10 نکته مهم و کاربردی برای استفاده بهینه از کولر خودرو

نحوه استفاده از کولر ماشین
امروزه با فراگیر شدن تجهیزات رفاهی بر روی بسیاری از خودروهای تولیدی، نیاز به تجهیزات سیستم تهویه مطبوع و کولر خودروها مخصوصا در فصول گرم سال بیش از پیش شده است. استفاده از کولر خودرو نه تنها موجب آسایش راننده و مسافران خواهد شد بلکه روی کیفیت رانندگی رانندگان نیز تاثیر مثبت دارد. همراه ما باشید.

10 نکته مهم و کاربردی برای استفاده بهینه از کولر خودرو

در زمان‌های گذشته وجود تجهیزات رفاهی بر روی خودروها مختص به دسته خاصی بود و به دلیل بالا بودن قیمت خودروهایی که در این گروه قرار گرفته بودند افراد خاصی آنها را خریداری می‌کردند. اما در حال حاضر با فراگیر شدن تجهیزات رفاهی بر روی بسیاری از خودروهای تولیدی، کمپانی‌های مختلف خودروهای خود را با امکانات ویژه‌ای به مشتریان عرضه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تجهیزات، سیستم تهویه مطبوع و کولر خودروها می‌باشد که با توجه به گرم شدن زمین نیاز به آن در سال‌های اخیر بیشتر از قبل شده است. 
همچنین افزایش گرما نیز موجب عصبانیت راننده و دیگر سرنشینان خودرو می‌شود. این امر می تواند بر کیفیت رانندگی راننده تاثیر بگذارد و احتمال بروز تصادف را بیشتر کند. همچنین گرمای شدید به بخش‌های داخلی خودرو مانند داشبور و روکش‌ها و دیگر وسایل موجود در اتاق صدمه وارد می‌کند. ‏با این حال برخی از رانندگان هنوز هم از این امکان رفاهی استفاده نمی‌کنند و خود را درگیر باورهای غلط گذشته کرده‌اند و با توجیه غیر علمی، گرما را تحمل می‌کنند.
در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های راه اندازی کولر خودرو برای فصل گرما و نحوه نگهداری از سیستم کولر خودرو و... آشنا کنیم. مطمئنا بعد از خواندن این مقاله دیدگاه شما نسبت به کولر خودرو و نحوه نگهداری از آن تغییر خواهد کرد. همراه ما باشید.

نحوه استفاده از کولر خودرو
10 نکته مهم و کاربردی برای استفاده بهینه از کولر خودرو

کولر خودرو چگونه کار‌ می‌کند؟

قبل از هر چیز باید بدانید که اساس کارکرد کولر یا A/C چگونه است. بیشتر تهویه‌‌های مطبوع همیشه از یک متراکم کننده هوا یا کمپرسور استفاده می‌کنند، اگر به عبارتی دیگر بخواهیم این موضوع را بگوییم، تمامی کولرها پمپی دارند که مستقیماً به میل لنگ پیشرانه وصل می‌باشند. به همین علت هنگامی که کولر خودرو را روشن می‌کنید قسمتی از توان پیشرانه به آن تعلق می‌گیرد.

کمپرسور نیز در ابتدای مدار تهویه قرار گرفته است. گاز خنک کننده نیز در ابتدا به صورت کم فشار جریان پیدا می‌کند و بعد از ورود به کمپرسور به میزان قابل توجهی فشرده می‌شود و به مرحله بعدی می‌رود. در مرحله بعد گاز متراکم شده به قطعه‌ای به نام Condenser می‌رود. کندانسور که کارکردی شبیه به رادیاتور دارد پس از ورود جریان گاز فشرده شده تولید گرما می‌کند، اما لوله‌های رادیاتور موجب تبدیل سریع گاز به حالت مایع می‌شوند و همین امر موجب از بین رفتن گرما و باقی ماندن سرمای آن می‌شود. حال که گرما از بین رفت و تنها سرما باقی مانده است کافی است که گاز مایع شده را کنترل کنیم. در این قسمت قطعه دیگری به نام خشک کننده وارد مدار می‌شود که با دانه‌های شیمیایی و یا لوله‌های انبساطی رطوبت هوا را می‌گیرد. 

برای تکمیل این روند نیاز است که گاز فشرده شده به سریع‌ترین روش ممکن تبدیل به مایع ناپایدار شود و دوباره تبدیل به گاز کم فشار شود. این وظیفه بر عهده سوپاپ انبساط گرمایی است. سائل موجود در مدار به وسیله این سوپاپ کم فشار شده و دوباره به کمپرسور برگردانده می‌شود. در این مرحله مدار اصلی سیستم تهویه مطبوع کامل می‌شود. اما اگر کولر خودرو را روشن کنید با جریان پیدا کردن هوا شاهد پرتاب باد گرم خواهد بود زیرا مایع سیال توان سرد شدن پیاپی را ندارد و هوای گرم از خود تولید می‌کند. برای رفع این مشکل مهندسان قطعه‌ای را به نام تبخیر کننده در مدار قرار داده‌اند. به طور کلی این قطعه در مدت زمان کوتاهی دمای مایع را به صفر می‌رساند. البته مایع تنها ناپایدار می‌شود اما منجمد نمی‌شود. این امر به این دلیل است که مایع نقطه جوش پایینی دارد و دمای درون محفظه پیشرانه به سرعت آن را تبخیر می‌کند. 
در اینجا مدار سیستم کولر خودرو به اتمام می‌رسد و می‌توان از سرمای آن استفاده کرد.

کولر خودرو
کولر خودرو چگونه کار‌میکند

نکات مهم برای راه اندازی کولر ماشین

  1. قبل از گرم‌تر شدن هوا کولر ماشین خود را بررسی کنید و از کافی بودن میزان فشار گاز کولر ماشین و سالم بودن کولر خودرو مطمئن شوید. در این مرحله باید فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه خودرو را تعویض و یا تمیز کنید. این کار موجب جلوگیری از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها در کولر خودرو می‌شود. در صورت مشاهده مشکل و یا خرابی، برای تعمیر کولر ماشین به مراکز معتبر مراجعه کنید و مشکل را برطرف کنید.
  2. خودرو خود را زیر نور آفتاب قرار ندهید. اگر مجبور به انجام این کار شدید پس از روشن کردن خودرو شیشه‌ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را روشن کنید تا هوای داخل اتاق عوض شود و بعد از آن کولر خودرو را روشن کنید.
  3. در تمام مدت سال و حتی در ماه‌های سرد بهتر است که هر ماه یک بار به مدت ۳۰ دقیقه کولر خودرو را روشن کنید تا گاز کولر در سیستم تهویه اتومبیل ته نشین نشود.
  4. سیستم تهویه را نباید بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن کنید. قبل از هر کاری بعد از ورود به خودرو باید پنجره‌ها را پایین بکشید و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود و پس از‌ گذشت چند دقیقه سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید. دلیل انجام این کار این است که با توجه به تحقیقات انجام گرفته سیستم تهویه و داشبورد صندلی از خود، گاز بنزن تولید می‌کنند. این گاز سمی است و بویی شبیه به پلاستیک گرم شده از خود ساطع می‌کند. این گاز می‌تواند به استخوان‌ها آسیب وارد کند و موجب ابتلای افراد به کم خونی و کاهش گلبول‌های قرمز خون شود. همچنین از دیگر عوارض این گاز می‌توان به لوسمی که موجب سقط جنین در خانم‌ها می‌شود نیز اشاره کرد.
  5. برای اطلاع بیشتر از خطر این‌ گاز باید بدانید که میزان گاز بنزن موجود در هوا ۵۰ میلی گرم در واحد حجمی می‌باشد ‏که این میزان به دلیل بالا بودن شیشه‌های خودرو به ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم می‌رسد. حال اگر خودروی شما زیر نور خورشید ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد میزان بنزن موجود در فضای داخل خودرو به ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم افزایش پیدا می‌کند که این میزان ۴۰ برابر بیشتر از حد مجاز است.
  6. گردش هوا: تمامی خودروها برای تنظیمات کولر دکمه‌ای دارند که بدون وارد شدن هوای سرد به داخل خودرو، هوای داخل کابین را به خارج منتقل می‌کند. طبق گزارش کارشناسان بهتر است که برای استفاده بهتر از کولر خودرو این دکمه را بزنید. این کار باعت سریع‌تر خنک شدن هوای داخل کابین می‌شود. 

  7. آغار به کار کولر: حال که با این شرایط آشنا شدید زمان روشن‌ کردن‌ کولر فرا می‌رسد. برای روشن کردن کولر باید توجه داشته باشید که دور موتور پایین باشد تا به کلاچ کمپرسور آسیب وارد نشود. در ابتدا سرعت کولر را زیاد کنید تا هوای گرم موجود در اتاق تخلیه شود و سپس بعد از آن سیستم را کم کنید و اجازه دهید که شروع به کار کند.

    سرعت مختلف کولر خودرو: فن یا همان پنکه کولر دارای سرعت‌های متفاوتی است که می‌توانید آن را تنظیم کنید. امروزه خودروهای جدیدی بر خلاف خودروهای قدیمی مجهز به ترموستات هستند. هر چه سرعت پنکه بیشتر شود گازی که اتاق خودرو را خنک می‌کند سرمای خود را سریع‌تر از دست می‌دهد. این کار موجب کمتر شدن فواصل فرمان اتومات‌ کردن می‌شود و در نتیجه کمپرسور زمان بیشتری درگیر می‌ماند و سوخت بیشتری نیز مصرف می‌کند‌.

  8.  

    مراقبت از کولر: نکته دیگری که برای راه اندازی کولر خودرو باید در نظر داشته باشید این است که کولر نیاز به مراقبت دارد. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که فیلتر کولر خودرو را چک نمی‌کنید و در فصول‌ گرم سال فقط کولر را روشن می‌کنید تا هوای داخل اتاق خنک شود، بهتر است که از این کار خودداری کنید. این کار موجب کیپ شدن بینی، سرما خوردگی و حساسیت افراد داخل اتاق خودرو می‌شود. همچنین کولر خودرو مکانی مرطوب است و موجب رشد انواع قارچ‌ها کپک‌ها و میکروب‌ها می‌شود، به همین دلیل باید از تمیز بودن فیلتر کولر اطمینان حاصل کنید.

راه اندازی کولر ماشین
نکات مهم برای راه اندازی کولر ماشین

 

استفاده از کولر ماشین
نکاتی که برای استفاده از کولر ماشین باید رعایت کنید

روش‌های افزایش طول عمر کولر خودرو

برای استفاده از کولر ماشین برای مدت طولانی ابتدا مطمئن شوید که موارد زیر را به خوبی رعایت می‌کنید.

  1. حواستان باشد که لوله فاضلاب اپراتور مسدود نشده باشد، زیرا در این صورت آب جذب می‌شود و توسط اپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت می‌کند.
  2. قبل از استارت زدن، کولر خودرو باید خاموش باشد. همچنین بعد از شروع به حرکت و یا در دورهای بالای موتور، از افزایش دمای کولر خودداری کنید. زیرا اینکار موجب آسیب دیدن کولر خودرو می‌شود.
  3. دمای آب موتور در زمان روشن بودن کولر کمی بیشتر از دمای کارکرد آن بدون استفاده از کولر است به همین علت اگر در زمان‌های ترافیک نمایشگر به مدت طولانی دمای آب را بیشتر از حد مجاز نشان می‌داد کولر را خاموش کنید و بگذارید تا دمای موتور پایین بیاید.
  4. نحوه رانندگی شما بر روی عمر کولر خودرو تاثیر می‌گذارد بنابراین باید حواستان باشد که از روی سرعت گیرها و چاله‌ها با سرعت رد نشوید زیرا این کار موجب آسیب دیدن سیستم کولر خودرو می‌شود.
  5. کولر را با گاز کم یا بدون گاز روشن نکنید زیرا این کار موجب آسیب دیدن کمپرسور کولر می‌شود.
  6. زمان شارژ گاز مطمئن شوید که گاز داخل سیستم کولر شما با نوع گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشود و همواره از گازی که با سیستم کولر خودرو سازگار است استفاده کنید.
کولر خودرو
روش های افزایش طول عمر کولر خودرو

روش‌های پایین آوردن مصرف سوخت خودرو در زمان استفاده از کولر خودرو

  1. در زمان حرکت خودرو پنجره‌ها را ببندید تا فشار کمتری به کولر خودرو وارد شود و میزان مصرف سوخت کمتر شود. باید بدانید که حتی اگر یک پنجره هم باز باشد هوای خنک خودرو خارج می‌شود.
  2. در زمان‌هایی که در ترافیک هستید و هوا گرم است، میزان مصرف بنزین دو برابر حد معمول می‌شود، بنابراین بهتر است که برای چند دقیقه کولر خودرو را خاموش کنید تا موتور خنک شود و میزان مصرف بنزین کاهش پیدا کند.
  3. در زمان‌هایی که می‌خواهید سربالایی بروید بهتر است که کولر خودرو را خاموش کنید و یا آن را در حالت فن بگذارید تا هوای داخل کابین هم خنک بماند و هم بنزین زیادی مصرف نشود.
نحوه استفاده از کولر ماشین
روش های پایین آوردن مصرف سوخت خودرو

کولر ماشین و کرونا

طبق‌ تحقیقات انجام گرفته اگر شخصی که مبتلا یا ناقل به کرونا باشد، از طریق عطسه، نفس عمیق کشیدن و سرفه کردن می‌تواند‌ افراد سالم حاضر در اتاقی را تحت تاتیر قرار دهد. اما با این حال باید بدانید که کولر ماشین فیلتری قوی دارد و از‌ عبور ویروس کرونا از خارج جلوگیری می‌کند. بنابراین تنها راهی که می‌تواند موجب مبتلا شدن شما به کرونا در‌ ماشین شود، حضور فردی ناقل کرونا در اتاق ماشین است.

کولر ماشین و کرونا
آیا کرونا از طریق کولر ماشین به داخل اتاق نفوذ میکند؟

برای کارکرد بهتر سیستم تهویه ماشین موارد زیر را رعایت کنید

  1. فیلتر کولر خودرو را هر 15 هزار کیلومتر یک بار عوض کنید تا هوای سالمی به داخل اتاق خودرو برسد.
  2. استفاده از تهویه مناسب در ماشین در سرعت بالا موجب کمتر شدن میزان مصرف بنزین می‌شود.
  3. دریچه تهویه خودرو را به سمت بالا قرار دهید تا گردش هوا درست کار کند.
  4. اگر خودرو را زیر نور آفتاب پارک کردید ابتدا پنجره‌ها را پایین بیاورید و سپس سیستم تهویه را روشن کنید.
مطلب مفید بود؟
7
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی