چگونه از موهای کراتین شده مراقبت کامل کنیم؟

مراقبت موی کراتینه
امروزه کراتین کردن مو هم به عنوان روشی درمانی و هم به عنوان روشی برای زیبایی موها محسوب می‌شود. اما دانستن این نکته که بعد از کراتین کردن موها احتیاج به مراقبت ویژه‌ای دارند بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله در بازارگیت به نحوه مراقبت از موهای کراتینه شده و نکات مهم بعد از کراتین می‌پردازیم.

چگونه از موهای کراتین شده مراقبت کامل کنیم؟

کراتین نوعی ترکیب پروتئینی است که به صورت طبیعی در مو و ناخن وجود دارد. در حالت کلی در مو و ناخن برخی از افراد مقدار این کراتین بسیار کم است که به همین علت وقتی در ساختار مو مقدار این کراتین کم باشد منجر به وز شدن مو و خشکی بیش از حد مو می‌شود.  

در هر صورت حتی اگر مقدار این کراتین هم کافی باشد با گذشت زمان و بالا رفتن سن، مقدار این ماده کم می‌شود. متخصصان پوست و مو راه حلی برای جبران کراتین از دست رفته مو پیدا کرده‌اند که آن هم تزریق کراتین به رشته‌‌های مو است. در روش کراتینه کردن مو با استفاده از این پروتئین بر روی موی افراد لایه دیگری ایجاد می‌شود که این لایه موجب صاف شدن مو، تقویت مو و نرم شدن مو می‌شود.

بعد از کراتینه کردن مو نحوه مراقبت از آن بسیار مهم است که در این مقاله به چگونگی مراقبت صحیح از موها بعد از کراتینه کردن می‌پردازیم.

اصول مراقبت از موهای کراتینه شده

بعد از این که موهای خود را کراتینه کردید باید مراقب موها باشید. اولین و مهم‌ترین نکته این است که نباید بعد از کراتینه سریع حمام بروید. باید تا 5 روز از حمام رفتن، استخر، سونا و باشگاه خودداری کنید. اگر به هر صورتی موها خیس شد و یا عرق کردید فوری موی خود را با سشوار و یا اتوی مو خشک کنید. 

مراقبت موهای کراتینه
مراقبت از موهای کراتینه شده

استفاده از لوازم حالت دهنده مو

بعد از کراتینه بهتر است از لوازم حالت دهنده مانند: ژل مو، موس مو، اتو مو، اسپری مو، فر کننده و... استفاده نکنید. استفاده محدود از برخی لوازم مانند سشوار و اتو مو بعد از استحمام آن هم در زمان خیلی کوتاه مانعی ندارد.  

مراقبت های بعد از کراتینه
مراقبت‌های بعد از کراتینه

روش استحمام موهای کراتینه و مراقبت‌های آن

بعد از روز پنجم می‌توانید حمام بروید و موی خود را با استفاده از نرم کننده و شامپوی بدون سولفات و سدیم کلراید بشویید. اگر جزو افرادی هستید که یک روز در میان حمام می‌روید بعد از کراتینه کردن مو از هر سه بار استحمام فقط یک بار موهایتان را شامپو کنید. همچنین می‌توانید زمانی که حمام کردن  شما تمام شده است با آب سرد یک بار با سرعت زیاد موهای خود را با شامپوی مخصوص و یا شامپو بچه شسته و آبکشی کنید. بعد از حمام از یک حوله نرم برای خشک کردن موی خود آن هم نه به صورت ضربه‌ای و خشن بلکه به صورت فشردن آرام حوله بر روی مو آب آن را بگیرید. بعد از آن موی خود را با سشوار و یا باد سرد خشک کنید.

شامپو مخصوص موهای کراتینه
شامپوی مخصوص موهای کراتینه

اتو کشی و یا استفاده از سشوار برای موهای کراتینه

سعی کنید بعد از کراتینه کردن مو زیاد از وسایل حرارتی مثل اتو مو و یا بابلیس که باعث خشکی مو می‌شوند استفاده نکنید. زیرا این کار باعث خشکی، آسیب دیدگی و موخوره موها می‌شود. 

اتو کشی موهای کراتین شده
اتو کشی موهای کراتین شده

محافظت از موی کراتین شده در طول شب

تا سه روز بعد از کراتینه از کش و سنجاق استفاده نکنید و موهای خود را به پشت گوش نبرید. بعد از کراتینه مدام موهای خود را شانه کنید تا از پیچ خوردگی و حالت گره مو جلوگیری شود. معمولا کراتین مو 3 تا 5 ماه دوام دارد. هنگام خواب سعی کنید از بالشت‌هایی استفاده کنید که جنس آن از ابریشم و یا ساتن باشد تا رطوبت موی شما از بین نرود و رطوبت آن حفظ شود.

بعد از 5 روز اول اگر می‌خواهید هنگام خواب موهای لخت و کراتینه شما آسیب نبیند موی خود را بپیچید و از یک محافظ و یا روبالشی برای محافظت از موهای خود استفاده کنید. اگر بعد از بیدار شدن از خواب موها تاب خورده و به هم پیچیده است سریع موها را اتو بکشید.

اصول مراقبت از موهای کراتین
اصول مراقبت از موهای کراتین

شستن موی کراتینه بدون مواد شیمیایی

برای شستن موهای کراتین شده باید از شامپوهایی که سولفات سدیم دارند اجتناب کنید چون کراتین مو را از بین می‌برد. شامپویی تهیه کنید که سولفات فیری (بدون سولفات) باشد. با شامپوهای بدون سولفات می‌توانید با خیال راحت هر روز حمام کنید و آسیبی به کراتین شما وارد نمی‌شود.

اصول مراقبت از موهای کراتین
اصول مراقبت از موهای کراتین شده

مراقبت از موهای کراتین شده هنگام شنا در استخر

اگر به شنا علاقه دارید و می‌خواهید شنا کنید قبل از رفتن به استخر از یک نرم کننده که نیاز به شستشو و آبکشی نداشته باشد استفاده کنید. چون آب شور و آب کلردار کراتین مو را از بین می‌برد. بلافاصله بعد از اینکه شنای شما پایان یافت فوری موهای خود را آبکشی کنید. 

استفاده از نرم کننده برای موی کراتینه

بعد از کراتینه کردن مو بهتر است به طور مرتب از نرم کننده و مرطوب کننده مو استفاده کنید تا رطوبت موی شما حفظ شود. هرگز از مواد چرب و وازلین برای رطوبت دهی به موی خود استفاده نکنید. بعد از شستن موی خود با شامپو به موی خود نرم کننده بزنید و آبکشی کنید.

مراقبت های بعد از کراتینه
مراقبت‌های بعد از کراتینه

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چه نوع کراتینی برای مو بهتر است؟

    کراتین‌هایی که بدون مواد فرمالین است بهترین نوع کراتین‌ها هستند.
  2. تفاوت کراتین درمانی و کراتین صافی احیا در چیست؟

    کراتین‌های درمانی خواص ضد وزی و درمانی بالایی دارند اما در عوض از خاصیت صاف کنندگی کمتری برخوردار است. کراتین‌های صافی احیا معمولا دارای مواد فرمالین هستند که البته امروزه میزان این ماده به 20% هم نمی‌رسد.
  3. چه کسانی می‌توانند از کراتین مو استفاده کنند؟

    تمامی افراد بالای 12 سال که موهای آسیب دیده یا وزی دارند می‌توانند از انواع کراتین درمانی استفاده کنند.
  4. چه کسانی مجاز به انجام کراتینه مو نیستند؟

    1. افرادی که داروهای اعصاب مصرف می‌کنند. 2. افرادی دچار بیماری سرطان هستند. 3. افرادی که از داروهای غدد استفاده می‌کنند.
  5. چرا بعد از کراتین کردن موها باید از شامپوی مخصوص استفاده شود؟

    شامپوهای معمولی حاوی مواد سولفات و سدیم هستند که این مواد کراتین مو را از بین می‌برند. بنابراین برای حمام کردن و شستن موها بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کرد.
مطلب مفید بود؟
22
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی