ها را با نی صرف می‌کنید منجر می‌شود لب‌ها را جمع کنید و همین امر باعث ایجاد چین و چروک در اطراف لب می‌شود. بنابراین اگر هنگام صرف نوشیدنی عادت دارید از نی استفاده کنید بهتر است هر چه سریع‌تر این عادت را ترک کنید.

چه عواملی باعث چین و چروک صورت می شود
عدم استفاده از نی هنگام صرف نوشیدنی

علت چروک ناگهانی زیر چشم

هنگامی که به اندازه کافی نمی‌خوابید متوجه چروک و پف‌هایی در اطراف و زیر چشم می‌شوید. اما علت بروز این اتفاق ضعف کلیه‌ها می‌باشد. برای اینکه کلیه خود را تقویت کنید باید سبزیجات، میوه‌ و مقدار زیادی مایعات به صورت روزانه مصرف کنید، همچنین می‌توانید با تمرین یوگا و یا رفتن به جلسات ماساژ با این مشکل مبارزه کنید. 

علت چروک ناگهانی زیر چشم
علت چروک ناگهانی زیر چشم

چروک زودرس پیشانی

خطوط افقی که بر روی پیشانی نقش می‌بندند به عنوان خطوط نگرانی شناخته می‌شوند و نشان دهنده مقدار زیادی استرس هستند. اگر بر روی پیشانیتان چروک نقش بسته بهتر است به یک تعطیلات چند روزه بروید و به خوبی استراحت کنید. همچنین خطوط پیشانی به معده هم متصل هستند و ممکن است نشانه مصرف چربی و شکر زیاد و یا کمبود آب در بدن باشد، بنابراین بهتر است برنامه غذایی خود را تغییر دهید وآب کافی به صورت روزانه مصرف کنید.

چروک زودرس پیشانی
چروک زودرس پیشانی

درمان چین و چروک صورت

با افزایش سن و یا عوامل دیگر، پوست صورت الاستین و کلاژن کمتری را تولید می‌کند و همین امر موجب کاهش مقاومت پوست و نازک شدن آن و در نهایت بروز چین و چروک در صورت می‌شود.

درمان چین و چروک صورت
درمان چین و چروک صورت

در ادامه چند روش که به رفع چین چروک صورت کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم:

  • استفاده از کرم ضد آفتاب در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید. 
  • استفاده کمتر از مواد قندی همچون شیرینی جات. 
  • خودداری از استعمال انواع دخانیات 
  • استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست 
  • مصرف بتاکاروتن
  • نوشیدن چای بادرنجبویه برای رفع چین و چروک
  • تغییر حالت خوابیدن 
  • مرطوب کردن پوست صورت به طور مداوم 
  • شستشوی صورت به طور مداوم
  • بالا بردن آنتی‌ اکسیدان بدن
  • استفاده کمتر از سدیم
  • ماساژ صورت
  • مصرف مواد مغذی 
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی