کتاب شازده کوچولو، داستانی فوق العاده که حتما باید بخوانید

کتاب شازده کوچولو
حتما تا به حال نام کتاب شازده کوچولو را شنیده‌اید و یا شاید بخش‌هایی از کتاب و یا حتی انیمیشن آن را دیده باشید. این کتاب فوق‌العاده خواندنی و جذاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سرتاسر جهان است که مربوط به فلسفه و معنای زندگی است. در این مقاله به معرفی، نقد و بررسی این اثر ارزشمند پرداخته‌ایم.

کتاب شازده کوچولو، داستانی فوق العاده که حتما باید بخوانید

کتاب " شازده کوچولو " یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایی است که حتما باید بخوانید. البته ممکن است تا به حال کتاب شازده کوچولو را نخوانده باشید، اما حتما انیمیشن آن و یا نقل قول‌هایی از این کتاب را در جایی دیده و یا خوانده‌اید. تا به حال بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده است و به بیش از ۱۰۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. اولین باری که این کتاب به زبان انگلیسی منتشر شد در سال ۱۹۶۶ یک کمپانی لیتوانیایی _ شوروی فیلمی در رابطه با آن ساخت و پس از آن در سال ۱۹۷۴ نیز کمپانی فیلم سازی در آمریکا بر اساس آن کتاب فیلمی دیگر ساخت و منتشر کرد. جدیدترین فیلمی که از این کتاب ساخته شده است به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. انیمیشن سه بعدی و ۱۰۱ دقیقه‌ای است که محصول کشور فرانسه می‌باشد. این انیمیشن برنده جایزه‌های بسیاری شده است.
در ادامه این مقاله شما را با کتاب معروف و زیبای "شازده کوچولو" بیشتر آشنا می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم که حتما این کتاب را مطالعه بفرمایید.

عکس شازده کوچولو
معرفی کتاب شازده کوچولو

درباره کتاب شازده کوچولو

"شازده کوچولو" یا همان "The little prince" به نوشته "آنتوان دونست اگزوپری" اولین بار در سال ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد. اما او نوشتن شازده کوچولو را در سال ۱۹۴۱ آغاز کرد و با استفاده از مداد و آبرنگ آن را به تصویر کشانده بود. این اثر هنری جزو مهم‌ترین آثار او به شمار می‌آید و یکی از معروف‌ترین کتاب‌های جهان نیز محسوب می‌شود.
شازده کوچولو داستانی کوتاه دارد و به اتفاقات شگفت‌ انگیز و زیبایی که گاه رنگ و بویی فلسفی به خود می‌گیرند می‌پردازد. این فلسفه مربوط به کودکی ساده است که به صورت خیال انگیز و ساده توصیف می‌شود. این کتاب در سال ۲۰۰۷ به عنوان کتاب سال فرانسه انتخاب شد و از زمان انتشار خود تا به حال به بیش از ۳۰۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. 

در این داستان نویسنده به شیوه‌ای "سورئالیستی" به بیان فلسفه خود از عشق و دوست داشتن می‌پردازند و این داستان را به کودکی که از سیاره‌ای به نام "ب ۶۱۲" آمده اختصاص داده است. در سال ۱۹۳۵ سنت اگزوپری با هواپیمای خود که برای شکستن رکورد پرواز بین سایگون و پاریس تلاش می‌کرد در صحرای بزرگ آفریقا هواپیمای او دچار نقص فنی می‌شود و مجبور به فرود در همان مکان می‌شود. همین مساله موجب الهام شازده‌ کوچولو به او شد. 

در داستان کتاب شخصیت قهرمان داستان فرد خلاقی است که پس از فرود آمدن در بیابان با پسری کوچک آشنا می‌شود، آن پسر به خلبان می‌گویند که از اخترکی دور دست آمده است و آنقدر آنجا زندگی کرده که روزی تصمیم می‌گیرد برای اکتشاف اخترک‌های دیگر خانه خود را ترک کند. پسرک درباره گل سرخی که عاشقش است هم با خلبان گفت و گو می‌کند و می‌گوید که دل در گرو عشق او دارد، همچنین در رابطه با دیگر اخترک‌هایی که رفته هم سخن می‌گوید و از روباهی که او را اینجا روی زمین ملاقات کرده است نیز تعریف می‌کند. پسرک و خلبان چاهی را پیدا می‌کنند که آن ها را از تشنگی نجات می‌دهد اما در نهایت شازده کوچولو به خلبان می‌‌گوید که تصمیم گرفته است به خانه خود باز گردد...

از این داستان چند اقتباس در سینما وجود دارد که جدیدترین آن در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. این فیلم الهام‌ گرفته شده از کتاب شازده کوچولو به زبان انگلیسی که ساخت کشور فرانسه است ساخته شده است. گفتنی است که این انیمیشن برخی از قسمت‌های داستان را با استفاده از روش‌های انیمیشنی استاپ موشن به تصویر کشانده است که می‌توانید فیلم شازده کوچولو و یا انیمیشن‌های مربوط به آن را مشاهده کنید. 
همچنین باید بدانید که شازده کوچولو یک اثر داستانی صرف نیست بلکه فلسفه‌ای از زندگی است که هر بار آن را می‌خوانید به مفهوم تازه‌ای می‌رسید. جالب است بدانید علاقه مردم فرانسه به شازده کوچولو آنقدر زیاد است که یک فروشگاه در پاریس تمام محصولات خود را به شازده‌ کوچولو اختصاص داده است و حدود ۸۰۰ کالای مربوط به آن را در آنجا به فروش می‌رساند.

 

درباره کتاب شازده کوچولو
درباره کتاب شازده کوچولو

درباره نویسنده شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

" آنتوان دو سنت اگزوپری " نویسنده کتاب شازده کوچولو در سال ۱۹۰۰ در شهر لیون فرانسه به دنیا آمد. پدر او در ۱۴ سالگی‌اش فوت کرد و مادرش به تنهایی از او نگهداری کرد و تربیت فرزندان را بر عهده گرفت اما پس از مرگ برادر آنتوان، مسئولیت اداره خانواده به عهده او بود. 
آنتوان در سن ۲۱ سالگی به عنوان مکانیک نیروی هوایی فرانسه مشغول به کار شد و پس از آن جزو هوانوردان فعال و زبر دست ارتش فرانسه در جنگ جهانی مشغول بود. آنتوان به دلیل شغلی که داشت به تمام جهان سفر می‌کرد و توانسته بود ملل گوناگون را به خوبی بشناسند. پروازهای طولانی و بی‌وقفه بر فراز آسمان موجب شد که اگزوپری به پهنه بیکران آسمان برود و نگرش‌ها و عمق بینش خود را وسعت ببخشد و بتواند کتاب شازده کوچولو را خلق کند. اگزوپری با هواپیمای خود به بسیاری از نقاط مانند آفریقا، اروپا، آمریکا و اقیانوس اطلس سفر‌ کرده بود و توانسته بود که از چندین حادثه جان سالم به در ببرد، اما در سال ۱۹۳۵ که برای شکستن رکورد پرواز بین پاریس و سایگون تلاش می‌کرد، ناگهان هواپیمای او دچار نقص فنی شد و او مجبور به فرود در  بیابانی در آفریقا شد. همین امر موجب شد که داستانی برای نوشتن کتاب شازده کوچولو در ذهن او جرقه بزند.
نکته جالبی که در رابطه با کتاب شازده کوچولو وجود دارد این است که در مقدمه کتاب شازده کوچولو، اگزوپری کتاب خود را به " لوییز " یعنی صمیمی‌ترین دوست خود که بیست سال از او بزرگتر است هدیه می‌دهد. اگزوپری برای مخاطبان خود در این رابطه نوشته است که از بچه‌ها عذر می‌خواهم که این کتاب را به یکی از بزرگ‌ترها هدیه کرده‌ام. برای این کار یک دلیل موجه دارم این (بزرگ‌تر) بهترین دوست من در همه دنیا است.
اگزوپری در سن ۴۴ سالگی فوت کرد اما او در زمان زندگی خود آثار ارزشمندی مانند هوانورد، نامه یک گروگان، زمین انسان‌ها و پرواز شبانه را از خود به جای گذاشت.

نویسنده شازده کوچولو
درباره نویسنده شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری

بهترین ترجمه کتاب شازده کوچولو

بیشتر مردم ایران کتاب شازده کوچولو را با دو ترجمه " احمد شاملو " و " محمد قاضی " می‌شناسند. ترجمه کتاب شازده کوچولو، اولین بار توسط محمد قاضی انجام شد. او در این رابطه گفته است که زمانی که در اداره حقوق وزارت دارایی فعالیت می‌کرد یکی از دوستانش که به زبان فرانسه آشنایی داشت این کتاب را برای ترجمه به پیش او برد و همین موضوع باعث شد که روان‌ترین و شیواترین ترجمه‌های کتاب شازده کوچولو متعلق به احمد شاملو باشد. این ترجمه برای خوانندگان یکی از شیرین‌ترین ترجمه‌ها محسوب می‌شود. احمد شاملو کتاب شازده کوچولو را به صورتی روان و ساده ترجمه کرده است و همین امر موجب لذت بخش بودن داستان برای مخاطبان شده است.

شازده کوچولو احمد شاملو
بهترین ترجمه کتاب شازده کوچولو

خلاصه داستان شازده کوچولو

داستان کتاب شازده کوچولو مربوط به پسری است که در سیاره کوچکی به نام " ب ۶۱۲ " همراه با دو آتشفشان خاموش و یک گل سرخ زندگی می‌کند. پسر عاشق گل می‌شود اما گل با لحنی مغرورانه با او سخن می‌گوید. شازده کوچولو از دست گل ناراحت می‌شود و سفری طولانی را شروع می‌کند. 
پسر که در این سفر به چند سیاره دیگر می‌رود در سیاره اول با یک پادشاه آشنا می‌شود. هنگامی که با پادشاه سخن می‌گویند می‌فهمد که برخی از افراد تصور دارند که بیشتر از بقیه حق زندگی دارند.
در سیاره دوم با یک فرد خودشیفته آشنا می‌شود و می‌فهمد که بعضی از افراد از خودشان رضایت کامل دارند و از دیگران مدام ایراد می‌گیرند.
پسرک در سیاره سوم با یک میخواره‌ای آشنا می‌شود که همش افسوس گذشته را می‌خورد و نگران اتفاقات آینده است و در عین حال فراموش کرده است که باید به فکر لحظات حال هم باشد.
در سیاره چهارم با یک تاجر آشنا می‌شود. آن تاجر در تمام زندگی خود تنها سه بار کارش را متوقف کرده است. او همیشه سرش در حساب و کتاب است و از زندگی هیچ لذتی نمی‌برد.
در سیاره پنجم با یک فانوس‌بان آشنا می‌شود. فانوس‌بان نشان دهنده افرادی است که همیشه یک کار را انجام می‌دهند بدون اینکه فکر کنند آن کار مفید است یا خیر.
در سیاره ششم با پیرمردی جغرافی‌دان آشنا می‌شود که همیشه از دانایی خود استفاده می‌کند.
پسرک در سیاره هفتم به زمین می‌رسد در زمین آدم‌ها احساس تنهایی می‌کند چون همیشه به دنبال به دست آوردن قدرت و شهرت و ثروت هستند.

قصه شازده کوچولو
خلاصه داستان شازده کوچولو

زیباترین جملات کتاب شازده کوچولو

  • وقتی خیلی غمگین باشی دوست داری غروب آفتاب را تماشا کنی.
  • اگر کسی گلی را در سیاره‌ای آنقدر دوست داشته باشد که بگوید نظیر این گل در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود، همین احساس دل و جانِ او را گرم نگه می‌دارد.
  • پادشاهان، دنیا را آن‌طور که می‌خواهند، می‌بینند و در چنین دنیایی آن‌ها شاه‌اند و بقیه رعیت‌های شاه.
  • راستی که سرزمین اشک چه دیار اسرار آمیزی است.
  • این آدم بزرگ‌ها چقدر عجیب و غریب‌اند.
جملات شازده کوچولو
زیباترین جملات شازده کوچولو

چکار می‌کنی؟
چکار می‌کنم؟ مِی می‌خورم!
برای چه؟
تا فراموش کنم.
شازده کوچولو با دلسوزی پرسید:
می‌خواهی چه چیز را فراموش کنی؟
می‌خواهم شرمساری‌ام را فراموش کنم.

زیباترین جملات شازده کوچولو
زیباترین جملات شازده کوچولو
  • آدم‌ها تفنگ دارند و شکار می‌کنند. من از این کارشان خیلی دلخورم.
  • آدم‌ها دیگر دنبال دوست نمی‌گردند. چون هر چیزی را که بخواهند، می‌روند و از دکان می‌خرند. اما دوست، در دکان هیچ کاسبی پیدا نمی‌شود، تا آن را به مشتری‌ها بفروشد. و به همین جهت آدم‌ها بی دوست مانده‌اند.
  • آدم‌ها ریشه ندارند. باد آن‌ها را به دنبال خود به هر طرف می‌کشد و هرکجا که می‌خواهد می‌بردشان. آدم‌ها چون ریشه ندارند زجر می‌کشند.
  • آدم هرجا که باشد، از آن‌جا راضی نیست.
  • آدم‌ها همیشه یک جوری غم‌شان را از یاد می‌برند و آرام می‌شوند.
  • اگر می‌خواهی حقیقت را بیابی، با چشم دل به دنیا نگاه کن. اگر با چشم دل به دنیا نگاه نکنی، ظاهر را می‌بینی اما باطن و اصل هیچ چیز را نمی‌یابی و نمی‌بینی.
زیباترین جملات شازده کوچولو
زیباترین جملات شازده کوچولو
  • اگر تو عاشق گل‌هایی باشی که روی ستاره‌ها زندگی می‌کنند خیلی لذت بخشه که شب‌ها به آسمون نگاه کنی، چون همه ستاره‌ها مثل شکوفه‌های یک گل سرخ هستن.

هوانورد: تو داری یه فرد بالغ می‌شی، این فوق‌العادست.
هوانورد به دختر کوچولو: بزرگ شدن که مشکل نیست، فراموش کردی.
هوانورد: هی. هی تو گرسنته هان؟ من جایی را می‌شناسم که توی روز تولدت به تو پنکیک مجانی می‌دن.
دختر کوچولو: اما تولد من دو هفته دیگه‌ست.
هوانورد: خب اونا که نمی‌دونن.

  • شازده کوچولو: خجالت آوره که دو نفر عاشق همدیگه می‌شن اما اونا خیلی جوونن و نمی‌تونن معنی عشق را بفهمن. منم هنوز خیلی جوونم که بتونم عاشقش بشم.
زیباترین جملات شازده کوچولو
زیباترین جملات شازده کوچولو

کتاب صوتی شازده کوچولو

همانطور که متوجه شدید داستان شازده کوچولو داستانی زیبا و خواندنی است. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که برای مطالعه مجدد شازده کوچولو زمان کافی ندارید و یا نمی‌خواهید از روی کتاب آن را بخوانید می‌توانید به نسخه صوتی این اثر گوش دهید و از شنیدن آن لذت ببرید.
اما باید بدانید که داستان این کتاب صوتی کمی متفاوت است. در کتاب صوتی داستان به صورت گفت و گو و روایت با همراهی موسیقی و آواز است. در یکی از کتاب‌های صوتی که مدت زمان آن ۹۰ دقیقه است، موسیقی آن را آقای " گرشا رضایی " تنظیم کرده و " حسین مطمئن زاده" صدا بردار، کار صدا آمیزی و جلوه‌های ویژه آن را بر عهده داشته است.
همچنین خانم " مانیا احمدی " در نقش شازده کوچولو، " افشین زینوری " شخصیت روباه، " جوادپزشکیان " شخصیت مار، " ژرژ پطروسی " شخصیت پادشاه، " اردشیر منظم " شخصیت مرد چراغبان و دائم الخمر، " حامد عزیزی " نقش مرد تاجر و " خانم بهاره " رهنما نقش گل را بر عهده داشته‌اند. برخی از افراد گفته شده نیز در آواز خوانی این کتاب صوتی هم نقش داشته‌اند.
شایان شامبیاتی، پیژن علی محمدی، نازنین یاری، مریم رادپور، آرزو روشناس از دیگر هنرمندانی هستند که در تولید این اثر همکاری داشته‌اند.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی