جدیدترین روش‌های درمانی رفع جای جوش

درمان جای جوش
احتمالا شما هم جوش صورت را تجربه کرده‌اید و می‌دانید که علاوه بر درمان جوش و آکنه، درمان جای جوش هم دغدغه بسیاری از افرادی است که به ظاهر پوست خود اهمیت می‌دهند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش‌های مختلفی برای درمان جای جوش وجود دارد که در این مقاله به بررسی کامل این روش‌ها پرداختیم. همراه ما باشید.

جدیدترین روش‌های درمانی رفع جای جوش

درمان جوش و از بین بردن جای جوش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ همه افرادی است که به نوعی درگیر جوش و آکنه هستند و در کنار آن به زیبایی خود نیز اهمیت می‌دهند. در اغلب مواقع خود جوش‌ها به راحتی از بین می‌رود اما از بین بردن جای جوش کار دشواری است. هیچ کس هم دوست ندارد جای جوش بر روی صورتش باقی بماند. مخصوصا اگر جوش زیر پوستی و یا جوش سرسیاه داشته باشید نیز باید مراقبت‌های لازم را به خوبی انجام دهید.

جای جوش معمولا بین یک تا دو ماه از بین می‌رود اما ممکن است در برخی موارد باقی بماند و خطرناک شود. روش‌های زیادی برای درمان جای جوش وجود دارد اما گاهی اوقات جای جوش به این راحتی‌ها هم از بین نمی‌رود. 

در این مقاله برای از بین بردن جای جوش و رسیدن به زیبایی شما را با انواع روش‌های نوین و جدید آشنا می‌کنیم.

درمان جای جوش صورت
جای جوش را چگونه از بین ببریم؟

جای جوش چیست؟

جای جوش معمولا بعد از بهبود آکنه روی پوست ظاهر می‌شود. هنگامی که فولیکول‌های مو یا منافذ پوست با چربی‌های اضافی یا عوامل خارجی مانند باکتری و سلول‌های مرده پر می‌شوند، جوش ایجاد می‌شود. سپس منافذ ایجاد شده بر روی پوست متورم شده و شکاف ایجاد می‌کنند که اگر این شکاف نزدیک پوست باشد جای جوش معمولا کوچک می‌شود و زودتر بهبود میابد. اگر جوش را به خوبی درمان نکنید ممکن است کامل از بین نرود و دوباره جوش بزنید.

درمان جای جوش
جای جوش چگونه ایجاد می‌شود؟

انواع جای جوش و آکنه

اثرات به جای مانده از جوش به دو دسته تقسیم می‌شوند: 

  1. جای جوش‌های فرو رفته یا اسکارهای آتروفیک که در این حالت بافت پوست تحلیل می‌رود. 
  2. جای جوش برآمده یا اسکارهای هیپرتروفیک که در این حالت به بافت پوست اضافه می‌شود. 

این دو دسته به چهار نوع جای جوش تقسیم می‌شوند:

  1. اسکار قندیلی یا آیس پیک
  2. اسکار گرد یا چرخشی
  3. اسکار واگنی یا مربعی 
  4. زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی
درمان قطعی جای جوش
انواع مختلف جوش صورت 

انواع روش‌های لیزری برای درمان جای جوش

لیزر جای جوش چگونه عمل می‌کند؟ 
لیزرها، نورهایی قوی و تک رنگ هستند که هنگامی که نورهای لیزر روی پوست تابیده می‌شوند سلول‌هایی که در پوست قادر به تشکیل بافت جدید هستند، درمان زخم به وجود آمده از جای جوش را تسهیل می‌کنند. همچنین فیبروپلاست‌های پوست الاستین و کلاژن‌هایی را که در اثر تشکیل جوش از بین رفته‌اند را بازسازی می‌کنند.

لیزرهای درمان جای جوش به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند: 

  1. تخریبی: این نوع لیزر تاثیر زیادی بر روی جوش می‌گذارد و جای جوش را با ذوب کردن و بخار از بین می‌برد. 
  2. غیر تخریبی: این نوع لیزر دوره نقاهت کوتاهی دارد اما نسبت به لیزر تخریبی تاثیر کمتری می‌گذارد.

در ادامه  این مقاله چند روش لیزری که برای درمان جای جوش مفید هستند را معرفی می‌کنیم.

لیزر برای جای جوش
انواع روش های لیزری درمان جای جوش

1. لیزر فرکشنال برای درمان جای جوش یا آکنه

لیزر فرکشنال CO2 از میکرو پرتوها در تراکم و اندازه‌های مختلف وجود دارد که با توجه به میزان جای جوش توسط پزشک انتخاب می‌شود. از این روش به جز درمان جای جوش صورت می‌توانید بر روی قسمت‌های دیگر پوست بدن نیز به کار ببرید. در این روش درمانی جای جوش و آکنه به راحتی از بین می‌رود .
از لیزر فرکشنال می‌توان برای از بین بردن خطوط نازک، درمان چین و چروک، لک‌های پوستی و تیرگی‌های مربوط به بالا رفتن سن نیز استفاده کرد.

درمان قطعی جای جوش
درمان جای جوش با لیزر فرکشنال CO2

2. نور شدید پالسی (IPL)

در این روش لیزر برای درمان آسیب‌های وارد شده به پوست تولید گرما می‌کند. در این دستگاه نورهای پالسی پلی کروماتیک با تراکم بالا و ناپیوسته تولید می‌شود که همگی آن‌ها در یک طول موج وسیع پخش می‌شوند. در این دستگاه می‌توان با توجه به نیازهای بیمار طول موج را تغییر داد تا زمان و فاصله هر پالس تغییر کند. 
از این دستگاه برای درمان مشکلات پوستی مانند روزاسه، لکه‌های قهوه‌ای، تلانژکتازی و آسیب‌های ناشی از آفتاب سوختگی استفاده می‌شود. طی تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است این دستگاه تاثیر زیادی در درمان جوش‌های کلوئید و هیپرتروفیک دارد.

درمان سریع جای جوش
درمان جای جوش با نور شدید پالسی (IPL)

3. لیزر pulsed Dye Laser) PDL)

این دستگاه مناسب برای درمان جای جوش‌های همراه با قرمزی است. طی تحقیقات انجام گرفته بر روی 20 بیمار توانستند از طریق این روش در دو جلسه جای جوش‌های  90 درصد از بیماران را درمان کنند. 
همچنین از این لیزر می‌توان برای درمان اسکارهای آتروفیک، مربعی و یخ شکن استفاده کرد.

درمان جای جوش صورت
درمان جای جوش های قرمز شده با لیزر (pulsed Dye Laser) (PDL)

4. لیزر smooth beam برای درمان جای جوش

این روش درمانی "روشی غیر تخریبی" می‌باشد که در آن از طول موج 1450 نانومتر استفاده می‌شود. این دستگاه قسمت‌های خنک کننده‌ای دارد که با اسپری کردن مواد خنک کننده در قسمت مورد نظر، موجب سرد شدن آن ناحیه می‌گردد. همچنین در این روش از لایه بیرونی پوست یعنی لایه اپیدرم محافظت می‌شود. پس از خنک کننده، اشعه لیزر به ناحیه مورد نظر تابیده می‌شود. گرمای تولید شده از مرحله دوم موجب می‌شود کلاژن‌های پوست افزایش پیدا کرده و در نتیجه جای جوش از بین می‌رود. 
البته درست است در این روش جای جوش‌ها از بین می‌روند اما نباید عوارض آن را نادیده گرفت. طی آزمایشی که بر روی 30 نفر بیمار که جای جوش داشتند انجام گرفت فقط 53 درصد از آن‌ها نتایج مطلوبی گرفتند و 67 درصد دیگر پس از آنکه جای جوش‌هایشان از بین رفت دچار لک در آن ناحیه شدند.

درمان فرورفتگی جای جوش
درمان جای جوش با لیزر smooth beam

5. میکرونیدلینگ (PRP) برای درمان جای جوش

در این روش متخصص پوست با استقاده از دستگاه PRP سوراخ‌های ریزی با سوزن ریز و مخصوص بر روی پوست ایجاد می‌کند تا تولید کلاژن افزایش پیدا کند. به همین جهت می‌توان نام این روش را درمان القای کلاژن سازی پوست گذاشت. اثر نهایی این روش به میزان عمق سوراخ‌هایی می‌باشد که بر روی پوست ایجاد می‌شود که عموما برای نتیجه گیری بهتر حداقل باید در عمق 2 میلی متری صورت فرو برود. همچنین باید توجه داشته باشید این روش درمانی کمی دردناک است.

با استفاده از این روش می‌توانید اسکارهای پیچشی و مربعی صورت را از بین ببرید اما باید توجه داشته باشید این روش برای اسکارهای یخ شکن کاربرد چندانی ندارد. 
طی آزمایشی که بر روی 30 بیمار انجام شد پوست 23 نفر آن‌ها یک تا دو درجه بهبود یافته و 7 نفر دیگر آن‌ها نتیجه عالی از این درمان گرفتند. در آزمایشی دیگر که بر روی 37 نفر انجام شد، 36 نفر آن‌ها از طریق این روش درمان شدند.

فواید میکرونیدلینگ
5. میکرونیدلینگ (PRP) برای درمان جای جوش

6. جوانسازی پوست برای درمان جای جوش

در این روش پوست جوان‌تر می‌شود. هنگامی که بافت پوست ترمیم پیدا می‌کند جای جوش و چین و چروک از بین می‌رود. در این روش از پالس‌های الکترونیکی برای یکدست کردن پوست استفاده می‌شود. هنگامی که پالس‌ها به پوست برخورد می‌کنند فیبروپلاست‌ها فعال می‌شوند و همین امر باعث بازسازی کلاژن‌های پوست در ناحیه مشخص شده می‌شود.

سریعترین روش از بین بردن جای جوش با دستگاه،
جوانسازی پوست برای درمان جای جوش

7. روش اربیوم برای درمان آکنه و جای جوش

این روش یک روش تخریبی است که از اشعه مادون قرمز با طول موج 2940 نانومتر استفاده می‌شود. البته در این روش میزان تبخیر و خشک شدن پوست نسبت به روش‌های دیگر کمتر است. در این روش درمانی کلاژن‌های داخل پوست جذب لیزر می‌شوند و در نتیجه فرایند بازسازی پوست در قسمت‌های مختلف انجام می‌شود.

درمان قطعی جای جوش
روش اربیوم برای درمان آکنه و جای جوش

8. لیزر فرکشنال (YAG) برای درمان جای جوش

لیزر YAG میکرو کانال‌های متعددی را بر روی پوست ایجاد می‌کند و همین امر موجب افزایش کلاژن سازی پوست و از بین رفتن جای زخم و جای جوش می‌شود. طی تحقیقات که انجام گرفته ثابت شده است که در این روش نه تنها اسکارهای پوست درمان می‌شوند بلکه پوست سفت شده و چین و چروک‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

این درمان یک روش غیر تهاجمی بوده و تقریبا تاثیراث مثبتی دارد. البته این روش‌ها دارای معایب مختص به خود است. بنابراین قبل از انجام هر روش درمانی مزایا و معایب آن را مطالعه کنید. بعد از درمان پوست خود با لیزر باید مراقب پوست خود باشید و از آن در برابر اشعه خورشید مراقبت کنید.

لیزر برای جای جوش
لیزر فرکشنال (YAG)

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی