12 اشتباه رایجی که هنگام شستشوی صورت انجام می‌دهید

نکاتی شستشوی صورت
اگر پوست صورت خود را تنها با یک صابون معمولی شستشو می‌دهید و یا وسواس دارید و در طول روز بارها صورت خود را می‌شویید، بدانید که هر دو روش اشتباه است. در این مقاله سعی کردیم ضمن توضیح نحوه صحیح شستشوی صورت، اشتباهات معمول و رایجی که خانم‌ها در هنگام شستشوی پوست صورت خود انجام می‌دهند را بررسی کنیم.

12 اشتباه رایجی که هنگام شستشوی صورت انجام می‌دهید

شاید فکر کنید شستشوی صورت کار دشواری نیست و فقط کافی است صورت‌تان را با آب نم‌دار کنید و بعد با استفاده از شوینده‌هایی مانند صابون آن را بشویید. البته این هم شیوه درستی برای شستشوی روزانه صورت است اما اگر شما صورت حساسی دارید باید آن را با روش‌های مخصوص و صحیح بشویید و همچنین با اشتباهات رایجی که هنگام شستشوی صورت انجام می‌دهید هم باید آشنا شوید تا از بروز جوش و آکنه جلوگیری کنید.

در این مقاله شما را با 12 مورد از اشتباهات رایجی که هنگام شستشوی صورت انجام می‌دهید آشنا می‌کنیم.

فواید استفاده از ژل شستشوی صورت
آشنایی با شیوه صحیح شستشوی صورت

لزوم شستشوی صحیح صورت به صورت روزانه

یادگیری روش صحیح شستشوی صورت اهمیت زیادی دارد. طبق گفته‌های دکتر " جاشرا زایشنر " مدیر تحقیقاتی زیبایی پوست: شستشوی صحیح پوست می‌تواند سلامت پوست را افزایش دهد، از ایجاد جوش جلوگیری کند و همچنین التهاب پوست را نیز کاهش دهد. البته شستشوی صحیح صورت به تنهایی از اهمیت زیادی برخوردار نیست و شما باید به زمان، تعداد دفعات، نوع ماده شوینده و... صورت نیز دقت کنید به همین علت باید با اشتباهات رایجی که هنگام شستشوی صورت خود انجام می‌دهید آشنا شوید که در ادامه این مقاله همه این نکات مهم را با هم بررسی می‌کنیم.

عوارض نشستن صورت
لزوم شستشوی صحیح صورت به صورت روزانه

13 اشتباه رایج شستشوی صورت

1. فراموش کردن شستشوی صورت قبل از خواب
شستشوی صورت پیش از خواب یک کار آسان و سریع است اما برخی از افراد از این کار خودداری می‌کنند. اما باید بدانید که حتی اگر شما آرایش هم نداشته باشید باید صورت خود را به خوبی بشویید. زیرا پوست شما در طول روز در معرض عوامل محیطی مانند آلودگی، چربی‌های طبیعی، عرق و...  قرار می‌گیرد. از بین نبردن این آلودگی‌ها که در طول روز بر روی پوست جمع شده‌اند در نهایت موجب التهاب و تحریک پذیری پوست و ایجاد آکنه می‌شود.

2. نشستن صبحگاهی صورت
امکان دارد تصور کنید که تنها شستن صورت قبل از خواب کافی است. اما باید بدانید اگر می‌خواهید صورت شما شفاف باشد باید صبح‌ها هم صورت خود را با آب بشویید. این نکته به این علت است که بر روی بالش ما باکتری‌هایی وجود دارند که هنگامی که سرتان را بر روی آن‌ها می‌گذارید این باکتری‌ها جذب پوستتان می‌شوند. (حتی اگر بالش خود را مرتبا بشویید بزاق دهان و چربی‌ مو همگی به سطح پوست منتقل می‌شوند) بنابراین بهترین راه این است که صورت‌تان را هر روز صبح بشویید. همچنین یکی دیگر از مزایا شستشوی صورت در صبح این است که هنگامی که از وسایل آرایشی و مراقبتی استفاده می‌کنید به آسانی جذب پوست‌تان می‌شود.

بهترین شوینده صورت
شستشوی صبحگاهی صورت

3. استفاده از پاک کننده صورت به جای آرایش پاک کن
حتما در جریان هستید که پاک نکردن آرایش صورت قبل از خواب می‌تواند باعث بروز آکنه و مات شدن صورت شود. بنابراین برخی از خانم‌ها صورت خود را با استفاده از پاک کننده صورت تمیز می‌کنند تا آرایش‌شان را پاک کنند، حتی برخی‌ها هم برای آنکه آرایش به خوبی پاک شود از این محصول زیاد از حد استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که برخی از لوازم‌های آرایشی مقاوم به شستشو و ضد آب هستند، به همین علت با پاک کننده صورت پاک نمی‌شود. بنابراین توجه داشته باشید که آرایش خود را حتما با پاک کننده‌های آرایشی مانند دستمال آرایش پاک کن و یا میسلار پاک کنید. 
نکته: از دستمال مرطوب پاک کننده آرایش صورت به تنهایی استفاده نکنید زیرا این محصولات برای آنکه بیشتر پایدار باشند مواد نگه دارنده دارند زیرا هنگامی که شما آن‌ها را  دستشویی و یا حمام استفاده می‌کنید قارچ و باکتری در آن‌ها رشد نکند. به همین علت بهتر است پس از آنکه از دستمال آرایش پاک کن استفاده کردید، صورت خود را با یک شوینده ملایم صورت نیز بشویید.

4. شستشوی صورت با آب داغ
آب داغ، به هیچ عنوان مناسب پوست شما نیست مخصوصا برای قسمت‌های حساس پوست مانند صورت. بعضی از افراد هنگامی که دوش می‌گیرند عادت دارند پوست خود را با آب داغ بشویند مخصوصا در فصل زمستان این کار را بیشتر انجام می‌دهند، اما باید بدانید که شستن پوست با آب خیلی داغ موجب می‌شود عروق خونی گشاد شوند و به بافت‌های حساس آن آسیب زنند. ممکن است شنیده باشید که چربی طبیعی پوست یکنواختی و استحکام پوست را حفظ می‌کند اما اگر چربی پوست شما از بین رود، پوست سریع‌تر خشک می‌شود. به همین علت بهتر است به جای استفاده از آب داغ، برای شستشوی پوست خود از آب ولرم استفاده کنید.

فواید استفاده از ژل شستشوی صورت
شستشوی صورت با آب داغ

5. استفاده از پاک کننده‌های ناسازگار با نوع پوست
ممکن است دوست شما از پاک کننده‌ای استفاده کند که با پوستش سازگار است، اما این را باید بدانید که آن محصول ممکن است با پوست شما سازگار نباشد. به همین علت تولید کننده‌های لوازم آرایشی و بهداشتی محصولات متنوعی که سازگار با انواع پوست هستند را تولید می‌کنند و شما باید با توجه به نوع پوست خود محصول مورد نظر را انتخاب کنید. 

  • اگر پوست شما چرب و مستعد آکنه است باید از شوینده‌هایی که حاوی مواد لایه بردار مانند ژل شستشوی صورت هستند انتخاب کنید. زیرا این شوینده‌ها چربی‌های اضافی و آلودگی‌های سطحی پوست‌تان را پاک می‌کنند. 
  • اگر پوست حساسی دارید باید پاک کننده‌های ملایمی مانند فوم شستشوی صورت را انتخاب کنید. 
  • اگر پوست شما خشک است، باید پاک کننده‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد طبیعی آبرسان باشند تا پوست شما همواره مرطوب باقی بماند.
نحوه استفاده از ژل شستشوی صورت
استفاده از پاک کننده‌های ناسازگار با نوع پوست

6. شستشوی زیاد صورت
در حالت عادی بهتر است صورت خود را دو بار در روز یعنی یک بار در صبح و یک بار در شب بشویید. البته اگر فعالیت زیاد مانند تمرینات ورزشی داشتید هم می‌توانید صورت خود را باز هم بشویید. همچنین شستشوی صورت بیش از دو بار برای همه افراد ضروری نیست مگر آنکه فرد مستعد عفونت‌های پوستی باشد. شستشوی زیاد پوست نه تنها موجب التهاب و خشکی پوست می‌شود بلکه باعث تولید بیش از حد چربی نیز می‌شود. به همیت علت توجه داشته باشید که اگر ضد آفتاب‌تان چرب نیست، لوازم آرایشی‌تان غلیظ نیست و تعریق زیادی هم ندارید پوست صورت خود را بیشتر از دو بار در طول روز نشویید.

7. خشک کردن صورت با حوله‌ بدن
اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که صورت خود را با همان حوله‌ای که بدنتان را خشک کرده‌اید، خشک می‌کنید باید بدانید که این کار کاملا اشتباه است. حتی اگر همین الان بدن خود را شسته باشید، بر روی بدن باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که با باکتری‌های پوست صورت متفاوت‌اند. به همین علت بهتر است برای خشک کردن پوست صورت حوله دیگری را انتخاب کنید.

بهترین شوینده صورت
خشک کردن صورت با حوله‌ی بدن

8. استفاده از حوله‌ای که قبلا استفاده شده است
حوله‌ای که قبلا استفاده کرده‌اید و در حمام آویزان است می‌تواند موجب انتقال کپک و باکتری به پوست شود. بنابراین هر بار بعد از استفاده از حوله آن را بشویید.

9. کف مالی پوست و لایه برداری آن برای مدت طولانی
مدت زمانی که کف صابون بر روی پوست‌تان باقی می‌ماند ربطی به تمیز شدن بیشتر پوست ندارد. ممکن است شما 30 ثانیه کف را بر روی پوستتان بگذارید باقی بماند اما این را باید بدانید که آسیب‌های آب بیشتر از فواید آن است. 
ساییدن بیش از حد پوست، به ویژه زمان‌هایی که از لایه برداری استفاده می‌کند. خیلی زودتر می‌تواند موجب ملتهب و قرمز شدن پوست شود. 
برای شستشوی صحیح صورت ابتدا صورت‌تان را با آب ولرم کمی نم‌دار کنید و بعد با کمک نوک انگشت‌هایتان به طور حرکات دایره‌ای پاک کننده پوست را به مدت 30 ثانیه به پوست خود بمالید. سپس هنگامی که به مقدار قابل توجهی کف کرد صورت خود را با آب بشویید و در پایان با استفاده از حوله نرم با انجام حرکات ضربه‌ای پوست خود را خشک کنید. توجه داشته باشید که پیشانی، بینی، چانه و اطراف خطوط فک را باید به خوبی بشویید.

فواید استفاده از ژل شستشوی صورت
کف مالی و لایه برداری برای مدت طولانی

10. لایه برداری بیش از دو بار در هفته
اگر لایه بردار صورت شما حاوی اسکراب است، باید این مسئله را به خوبی توجه کنید. در کنار اینکه لایه برداری کمک می‌کند سلول‌های مرده سطح پوست از بین بروند و شفافیت پوست بهتر شود. اما استفاده بیش از حد آن می‌تواند موجب التهاب و تحریک پذیری پوست شود. به طور کلی، بیشتر افراد، بیش‌تر از یک یا دو بار در هفته نیازی به استفاده از اسکراب ندارند.

11. شستن صورت بعد از ماسک گذاشتن
به شما توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از لایه بردارها و ماسک‌های صورت، صورت خود را به خوبی بشویید. زیرا برای آنکه این محصولات به خوبی نتیجه بدهند و به عمق پوست نفوذ کنند باید بر روی پوست تمیز قرار گیرند. به طور کلی تنها کافی است ابتدا صورت خود را بشویید و بعد از ماسک استفاده کنید و بعد از آن نیازی به استفاده از شوینده‌های دیگر نیست. 
باید این را بدانید که ماسک‌ها سه برابر سرم‌ها می‌توانند مواد مفید به پوست برسانند بنابراین اجازه دهید که مواد مفید موجود در ماسک‌ها به خوبی جذب پوست شود.

12. شستشوی صورت با صابون
اغلب افرادی که پوست حساسی ندارند به راحتی می‌توانند صورت خود را با صابون بشویند. اما باید این را هم در نظر داشته باشید که این پاک کننده خشن می‌تواند آبرسانی طبیعی پوست را از بین ببرد. علاوه بر این می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و در نهایت موجب التهاب و قرمزی صورت شود. بنابراین به جای استفاده از صابون بهتر است از پاک کننده‌های ملایم صورت استفاده کنید.

شستشوی صورت با صابون صورت
شستشوی صورت با صابون

13. استفاده اشتباه از تونر
اغلب خانم‌ها در مورد استفاده از تونرها برای پاک کردن پوست صورت خود دچار سردرگمی می‌شوند. زیرا قبلا تونرها تنها برای از بین بردن چربی‌های صورت کاربرد داشتند و بیشتر آن‌ها بر پایه الکل بودند. اما امروزه تونرها برای تنظیم ph پوست و همچنین پاکسازی عمقی منافذ پوست بعد از شستشوی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین اگر می‌خواهید پوست‌تان خشک نشود بهتر است تونرهایی را انتخاب کنید که فاقد الکل هستند. همچنین می‌توانید از تونر‌هایی که حاوی سالیسیلیک هستند استفاده کنید تا از ایجاد آکنه بر روی پوست جلوگیری شود. 
همچنین تونر مناسب پوست خود را انتخاب کنید و یک بار در روز از آن استفاده کنید. اگر پوست شما خشک و ملتهب نشد بعد از سازگاری پوست‌تان با تونر می‌توانید آن را دو بار در روز استفاده کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا برای پاکیزه کردن پوست صورت میتوان از انواع روغن استفاده کرد؟

    طبق گفته های کارشناسان، انواع پوست ها میتوانند از فواید پاک کردن گوست با روغن بهره مند شوند. استفاده از روغن مناسب پوست میتواند منافذ پوست را از باکتری و چربی ها و همچنین التهاب محافظت کند. شما میتوانید یک محصول پاک کننده روغنی که حاوی چربی های طبیعی و گیاهی است انتخاب کنید.
  2. روش صحیح خشک کردن پوست صورت بعد از شستشوی آن چگونه است؟

    برای خشک کردن پوست صورت، ابتدا حوله‌ای نرم را با حرکات ضربه‌ای آرام به پوست خود بزنید و از کشیدن حوله و دستمال به پوست خود خودداری کنید.
  3. بعد از شستشوی صورت چه زمانی از مرطوب کننده استفاده کنیم؟

    برای آنکه مرطوب کننده جذب پوست شود باید آن را بلافاصله بعد از شستشوی صورت و هنگامی که پوست‌تان کمی نم‌دار بود استفاده کنید.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی