محصولات مراقب از مو را بشناسید

آشنایی با محصولات مراقبت از مو
مراقبت از موها به عنوان یکی از عناصر زیبایی بخش چهره انسان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. موها به دلیل بافت ویژه‌ای که دارند بسیار آسیب پذیر می‌باشند. برای نگهداری از موها نیاز به محصولات خاصی مانند شامپوهای مخصوص و ماسک مو داریم. برای آشنایی بشتر با این محصولات مراقبتی با ادامه این مطلب همراه ما شوید.

محصولات مراقب از مو

مراقبت از مو به اندازه‌ی مراقبت از سایر اعضای بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. موها آسیب پذیرتر از سایر نواحی بدن هستند چرا که موها دائما در معرض آلودگی، گرد و غبار و مواد شیمیایی قرار دارند و مهم‌تر اینکه موها تاثیر بسیاری در زیبایی چهره افراد می‌گذارند. برای اینکه این زیبایی خدادادی را حفظ کنید، بهتر است از انواع مختلف محصولات مراقبتی مو استفاده نمایید.

از آنجایی که محصولات مراقبت و زیبایی مو از تنوع بالایی برخوردارند، باید محصول مناسب موی خود را شناخته و از آن بهره ببرید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا محصولات مراقبت از مو را بشناسید:

محصولات مراقبت از مو
محصولات مراقبت از مو

 انواع شامپو و نرم کننده

از جمله مهم‌ترین محصولات مراقبت از مو، شامپو و نرم کننده می‌باشد. ترکیبات موجود در شامپوها بر حسب نوع و جنس موها متفاوت می‌باشند. با این همه برخی از ترکیبات آن‌ها در تمام شامپوها یکسان است.

یکی از ترکیبات اساسی و مشترک بین شامپوها "سورفکتانت" است که ماده کف‌زای شامپوها محسوب می‌شود. سورفکتانت جزو مواد شیمیایی خطرناک است که در موقع انتخاب شامپو باید دقت کرد تا از سورفکتانت‌های کم ضرر، ویتامین‌ها و مواد تغذیه کننده مو استفاده شده باشد.
علاوه بر سورفکتانت‌ها، پارابن، فرمالدئید، فتالات از جمله مواد مضر در ترکیبات شامپو‌ها هستند.

برند‌های به نام در ترکیبات خود از این مواد بسیار کم استفاده می‌کنند و یا کلا فاقد این مواد هستند. 

هنگام خرید شامپو یا نرم کننده دو نکته اساسی را در نظر بگیرید:

  1. هدف از خرید شامپو:  مثل شامپو های ضد ریزش، ضد شوره، حالت دهنده، حجم دهنده و ...
  2. توجه به جنس مو: مثل موی چرب، خشک، معمولی، آسب دیده و...
محصولات مراقبت از مو
محصولات مراقبت از مو

انواع شامپو مو 

  • شامپو مناسب موی چرب

موهای چرب حداقل چند ساعت و حداکثر تا یک روز پس از شستشو براق و چرب می‌شوند. شامپو مناسب موهای چرب، سبوم کمتر داشته و فاقد مواد نرم کننده و ترکیبات مضر می‌باشد.

  • شامپو مناسب موی خشک

شامپوی مناسب موهای خشک دارای خاصیت آبرسانی قوی و مرطوب کنندگی می‌باشد. این شامپو‍‌ها حاوی نرم کننده مناسبی برای موهای خشک نیز هستند. در این شامپو‌ها مواد شوینده کمتری استفاده شده که در حین شستشوی کامل، باعث حفظ چربی طبیعی آن‌ها می‌شود. 

شامپو مناسب موهای خشک و آسیب دیده

این موها بسیار خشک، شکننده و آسیب دیده‌اند و در حالت نمناک شانه پذیری خوبی ندارند. چنانچه موهایی آسیب دیده، رنگ شده و خشک دارید، بهتر است از شامپو‌هایی که بر روی آن به عبارت درمان و مراقبت از موهای رنگ شده یا  Hair Color Treatment درج شده استفاده کنید.
شامپو مخصوص موهای خشک و آسیب دیده نه تنها باید خاصیت آبرسانی بالایی داشته باشند بلکه حاوی موادی مثل: سیکلومتیکون، هیدروکسی پروپیل، دی متیکون، دیمونیم کلراید، تریمونیم کلرایدِ گیاه گوآریا، پلی‌کواترنیم و هیدروکسی اتیل باشند.

شامپو موهای رنگ شده
شامپوی مخصوص موهای خشک و آسیب دیده

شامپو مخصوص موهای نازک و شکننده

تارهای این موها نازک و شکننده هستند و به راحتی پاره می‌شوند. شامپوی مناسب این موها باید دارای ترکیباتی مثل پروتئین گندم هیدرولیز شده، پلیمرهایی مانند کوات یا پلی کواترنیم ۷ یا ۱۰، پی جی – پروپیل بدون سیلیکون و سیلانتریول باشد.

شامپو مخصوص موهای معمولی

موهای معمولی نه خشک و نه چرب هستند و در حالت کلی نه حالت براق و نه حالت کدر دارند. این نوع از موها ایده آل‌ترین نوع موها هستند. شامپوی مناسب موهای معمولی باید خاصیت نرم کنندگی و آبرسانی داشته و مواد مضری در ترکیبات آن استفاده نشده باشد. پس در هنگام خرید به روی برچست شامپو دقت کنید.

موهای فر و مجعد

شامپویی که برای موهای فر استفاده می‌شود باید خاصیت آبرسانی و نرم کنندگی قوی داشته باشد. برای موهای فر دقت کنید تا از شامپوی سولفات‌دار استفاده نکنید. این شامپوها موها را خشک می‌کنند.

موهای ترکیبی

در موهای ترکیبی تارهای مو خشک بوده اما کف سر حالت چرب دارد. برای این موها از شامپویی استفاده کنید که علاوه بر داشتن خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی، چربی کف سر را کنترل کند.

شامپو برای موهای رنگ شده

چنانچه موی رنگ شده دارید حتما از شامپوهای مناسب این مو استفاده کنید.

شامپو های حجم دهنده 

افرادی که موهای لختی دارند بهتر است از شامپو حجم دهنده استفاده کنند.

شامپو ضد شوره

این شامپوها با داشتن موادی مثل پریتیون زینک Pyrithione Zinc یا عصاره قطران زغال سنگ Coal Tar Extract در ترکیبات خود به رفع شوره سر کمک می کنند.

اگر شوره سر دارید حتما از شامپوی مخصوص موهای شوره‌دار استفاده کنید.

شامپو تقویت کننده

 این نوع شامپوها دارای انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی برای موها هستند که به تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها کمک می‌کنند.

شامپو تقویتی
شامپو تقویتی برای مراقبت از موها

 ماسک مو برای انواع موها

ماسک مو ویتامین‌های مور نیاز تارهای مو را تامین کرده و موها را نرم و شاداب می‌کند. ماسک مو به ترمیم و بازسازی موها پرداخته و باعث افزایش مقاومت تارهای مو می‌شود. با استفاده مداوم از ماسک موها، بعد از مدتی شاهد ضخیم‌تر و قوی‌تر شدن تارهای مو خواهید شد.
یک ماسک موی مناسب، حاوی موادی مثل روغن آرگان، ویتامین E، ویتامین A، امگا 3، امگا 6، امگا 9، اسیدهای چرب غیراشباع، کراتین، سیلیکون، دایمتیکون و گیاهانی مثل آووکادو، نارگیل، آلوئه ورا، بادام و ... در ترکیبات خود می‌باشد.
ماسک مو هم انواع مختلفی دارد که در انتخاب آن باید به جنس مو و کاربرد ماسک مو دقت کرد. مانند:
ماسک موی موهای آسیب دیده برای موهای بسیار خشک و یا آسیب دیده از رنگ و دکلره استفاده می‌شود که با تغذیه مو باعث تقویت آن‌ها می‌شود. دفعات استفاده از این نوع ماسک به میزان خشکی و آسیب دیدگی مو بستگی دارد.

ماسک موی مخصوص موهای آسیب دیده
مراقبت از مو با انواع ماسک‌ها

 انواع ماسک مو

  • ماسک موی جامد و داخل حمام

این ماسک موها برای استفاد در حمام مناسب هستند و بعد از استفاده نیاز به آبکشی دارند. این ماسک‌ها وظیفه تغذیه و تقویت موها را بر عهده دارند. 

ماسک موی مخصوص موهای آسیب دیده
ماسک موی داخل حمام
  • اسپری مو دوفاز

 این اسپری‌ها برای موهای نم‌دار و بعد از حمام استفاده می‌شوند و از مو در برابر حرارت سشوار و اتو مو محافظت می‌کنند. با باز کردن گره‌ها و پیچ خوردگی‌های مو باعث افزایش حالت پذیری آن‌ها می‌شوند.

این اسپری مو از آسیب دیدگی، شکنندگی و وز شدن موها جلوگیری می‌کند. برخی از اسپری‌های دوفاز مو دارای ماده ای به نام کراتین هستند که باعث شادابی و نرم کنندگی بیشتر موها نیز می‌شوند و همچنین دارای مواد سیلیکونی برای براقی و درخشندگی موها و مواد نرم کننده برای نرم کردن مو هستند.
اسپری موهای دو فاز قبل از مصرف باید تکان داده شود تا مواد داخل آن با هم ترکیب شوند. 

محصولات مراقبت از مو
اسپری موی دوفاز

 اسپری‌های مو دو دسته هستند:

1. اسپری مو حالت‌دهنده (working hair sprays)

اسپری‌های حالت دهنده برای مرتب کردن، براق کردن و حالت دادن مدل موها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصولات مراقبت از مو
اسپری موی حالت دهنده
2. اسپری مو تثبیت کننده (Finishing hair Sprays)

این اسپری ها برای تثبیت مدل موها و حتی شینیون‌ استفاده می‌شود.

محصولات مراقبت از مو
اسپری موی تثبیت کننده

سرم موها

سرم موها ظاهری براق و شفاف به مو بخشیده و برای محافظت از مو در برابر حرارت سشوار و اتو مو استفاده می‌شوند. سرم مو بیشتر کاربرد محافظتی از مو را دارد تا اثر مراقبتی.

سرم مو
سرم مو

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی