چگونه مژه‌های پرپشت و خیره کننده داشته باشیم؟

مژه‌های پر پشت
مژه‌ها بخشی از زیبایی صورت، مخصوصا زیبایی چشم‌ها هستند. اما امروزه به دلایل مختلفی مانند برخی بیماری‌ها یا عدم رعایت صحیح بهداشت چشم‌ها و پلک‌ها ممکن است دچار ریزش و یا کاهش مقدار مژه‌هاتان شده باشید. در این مقاله به بررسی علل ریزش مژه‌ها و روش‌های تقویت آن می‌پردازیم. همراه بازارگیت باشید.

چگونه مژه‌های پرپشت و خیره کننده داشته باشیم؟

ابرو و مژه‌ها بخشی از زیبایی صورت مخصوصا زیبایی چشم‌ها هستند. هرچه مژه‌ها پر پشت‌تر و بلندتر باشند زیبایی چشم‌ها‌ بیشتر می‌شود. اما امروزه بسیاری از دغدغه خانم‌ها این است که از این زیبایی بهره‌مند نیستند و مژه‌های کم پشت و بی حالتی دارند.

با این مقاله در بازار گیت همراه باشید تا با علت ریزش و کم پشتی مژه‌ها و روش‌های درمانی آن آشنا شوید.

چگونه مژه بلند داشته باشیم
چگونه مژه بلند داشته باشیم

علت ریزش مژه

هر بی‌نظمی در مکانیزم طبیعی سیستم بدن علتی دارد. در ادامه چند مورد از موارد مهمی که موجب ریزش مو، مژه و ابرو می‌شوند را بررسی می‌کنیم:

  • وسواس کندن مو و مژه

در این مورد فرد به صورت ناخودآگاهی مو، ابرو و مژه‌های خود را می‌کند. این مشکل معمولا از کودکی فرد آغاز می‌شود که دلایل بسیاری از جمله استرس و اضطراب دارد که فرد حتما باید تحت نظر یک روانشناس این مشکل را ریشه یابی و درمان کند. 

  • اختلال تیروئید و ریزش مژه‌ها

کم کاری و پرکاری غده تیروئید موجب ضعف و شکنندگی مژه‌ها نیز می‌شود. از عوامل پرکاری تیروئید می‌توان به مشکلات بلع مواد خوراکی، بی‌طاقتی در تحمل هوای گرم، خواب ناآرام، کم کردن وزن و ریزش مو اشاره کرد. از عوارض کم کاری تیروئید هم می‌توان به اضافه وزن، خشک شدن پوست و... اشاره کرد و مهم‌تر اینکه کم کاری تیروئید می‌تواند موجب کم پشت شدن ابرو و مژه‌ها و همچنین ریزش آن‌ها شود.

  • ضعف سیستم ایمنی و ریزش مژه‌ها

هنگامی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود، بدن در مقابل فاکتورهای منفی کم‌توان شده و همین فاکتورهای منفی موجب ریزش ابرو و مژه‌ها می‌شوند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید انواع میوه‌ها مانند آناناس، نارگیل، موز و انواع سبزیجات تازه را مصرف کنید. 

  • حساسیت به برخی از لوازم آرایشی و بهداشتی

همانطور که می‌دانید لوازم آرایشی و ریمیل‌ها همگی دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی هستند که اگر ابرو و مژه به این مواد حساسیت نشان دهند دچار ریزش شدید می‌شوند. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که گرد و غبار نیز می‌تواند عامل حساسیت‌زا برای ابروها و مژه‌ها باشند و موجب ریزش آن‌ها شوند.

  • التهاب پلک و ریزش مژه

التهاب پلک یکی دیگر از عوامل ریزش مژه‌ها است که در اثر رشد باکتری‌ها در پلک اتفاق می‌افتد. این مشکل به آسانی قابل درمان نیست اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توانید این مشکل را تا مقدار زیادی کنترل کنید. 

علت ریزش مژه و ابرو
چگونه مژه‌های پرپشت و خیره کننده داشته باشیم

آیا مژه رشد می‌کند؟ 

داشتن مژه‌های بلند در ابتدا به ژنتیک فرد بستگی دارد اما این بدان معنا نیست افرادی که ژن خوبی ندارند نمی‌توانند از مژه‌های بلند بهره‌مند شوند. طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است که رابطه مستقیمی میان تغذیه و رشد مو وجود دارد، بنابراین اگر شخص از ویتامین‌هایی همچون ویتامین C، ویتامین E و کلاژن‌ها را به بدن خود نرساند ممکن است سلامت مو وی به خطر بیوفتد. همچنین استفاده دائمی از محصولات آرایشی مانند کاشت مژه، استفاده از ریمیل و...  می‌توانند موجب ریزش مژه‌ها شوند. 

سرعت و مقدار رشد مجدد مژه چقدر است؟ 

ممکن است متوجه شوید یک یا دو تار مژه‌هایتان بر روی گونه‌هایتان افتاده‌اند، اما جای نگرانی نیست و موهای مژه همانند دیگر موهای بدن دوباره رشد می‌کنند که این امری کاملا طبیعی است. حدود 100 تا 150 تار مژه بر روی پلک بالایی و 60 تا 90 تار دیگر در پلک پایینی قرار گرفته‌اند که به طور طبیعی رشد می‌کنند و در طی زمانی مشخص به صورت تکی می‌ریزند و دوباره رشد می‌کنند.

سرعت رشد مژه
سرعت و مقدار رشد مجدد مژه چقدر است

تقویت و پرپشت کردن مژه با روغن‌های گیاهی

برخی از روغن‌ها برای سرعت بخشیدن به رشد و تقویت مژه‌ها مفید هستند اما با توجه به آنکه این روغن‌ها باید به طور مستقیم به ناحیه اطراف چشم انتقال داده شود، در هنگام استفاده از آن‌ها باید دقت کنید که به داخل چشم نفوذ پیدا نکنند.

در ادامه چندین نمونه از روغن‌هایی که برای تقویت مژه مناسب هستند را معرفی می‌کنیم:

  • تقویت مژه و ابرو با روغن کرچک

یکی از بهترین روغن‌های اساسی برای رشد و تقویت مو روغن کرچک است. این روغن از دانه بذر لوبیا گرفته شده است که به عنوان یک محرک قوی می‌تواند موجب رشد و تغذیه فولیکول مو، ابرو و مژه‌ها شود. علاوه بر این از خواص دیگر روغن کرچک می‌توان به خاصیت ضد عفونی کنندگی آن اشاره کرد که می‌تواند از ریزش مژه‌ها جلوگیری کند.

روش استفاده از روغن کرچک برای تقویت مژه
ابتدا یک تکه پنبه را به مقداری روغن کرچک آغشته کنید. همچنین به جای پنبه می‌توانید از یک برس آرایشی کوچک هم استقاده کنید. قبل از رفتن به رختخواب با استفاده از هر کدام از موارد گفته شده روغن کرچک را به مژه‌های خود بزنید و اجازه دهید جذب شود. در نهایت صبح که بیدار شدید صورت خود را با آب بشویید.

تقویت کننده مژه
تقویت مژه و ابرو با روغن کرچک
  • تقویت مژه و ابرو با روغن کرچک و ژل آلوئه ورا

برای تقویت مژه‌های خود مقداری ژل آلوئه‌ورا را داخل روغن کرچک بریزید و به خوبی آن را مخلوط کنید. سپس با استفاده از پنبه و یا قلم مو آن را به مژه‌های خود بزنید. توجه داشته باشید که این کار را باید در شب و قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و صبح هنگامی که از خواب بیدار شدید صورت خود را با آب بشویید. 
برای گرفتن نتایج بهتر این روش را تا سه ماه تکرار کنید.

  • ضخیم شدن ابرو و مژه با روغن زیتون

روغن زیتون روغن شناخته شده‌ای است که به منظور افزایش رشد مو و تقویت آن بسیار کارایی دارد. همچنین با استفاده از این روغن می‌توانید مژه‌های خود را ضخیم‌تر کنید. روغن زیتون حاوی ویتامین E و اسید اولئیک است که این دو ماده برای تغذیه، حجیم شدن مژه و همچنین تیره‌تر شدن آن‌ها بسیار مفید هستند. 

روش استفاده از روغن زیتون برای تقویت مژه‌ها
برای انتقال روغن زیتون به مژه‌ها نیاز به یک تکه پنبه و یا برس مو کوچک دارید، بدین صورت که آن را آغشته به کمی روغن زیتون کنید و قبل از رفتن به رختخواب به مژه‌های خود بزنید. سپس صبح هنگامی که از خواب بیدار شدید آن را با آب بشویید. 
برای گرفتن نتایج بهتر این کار را هر روز و به مدت دو ماه تکرار کنید.

ضخیم شدن ابرو و مژه با روغن زیتون
ضخیم شدن ابرو و مژه با روغن زیتون
  • ضخیم و بلندتر کردن مژه‌ها با ژل آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا ماده‌ای مفید و موثر برای بلند و ضخیم کردن مژه‌ها است، زیرا این ماده حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی همچون ویتامین C، ویتامین B-12 و... است که به بلند شدن و ضخیم شدن مژه‌ها کمک می‌کند. همچنین این ماده حاوی اسید فولیک است که برای جلوگیری از ریزش مو و مژه مفید است. 

روش استفاده از ژل آلوئه‌ورا برای تقویت مژه‌ها
برای این کار مقداری ژل آلوئه‌ورا را با استفاده از یک برس موی کوچک به عنوان اپلیکاتور به مژه‌های خود بزنید و بگذارید تا صبح باقی بماند و صبح صورت خود را با آب گرم بشویید.

ضخیم کردن و بلندتر کردن مژه‌ها با ژل آلوئه‌ورا
ضخیم کردن و بلندتر کردن مژه‌ها با ژل آلوئه‌ورا
  • تقویت مژه‌ها با استفاده از آلوئه‌ورا و روغن جوجوبا

این روش برای افزایش رشد مژه و رطوبت رسانی به آن‌ها بسیار مفید است. 

روش استفاده از آلوئه‌ورا و روغن جوجوبا برای تقویت مژه‌ها
برای این کار مقداری از ژل آلوئه‌ورا را داخل روغن جوجوبا بریزید و آن را به خوبی مخلوط کنید. سپس آن را با استفاده از یک تکه پنبه به مژه‌های خود بزنید و بگذارید 15 دقیقه باقی بماند، سپس صورت خود را با آب بشویید تا مواد به خوبی از مژه‌ها پاک شوند. 
برای گرفتن نتایج بهتر این روش را دو بار در روز تکرار کنید.

تقویت کننده مژه
ضخیم کردن و تقویت مژه‌ها با استفاده از آلوئه‌ورا و روغن جوجوبا
  • جلوگیری از ریزش مژه‌ها با برس کشیدن آن‌ها

شاید فکر کنید برس کشیدن مژه کار آسانی است اما سخت در اشتباه هستید زیرا این کار باید با دقت زیادی انجام شود. برس کشیدن مژه موجب عاری شدن آن‌ها از گرد و غبارهایی می‌شود که از رشد مژه‌ها جلوگیری می‌کنند. این ذرات موجب بسته شدن منافذ مژه‌ها شده و در نهایت باعث ریزش و یا جلوگیری از رشد مجدد مژه‌ها می‌شوند. علاوه بر این نکات برس کشیدن مژه‌ها موجب می‌شود تا گردش خون بهتر انجام شود. 

روش برس کشیدن مژه‌ها
برس کشیدن به نحوی همان ماساژ است که برای بهبود گردش خون و افزایش ضخامت مژه‌ها کارایی دارد. برای این کار با استفاده از برس مخصوص مژه از ریشه تا انتهای مژه را برس بکشید. 
برای گرفتن نتایج بهتر این کار را دو بار در روز تکرار کنید و هر دفعه سعی کنید پنج دقیقه طول بکشد تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنید.

  • تقویت رشد مژه با ویتامین E

طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است رشد موی افرادی که ویتامین E مصرف می‌کنند بسیار بیشتر است. در این تحقیق نشان داده شد خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E، می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. 

روش استفاده از ویتامین E برای تقویت مژه
برای استفاده از این روش چند قطره از ویتامین E را بر روی برس مژه بریزید و مژه‌هایتان را برس بکشید.

تقویت رشد مژه با ویتامین E
تقویت رشد مژه با ویتامین E
  • رشد و تقویت مژه با ماساژهای پلکی

ماساژ پلک روشی برای بهبود گردش خون است که به رشد مژه‌ها کمک می‌کند. هنگامی که این ناحیه را ماساژ می‌دهید گردش خون بهبود پیدا می‌کند و در نهایت موجب رسیدن مواد مغذی بیشتری به بخش ماساژ داده شده می‌شود. از خواص دیگر ماساژ میتوان به جلوگیری از نازک شدن و یا شکستگی مو اشاره کرد.

روش انجام ماساژ پلک برای تقویت مژه
قبل از هر کاری دست‌های خود را به خوبی بشویید سپس برای ماساژ پلک، مقداری ژل نفتی، کره شی باتر و یا روغن زیتون را روی پلک‌های خود بمالید و دقت کنید تا به داخل چشم‌هایتان نفوذ نکند. سپس ماساژ را به صورت حرکات دایره‌ای و با استفاده از انگشت حلقه خود خط مژه و ابرو خود را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. 
برای گرفتن نتایح بهتر این کار را دو بار در روز به مدت سه ماه انجام دهید.

رشد و تقویت مژه با ماساژ پلک
رشد و تقویت مژه با ماساژ پلک
  • تقویت مژه با پوست لیمو ترش

یکی دیگر از روش‌های طبیعی برای تقویت مژه‌ها پوست لیمو است. پوست لیمو حاوی ویتامین‌های c و b و همچنین اسید فولیک است که برای رشد مو و مژه نیز مفید هستند. 

روش استفاده از پوست لیمو برای تقویت مژه‌ها
ابتدا پوست لیمو را به مدت دو هفته داخل روغن زیتون و یا روغن کرچک بگذارید تا خیس بخورد. سپس با استفاده از یک تکه پنبه یا برس مخصوص روغن را به مژه‌های خود بزنید. این کار را قبل از خواب انجام دهید و صبح هنگامی که از خواب بیدار شدید صورت خود را با آب بشویید. 
برای نتیجه گیری بهتر این کار را هر شب به مدت یک تا سه ماه تکرار کنید.

  • افزایش ضخامت مژه با تخم مرغ

همان طور که می‌دانید تخم مرغ، یکی از مفیدترین مواد غذایی برای تقویت مو و مژه است. همچنین باید بدانید این ماده حاوی مواد پروتئینه، ویتامین‌های B و بیوتین است که موجب افزایش ضخامت و بلندی مژه‌ها می‌شود. 

روش استفاده از تخم مرغ برای تقویت مژه‌ها
تخم مرغ را داخل ظرفی بشکنید و یک قاشق غذا خوری گلیسیرین به آن اضافه کنید. سپس مواد را آنقدر هم بزنید که محلولی سفت و کرم رنگ به دست آید. سپس با استفاده از یک تکه پنبه و یا برس مخصوص محلول را به مژه‌های خود بزنید. به مدت 5 دقیقه صبر کنید و بعد صورت خود را با آب سرد بشویید تا محلول به طور کامل از صورتتان پاک شود. توجه داشته باشید که نباید محلول را به پشت پلک خود بزنید.
برای رسیدن به نتایج بهتر این کار را سه بار در هفته و به مدت چند ماه تکرار کنید.

افزایش ضخامت مژه با تخم مرغ
افزایش ضخامت مژه با تخم مرغ
  • تقویت رشد مژه با چای سبز

چای سبز حاوی ماده‌ای بنام فلاونوئیدها است که به رشد مژه کمک می‌کنند. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است چای سبز می‌تواند به رشد مو نیز کمک کند. 

روش استفاده از چای سبز برای تقویت مژه
ابتدا چای سبز جوشیده را داخل یک فنجان بریزید و کمی صبر کنید تا خنک شود. سپس با استفاده از یک تکه پنبه و یا برس مخصوص چای را از ریشه تا انتهای پلک‌های خود بزنید. توجه داشته باشید که این کار را به آرامی انجام دهید. به مدت 15 دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب بشویید. 
برای گرفتن نتایج بهتر این کار را دو بار در هفته و به مدت 3 ماه تکرار کنید.

تقویت رشد مژه با چای سبز
تقویت رشد مژه با چای سبز
  • تقویت و افزایش رشد مژه با کره شیا

کره شیا تشکیل شده از یک دانه و غلات است، که سال‌ها است از این ماده برای تغذیه و تقویت ناخن، پوست و مو استفاده می‌کنند. همچنین کره شیا حاوی ویتامین‌های A و E است که هر دوی این ویتامین‌ها موجب تقویت و افزایش رشد مژه می‌شوند. 

روش استفاده از کره شیا برای تقویت مژه
یک تکه پنبه را به مقداری کره شیا آغشته کنید و آن را شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب به ریشه مژه‌های خود بزنید سپس صبح پس از آنکه از خواب بیدار شدید صورت خود را با آب گرم بشویید.
برای رسیدن به نتایج بهتر این روش را تا سه ماه تکرار کنید.

  • تقویت پوست و مو با روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن‌های طبیعی است که از گوشت داخل میوه نارگیل تهیه می‌شود. از این ماده برای تهیه مواد آرایشی نیز استفاده می‌کنند. از خواص این روغن می‌توان به رطوبت بخشیدن به پوست و مو، رفع خشکی پوست و مو و تقویت آن‌ها اشاره کرد.

تقویت مژه با روغن نارگیل
روغن نارگیل و تقویت مژه

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. قیچی کردن مژه روش درستی است یا خیر؟

    کوتاه کردن مژه‌ها مفید است، زیرا در رشد مجدد ضخامت و سرعت رشد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. البته باید بدانید کوتاه کردن مژه و رشد مجدد آن نسبت به کوتاه کردن و رشد مجدد موهای سر خیلی کندتر است.
  2. کدام مواد غذایی برای تقویت مژه مفید است؟

    سیب، سبزیجات، توت فرنگی، گوجه، ماهی، تخم مرغ، روغن زیتون و... تمامی موارد گفته شده برای رشد، تقویت و سلامت مژه‌ها بسیار مفید هستند.
  3. آیا استفاده از محصولات آرایشی با کیفیت هم می‌توانند موجب جلوگیری از رویش مژه‌ها شوند؟

    تمام محصولات آرایشی از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند بنابراین تا حد امکان استفاده از این محصولات را کمتر کنید.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی