غذای مرغ عشق چیست

غذای مرغ عشق
مرغ عشق پرنده ای است که علاقمندان زیادی را دارند که از آن ها در منازل و یا محل کار خود نگهداری می‌کنند. مرغ عشق در عین زیبایی نیازمند نگهداری و رژیم غذایی اصولی هستند که باید به صورت ویژه به آن ها توجه داشت. برای آشنایی بیشتر با رژیم غذایی مورد نیاز مرغ عشق با ما تا انتهای این بخش همراه باشید

غذای مرغ عشق چیست؟

مرغ عشق یکی از انواع طوطی هاست که ظاهر زیبا و چشم نوازی دارد. جثه کوچک و زیبایی های مرغ عشق سبب شده تا عده زیادی این پرنده کوچک را در منزل و یا محیط کار خود داشته باشند. مرغ عشق در ابتدا در کشور استرالیا بوده است و پس از مدتی به کشورهای آسیایی آمده و این قاره را به عنوان زیستگاه خود برگزیده است. مرغ عشق به دلیل صدای زیبا و تقلید آن و ظاهری زیبا و رنگارنگ بسیار مورد توجه علاقمندان به نگهداری این قبیل حیوانات در منزل قرار دارد. نگهداری از مرغ عشق کار سختی نخواهد بود چرا که این پرنده آزار خاصی نخواهد داشت. اما در نگهداری از آن باید اصولی را مد نظر داشت که از جمله آن ها رژیم غذایی مرغ عشق است که می‌بایست به آن ها توجه داشت تا مرغ عشق شما همیشه سالم و شاداب باشد. عده زیادی از نگهدارندگان مرغ عشق بر این باورند که آب و دانه برای مرغ عشق کافیست اما نکته قابل توجه آن است این دو به تنها نمی‌تواند رژیم غذایی خوبی برای این پرنده زیبا باشند. رژیم غذایی که تنها به یک یا دو غذا محدود شده باشد نه تنها باعث رشد مرغ عشق نمی‌شود بلکه موجب بروز مشکلاتی در آنها خواهد شد. از جمله مشکلاتی که برای مرغ عشق ها بر اثر رژیم غذایی نادرست به وجود می‌آید، عفونت تنفسی، ریزش پرها، فلسی شدن پوست، اختلالات تولید مثلی و کاهش طول عمر است.

غذای مرغ عشق


از نظر دامپزشکان و بر طبق تحقیقات صورت گرفته رژیم غذایی یک مرغ عشق باید شامل دانه ها به میزان 50 درصد، میوه و سبزیجات 45 درصد و حدود 5 درصد نیز شامل پروتئین به شکل گوشت کاملا پخته شده باشد. 


دانه ها 

دانه ها و غلات از جمله غذاهایی هستند که به مرغ عشق داده می‌شود اما این که دانه غذای اصلی این پرنده باشد کاری بسیار غلط است چرا که باعث بروز بیماری و یا سرطان در مرغ عشق شده و عمر او را کوتاه می‌کند پس در دادن دانه به مرغ عشق خود زیاده روی نکنید.

دانه ها و غلات برای مرغ عشق
دانه ها و غلات برای  مرغ عشق

معمولا مرغ عشق ها به دانه ارزن و تخم کتان علاقه زیادی نشان می‌دهند. برای آماده کردن دانه برای مرغ عشق می‌بایست به ازای هر یک کیلو گرم ارزن حدود 200 گرم نیز تخم کتان به آن اضافه کنید. یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه مرغ عشق ها جوانه گندم است. دانه جوانه گندم سرشار از ویتامین هایی است که مرغ عشق برای رشد و تولید مثل به آن ها نیاز دارد. پس از دانه جوانه گندم غافل نشوید. برای خوش خوراک شدن دانه ها برای پرنده می‌توانید آن ها را به همراه عسل، میوه و یا سبزیجات مخلوط کرده و در ظرف غذای مرغ عشق بگذارید. 

 

میوه و سبزیجات

مرغ عشق ها علاقه زیادی به میوه و سبزیجات دارند به همین دلیل این دو حتما باید در وعده های غذایی این پرونده حضور داشته باشند. سبزی ها شامل ویتامین A هستند و برای مرغ عشق به خصوص قبل از جفت گیری مفیداند. سبزیجاتی همانند تره، کاهو، کرفس، اسفناج ، شوید و چغندر را می‌توانید به پرنده خود بدهید. 
در استفاده از این سبزیجات در رژیم غذایی مرغ عشق به این نکته توجه داشته باشید که سبزیجاتی مانند کاهو، شوید و جعفری طبع سردی دارد و تامین کننده آهن بدن پرنده هستند. برای خنثی کردن این طبع سرد می‌بایست به همراه آن ها به مرغ عشق هویج بدهید زیرا هویج سرشار از ویتامین A و املاح معدنی است و طبعی گرم دارد. 

میوه و سبزیجات برای مرغ عشق
میوه و سبزیجات برای مرغ عشق

میوه هایی نظیر سیب، گلابی، انجیر و پوست هندوانه برای مرغ عشق بسیار خوب هستند چرا که باعث بالا رفتن طول عمر آن ها و قوی تر شدن آن ها می شود. اما بهترین میوه برای مرغ عشق ها سیب است چراکه طبع معتدلی داشته و منبع کاملی از ویتامین های مورد نیاز پرنده است. در دادن میوه به مرغ عشق خود توجه کنید حتما آن ها را به نحوی که مرغ عشقتان آن را میرپسندد برش دهید. مثلا می‌توانید آن را قطعه قطعه کنید و یا به صورت بسیار باریک برش دهید. 
در این بین میوه ها و سبزیجاتی نیز هستند که نباید به مرغ عشق داده شود چرا که برای آن ها سمی تلقی شده و باعث تضعیف و یا مرگ آن ها خواهد شد. محصولاتی مانند: آووکادو، هسته آلبالو، گیلاس و..، دانه های میوه ها که حاوی مواد سمی هستند همانند دانه سیب، شکلات، سیر، پیاز، قارچ، لوبیای پخته نشده، ریواس و برگه و ساقه های گوجه فرنگی. 


پلت مرغ عشق 

پلت مرغ عشق

پلت نوع دیگری از غذاهایی است که برای مرغ عشق ها مناسب اند. از پلت ها به عنوان یک رژیم غذایی معتدل یاد می‌کنند چرا که آن ها با ترکیب مواد غذایی غنی و خوبی برای مرغ عشق ساخته شده اند که می‌تواند به خوبی نیازهای پرنده شما را رفع کند. شما می‌توانید پلت را از فروشگاه های مواد غذایی حیوانات تهیه کنید اما در هنگام خرید به سازگاری آن با مرغ عشق توجه کنید. درضمن پلت هایی که فاقد رنگ مصنوعی و مواد نگهدارنده هستند غذاهای مناسب تری برای مرغ عشق شما خواهند بود. 

 

پروتئین

گوشتی که کاملا پخته شده باشد و یا تخم مرغ آب پز به همراه پنیر رنده شده می‌تواند منبعی خوب از پروتئین برای مرغ عشق باشد پس سعی کنید از این ترکیبات نیز در رژیم غذایی مرغ عشقتان استفاده کنید. 

 

تغذیه جوجه مرغ عشق

جوجه مرغ عشق نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به یک مرغ عشق بالغ دارد چرا که سیستم ایمنی بدن آن ها بسیار حساس است و می‌تواند با یک بیماری عفونی خفیف جوجه را ازپا دربیاورد. جوجه مرغ عشق در سه روز اول تولد خود توانایی دیدن اطراف خود را ندارد و نابیناست. در این سه روز توسط مادر تغذیه می‌شوند اما پس از گذشت یک هفته که تقلای آن ها برای کسب غذا بیشتر شد نیاز به تغذیه به وسیله یک مکمل غذایی مناسب وجود خواهد داشت. در این دوره دادن سفیده تخم مرغ آب پز و یا میوهایی همانند هویج، سیب، کدو سبز، برگ اسفناج، کلم بروکلی، بلال خام و مواد این چنینی می‌تواند به روند رشد جوجه ها کمک کند. جوجه مرغ عشق نیاز به تغذیه مداوم ندارد بلکه تنها دریافت دو وعده بین صبح تا عصر برایش کفایت می‌کند. 

تغذیه جوجه مرغ عشق
عنوان

آب از دیگر موارد لازم برای جوجه مرغ عشق است. مرغ عشق بالغ نیاز بسیار زیادی به آب ندارد اما جوجه آن آب زیادی را در طول روز می‌خواهد. البته در دادن آب به جوجه ها بهداشت را به خوبی رعایت کنید و ظرف آب را در فرصت های نزدیک به هم به خوبی شست وشو دهید تا جوجه مرغ عشق دچار بیماری نشود. 
یکی دیگر از غذاهای مطلوب برای مرغ عشق سنگریزه است. مرغ عشق ها معمولا قبل از غذا با خوردن سنگریزه به هضم غذای خود کمک می‌کنند که تاثیر به سزایی در سلامت جسمی او دارد. شما می‌توانید ویتامین های لازم این پرنده را توسط مولتی ویتامین ها نیز تامین کنید.
نکته مهم و حائز اهمیت در این میان نحوه غذا دادن شما به مرغ عشق و بهداشت آن است. توصیه ما این است که راه های مختلفی را برای غذا دادن به پرنده خود امتحان کنید تا به روش ایده آل و مورد پسند مرغ عشقتان برسید. 

مطلب مفید بود؟
23
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی