آموزش قدم به قدم پاکسازی پوست چرب و جوش‌دار در خانه

پاکسازی پوست چرب و جوش دار
درست است که پوست‌های چرب دیرتر چروک می‌شود اما نیاز به مراقبت بیشتری دارد زیرا مستعد جوش و آکنه است و اگر لایه برداری و پاکسازی پوست چرب را به خوبی انجام ندهید درگیر مشکلات پوستی خواهید شد. در این مقاله در بازارگیت انواع روش‌های پاکسازی پوست چرب با استفاده از روش‌های خانگی را تهیه کردیم.

آموزش قدم به قدم پاکسازی پوست چرب و جوش‌دار در خانه

پوست‌های چرب نسبت به پوست‌های معمولی و خشک امتیاز ویژه‌ای دارد و آن هم این است که پوست چرب کمتر مستعد چروک شدن است. اما پوست چرب و آکنه‌هایی که همراه با آن است موجب ناراحتی بسیاری از افراد می‌شود اما باید بدانید که با مراقبت‌های مناسب می‌توانید از پوست خود مراقبت کنید. 
یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات برای کسانی که دارای پوست چربی هستند و باید رعایت کنند، پاکسازی به طور مرتب است. برای این کار نیازی به بیرون رفتن از خانه نیست و شما می‌توانید در خانه با انواع روش‌های خانگی پوست خود را پاکسازی کنید و در نهایت به پوستی شاداب و زیبا برسید. 
در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روش‌های پاکسازی پوست چرب در خانه آشنا کنیم.

پاکسازی پوست چرب و جوش دار
آموزش قدم به قدم پاکسازی پوست چرب و جوش‌دار در خانه

پاکسازی پوست صورت چیست؟ 

زندگی در شهرهای آلوده و عدم مراقبت‌های پوستی صورت موجب می‌شود تا منافذ پوست از آلودگی‌ها و چربی‌ها پر شود. به همین علت شما با انجام پاکسازی پوست صورت می‌توانید به پوستی سالم و درخشان دست یابید. شما پاکسازی را با استفاده از روش‌های مختلف و مواد پاک کننده متفاوت می‌توانید انجام دهید. پاکسازی پوست بیشتر برای افرادی که دارای پوست‌های چرپ همراه با جوش‌های سر سفید و سیاه هستند کاربرد دارد.

پاکسازی پوست چرب
پاکسازی پوست صورت چگونه انجام می‌شود؟

فواید پاکسازی پوست چرب

  • آبرسانی پوست موجب افزایش رطوبت پوست می‌شود که این امر برای رطوبت رسانی لایه بیرونی پوست بسیار مفید است و مانع از چروک زودرس پوست می‌شود. 
  • در زمان پاکسازی پوست، خون رسانی زیر پوست به حرکت در می‌آید که این امر موجب ریلکس شدن و آرامش شما شده و همچنین موجب جذب مواد اکسیژن رسان می‌شود. 
  • پاکسازی پوست موجب شادابی و زیبایی پوست و همچنین از بین رفتن جوش‌های سر سیاه و آلودگی‌های سطحی پوست می‌شود. 
  • در لایه درمیست کلاژن وجود دارد و در زمان پاکسازی پوست این کلاژن‌ها تحریک می‌شوند که این امر موجب جوان سازی پوست می‌شود. 
  • پاکسازی پوست باعث رسیدن مواد معدنی و اکسیژن‌دار به سطح پوست می‌شود.
فواید پاکسازی از پوست چرب و جوشدار
فواید پاکسازی پوست چرب

معرفی روش‌های مراقبت از پوست چرب

1. پاکسازی صورت
برای از بین بردن باکتری‌ها، آلودگی‌ها، چربی‌ها و سلول‌های مرده سطح پوست باید از یک روش مناسب و خوب برای پاکسازی صورت استفاده کنید. پاکسازی صورت موجب می‌شود تا مواد آرایشی باقی مانده و چربی اضافی پوست صورت از بین برود و پوست صورت شما کاملاً تمیز شود. اگر پوست صورت شما چرب است باید از پاک کننده مخصوص پوست چرب استفاده کنید زیرا این پاک کننده‌ها قادر به پاک کردن چربی اضافی پوست هستند البته حواستان باشد که تمام چربی پوست صورت از بین نرود زیرا برای داشتن پوستی نرم و مرطوب نیاز به مقداری مشخصی از چربی است. 
برای انجام این کار بهتر است به سراغ پاک‌کننده هایی بروید که توسط یک برند شناخته شده تولید شده است. 

البته برای انجام این کار می‌توانید پاک‌کننده‌های طبیعی و خانگی را هم تهیه کنید. برای این منظور یک قاشق جوی دو سر را با ماست ترکیب کنیم تا حالتی خمیر مانند به خود بگیرد در مرحله بعد این خمیر را بر روی سطح صورت خود بمالید و بعد با کمک نوک انگشتان‌تان آن را با انجام حرکات دایره‌ای بر روی پوست صورت خود را ماساژ دهید. در نهایت با استفاده از پارچه‌های نرم آن را از صورت خود پاک کنید و صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

پاکسازی پوست در خانه
معرفی روش‌های پاکسازی صورت

2. لایه برداری صورت
یکی دیگر از روش‌های پاکسازی پوست چرب لایه برداری آن است. شما با انواع روش‌های خانگی می‌توانید لایه برداری پوست خود را انجام دهید که در ادامه شما را با چند روش لایه برداری آشنا می کنیم. 

  • لایه برداری پوست چرب با خیار

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای لایه برداری پوست چرب استفاده از خیار است خیار خاصیت بروز رسانی بالایی دارد و چربی اضافی پوست را از بین می‌برد. همچنین قابلیت بستن منافذ باز پوست را نیز دارد. شما با انجام منظم این روش می‌توانید به پوستی روشن همراه با چربی کنترل شده دست یابید. 

روش تهیه و استفاده: 

  • ابتدا یک عدد خیار را رنده کنید و به خوبی آن را بکوبید. 
  • سپس به مدت ۳ تا ۵ دقیقه آن را با انجام حرکات دورانی بر روی پوست خود ماساژ دهید. 
  • در نهایت پوست خود را با آب سرد بشویید. 
  • این کار را دو بار در هفته انجام دهید.
لایه برداری پوست چرب با خیار
لایه برداری پوست چرب با خیار
  • لایه برداری پوست چرب با روغن نارگیل

دومین روش لایه برداری پوست چرب استفاده از روغن نارگیل است. روغن نارگیل تمامی سلول‌های مرده و آلوده سطح پوست را از بین می‌برد و پوست را مرطوب نگه می‌دارد. همچنین می‌تواند چربی پوست را نیز کنترل می‌کند.

روش تهیه و استفاده:

  • برای انجام این کار ابتدا یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل و یک قاشق چای خوری شکر تهیه کنید. 
  • شکر را داخل روغن نارگیل بریزید و آن‌ها را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. 
  • محلول تهیه شده را به صورت حرکات دورانی روی صورت و گردن خود ماساژ دهید. 
  • به مدت ۳ تا ۴ دقیقه صبر کنید و بعد صورت و گردنتان را با آب ولرم بشویید. 
  • پس از شستشو با آب ولرم بلافاصله دوباره با آب سرد صورت‌تان را شستشو دهید. 
  • این لایه برداری را یک بار در هفته تکرار کنید.
لایه برداری پوست چرب با روغن نارگیل
لایه برداری پوست چرب با روغن نارگیل

3. اسکراب پوست چرب
یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای پوست‌های چرب باید انجام دهید اسکراب پوست است. زیرا این کار موجب جلوگیری از بروز جوش‌های قرمز التهابی می‌شود اما حواستان باشد که این روش به دفعات زیاد یا بیش از حد انجام ندهید زیرا می‌تواند موجب بروز مشکلات پوستی و آسیب به سلول‌های پوست شود. 
بهترین زمان برای اسکراب پوست‌های چرب یک روز درمیان یا سه روز در میان است تا سلول های مرده پوست پاک شوند. همانطور که می‌دانید در بازار انواع مختلف ماسک‌ها و اسکراب‌های صورت وجود دارند اما استفاده از اسکراب‌هایی که در خانه درست می‌کنید نتایج بسیار بهتری در پی خواهند داشت. در ادامه شما را با دو روش اسکراب صورت در خانه آشنا می‌کنیم.

اسکراب پوست چرب
اسکراب پوست چرب
  • اسکراب پوست چرب با جو دوسر و عسل

این اسکراب یکی از موثرترین روش‌ها برای پاکسازی پوست چرب است که پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحان کنید.

روش تهیه و استفاده:

  • برای انجام این کار به یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذا خوری جو دو سر نیاز دارید. 
  • جو دو سر و عسل را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرند. 
  • این خمیر را به صورت حرکات دورانی بر روی صورت خود بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید. 
  • در نهایت صورت خود را با آب سرد بشویید. 
  • این اسکراب را سه روز در هفته تکرار کنید. 
اسکراب خانگی برای پوست چرب
اسکراب پوست چرب با جو دوسر و عسل
  • اسکراب پوست چرب با خیار و شکر
  • برای انجام این کار شما به یک قاشق چای خوری شیر جوشیده، دو قاشق چای خوری شکر و کمی خیار رنده شده نیاز دارید. 
  • خیار رنده شده را داخل شیر جوشیده بریزید و به آنها شکر را اضافه کنید. مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده تا حالت خمیری به خود بگیرند. 
  • مخلوط را به صورت خود بمالید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بر روی صورت‌تان باقی بماند. 
  • سپس انگشت‌هاتان را خیس کنید و پوست خود را ماساژ دهید. 
  • در نهایت صورت‌تان را با آب سرد بشویید. 
  • این روش را 2 بار در هفته تکرار کنید.
اسکراب صورت خانگی
اسکراب پوست چرب با خیار و شکر

4. استفاده از مرطوب کننده برای پوست
یکی از روش‌های مراقبت از پوست چرب و جوش‌دار استفاده از مرطوب کننده است. برخی از افراد تصور می‌کنند که به دلیل اینکه پوستشان چرب است نیازی به استفاده از مرطوب کننده نیست اما اگر مستعد بروز جوش و آکنه هستید باید از کرم‌های مخصوص پوست چرب و مستعد آکنه استفاده کنید این کرم‌ها از خشکی و دهیدراته شدن پوست شما جلوگیری می‌کند.

پاکسازی پوست چرب
استفاده از مرطوب کننده‌های مخصوص پوست صورت

5. بخور دادن صورت 
یکی از روش‌های قدیمی اما موثر برای مراقبت از پوست‌های چرب، بخور دادن صورت است. بخور پوست صورت موجب از بین رفتن چربی‌های اضافی و آلودگی‌های سطح پوست می‌شود و منافذ پوست را باز می‌کند بنابراین قبل از استفاده از ماسک صورت برای پوست چرب ابتدا با کمک بخور پوست خود را نرم و منافذ آن را باز کنید زیرا این کار موجب می‌شود که تمامی منابع مغذی و مفید ماسک به عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ کند و موجب پاکسازی، درخشان شدن و نرم شدن صورت شود. در زمان بخور دادن بهتر است از گیاهان خشک شده مانند گیاهان رزماری، اسطوخودوس و آویشن استفاده کنید. 
برای بخور دادن یک قابلمه را پر از آب کنید و بگذارید بجوشد، پس از جوش آمدن، زیر شعله را خاموش کنید و بگذارید به مدت چند دقیقه بماند تا قابلمه خنک شود سپس یک حوله را روی سر خود بگذارید و اجازه دهید بخار آب به مدت ۵ تا ۸ دقیقه به پوست نفوذ کند. در این مدت چشم‌های‌تان را ببندید و استراحت کنید. بخور موجب باز شدن منافذ پوست می‌شود و پوست آن را برای استفاده از ماسک آماده می‌کند.

نحوه بخور دادن پوست صورت
نحوه بخور دادن پوست صورت

6. ماسک صورت مخصوص پوست های چرب
ماسک صورت بر پایه خاک رس یکی از روش‌های عالی خانگی برای پوست‌های چرب است. این ماسک چربی‌های اضافه پوست را از بین می‌برد و موجب طراوت و شادابی پوست می‌شود. 

روش تهیه و استفاده: 

  • برای انجام این کار شما به یک عدد سفیده تخم مرغ و دو قاشق غذا خوری خاک رس قهوه‌ای نیاز دارید. 
  • ابتدا خاک رس و سفیده تخم مرغ را با یکدیگر ترکیب کنید تا خمیری به دست آورید.
  • سپس خمیر را با حرکات دایره‌ای به صورت خود بمالید و بگذارید خشک شود. 
  • در نهایت ماسک را با آب ولرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا برای پاکسازی پوست چرب استفاده از پاک کننده‌های گران قیمت خوب است؟

    اگر به دنبال پا کننده‌های گران قیمت هستید باید بدانید که نتایج شگف انگیزی را مشاهده نخواهید کرد. زیرا پاک کننده‌ها تنها برای زمان محدودی پوست شما را پاک نگه می‌دارند و خاصیت درمانی خاصی هم ندارند. شما می‌توانید از برندهایی با قیمت معمولی و مناسب هم که در داروخانه وجود دارد استفاده کنید و یا خودتان در خانه پاک کننده‌های طبیعی تهیه کنید.
  2. آیا شستشوی پوست صورت یک بار در روز صورت کافی است؟

    خیر، حتی اگر در شب صورت خود را با پاک کننده مناسب به خوبی پاک کرده‌اید و به خوبی آن را تمیز کرده‌اید، شستن صورت در صبح هم با پاک کننده‌های مخصوص لازم و ضروری است زیرا در طول شب بسیاری از باکتری‌ها و چربی‌ها از طریق بالش بر روی پوست صورت‌تان جمع می‌شود که باید حتما تمیز شود. اما اگر توانایی پاکسازی صبح و شب را ندارید حتما شب‌ها صورت خود را به خوبی تمیز کنید.
  3. آیا برای شستشوی پوست صورت باید از آب داغ استفاده کرد؟

    خیر، آب داغ در زمان پاکسازی پوست باعث پیری زودرس پوست می‌شود. بنابراین با اینکه آب داغ می‌تواند احساس خوبی به شما دهد اما موجب از بین رفتن چربی ضروری پوست و در نهایت خشکی، خارش و قرمزی پوست می‌شود. به جای استفاده از آب داغ بهتر است که از آب ولرم برای پاکسازی پوست استفاده کنید.
  4. هر چند وقت یک بار باید از اسکراب برای پاک سازی پوست صورت استفاده کرد؟

    لایه برداری پوست صورت دو بار در هفته برای داشتن پوستی زیبا و درخشان کافی است. شما با انجام این کار سلول‌های مرده پوست خود را از بین می‌برید و در نهایت می‌توانید پوستی زیبا داشته باشید. البته در زمان انتخاب اسکراب حواستان را جمع کنید و به سراغ اسکراب‌های خیلی قوی نروید. شما می‌توانید همچنین اسکراب‌های خانگی تهیه کنید.
  5. آیا پس از استفاده از دستمال مرطوب‌های مخصوص پوست صورت لازم است که پوست‌مان را بشوییم؟

    دستمال مرطوب بر روی پوست پس ماندهایی از خود به جای می‌گذارد که این پس ماندها می‌تواند موجب تحریک شدن پوست شود به همین علت پس از استفاده از دستمال مرطوب، صورت خود را با پاک کننده‌های مخصوص به خوبی تمیز کنید و بشویید.
مطلب مفید بود؟
7
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی