توصیه‌های مهم مراقبت‌ بعد از کشیدن دندان عقل + چی بخوریم

بعد از کشیدن دندان عقل
دندان عقل برعکس نامی که دارد در بعضی مواقع ممکن است دردسر آفرین شود به همین جهت زمان مناسب کشیدن و یا جراحی آن بسیار حائز اهمیت است از همین رو 6 ماه یکبار مراجعه به دندانپزشک ضروری است. اما نکته مهم مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل است که در این مقاله به طور مفصل این مراقبت‌ها را بررسی کرده‌ایم.

توصیه‌های مهم مراقبت‌ بعد از کشیدن دندان عقل + چی بخوریم

برخی افراد در طول زندگی خود با مشکلات دندان عقل رو به رو نمی‌شوند و هرگز برای جراحی دندان عقل به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند اما اگر این دندان در رشد خود با مشکل روبرو شود کشیدن دندان عقل حتما باید انجام شود زیرا در غیر این صورت باقی دندان‌ها را خراب می‌کند و حتی ممکن است به لثه نیز آسیب برساند.

از همین رو تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با مشکلاتی که دندان عقل نهفته ایجاد می‌کند، زمان مناسب کشیدن دندان عقل و توصیه‌های مهم بعد از کشیدن دندان عقل، آشنا کنیم. همراه ما باشید و اگر متوجه شدید که دندان عقل شما نیز نیاز به کشیدن دارد حتما در اولین فرصت به دندان پزشک مراجعه کنید.

بعد از کشیدن دندان عقل
توصیه‌های مهم مراقبت‌ بعد از کشیدن دندان عقل

دندان عقل چیست؟

روند رشد دندان‌های انسان به این صورت است که ابتدا دندان‌های جلویی فک رشد می‌کنند و بعد از آن نوبت دندان‌های نیش می‌رسد و سپس بعد از رشد کامل آن دندان‌های آسیاب کوچک و بزرگ و در آخر دندان‌های آسیاب بزرگ رشد می‌کنند که با نام دندان عقل شناخته می‌شوند. این دندان در قسمت عقبی فک قرار دارد. به طور کلی ممکن است که دندان‌های عقل هیچ گونه مشکلی برای شما ایجاد نکنند که در این صورت پس از رشد دندان عقل شما یک دندان جدید و سالم خواهید داشت. اما در بسیاری از افراد دندان عقل در زمان رشد خود با مشکلاتی روبه‌ رو می‌شود که از جمله این مشکلات دندان عقل نهفته یا عفونت دندان است.

دندان عقل
دندان عقل چیست؟

زمان درآوردن دندان عقل چه موقعی است؟

به طور کلی دندان عقل در کنار دندان‌های آسیای سوم قرار دارد. این دندان معمولا در سنین 18 تا 21 سالگی شروع به رشد می‌کند که ممکن است به طور کامل و به درستی رشد نکند و یا نتواند به خوبی از لثه بیرون بیاید و نیاز به کشیدن و یا عمل جراحی داشته باشد.

جراحی دندان عقل نهفته
زمان کشیدن دندان عقل 

چه کسانی نیاز به جراحی دندان عقل دارند؟

هنگامی که دندان عقل به دلیل عدم وجود فضای کافی در لثه به شکل غیر طبیعی رشد می‌کند مانند کج بودن، از فک بیرون زدن و یا چرخیدن، در این شرایط شما باید به سراغ جراحی دندان عقل خود بروید. توجه داشته باشید که در این شرایط دندان عقل به دندان‌های دیگر شما فشار وارد می‌کند و این امر می‌تواند موجب تغییر شکل آن‌ها شود و در نهایت موجب دندانی در شما شود. از دیگر عواملی که نشان دهنده این است که شما باید دندان عقل خود را جراحی کنید عفونت دندان عقل است. این عفونت می‌تواند به دلیل گیر افتادن غذا در اطراف دندان عقل ایجاد شود. با توجه به این موضوع باید در صورت بروز هر گونه مشکل در زمان رشد دندان عقل به سرعت به مشکل رسیدگی کنید تا دندان‌های مجاور دچار خرابی و پوسیدگی نشوند.

جراحی دندان عقل نهفته
جراحی دندان عقل نهفته

دندان عقل چگونه کشیده می‌شود؟

اگر دندان عقل به طور ساده بیرون زده باشد با استفاده از روش کشیدن ساده، دندان کشیده می‌شود اما اگر دندان عقل نهفته باشد برای کشیدن آن به عمل جراحی نیاز است. در زمانی که دندان عقل ساده است نیاز به هیچ گونه عمل جراحی نیست و دندان تنها با تزریق یک بی‌حسی موضعی به راحتی کشیده می‌شود. اما هنگامی که دندان عقل نهفته است کشیدن آن با دشواری روبرو است و برای این کار نیاز به عمل جراحی می‌باشد. برای عمل جراحی دندان عقل ابتدا پزشک یک بی‌حسی موضعی تزریق می‌کند و بعد از آن که دندان بیمار بی‌حس شد شروع به جراحی دندان عقل می‌کند.
پزشک در زمان جراحی دندان عقل ابتدا یک شکاف ایجاد می‌کند سپس استخوان و ریشه دندان را نمایان می‌کند. در برخی از موارد نیاز است که استخوان دندان کشیده شود تا بتوان دندان عقل را بیرون آورد. علاوه بر این موضوع به دلیل سهولت در کشیدن‌ دندان‌ عقل ممکن است که پزشک ترجیح دهد دندان عقل را برش داده و آن را با تیکه‌های مجزا از دهان بیرون آورد.
بعد از آن که دندان عقل نهفته با موفقیت از دهان فرد خارج شد پزشک محل جراحی را با آب تمیز شستشو می‌دهد و آن را برای جراحی آماده می‌کند. در برخی از موارد ممکن است که نیاز به به بخیه نباشد.

بعد از کشیدن دندان عقل
دندان عقل چگونه کشیده می‌شود؟

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟

یکی از سوالاتی که بعد از کشیدن دندان عقل برای افراد به وجود می‌آید این است که بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟ باید غذاهای سبک و ویتامین‌دار بخورید تا ترمیم سریع‌تر انجام شود. همچنین در طول این مدت شما باید داروهایی که پزشک تجویز کرده است را به طور مرتب و راس ساعت مصرف کنید. البته توجه داشته باشید که به طور خودسرانه نباید از هیچگونه آنتی بیوتیکی استفاده کنید.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم
بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟

مواد غذایی مناسب برای بعد از کشیدن دندان عقل 

بعد از کشیدن دندان عقل می‌توانید مواد غذایی زیر را به آرامی بخورید تا زخم جای دندان کاملا خوب شود.

1. پوره سیب بعد از کشیدن دندان عقل

سیب با توجه به این که بافت نرمی دارد به عنوان غذایی مناسب برای بعد از کشیدن دندان عقل محسوب می‌شود. بنابراین باید پوره سیب مصرف کنید زیرا حاوی ویتامین c و مقدار زیادی فیبر رژیمی است. علاوه بر این موضوع این خوراکی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است و نیازی به حرکت زیاد فک ندارد.

2. مصرف ماست پس از کشیدن دندان عقل

ماست به دلیل بافت نرمی که دارد یک غذای ایده آل برای افرادی است که دندان‌شان را کشیده‌اند. البته توجه داشته باشید که شما ماست را نباید به همراه غلاتی که نیاز به جویدن دارند انتخاب کنید اما می‌توانید ماست را با میوه‌هایی که بافت نرمی دارند ترکیب کنید تا مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان برای ترمیم دندان تامین شود.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم
بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

3. مصرف بستنی بعد از کشیدن دندان

برخی از افراد نمی‌دانند که مصرف بستنی بعد از کشیدن دندان عقل توصیه می‌شود زیرا بستنی سرد است و به التیام زخم کمک می‌کند. علاوه بر این موضوع از عفونت زخم نیز جلوگیری خواهد کرد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که بستنی نرم برای چند روز بعد از کشیدن دندان بهترین خوراکی است. البته شما باید در نظر داشته باشید که برای خوردن بستنی باید از یک قاشق کوچک استفاده کنید.

4. بلغور جو فوری برای بعد از کشیدن دندان

بلغور جو فوری می‌تواند به عنوان یک میان وعده سریع مورد استفاده قرار گیرد شما این میان وعده را می‌توانید به راحتی مصرف کنید. همچنین بلغور جو را می‌توان با شکر، شربت یا مربا ترکیب کرد. البته باید توجه داشته باشید که بلغور جو را باید به مدت 3 روز مصرف کنید زیرا دندان عقل ممکن است که هنوز در فرایند التیام باشد.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل
مصرف جو به عنوان ماده غذایی بعد از کشیدن دندان عقل

5. مصرف اسموتی میوه بعد از کشیدن دندان عقل

شما اسموتی میوه را می‌توانید به صورت یخ زده یا تازه به همراه ماست مصرف کنید. این نوشیدنی می‌تواند سالم و مغذی باشد و با توجه به ارزش غذایی که دارد می‌تواند برای التیام دندان مفید باشد.

6. مصرف سیب زمینی له شده پس از کشیدن دندان

سیب زمینی له شده و پوره شده را نیز می‌توانید به راحتی مصرف کنید. همچنین به همراه آن می‌توانید از خامه ترش یا سس ترش برای مزه بهتر استفاده کنید.

7. مصرف میلک شیک پس از کشیدن دندان عقل

بعد از کشیدن دندان عقل انتخاب میلک شیک انتخاب بسیار مناسبی است، البته توجه داشته باشید که برای مصرف آن نباید از نی استفاده کنید زیرا ممکن است که برای دندان‌تان خطرناک باشد. بنابراین بهتر است از یک قاشق کوچک کمک بگیرید.

8. مصرف سوپ خنک بعد از کشیدن دندان

بسیاری از مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید حاوی مقداری زیادی گوشت یا سبزیجات هستند که می‌توانند برای شما سنگین باشند. بنابراین شما می‌توانید تا چند روز بعد از کشیدن دندان سوپ مصرف کنید. 

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل
مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی