موهای آسیب دیده را با کراتین صاف و احیا کنید

کراتینه مو
کراتین نوعی پروتئین است که در ساختار پوست و مو به طور طبیعی وجود دارد که میزان طبیعی آن در مو موجب زیبایی، صافی و درخشندگی موها شده و اگر میزان آن کم باشد موجب خشکی و وزی موها می‌شود. امروز با کراتینه کردن مو می‌توان مقدار کراتین موهای آسیب دیده را افزایش داد که همین امر موجب صافی و احیای مو می‌شود.

موهای آسیب دیده را با کراتین صاف و احیا کنید

کراتین یک نوع پروتئین است که به طور طبیعی در ساختار پوست و مو در بدن انسان وجود دارد. این پروتئین موجب درخشان شدن، صاف شدن و قوی شدن موهای سر می‌شود. البته این پروئین به میزان کافی در ساختار موی کسانی که موهای وز و یا فر دارند، وجود ندارد. کراتینه مو موجب رسیدن کراتین مورد نظر به موها برای نرم شدن و صاف شدن آن‌ها تا چندین ماه می‌شود. این روش درمانی که غالبا هم پر هزینه است امروزه در سالن‌های آرایشی و زیبایی انجام می‌شود که با استقبال زیادی هم از جانب بانوان روبرو شده است. 
برخی بر این باورند که بعد از کراتینه موهایشان صاف می‌شود اما این باور اشتباه است. در اصل محلولی در کراتین استفاده می‌شود که در زمان مصرف آن کوتیکول مو به دلیل عدم وجود کراتین در تار موهای آسیب دیده، ترمیم می‌شود.

پس نتیجه می‌گیریم کوتیکول مو است که موجب صاف و براق شدن تار مو می‌شود. باید توجه داشته باشید که کیفیت طبیعی موهای شما بسیار عالی است اما در اثر اتو کردن مو، رنگ کردن مداوم مو، استفاده از مواد شیمیایی مختلف بر روی مو و... باعث آسیب رساندن به تارهای مو می‌شوید.

کراتین چیست
کراتین چیست

کراتین کردن مو به چند روش انجام می‌شود؟

کراتینه کردن مو به دو روش انجام می‌شود:

  • کراتینه کردن مو در سالن‌های آرایشی و زیبایی
  • کراتینه کردن مو در خانه

انتخاب روش کراتینه در نهایت به عهده خود شماست اما بهتر است این کار را به دست یک متخصص بسپارید.

  • نحوه کراتین کردن مو در سالن‌های آرایشی و زیبایی

برای کراتین کردن مو در سالن‌های آرایشی و زیبایی، ابتدا آرایشگر از یک محصول کراتینه بر روی مو استفاده می‌کند و سپس برای ماندگاری آن با استفاده از یک اتوی مو کل موها را اتو می‌کشد و صاف می‌کند. این روند با توجه به میزان حجم موها حدود 30 تا 90 دقیقه (حتی در بعضی مواقع زمان بیشتری به طول می‌انجامد) زمان می‌برد. کراتین مورد نیاز جهت این امر از منابع حیوانی و یا سایر منابع طبیعی تامین می‌شود. اما در بازار کراتین‌های مصنوعی هم وجود دارند که با مواد مصنوعی ساخته می‌شوند.

  • کراتین کردن مو در منزل

برای کراتینه کردن مو در منزل می‌توانید از مواد گیاهی و طبیعی که خطرات کمتری نسبت به مواد شیمیایی دارند استفاده کنید. برای انجام این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند: ماسک روغن نارگیل و تخم مرغ، ماسک تخم مرغ، عسل و روغن زیتون، ماسک تخم مرغ و ماست، ماسک موز و تخم مرغ و... استفاده کنید.

کراتین کردن مو
کراتین کردن مو

مزایای کراتینه کردن مو

  • حالت دهی آسان به مو
  • زیبایی و صافی مو
  • نیاز به مراقبت کمتر از مو
  • شانه کردن راحت مو
  • تقویت مو
  • احیای تار موهای آسیب دیده
فواید کراتینه مو
فواید کراتینه مو

عوارض کراتینه مو برای سلامت مو و بدن

درمان کراتینه مو که با نام کراتینه برزیلی هم شناخته می‌شود به از بین بردن فری مو، صاف شدن مو و نرمی موها کمک بسیاری می‌کند. در این روش درمانی کراتین به مدت 20 دقیقه و یا بیشتر (بستگی به نوع و حجم موها دارد) روی مو می‌ماند و در نهایت با استفاده از یک اتوی مو، موها صاف می‌شود.
کراتیه کردن موها عوارضی را در پی دارد که چند مورد از آنها را بررسی می‌‌کنیم:

  • خطر ابتلا به سرطان در کراتینه کردن موها به طور مکرر

برخی از مواد تشکیل دهنده و صاف کننده مو حاوی فرمالدئیدهایی هستند که باعث تحریک عوامل سرطان‌زا می‌شوند، اما در عین حال می‌توانند موجب بازسازی برخی رشته‌های مو نیز شوند و همچنین به صاف شدن مو کمک کنند. استفاده کم از این ماده برای فرد ضرر ندارد اما هنگامی که این ماده در معرض گرما قرار می‌گیرد بخاری تولید می‌کند که این بخار می‌تواند موجب ابتلای فرد به سرطان شود و یا باعث قرمزی و سوزش چشم، درماتیت، عطسه، واکنش های آلرژیک و... شود.

  • افزایش ریزش مو در اثر کراتینه کردن موها

یکی دیگر از عوارض جانبی رایج بعد از کراتین مو، افزایش ریزش مو است. برخی افراد هنگامی که از کراتینه مو استفاده می‌کنند احساس نازک شدن مو و برخی دیگر علائم شدیدتری مانند ریزش مو را تجربه می‌کنند. دلیل مشخصی برای ریزش موی اینگونه افراد وجود ندارد اما احتمال می‌رود این اتفاق می‌تواند به دلیل دمای بالای اتو مو باشد. 

  • آسیب دیدن مو در حین کراتینه کردن مو

همانطور که می‌دانید استفاده از کراتین مو موجب تقویت بافت مو و نرم شدن آن‌ها می‌شود. اما در برخی موارد این درمان ممکن است موجب خشک شدن موها و در نهایت موجب آسیب رسیدن جدی به مو شود. این امر به کیفیت کراتین مو و دمای اتوی مو نیز بستگی دارد.

عوارض کراتینه مو
عوارض کراتینه مو

نحوه مراقبت از مو، بعد از کراتیه کردن موها

  • توجه داشته باشید که حوله نرم و لطیفی را برای خشک کردن موها انتخاب کنید.
  • هنگام خشک کردن مو از مالش شدید موها به حوله و ضربه زدن به موها خودداری کنید. 
  • آب اضافی مو را با باد سرد سشوار خشک کنید. 
  • بعد از سشوار کشیدن با استفاده از برس چوبی موها را شانه کنید. 
  • تا سه روز بعد از عمل کراتینه مو از سنجاق یا کش سر استفاده نکنید، همچنین موهایتان را پشت گوش نیندازید.
  • بهتر است بعد از کراتینه کردن مو از شامپوهای مخصوص استفاده کنید.
مراقبت از موهای کراتینه شده
مراقبت از موهای کراتینه شده

در انتهای این مقاله ضمن تشکر از همه شما خوانندگان محترم، تقاضا داریم که اگر تجربه‌ای در رابطه با کراتینه کردن مو و یا نظری در رابطه با مقالات آموزشی بازارگیت دارید حتما با ما در میان بگذارید ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری کنید.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی