خواص آویشن: تو کدوم غذاها آویشن بریزیم عالی میشه؟

خواص آویشن
آویشن یک چاشنی خوشمزه برای غذا با خواص دارویی فراوان است. اگر دوست دارید با آویشن بیشتر آشنا شوید این مقاله را حتما بخوانید چرا که در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که آویشن چیست؟ خواص آویشن چه چیزهایی است؟ یا به عبارت خودمانی تر آویشن برای چی خوبه؟ و تو کدوم غذاها آویشن بریزیم عالی میشه ؟

خواص آویشن: تو کدوم غذاها آویشن بریزیم عالی میشه؟

آویشن یک گیاه معطر با خاصیت فراوان است که گیاه شناسان آن را در دسته خانواده نعناعیان قرار می‌دهند. در ایران 14 گونه از گیاه آویشن شناخته شده است. معروف‌ترین گونه، آویشن کوهی و آویشن شیرازی است. خواص آویشن کوهی به مراتب بهتر از خواص آویشن شیرازی است. طبع آویشن گرم و خشک است و طب سنتی مصلح  گیاه آویشن را سرکه انگور می‌داند. طبع گرم و خشک آویشن باعث شده است که به عنوان مصلح موادی چون پنیر، ماست، سیب زمینی و... شناخته شود.

تیمول و کاراکول موجود در آویشن خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی به آن داده است. این گیاه مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان دارد و ضد التهاب نیز به شمار می‌آید. آویشن یک طعم دهنده بسیار عالی برای برخی از غذاها است، پس اگر دوست دارید بدانید که آویشن طعم کدام غذاها را دلچسب‌تر می‌کند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.  

خواص آویشن
خواص آویشن

آویشن به صورت تازه و خشک، دمنوش یا چای، روغن و عرق مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام از آن‌ها خواص خود را دارد. خلاصه این که بیایید ببینیم آویشن برای چی خوبه؟

1- درمان سرما خوردگی با آویشن

یکی از بهترین خواص آویشن درمان سرما خوردگی و پیشگیری از آن است. غرغره کردن جوشانده آویشن بسیار در درمان گلودردهای سرما خوردگی تاثیر گذار است. آویشن ضد میکروب و ضد التهاب است و التهاب‌ها و میکروب‌های گلو را برطرف می‌کند. این گیاه خلط آور است و سرفه‌های خشک ناشی از سرما خوردگی و آنفولانزا را درمان می‌کند. حتی استفاده از آویشن برای کرونا نیز توصیه می‌شود. شما می‌توانید در زمان سرما خوردگی روی بخور آویشن حساب کنید و یا به طور مستمر از چای و دمنوش آویشن استفاده کنید. 

دمنوش آویشن
 چای آویشن

2- خواص آویشن برای ریه

همانطور که قبلا هم اشاره شد آویشن ضد میکروب است یا به عبارتی همانند آنتی بیوتیک عمل می‌کند و می‌تواند عفونت ریه و مجاری تنفسی را برطرف نماید. در طب سنتی هم گفته می‌شود به دلیل اینکه طبع آویشن گرم و خشک است رطوبت موجود در ریه را از بین می‌برد. کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه از خواص آویشن برای مردان است.

3- خواص آویشن برای پوست و مو

آویشن ضد التهاب است و التهابات پوستی را برطرف می‌کند. استفاده از روغن آویشن برای نرمی و لطافت پوست و رفع جوش و آکنه بسیار توصیه می‌شود چرا که گیاه آویشن ضد باکتری است و با باکتری‌های پوستی مقابله خواهد کرد. آنتی اکسیدان موجود در آویشن روند پیری پوست را کند می‌کند. شما می‌توانید برای شادابی و طراوت پوست خود از ماسک عسل و آویشن استفاده کنید.

ماساژ موی سر با روغن آویشن باعث تقویت فولیکول‌های مو خواهد شد و گردش خون در پوست سر را به مراتب بهتر از قبل خواهد کرد و مانع ریزش مو می‌شود. به دلیل خاصیت ضد باکتری بودن با باکتری‌های پوست سر مقابله می‌کند و مانع ایجاد شوره سر می‌شود.

آویشن کوهی
  خواص آویشن برای سلامت پوست و مو

4- پیشگیری از بیماری‌های قلبی و فشار خون با مصرف آویشن

پیشگیری از فشار خون بالا از خواص آویشن است. پتاسیم موجود در آویشن باعث کاهش فشار خون خواهد شد. یکی از علل بیماری‌های قلبی داشتن فشار خون بالا است که می‌توان با مصرف دمنوش های آویشن از این بیماری ها تا حدی جلوگیری کرد. آویشن کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد و با این رویه به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

5- درمان کم خونی با آویشن

آهن موجود در آویشن باعث افزایش هموگلوبین خون می‌شود و افزایش هموگولوبین خون باعث رفع کم خونی در بدن خواهد شد.

6- درمان دردهای قاعدگی با مصرف آویشن

درمان دردهای قاعدگی از خواص آویشن است. آویشن گرفتگی عضلات ناشی از دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد. در زمان قاعدگی می‌توان شکم را با روغن آویشن ماساژ داد این روش بسیار در کاهش درد قاعدگی موثر است. استفاده مرتب از چای آویشن نیز در زمان قاعدگی روش مناسبی برای کاهش درد است.

خواص آویشن
 خواص آویشن برای کاهش دردهای قاعدگی

7- بهبود قوه بینایی با آویشن 

یکی دیگر از خواص آویشن تقویت قوه بینایی است. در ترکیبات آویشن ویتامین A فراوان دیده می‌شود. وجود این ویتامین باعث تقویت قوه بینایی می‌شود.

8- رفع مشکلات دهان و دندان با آویشن

یکی از خواص آویشن در زمان‌های گذشته و همچنین در زمان حال رفع بوی بد دهان است. آویشن به دلیل داشتن خواص ضد عفونی بودن به رفع مشکلات دهان، لثه و دندان نیز کمک می‌کند. برای این منظور شما می‌توانید مقداری آویشن را بجوشانید و از صافی ردکنید پس از سردشدن به عنوان دهانشویه از آن استفاده کنید.

9- رفع مشکلات گوارشی با آویشن

آویشن نفخ شکم را از بین می‌برد و مصرف جوشانده آویشن مشکلاتی همچون اسهال را برطرف می‌کند.

10- کاهش وزن با آویشن

آویشن برای لاغری نیز مناسب است. استفاده مرتب از دمنوش آویشن باعث افزایش متابولیسم بدن خواهد شد. طب سنتی به افرادی که سرد مزاج هستند و چاقی شکمی دارند استفاده مداوم از آویشن را توصیه می‌کنند.آویشن مشکلات گوارشی را رفع می‌کند و باعث بهبود هضم غذا می‌شود که این مورد باعث کاهش وزن خواهد شد. استحمام با جوشانده آویشن در لاغری‌های موضعی نیز بسیار موثر است.

11- درمان افسردگی و رفع مشکلات روحی و روانی با آویشن

درمان افسردگی و بهبود حال روحی روانی نیز از خواص آویشن است. مصرف آویشن باعث ایجاد شادی و بهبود رفتار خواهد شد. یک چای آویشن درست کنید و آن را با عسل میل نمایید این ترکیب باعث می‌شود که خواب آرامی داشته باشید. اسید آمینه‌های موجود در آویشن ضعف و بی‌حالی بدن را درمان می‌کند.

12- درمان و رفع کم خونی با آویشن

کمبود آهن در بدن باعث ایجاد کم خونی خواهد شد. آویشن یک منبع غنی از آهن است. افرادی که کم خونی دارند می‌توانند با مصرف منظم آویشن کاستی آهن را در بدن خود برطرف نمایند.

13- تقویت سیستم ایمنی بدن با آویشن 

وجود ویتامین‌های A و C در آویشن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. از طرفی به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد عفونی کنندگی آویشن از بروز بیماری‌های عفونی و قارچی پیشگیری می‌کند و از فشار آوردن روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری خواهد کرد.

14- تقویت قوای جنسی با آویشن

یکی از مهمترین خواص آویشن برای مردان تقویت قوای جنسی است. آنتی اکسیدان موجود در آویشن از فعالیت های رادیکال های آزاد پیشگیری می کند و از تخریب اسپرم جلوگیری می کند. پیشگیری از تخریب اسپرم باعث افزایش قدرت باروری در آقایان می شود.

چه افرادی آویشن مصرف نکنند؟

در کنار مطالبی که درباره خواص آویشن ارائه شد در این قسمت قصد داریم که درباره مضرات آویشن نیز آگاهی لازم را به شما بدهیم و هشدار دهیم که چه افرادی نباید آویشن مصرف کنند:

  • عموما مصرف آویشن در بارداری توصیه نمی‌شود چرا که استفاده از آویشن در دوران بارداری احتمال انقباضات رحمی، سقط جنین یا زایمان زودرس را بالا خواهد برد.
  • افراط کردن در مصرف آویشن باعث ایجاد آلبومین در ادرار خواهد شد.
  • مصرف آویشن برای کودکان زیر  10 سال غیر مجاز است.
  • مصرف بیش از اندازه آویشن ممکن است باعث تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، ناراحتی معده، سرگیجه و سردرد شود.
  • مصرف آویشن در برخی از افراد ممکن است که ایجاد آلرژی کند. افرادی که به برخی از گیاهان خانواده نعناعیان همچون پونه کوهی آلرژی دارند احتمالا نسبت به آویشن نیز آلرژی خواهند داشت.
  • افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند درباره مصرف آویشن با پزشک خود مشورت کنند.
  • افرادی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند در مصرف آویشن احتیاط کنند. اگر در جستجوی این هستید که بدانید خواص آویشن برای کم کاری تیروئید یا برعکس پر کاری تیروئید چیست؟ باید بگوییم که مصرف آویشن در این موارد کمی خطرناک است.پس بهتر است که کمی بیشتر در این موارد دقت کنید چرا که مصرف به رویه آویشن در این موارد باعث بزرگ شدن غده تیروئید می‌شود.
عوارض آویشن
 عوارض آویشن

تو کدوم غذاها آویشن بریزیم عالی میشه؟

همانطوری که قبلا هم قول دادیم در این قسمت می خواهیم به شما بگوییم "تو کدوم غذا ها آویشن بریزیم عالی میشه؟"

  • آویشن طعم اکثر غذاهای فست فودی را بی‌نظیر می‌کند. شما می‌توانید از پودر آویشن در پیتزا، سیب زمینی پنیری، اسنک، ذرت مکزیکی و... استفاده کنید.
  • استفاده از پودر آویشن در ماکارونی و لازانیا نیز غذا را دلچسب‌تر می‌کند.
  • شما می‌توانید به سوپ و املت نیز آویشن اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید.
  • برای طعم دادن انواع گوشت‌ها همچون مرغ و ماهی یا گوشت قرمز از آویشن استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید ماهی کبابی درست کنید آویشن را به موادی که برای طعم دادن ماهی استفاده می‌کنید حتما اضافه کنید.
خواص آویشن
 تو کدوم غذاها آویشن بریزیم عالی میشه

مطلب مفید بود؟
2
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی