12 راه‌کار مهم برای مراقبت‌های بعد از عمل بینی

مراقبت بعد از عمل بینی
عمل بینی یا رینوپلاستی عملی است که استرس‌ زیادی دارد و بخشی از این استرس مربوط به مراقبت های بعد از عمل بینی می‌شود که در صورتی که به خوبی دوران پس از عمل را طی نکنید دوره بهبودی کامل به طول می‌انجامد. در این مقاله مهم‌ترین راه‌کارهای مراقبت پس از جراحی بینی را بررسی کرده‌ایم. همراه ما باشید.

12 راه‌کار مهم برای مراقبت‌های بعد از عمل بینی

یکی از مهم ترین دغدغه های بسیاری از افرادی که تصمیم به عمل بینی دارند، تصور شرایط و مراقبت‌های بعد از عمل بینی یا همان رینوپلاستی است. این افراد دائما به فکر این هستند که چه کارهایی باید بعد از عمل بینی خود انجام دهند و یا از چه کارهایی دوری کنند تا بهبود بینی‌شان پس از عمل سرعت بیشتری بگیرید و به آسانی و کاملی بهبود پیدا کند. شاید تصور کنید که این روند به سرعت طی می‌شود اما در این پروسه کمی صبر و تحمل باید داشته باشید و مهم‌تر از همه اینکه باید نکاتی را رعایت کنید.

در این مقاله برای شما 12 راه کار مهم برای مراقبت بعد از عمل بینی را تهیه کرده‌ایم تا به راحتی و بدون ترس، استرس و اضطراب بتوانید این مراحل را پشت سر بگذارید.

مراقبت های بعد از عمل بینی
12 راه‌کار مهم برای مراقبت‌های بعد از عمل بینی

جدول زمانی دوره بهبود بعد از عمل بینی

به طور کلی زمان بهبود بینی پس از عمل جراحی رینوپلاستی تقریبا 1 سال است. شاید تصور کنید که این مدت زمان زیادی است اما اگر شما طبق یک برنامه کلی پیش بروید می‌بینید که اتفاقا این کار بسیار آسان و قابل کنترل است. البته باید بدانید که زمان بهبودی در هر فرد با فرد دیگر کاملا متفاوت می‌باشد اما همه افراد یه صورت کلی تقریبا روندی مشابه را طی خواهند کرد که این روند به صورت زیر می‌باشد:

یک هفته ابتدایی پس از عمل جراحی بینی
در هفته اول آتل یا اسپلینت از روی بینی شما برداشته می‌شود و شما می‌توانید بدون آن که نشانی از جراحی روی صورت شما باشد بیرون از منزل بروید. البته ممکن است که در اطراف چشم کبودی ایجاد شده باشد. بنابراین در صورت کبودی اولین مرحله از بهبودی حدود ۲ هفته به طول می‌انجامد که پس از این مدت می‌توانید با خیال راحت به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید.

دو هفته پس از عمل جراحی بینی
پس از گذشت دو هفته، بیشتر تورم صورت کاهش پیدا می‌کند و کبودی‌ها از بین می‌روند.

20 روز پس از عمل جراحی بینی 
تقریباً ۱۵ تا ۲۰ روز بعد از عمل بینی استخوان‌های بینی پایدار می‌شوند و می‌توانید فعالیت‌های سنگین‌تری را انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید عینک بزنید یا بینی‌تان را با فین کردن خالی کنید.

3 تا 6 ماه پس از عمل جراحی بینی
در این مدت بی‌حسی هایی که در بینی‌تان وجود دارند از بین می‌روند.

یک سال پس از عمل جراحی بینی
یک سال پس از عمل بینی بهبودی کامل انجام می‌شود و شکل استخوانی جدید بینی تشکیل می‌شود.

20 روز بعد از عمل بینی
جدول زمانی دوره بهبود پس از جراحی بینی

مراقبت‌های بعد از عمل بینی

افرادی که برای جراحی و عمل بینی به متخصص مراجعه می‌کنند و مراقبت‌های بعد از عمل بینی به خوبی و با دقت رعایت کنند، دچار هیچ مشکل و عارضه‌ای نمی‌شوند. پس از آن که عمل بینی انجام شد روند بهبودی کامل بینی بستگی به مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید دارد. بنابراین اگر قصد دارید نتیجه‌ای مطلوب از عمل بینی خود بگیرید و روند بهبودی را افزایش دهید باید مراقبت‌هایی که توسط پزشک متخصص و معالج گفته می‌شود را رعایت کنید. 

برخی از مهم‌ترین مراقبت‌های مهم و ضروری به شرح زیر است:

مراقبت های بعد از عمل بینی
مراقبت‌های بعد از عمل بینی

1. به نکات گفته شده توسط پزشک متخصص خود دقت داشته باشید:
اولین کاری که پس از عمل بینی باید انجام دهید رعایت دستورالعمل‌های پزشک خودتان است. البته شما می‌توانید مقالات مربوط به مراقبت‌های بعد از عمل بینی را مشاهده کنید اما باید در نظر داشته باشید که مهم‌ترین کار رعایت دستور العمل‌های پزشک خودتان است. به عنوان مثال پزشک شما در رابطه با این که چه داروهایی باید مصرف کنید، چه کارهایی بعد از جراحی انجام دهید تا از عفونت جلوگیری کنید و... به شما دستورالعمل می‌دهد.

2. عطسه کردن بعد از عمل بینی:
عطسه کردن پس از عمل بینی می‌تواند فشار زیادی را به بینی وارد کند بنابراین برای عطسه کردن یاید دهان‌تان را باز کنید و به آرامی عطسه کنید تا به بینی‌تان فشاری وارد نشود.

مراقبت های بعد از عمل بینی
عطسه کردن بعد از عمل بینی

3. نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی:
فرد عمل شده روز اول پس از عمل بینی باید استراحت کامل داشته باشد، برای استراحت کردن و خوابیدن بعد از عمل بینی باید از دو بالش استفاده شود. همچنین باید به حالت نیمه نشسته بخوابید یا استراحت کنید. توجه داشته باشید که تا یک هفته بعد از عمل بینی کاملا استراحت کنید.

4. تغذیه بعد از عمل بینی:
شما پس از انجام عمل بینی و بازگشت به خانه ممکن است که احساس گرسنگی کنید. در این مرحله شما باید غذاهایی ولرم و نرم مصرف کنید. از غذا‌هایی که بعد از انجام عمل بینی می‌توانید مصرف کنید می‌توان به سوپ جو و ماست اشاره کرد. اما اگر بعد از عمل بینی، حالت تهوع داشتید می‌توانید آب و یا آب میوه استفاده کنید تا حالتان بهتر شود. 
از خوراکی‌ها و ویتامین‌های مهمی که باید به بدن‌تان برسانید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
پاپایا، آناناس، پروتئین، فیبر، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین D، ویتامین E، روی و آهن

تغذیه بعد از عمل بینی
تغذیه بعد از عمل بینی

5. خمسازه کشیدن بعد از عمل بینی:
پس از انجام عمل بینی هر حرکتی که موجب تکان خوردن بیش از حد بینی شود چه این امر با احساس درد باشد و یا احساس درد نکنید ممکن است که موجب شل شدن پانسمان بینی شما شود. خمیازه کشیدن هم یکی از این عواملی است که می‌تواند موجب پاره شدن بخیه‌ها و با احساس درد نیز همراه باشد. 

6. خوردن برنج بعد از عمل بینی:
شما پس از عمل رینوپلاستی می‌توانید برنج مصرف کنید اما بهتر است که برنج را کته کنید تا بتوانید آن را راحت‌تر بجوید. همچنین بهتر است که برنج ولرم باشد.

خوردن برنج بعد از عمل بینی
خوردن برنج بعد از عمل بینی

7. خوردن موز بعد از عمل بینی:
موز علاوه بر این که انرژی زیادی به شما می‌دهد، بافت نرم دارد و به راحتی می‌توانید آن را بجوید. بنابراین، این میوه یکی از مناسب‌ترین میوه‌ها پس از جراحی بینی می‌باشد.

8. جویدن غذا بعد از عمل بینی:
با توجه به این که بینی و فک فوقانی به یکدیگر متصل می‌باشند باید از مصرف غذاهای سفت که به جویدن‌های محکم و طولانی نیاز دارند خودداری کنید. شما می‌توانید غذاهای نرم و ولرم مصرف کنید.

جویدن غذا بعد از عمل بینی
جویدن غذا بعد از عمل بینی

9. خودداری از قرار گرفتن در محل‌های شلوغ:
تا قبل از این که بینی شما به طور کامل شکل بگیرد و بهبود یابد، از رفتن به مکان‌های شلوغ اجتناب کنید زیرا در این محیط ممکن است که با افرادی برخورد کنید و بینی‌تان دچار مشکل شود. همچنین از قرار گرفتن در مترو و اتوبوس نیز خودداری کنید.

10. عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی:
همان‌طور که می‌دانید عمل بینی موجب بی‌حسی و تورم بینی می‌شود. اگر شما به گونه‌ای حرف بزنید که دهان‌تان زیاد باز شود و یا گریه کنید و حتی بلند بخندید، تحرک بینی افزایش پیدا می‌کند که این امر در ساعات و روزهای اولیه پس از جراحی بینی ممکن است که موجب درد و تورم بیشتر شود. اگر قصد دارید بینی شما به خوبی فرم بگیرد باید توجه داشته باشید که ثابت و بی‌حرکت بماند. اگر شما قصد دارید عمل بینی انجام دهید همین حالا بخندید تا متوجه حرکات بینی به همراه صورت خود شوید. بنابراین باید از این حرکات بعد از انجام عمل بینی خودداری کنید.

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی
عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

11. خشک شدن بینی بعد از عمل بینی:
در هفته اول عمل بینی ممکن است که داخل بینی خشک و ترشحات بینی جمع شوند و موجب سخت نفس کشیدن شما شوند. در این مرحله شما می‌توانید از سرم‌های شستشوی بینی و پمادهای آنتی بیوتیک استفاده کنید. البته پس از گذشت 3 هفته یا ۲۰ روز شما می‌توانید به راحتی این کار را با فین کردن انجام دهید.

12. مراجعه مجدد به جراح:
شما پس از انجام عمل جراحی بینی تا یک ماه بعد از عمل بینی هفته‌ای یک‌بار باید برای معاینه و تعویض چسب به جراح خود مراجعه کنید. پس از گذشت یک ماه شما باید هر دو هفته یک بار برای چک کردن روند بهبود بینی به نزد جراح خود بروید.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی