به جای عینک از لنز طبی استفاده کنید

لنز طبی
بسیاری از افرادی که چشمان ضعیفی دارند، ترجیح می‌دهند به جای عینک طبی از لنز طبی استفاده کنند. استفاده از عینک مخصوصا اگر دائم به چشم باشند معایبی دارد. در این مقاله به بررسی معایب استفاده طولانی مدت از عینک پرداختیم و نحوه استفاده از لنز را به صورت صحیح بررسی کردیم. با بازارگیت همراه باشید.

به جای عینک از لنز طبی استفاده کنید

خیلی از افراد پس از آنکه می‌فهمند چشم‌هایشان ضعیف شده است و نیاز به عینک دارد، بین انتخاب عینک و لنز می‌مانند و نمی‌دانند کدام یک مناسب چشم‌هایشان است. برخی از افراد ممکن است بنا به دلایلی استفاده از عینک را ترجیح دهند، این در حالی است که برخی دیگر استفاده از لنز را به عینک ترجیح می‌دهند. اما این را بدانید مواردی مانند سبک زندگی، میزان درآمد، راحتی، زیبایی و... بر روی انتخاب شما تاثیر می‌گذارد. همچنین عینک و یا لنز هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. اگر نمی‌دانید کدام یک از این دو برای شما مناسب است با این مقاله همراه باشید تا مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم.

لنز طبی
به جای عینک از لنز طبی استفاده کنید

لنز طبی چشم چیست؟ 

وقتی چشم‌ها ضعیف می‌شوند، برای درمان مشکلات بینایی مانند آستیگماتیسیم، دور بینی و نزدیک بینی، اغلب افراد از قدیمی‌ترین روش یعنی از عینک طبی استفاده می‌کنند. اما برخی دیگر از افراد به دلیل مشکلات روزانه، چشمی و... مانند وزش‌های سنگین، بیماری و قوز قرنیه مجبور به استفاده از لنز طبی می‌شوند.

لنزهای تماسی یا همان لنزهای طبی در واقع عدسی‌های نازکی هستند که بر روی مردمک چشم قرار می‌گیرند. البته به دلیل آنکه قرنیه چشم تنها عضوی از بدن است که اکسیژن را به طور مستقیم دریافت می‌کند، پس لنز انتخابی باید اکسیژن را از خود عبور دهد تا چشم خشک نشود و آسیب نبیند. لنزهای طبی در انواع مختلفی وجود دارند و علاوه بر درمان مشکلات بینایی می‌توانند چشم‌ها را نیز زیباتر کنند.

لنز طبی رنگی
لنز طبی چشم چیست؟

انواع لنز طبی

لنزهای طبی همانند عینک انواع مختلفی دارند که در برندها و کیفیت‌های گوناگونی تولید می‌شوند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. انواع لنز‌های طبی عبارتند از لنزهای سخت و نرم که بر اساس مانده سازنده آن‌ها به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

لنزهای سخت: لنزهای سخت خود به دو نوع لنزهای سخت نافذ اکسیژن و لنزهای سخت استاندارد تقسیم بندی می‌شوند. 

  • لنز استاندارد

لنزهای سخت استاندارد به لنزهایی گفته می‌شوند که قادر به انتقال اکسیژن نیستند، بنابراین قرنیه برای تامین اکسیژن مورد نیاز خود با پلک زدن فرد، اشک پمپاژ می‌کند. لنزهای سخت همراه با محلولی نرم کننده هستند و به دلیل قیمت مناسبی که دارند طرفداران زیادی هم دارند. اما به دلیل مشکلاتی مانند هیپوکسی و تاری دید که این لنز به وجود می‌آورد می‌تواند برای افراد دردسر ساز باشد. 

  • لنز سخت نافذ اکسیژن

اگر چشم‌های شما مشکل کراتوکونوس یا قوز قرنیه دارند بهترین گزینه برای شما لنزهای سخت نافذ اکسیژن است، زیرا این نوع لنزها دیگر مشکلات لنز سخت استاندارد را ندارند و همچنین راحت‌تر هم هستند. 

لنزهای نرم: لنزهای نرم خود به دو دسته لنزهای نرم یک بار مصرف و لنزهای طولانی مدت تقسیم بندی می‌شوند. 
در طراحی و ساخت لنزهای نرم به جای استفاده از مواد پلاستیکی از موادی استفاده شده است که توانایی جذب آب نمک چشم را داشته باشد. لنزهای نرم علاوه بر این خاصیت از قابلیت انعطاف پذیری برخوردار هستند که این خاصیت موجب تحمل راحت‌تر لنز بر روی چشم می‌شوند.

لنز دائمی به جای عینک
انواع لنز طبی

مزایا و معایب استفاده از لنز طبی

  • مزایای استفاده از لنز
  1. افرادی که فعالیت‌های ورزشی مانند شنا، دو و... انجام می‌دهند، استفاده از لنز نه تنها به چشم‌هایشان آسیبی نمی‌زند بلکه به دید بهتر و ورزش آنها کمک می‌کند. 
  2. لنزها به طور کامل مردمک چشم را پوشش می‌دهند که باعث می‌شود بدون مانع، به راحتی بتوانید محیط اطرافتان را مشاهده کنید. 
  3. استفاده از لنز طبی، در مجالس و مهمانی‌ها، نه تنها هارمونی صورت را حفظ می‌کند بلکه تضادی با لباس و یا تیپ ندارد. به همین دلیل فرد اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند. در صورتی که با عینک همه این موارد سخت می‌شود.
  4. علاوه بر تمامی این ویژگی‌ها اگر بخواهید رنگ چشم‌هایتان را تغییر دهید، می‌توانید علاوه بر خاصیت طبی بودن لنز، از لنزهای طبی رنگی نیز استفاده کنید. 
  • معایب استفاده از لنز
  1. قرار دادن و برداشتن لنز از چشم برای برخی افراد مخصوصا افرادی که به تازگی از لنز استفاده می‌کنند، کمی دشوار است. 
  2. استفاده طولانی مدت از لنز ممکن است موجب خشکی، آسیب دیدن و یا سایر بیماری‌های چشمی شود. 
  3. لنزها باید در محفظه‌ای مخصوص نگه داری شوند تا از نشستن آلودگی و گرد و غبار بر روی آن‌ها جلوگیری شود.
معایب لنز رنگی
مزایا و معایب استفاده از لنز طبی

مزایا و معایب استفاده از عینک طبی

  • مزایای استفاده از عینک طبی
  1. استفاده از عینک برای دراز مدت، گزینه مناسب‌تری نسبت به لنز است. 
  2. عینک‌ها همانند لنز داخل چشم قرار نمی‌گیرند، بنابراین نیاز به مراقبت‌های خاصی ندارند. 
  3. عینک، چشم‌ها را در مقابل گرد و غبار و آلودگی محافظت می‌کند. 
  4. هزینه خرید عینک نسبت به لنز کمتر است. 
  • معایب استفاده از عینک طبی

 

  1. سرما و گرما بر روی شیشه عینک تاثیر می‌گذارد. مثلا در اثر بخار شیشه عینک، دید شما تار شود. 
  2. قرار گرفتن فریم بر روی صورت ممکن است کمی دشوار باشد، بنابراین ممکن است تمرکز برخی افراد بهم بریزد. 
  3. استفاده از عینک طبی در طولانی مدت ممکن است موجب احساس درد در قسمت پشت گوش و روی بینی شود.
عینک طبی
مزایا و معایب استفاده از عینک طبی

کدایم یک بهتر است عینک یا لنز؟ 

انتخاب عینک یا لنز علاوه بر آنکه به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد، به عواملی همچون درجه ضعیفی چشم، بودجه فرد، قیمت عینک یا لنز، نوع زندگی، زیبایی و راحتی هم بستگی دارد. البته یکی از نکاتی که قبل از خرید باید به آن توجه کنید این است که با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید در رابطه با مزایا و معایب هر کدام اطلاعاتی کسب کنید و با توجه به توضیحات چشم پزشک و هنگامی که فهمیدید کدام یک مناسب چشم شما است اقدام به خرید کنید.

البته متخصصین بر این باورند که  قرار دادند مداوم جسم خارجی مانند لنز روی کره چشم موجب آسیب دیدن و یا مشکلاتی همچون زخم قرنیه، عفونت، کم شدن بینایی و... می‌شود. استفاده از دست برای قرار دادن لنز هم یکی از عواملی است که موجب آسیب دیدن چشم می‌شود.
یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید استفاده از لنز به جای عینک در افرادی که شماره چشم آن‌ها بالای چهار است و چشم‌های رنگی دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اما در برخی از مجالس، انجام ورزش و یا جراحی بینی و... برای مدت کوتاه که استفاده از عینک ممکن نیست لنز بسیار مناسب است. البته توجه داشته باشید که باید نکات بهداشتی را هنگام استفاده از لنز به دقت رعایت کنید.

عینک طبی
کدایم یک بهتر است عینک یا لنز
مطلب مفید بود؟
15
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی