به این روش مسواک بزنید تا دندان‌های سالمی داشته باشید

نحوه مسواک زدن
بهترین روش رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان و مسواک زدن اصولی است. زیرا گاهی با وجود مسواک زدن باز هم دچار پوسیدگی دندان می‌شویم زیرا به روش صحیحی مسواک نمی‌زنیم و یا نخ دندان را فراموش می‌کنیم. در این قسمت از مقاله بازارگیت روش اصولی مسواک زدن و مراقبت از دندان را بررسی می‌کنیم.

اگر به این روش مسواک بزنید دندان‌های سالمی خواهید داشت

بسیاری از مردم دارای مشکلات دهان، دندان و لثه هستند. لثه‌ها زمانی ملتهب و بیمار می‌شوند که باکتری‌های موجود در پلاک‌ها بیش از حد تجمع کنند و در نهایت باعث تورم خط لثه‌ها شوند. اگر این مشکل بیش از حد ادامه پیدا کند موجب از دست رفتن دندان‌های فرد نیز می‌شود. همچنین بیماری لثه ممکن است موجب بیماری‌های دیگری همچون دیابت، مشکلات قلبی، زایمان زودرس، رماتیسم و... شود.

در کل دهان شکل آینه‌ای برای سایر قسمت‌های بدن است. شاید برایتان سوال پیش آید که چگونه می‌توان از بیماری لثه‌ها جلوگیری کرد؟

 در جواب باید به شما بگوییم که تنها با درست مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. پس از آنکه مسواک می‌زنید، کشیدن نخ دندان موجب می‌شود بقایای باقیمانده خوراکی‌ها از مابین دندان‌ها بیرون بیایند و از به وجود آمدن پلاک‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری کنند. اگر فردی هستید که فقط مسواک می‌زنید، مطمئنا از ضرورت استفاده از نخ دندان بی‌اطلاع هستید.

در این مقاله ضرورت مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و هچنین روش صحیح استفاده از آن را برای شما تهیه کرده‌ایم. با ادامه مقاله همراه ما باشید.

روش صحیح مسواک زدن
چرا باید مسواک بزنیم و دندان هایمان را نخ دندان بکشیم

ضرورت استفاده از نخ دندان

بسیاری از متخصصین دندان پزشک بر این باورند که نخ دندان کشیدن موجب می‌شود فاصله بین دندان‌ها کاملا تمیز شوند. بنابراین استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز برای حفظ سلامت دندان‌ها واجب است. 
در تحقیقات انجام شده نشان داده شده است که بقایای باقیمانده از خوراکی‌های مصرف شده میان دندان‌ها موجب جذب باکتری و تشکیل پلاک‌ها روی دندان و در نهایت منجر به بیماری لثه و یا پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.  

برای جلوگیری از این اتفاق به دو اصل مهم باید دقت کنید:

  1. روش صحیح مسواک زدن
  2. کشیدن نخ دندان 
فواید نخ دندان
ضرورت استفاده از نخ دندان

ضرورت استفاده از مسواک

هدف اصلی مسواک زدن دندان‌ها از بین بردن پلاک‌های میکروبی است که روی دندان و لثه‌ها نقش بسته‌اند که حتما باید در فرصتی مناسب و با زمان کافی و با آرامش دندان‌ها را مسواک زد تا این پلاک‌ها از بین بروند. در کنار مسواک زدن چیزی که بیش از بقیه اهمیت دارد روش صحیح مسواک زدن است که در ادامه این مقاله به شما آموزش خواهیم داد.

فواید مسواک زدن
ضرورت استفاده از مسواک

فواید نخ دندان کشیدن

  • دندان‌هایتان درخشنده‌تر می‌شوند. 
  • از ابتلا به بیماری‌های لثه جلوگیری می‌شود. 
  • از هزینه‌های دندان پزشکی پیشگیری می‌شود. 
  • فضای فشرده بین دندان‌ها که مسواک قادر به پاک کردن آن‌ها نیست را پاک می‌کند.
  • بهبود سلامت لثه و جلوگیری از خونریزی لثه‌ها

فواید مسواک زدن

  • موجب جلوگیری از التهاب لثه "پریودنتیت" می‌شود. 
  • از ورم لثه‌ها جلوگیری می‌شود. 
  • احتمال ورود عفونت‌ به بدن را کم می‌کند 
  • پلاک‌های دندان را از بین می‌برد. 
  • از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. 
  • نفستان را تازه نگه می‌دارد.
  • دهان خوشبو می‌شود.
فواید مسواک زدن
فواید مسواک زدن و کشیدن نخ دندان

وسایل مورد نیاز برای مسواک زدن

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وسایل مورد نیاز برای مسواک زدن را تهیه کنید که این وسایل عبارت است از: مسواک، خمیر دندان فلوراید، دهانشویه و نخ دندان

روش صحیح مسواک زدن 

مسواک زدن باید حدود دو دقیقه طول بکشد و اولین کاری که باید انجام دهید، کشیدن نخ دندان است.

1. ابتدا مسواک خود را با آب خیس کنید، سپس مقداری از خمیر دندان را (ترجیحا اندازه نخود) روی مسواک بزنید. 
2. مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه‌هایتان وارد دهان کنید و با حرکات آرام و چرخشی دندان‌های جلویی را مسواک بزنید.

روش صحیح مسواک زدن
روش صحیح مسواک زدن

3. حال سطح بیرونی دندان‌هایتان را مسواک بزنید و یادتان نرود که دندان‌های عقب و روی دندان‌های جونده را هم مسواک بزنید. 
4. زمانی که می‌خواهید سطح داخلی دندان‌های جلویی را مسواک بزنید مسواک را به صورت برعکس دستتان بگیرید و برای مسواک زدن سطح داخلی دندان‌های پایینی، مسواک را بچرخانید.

طرز صحیح مسواک زدن
طرز صحیح مسواک زدن

5. حال نوبت به مسواک کشیدن زبان است. این کار موجب می‌شود باکتری‌ها و پلاک‌هایی که در طی مسواک زدن بر روی زبان جمع شده‌اند از بین بروند. 
6.بقایای خمیر دندان و آب دهانتان را خالی کنید و دهانتان را با آب سرد آبکشی کنید.

عکس روش صحیح مسواک زدن
روش صحیح مسواک زدن

در طول روز چند بار مسواک بزنیم؟

متخصصان بر این باورند که بهتر است روزی دو بار مسواک بزنید که در هر بار باید حدود 2 دقیقه مسواک زدن طول بکشد. البته در کنار اینکه چند بار در روز باید مسواک بزنید، طرز صحیح مسواک زدن و نوع مسواک استفاده شده هم مهم است.

بهترین زمان برای مسواک زدن چه موقعی است؟ 

برخی از پزشکان بر این باورند که بعد از هر وعده غذایی دندان‌ها را باید مسواک زد. اما اگر شما دو بار در روز مسواک می‌زنید بهتر است یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب این کار را انجام دهید. 
بهترین زمان در صبح برای مسواک زدن یک ساعت بعد از صبحانه خوردن است مخصوصا زمانی که مواد اسیدی مانند مرکبات مصرف کرده باشید. اما اگر شما زمان کافی ندارید تا یک ساعت صبر کنید بهتر است بعد از خوردن صبحانه کمی آب در دهانتان بریزید و آن را در دهانتان بچرخانید و بعد خارج کنید و بعد از آن یک آدامس بدون قند بجوید.

چه زمانی مسواک بزنیم
چه زمانی مسواک بزنیم

چه نوع مسواکی باید استفاده کنیم؟ 

برای مسواک زدن دندان‌ها بهتر است مسواک‌های نرم را انتخاب کنید زیرا مسواک زدن با استفاده از مسواک‌هایی با ریشه‌های سفت و سخت موجب می‌شوند مینای دندان و لثه آسیب ببیند و همچنین فشار زیادی روی دندان وارد شود. اگر شما مسواک‌های نرم و شکننده خریداری کرده‌اید بهتر است آن‌ها را هر سه و یا چهار ماه یک بار عوض کنید و مسواک جدیدی تهیه کنید.

از مسواک برقی استفاده کنیم یا معمولی

برخی افراد به خوبی نمی‌توانند مسواک بزنند بنابراین بهتر است از مسواک‌های برقی استفاده کنند تا باقی مانده خوراکی‌ها در دندان‌ها به خوبی از بین بروند اما اگر روش صحیح مسواک زدن را رعایت می‌کنید می‌توانید از همان مسواک‌های نرم معمولی برای مسواک زدن دندان‌ها استفاده کنید.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی