یوگا چقدر به زندگی شما کمک می کند و چه فوایدی دارد؟

فواید یوگا
یکی از رشته های ورزشی محبوب در حال حاضر، یوگاست. یوگا مجموعه ای از حرکات ذهنی و جسمی است که علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روح و ذهن فرد نیز تاثیر خواهد داشت.

یوگا چقدر به زندگی شما کمک می کند و چه فوایدی دارد؟

یوگا یک رشته ورزشی جنبشی، تمرکزی است که علاقمندان زیادی را به سمت خود جذب کرده است. یوگا فواید زیادی دارد و انجام حرکات و قوانین آن سبب می‌شود تا بدن و ذهن شما عملکرد بهتری داشته باشد. امروزه مدارس یوگا در سراسر دنیا فعالیت دارند و افراد زیادی تحت تعلیم این ورزش هستند.

یوگا چیست؟

یوگا یک ورزش خاص است که جزو ورزش‌های ذهنی و حرکتی قرار می‌گیرد. این ورزش از جهاتی به ورزش‌های تای چی و هنرهای رزمی این چنینی شبیه است.
کلمه یوگا برگرفته از کلمه سانسکریت به معنی اتحاد است. منظور از اتحاد، ایجاد اتحاد بین ذهن و جسم از طریق این ورزش است. در تعریفی بهتر یوگا تمامی نیروهای بدن اعم از نیروهای منفی و مثبت را کنترل کرده و متحد می‌کند. هدف از انجام یوگا رسیدن به سلامت و آرامش ذهنی و جسمانی است. بزرگان یوگا، آن را راهی برای رسیدن به آزادی و رهایی می‌دانند.

تاریخچه یوگا

فواید یوگا و تاریخچه یوگا

قدمت ورزش یوگا به سال های دور در هندوستان برمی گردد. بنیان گذار این ورزش هندوها هستند. اهالی این ورزش به مردانی که یوگا کار می‌کنند یوگ، و به زنان یوگینی می‌گویند.  
یوگا سوترا حدود 2000 سل قبل ایجاد شد. این ورزش در اصل شامل 195 حکمت مختلف است که از آن ها به عنوان قواعد پایه یوگا استفاده می‌شود. اما در این میان یوگا دارای 8 اصل اساسی است که روند صعودی دارند. این 8 مرحله عبارت اند از:

  • یاما به معنی پرهیز و خویشتن داری
  • نیاما به معنی شاهد و تسلیم بودن
  • آسانا به معنی طرز ایستادن
  • پرانایاما مربوط به تنفس
  • پراتیاهارا به معنی بازپسگیری حواس
  • دارانا به معنی تمرکز
  • دیانی مدیتیشن
  • و در آخر سامادی که مرحله جذب است.

افرادی در رشته یوگا فعالیت دارند به تدریج در این 8 مرحله کار می‎‌کنند و طبق فکر خودشان رفتارهای درونی و بیرونی خود را اصلاح کرده و مدیریت می‌کنند. در یک آمار گیری کلی اکثر افرادی که امروزه یوگا تمرین می‌کنند، در حلقه سوم یعنی آسانا فعال هستند. در واقع در این مرحله به تقویت قدرت جسمانی خود می‌پردازند.

فواید یوگا

8 مرحله در ورزش یوگا

یوگا تنها مختص به تقویت بخش های عضلانی نیست بلکه به تقویت بافت های نرم بدن همانند رباط ها، تاندون ها و اطراف ماهیچه ها کمک می کند.
از اصلی ترین فواید یوگا بهبود وضعیت بدن است. فیزیک بدنی شما با انجام تمرینات یوگا به حالت استاندارد میرسد و به همین دلیل انعطلف پذیری بدنی افراد فعال در این ورزش بسیار بالاست و از حالت بدنی بسیار خوبی بهره مند هستند.

بهبود تنفس در یوگا

تنفس دقیق و عمیق یکی دیگر از اصول ورزش یوگاست در حین انجام حرکات یوگا از تمامی ظرفیت ریه استفاده می‌شود و به همین دلیل توانایی ورزش بیشتر می‌شود. این حرکات سبب می‌شود تا فرد به آرامش اعصاب قابل قبولی برسد البته نکته قابل توجه این است که یوگا شامل تمرینات هوازی همانند دویدن نیست.

تاثیر یوگا بر اخلاق

تاثیر یوگا بر اخلاق

تمرکز و آرامش اعصاب که ناشی از انجام فعالیت های ورزش یوگاست همگی سبب می‌شود تا خلق و خوی یوگا کارها بهتر به نظر برسد و در تعریفی بهتر آن ها سرزنده تر و خوشحال دیده شوند. تحقیقات اخیر نشان داده است که یوگا با افزایش میزان اکسیژن مغز سبب کارکرد بهتر مغز و دوری فرد از افسردگی خواهد شد.
تکنیک های مدیتیشن یوگا باعث تمرکز حواس و کمتر شدن استرس می‌شود پس اگر استرس زیادی دارید برای دفع آن و تسلط هرچه بهتر بر روی افکار و مغز خود می‌توانید از یوگا و حرکات آن کمک بگیرید.

یوگا برای قلب مفید است

یوگا علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر روی ذهن و تمرکز اعصاب دارد می‌تواند به قلب شما نیز آرامش ببخشد. تمرینات یوگا باعث کاهش فشار خون و آرام تر شدن ضربان قلب می‌شود به همین دلیل خطر بروز حمله و سکته قلبی در افرادی که یوگا کار می‌کنند بسیار کاهش می‌یابد.

از دیگر فواید یوگا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بهبود وضعیت خواب فرد و تنظیم آن
  • افزایش قدرت بدنی و استقامت فرد
  • بهبود جریان خون در بدن و مغز
  • از بین بردن سموم بدن
  • افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن
  • عملکرد بهتر سیستم گوارشی
  • کاهش درد، در دردهای مزمن مانند کمر درد و یا سردرد

فواید یوگا

برای شروع ورزش یوگا نیاز به هیچ پیش نیاز خاصی ندارید، شما می‌توانید با هر سن و سالی که دارید یکی از یوگا کارها باشید. اگر به بهبود هرچه بهتر سیستم بدن خود در بخش‌های مختلف نیاز دارید می‌توانید از یوگا کمک بگیرید. برای شروع سطح مقدماتی یوگا نیازی به آموزش های پیشرفته نخواهید داشت و می‌توانید به آسانی آن را در منزل آغاز کنید. البته باشگاه های ورزشی زیادی در حال حاضر در سطح کشور ما به آموزش یوگا در سطوح مختلف می‌پردازند. با نام نویسی در این باشگاه ها نیز می‌توانید زیر نظر مربیان این ورزش کار خود را آغاز کنید.  

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی