با این روش نخ دندان کشیدن به دندان‌ها و لثه خود صدمه می‌زنید

کشیدن نخ دندان
یکی از مهم‌ترین اصول رعایت بهداشت دهان و دندان، کشیدن صحیح نخ دندان است زیرا باقی ماندن غذا مابین دندان‌ها منجر به پوسیدگی خواهد شد. در این مقاله یاد خواهید گرفت که چطور ساده و اصولی با کشیدن نخ دندان مراقب بهداشت و سلامتی دهان و دندان‌تان باشید و از بوی بد دهان نیز پیشگیر ی کنید. همراه ما باشید.

با این روش نخ دندان کشیدن به دندان‌ها و لثه خود صدمه می‌زنید

اگر به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید و دندان‌های‌تان را نخ دندان بکشید می‌توانید از بروز بیماری‌های مربوط به دهان و دندان جلوگیری کنید و پلاک‌هایی که در بین دندان‌های‌تان تشکیل می‌شوند را از بین ببرید. همچنین کشیدن نخ دندان موجب می‌شود که غذای باقی مانده در بین دندان‌ها از بین بروند و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان جلوگیری شود.
با توجه به اینکه مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند موجب از بین رفتن مواد غذایی بین دندان‌ها شود لازم است که با استفاده از نخ دندان این کار را انجام دهید.
اگر شما به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید در صورت بروز مشکل مانند تورم می‌توانید این مشکلات را به سرعت برطرف کنید. 
با ادامه این مقاله مهم که به سلامتی دهان و دندان شما مربوط است با آموزش نخ دندان کشیدن صحیح همراه ما باشید.

کشیدن نخ دندان
با این روش نخ دندان کشیدن به دندان‌ها و لثه خود صدمه می‌زنید

ضرورت استفاده از نخ دندان

نواحی مابین دندان‌ها از جمله نقاطی هستند که در هنگام مسواک زدن به خوبی تمیز نمی‌شوند و ممکن است که ذرات مواد غذایی در آن نواحی گیر کنند. هنگامی که این مواد غذایی برای مدت طولانی مابین دندان‌ها می‌مانند موجب بروز پلاک‌های میکروبی مابین دندان می‌شوند. همچنین این مواد غذایی موجب تولید اسیدهایی می‌شوند که می‌تواند مینای دندان را با خود حل کند و از بین ببرد. هنگامی که سطوح بیرونی دندان از بین می‌روند لکه‌هایی بر روی دندان به وجود می‌آید. این لکه‌ها نشانه پوسیدگی دندان است و اگر این مشکل را هر چه زودتر برطرف نکنید این لکه‌ها تبدیل به حفره شده و در نهایت بافت‌های استخوانی دندان‌ها را از بین می‌برند.
پس یادتان باشد که بهتر است به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید.

نخ دندان
ضرورت استفاده از نخ دندان

فواید نخ دندان کشیدن

1. جلوگیری از بوی بد دهان 
مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند موجب تمیز شدن دندان‌ها شود اما هنگامی که از نخ دندان استفاده می‌کنید بهداشت دهان و دندان خود را تکمیل می‌کنید و دندان‌های‌تان به خوبی تمیز می‌شوند. همچنین اگر دهان‌تان بوی بدی می‌دهد شما با استفاده از نخ دندان می‌توانید این بو را از بین ببرید زیرا یکی از دلایل مهم بوی بد دهان، وجود ذرات غذا و باکتری‌های مابین دندان است.

2. جلوگیری از بروز بیماری لثه
یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب بروز بیماری لثه می‌شود عدم بهداشت دهان و دندان است. هنگامی که شما به بهداشت دهان و دندان خود نمی‌رسید در میان دندان‌ها پلاک‌هایی به وجود می‌آید که همین امر موجب تحریک پذیری بافت لثه می‌شود و اگر  این پلاک‌ها رشد کرده و به زیر لثه بروند در نهایت بیماری‌های لثه‌ای مانند پریودنتال و جنجویت ایجاد می‌شود. اما با کشیدن نخ دندان می‌توانید از بروز انواع بیماری‌های لثه جلوگیری کنید.

3. کنترل دیابت با کشیدن نخ دندان
ذرات مواد غذایی و همچنین باکتری‌هایی که در بین دندان‌ها وجود دارند می‌توانند وارد جریان خون شوند و بر روی قند خون تاثیر بگذارند. اما هنگامی که نخ دندان می‌کشید این باکتری‌ها و مواد غذایی که لای دندان‌ها وجود دارند از بین می‌روند و دیگر وارد جریان خون نمی‌شوند، همین امر موجب کنترل بهتر سطح قند خون می‌شود. با توجه به این موضوع در افراد بزرگسال و کودکانی که به دیابت مبتلا هستند باید روزانه حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنند.

4. جلوگیری از بروز بیماری های قلبی
نخ دندان علاوه بر جلوگیری از بوی بد دهان، می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی هم جلوگیری کند. باکتری‌هایی که مابین دندان‌ها وجود دارند علاوه بر تاثیر گذاری بر روی نواحی دیگر بدن می‌توانند بر روی قلب و عروق نیز تاثیر منفی بگذارند و موجب بروز مشکلات قلبی شوند. که این مشکل در میان مردان بسیار شایع است زیرا آقایان کمتر از نخ دندان استفاده می‌کنند و به بهداشت دهان و دندان خود نمی‌رسند که همین امر موجب تجمع باکتری‌ها در ما بین دندان و در نهایت بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

5. جلوگیری از بروز بیماری‌های تنفسی
هنگامی که نخ دندان نمی‌کشید ذرات باقی مانده غذا در دندان‌ها وارد سیستم تنفسی شما می‌شوند که همین امر موجب بروز بیماری‌های تنفسی مانند عفونت سینوسی، برونشیت و ذات الریه می‌شود. اما شما با نخ دندان کشیدن می‌توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

فواید نخ دندان
فواید کشیدن نخ دندان

نحوه استفاده از نخ دندان

  1. برای استفاده از نخ دندان باید حدود ۴۶ تا ۶۱ سانتیمتر نخ دندان داشته باشید. توجه داشته باشید که برای گرفتن راحت نخ دندان در دست باید حتما طول نخ دندان بیشتر باشد. علاوه بر این موضوع هنگامی که یک دندان را تمیز کردید برای رفتن به سراغ دندان دیگر، از قسمت تازه نخ دندان استفاده کنید. اما اگر بخواهید هم می‌توانید برای هر دندان از قطعات کوچک نخ دندان استفاده کنید. 
  2. انتها و ابتدای نخ دندان را دور انگشتان میانی دو دست خود بپیچید تا بتوانید دندان‌هایتان را نخ دندان بکشید. البته حواستان باشد که نخ دندان را خیلی محکم دور انگشتان‌تان نپیچید تا جریان خود قطع نشود. اگر احساس کردید که نخ دندان خیلی محکم دور انگشت‌تان بسته شده است آن را باز کنید و یکبار دیگر و به آرامی نخ را دور انگشتان بپیچید.
  3. حال که نخ دندان را دور انگشتان خود پیچیده‌اید برای نگه داشتن آن باید از انگشت نشانه و انگشت شست کمک بگیرید و حدود 2 تا 7 سانت نخ دندان را ما بین دو دست خود نگه دارید. هنگامی که شروع به کشیدن نخ دندان کردید برای کشیدن نخ دندان برای دندان دیگر  دست‌تان را باز کنید تا از قسمت تازه‌ نخ دندان برای مابین دندان‌های دیگر استفاده کنید.
نحوه استفاده از نخ دندان
نحوه استفاده از نخ دندان

آموزش نخ دندان زدن

  1. برای نخ دندان زدن باید از دندان مرکز بالا شروع کنید و بعد به سراغ دندان‌های اطراف آن بروید. توجه داشته باشید که با استفاده از این روش باید تمامی جهات دندان‌های بالا را به خوبی تمیز کنید. حواستان باشد که بهترین روش شروع از دندان وسطی و طی کردن آن به جهات مختلف است تا مطمئن شوید که تمامی دندان‌های‌تان را نخ دندان کشیده‌اید.
  2. برای مثال شما از دو دندان وسط بالایی شروع و به سمت چپ بروید و بعد همان را برگردید و به سمت چپ همین مراحل را طی کنید.
  3. برای حرکت دادن نخ دندان مابین دندان‌ها باید به آرامی این کار را انجام دهید. همچنین برای پایین آوردن نخ دندان ما بین دندان‌های‌تان کمی نخ دندان را عقب و جلو کنید و آن را به زیر لثه‌های‌تان بکشید.
  4. حواستان باشد که کشیدن نخ دندان تنها پایین لثه‌ها کافی نیست و باید نخ دندان را به لثه‌های‌تان برسانید. البته حواستان باشد که نخ دندان را باید به آرامی بر روی لثه حرکت دهید.
  5. در این مرحله باید نخ دندان را به شکل حرف C در بیاورید که این کار موجب می‌شود تا بین دندان‌های‌تان به خوبی تمیز شوند. نخ دندان را به آرامی به طرف لثه‌های‌تان ببرید و پس از تمیز کردن لثه‌ها به طرف پایین حرکت کنید.
  6. حواستان باشد که فضای زیر لثه را حتماً تمیز کنید زیرا این کار موجب افزایش سلامتی دندان‌ها و لثه شما می‌شود. البته حواستان باشد که آنقدر داخل لثه‌ها نروید تا صدمه نبینند.
  7. نخ دندان را چندین بار به خوبی عقب و جلو کنید تا تمامی مواد غذایی موجود بین دندان‌های‌تان بیرون بیایند، همچنین نخ دندان را به خوبی مابین دندان‌ها بمالید تا هر چه مواد غذایی و باکتری مابین دندان‌ها قرار گرفته است بیرون بیاید.
  8. دندان‌های‌تان را یکبار چک کنید و اگر احساس کردید که مواد غذایی مابین دندان‌ها گیر کرده آن را با قسمت تمیز نخ دندان خارج کنید.
  9. نخ دندان را بر روی پایین لثه‌هایتان فشار دهید تا لثه‌های‌تان ماساژ داده شوند. این کار را بر روی دو طرف دندان تکرار کنید تا دو طرف یک دندان‌تان به خوبی تمیز شود. (برای هر دندان از قسمت تازه نخ دندان استفاده کنید.)
  10. در این مرحله باید پشت دندان‌های آسیاب خود را تمیز کنید. برای انجام این کار باید نخ دندان را به طور حلقه در بیاورید و آن را بین دندان آسیاب تان عقب و جلو کنید. حواستان باشد که این کار را هم برای دندان بالایی و هم برای دندان پایینی تکرار کنید.
    باید بدانید که پوسیدگی و بیماری لثه دندان‌های عقب بسیار شایع‌تر است زیرا  افراد به آسانی به آن‌ها دسترسی ندارند و برای تمیز کردن آن‌ها به خوبی تلاش نمی‌کنند. بنابراین شما باید برای تمیز کردن آن‌ها دقت بیشتری داشته باشید.

  11. پس از آن که از تمیزی دندان‌های بالایی خود مطمئن شدید شروع به تمیز کردن دندان‌های پایین کنید. برای تمیز کردن دندان‌های پایینی هم باید مراحلی که برای دندان‌های بالایی طی کردید را انجام دهید و از دندان وسطی شروع و به طرفین بروید.

  12. پس از آن که کشیدن نخ دندان بر روی دندان‌های بالایی و پایینی را به اتمام رساندید با استفاده از دهانشویه دندان‌های‌تان را به خوبی بشویید تا مواد غذایی که از لای دندان‌های‌تان خارج شده‌اند از بین بروند و دهان‌تان تمیز و تازه شود.
    نکته: دهانشویه حاوی فلوراید نیز موجب از بین رفتن تمامی باکتری‌های دندان و دهان می‌شود.

آموزش نخ دندان زدن
آموزش نخ دندان زدن

 

کشیدن صحیح نخ دندان
آموزش نخ دندان زدن

انواع نخ دندان

به طور کلی دو نوع نخ دندان وجود دارد:

  • نخ دندان نازک 
  • نخ دندان ضخیم

نخ دندان‌های نازک برای دندان‌های نزدیک به هم و نخ دندان‌های ضخیم برای دندان‌های با فاصله کاربرد دارند.
اما این نوع نخ دندان‌ها هم دارای انواع مختلفی می‌باشند:
نخ دندان مومی

این نوع نخ دندان دارای روکش مومی است و به شما این امکان را می‌دهد که نخ دندان را به راحتی بتوانید بین دندان‌های‌تان حرکت دهید. این نخ دندان ارزان است و برای کسانی که با انواع نخ دندان آشنایی ندارند کاملا مناسب می‌باشد.

نخ دندان بدون موم

این نوع نخ دندان در دندانپزشکی‌ها بیشتر کاربرد دارند. نخ دندان بدون موم شبیه نخ دندان موم‌دار از نایلون ساخته شده است و تنها تفاوت آن این است که بر روی روکش نخ دندان موم وجود ندارد. برخی از افراد با نخ دندان بدون موم بسیار راحت‌تر هستند اما کاربرد آن شبیه به نخ دندان موم‌دار است. اما در حین تمیز کردن دندان ممکن است که پاره شود.

نخ دندان طعم‌دار

انواع نخ دندان طعم‌دار وجود دارد. اما یکی از محبوب‌ترین این نخ دندان‌ها، نخ دندان با طعم نعناع است. کارکرد این نخ دندان بسیار شبیه به نخ دندان موم‌دار است با این تفاوت که در هنگام کشیدن نخ دندان بو و طعم خوبی ایجاد می‌شود و افراد احساس بهتری می‌کنند.

نوار بین دندانی

این نوع نخ دندان همان نخ دندان نایلونی است با این تفاوت که از ضخامت بیشتری برخوردار است و برای افرادی که بین دندان‌های‌شان فاصله زیادی وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نخ دندان مونوفیلامنت
این نوع نخ دندان بسیار مقاوم‌تر از نخ دندان‌های نایلونی است زیرا با موادی مانند تفلون ساخته شده است. این نخ دندان بسیار محکم است و در زمان استفاده پاره نمی‌شود.

انواع نخ دندان
انواع نخ دندان

بهترین زمان استفاده از نخ دندان

بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان درست قبل از مسواک زدن است. زیرا در زمان استفاده از نخ دندان باکتری‌های موجود ما بین دندان خارج شده و هنگامی که مسواک می‌زنید فلوراید موجود در خمیر دندان به مابین دندان‌های‌تان نفوذ می‌کند و از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

زمان استفاده از نخ دندان
زمان استفاده از نخ دندان

علت درد لثه هنگام نخ دندان

درد لثه از یک سوزش شروع و رفته رفته شدیدتر می‌شود. این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از این دلایل عبارت است از:

1. زخم‌های کانکر یا آفت دهان
آفت‌ها زخم‌های کوچک و دردناکی هستند که بر روی لثه ایجاد می‌شوند که می‌تواند دلایل زیر را داشته باشد:

  • اختلالات سیستم ایمنی بدن
  • استرس عاطفی
  • آسیب دیدگی در دهان
  • بیماری و مشکلات دهانی

2. بیماری لثه
بیماری لثه یا همان التهاب لثه زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های مابین دندان به زیر لثه نفوذ کنند که این امر موجب خونریزی و التهاب لثه می‌شود. اگر در زمان مشاهده این مشکل سریعا اقدام به درمان نکنید ممکن است که مشکلات دیگری مانند عفونت لثه برای‌تان به وجود بیاید. باید بدانید که افرادی که سیگاری هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

3. جراحت یا بریدگی لثه
برخی از مواد غذایی که مصرف می‌کنید ممکن است که موجب آسیب دیدن و بریدگی لثه شوند. همچنین در بعضی از مواقع فرد ممکن است که لثه خود را گاز بگیرد که این امر هم موجب بروز درد و خونریزی لثه می‌شود.

4. تغییرات هورمونی
تغییرات هورمونی به خصوص تغییرات هورمونی خانم‌های باردار موجب درد لثه، تورم و گاهی خونریزی می‌شود.

5. آبسه دندان
عفونت باکتریایی در ریشه دندان موجب بروز آبسه و این آبسه هم موجب درد و تورم لثه می‌شود. این آبسه ممکن است که موجب بروز مشکلات جدی‌تری شود بنابراین در صورت مشاهده آبسه شروع به درمان کنید.

6. استفاده نادرست از نخ دندان و مسواک
اگر به طور دقیق از نخ دندان و یا مسواک استفاده نکنید و یا فشار زیادی بر روی لثه و دندان خود وارد کنید ممکن است که لثه دچار درد و خونریزی شود.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چه زمانی نخ دندان کشیدن مضر می‌باشد؟

    همانطور که در مقاله قبل گفته شد کشیدن نخ دندان بسیار مفید است و از بروز پوسیدگی دندان‌ها و التهاب لثه جلوگیری می‌کند. اما هنگامی که این کار را به درستی انجام ندهید ممکن است به دندان‌ها و لثه‌تان آسیب وارد کنید. همچنین ممکن است که باکتری‌های مضر از طریق لثه وارد خون‌تان شود و در نهایت موجب بروز عفونت شود.
  2. چه موقع بهتر است که از نخ دندان استفاده کنیم؟

    بهترین زمان برای کشیدن نخ دندان قبل از مسواک زدن و یا حین مسواک زدن است. یعنی مثلا دقیقا زمانی که شروع به مسواک زدن کرده‌اید و خمیر دندان کف کرده است می‌توانید نخ دندان بکشید و دوباره شروع به مسواک زدن کنید و در نهایت دهان‌تان را با آب بشویید. اما اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید ابتدا باید نخ دندان بکشید و دهان‌تان را بشویید و بعد شروع به مسواک زدن کنید.
  3. برای کشیدن نخ دندان از چه نوع نخ دندانی استفاده کنیم؟

    انتخاب نخ دندان نازک یا ضخیم بستگی به نوع دندان‌های شما دارد. به عنوان مثال اگر فاصله میان دندان‌های شما زیاد است باید از نخ دندان ضخیم استفاده کنید تا مواد غذایی از مابین دندان‌های‌تان پاک شوند. اما اگر دندان‌های‌تان به یکدیگر چسبیده هستند باید از نخ دندان نازک‌تر استفاده کنید.
  4. عدم کشیدن نخ دندان چه عواقبی دارد؟

    هنگامی که شما دندان‌های‌تان را مسواک می‌زنید، تنها بخشی از دندان‌ها را تمیز می‌کنید. اما هنگامی که نخ دندان می‌کشید تمامی مواد غذایی و پلاک‌های موجود بین دندان‌های‌تان را نیز بیرون می‌آورید و بدین صورت دندان‌هایتان کاملا تمیز می‌شوند.
  5. آیا تنها یک روش صحیح برای کشیدن نخ دندان وجود دارد؟

    خیر. شاید برخی از افراد که شانه‌شان آسیب دیده باشند و یا از آرتروز دست رنج ببرند، به همین منظور نتوانند دندان‌هایشان را به خوبی نخ دندان بکشند اما باید بدانید که نگهدارنده‌هایی برای نخ دندان وجود دارند که به راحتی با آن‌ها می‌توانید دندان‌های خود را نخ دندان بکشید.
مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی