هرآنچه که آقایان درباره کاشت مو باید بدانند

کاشت موی آقایان
اگر نگران ریزش موی خود هستید و یا حجم زیادی از موهای خود را از دست داده‌اید اصلا نگران نباشید زیرا امروزه کاشت مو روشی نوین در رویش مجدد موها محسوب می‌شود که می‌توانید با مشورت با یک پزشک متخصص و حاذق بهترین روش کاشت را انتخاب کرده و دوباره صاحب موهایی جذاب شوید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

هرآنچه که آقایان درباره کاشت مو باید بدانند

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بیشتر مردم مخصوصا آقایان با آن روبرو هستند. البته باید بدانید ریزش مو بین 60 تا 100 تار مو در روز طبیعی است که می‌توانید آن را با روش‌های تقویتی و دارو رفع کنید. در بعضی مواقع ریزش مو بیش از حد طبیعی شده و موجب می‌شود موی فرد جلوه‌ای ناخوشایند و خالی به خود بگیرد. هنگامی که با این مشکل روبرو می‌شوید روش‌های متنوعی برای درمان آن وجود دارد که یکی از این روش‌ها کاشت مو است.

در ادامه این مقاله شما را با کاشت مو به طور کامل آشنا کرده و بررسی می‌کنیم که قبل و بعد از کاشت مو چه کارهایی را باید انجام دهید.

عکس کاشت مو
هرآنچه که آقایان درباره کاشت مو باید بدانند

علت ریزش مو

  • اختلال هورمونی و مشکلات تیروئید
  • بیماری‌های روحی روانی 
  • استرس 
  • رژیم‌های مضر، سخت و کاهش وزن ناگهانی 
  • جراحی‌های گوناگون و بیهوشی 
  • استفاده از داروهای خاص 
  • نگهداری نامناسب از موها مانند شانه کردن مداوم، محکم بستن مو، استفاده از برس نامناسب، رعایت نکردن شستشوی صحیح مو، استفاده از مواد شیمیایی، رنگ‌ها و حالت دهنده‌های مو و... 
  • استفاده از وسایل گرمایشی مو مانند اتو مو، سشوار و...
کاشت موی آقایان
علت ریزش مو

کاشت مو

کاشت مو امروزه یکی از بهترین روش‌هایی است که با آن می‌توانید کم مویی خود را درمان کنید و موهایتان را به ظاهر طبیعی خود بازگردانید. در گذشته کاشت مو به روش‌های نامنظم، عمل‌های سنگین و بی‌کیفیت، عوارض زیاد عمل‌ها، هزینه بالا و...  انجام می‌شد که آسیب‌هایی را هم در پی داشت. اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت نحوه و وسایل کاشت مو و با رفع ایرادات تکنیک‌های قبلی، کاشت مو با توجه به وضعیت شخص و محل مورد نظر به خوبی انجام می‌شود.

روش کاشت مو
کاشت مو

کارهایی که قبل از کاشت مو باید انجام دهید

  • بررسی اینکه آیا لازم است مو بکارید یا خیر؟ 

معمولا کاشت مو برای افرادی که دچار کم پشتی مو و یا به صورت ارثی دچار طاسی سر هستند کاشت مو پیشنهاد می‌شود. اما قبل از آن باید نزد پزشک متخصص بروید تا بررسی کند که آیا لازم است اینکار را انجام دهید یا خیر؟ زیرا برای برخی افراد که موهایشان زیاد نریخته و یا سن‌شان مناسب نیست روش‌های دیگری پیشنهاد می‌شود.

  • پیدا کردن دلیل ریزش مو

دلایل زیادی مانند استرس، تغذیه نامناسب، وراثت، فشار روحی و...  در ریزش موی آقایان نقش دارند. بنابراین قبل از هر کاری باید علت ریزش مو را پیدا کرد تا متخصص طرحی را با توجه به آن برای کاشت مو در نظر بگیرد.

  • توجه به سن و سال قبل از کاشت مو

این روش برای افرادی که زیر 23 سال هستند توصیه نمی‌شود و انجام نمی‌گیرد. همچنین برای برخی افرادی که سن شان بالا است ممکن است دوباره بعد از کاشت مو در نواحی دیگر سر دچار ریزش مو شوند.

  • روش‌های جایگزین کاشت مو

روش‌های متنوعی برای درمان ریزش مو مانند استفاده از پکیج تقویتی PRP و HRT برای درمان ریزش مو وجود دارند، بنابراین باید قبل از انجام کاشت مو نزد پزشک متخصص بروید تا همه مسائل بررسی شود.

  • بررسی هزینه کاشت مو

بسیاری از افراد قبل از آنکه کاشت مو را انجام دهند بسیاری از کلینیک‌‌های مناسب را برای این‌کار زیر نظر می‌گیرند و پرس و جو می‌کنند، اما برخی از افراد تنها به دنبال مکان‌هایی هستند که این کار را با کمترین هزینه انجام می‌دهند. اما باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که برای کاشت مو، تعداد زیادی پرسنل همچنین پزشک متخصص نیاز دارد. همچنین دستگاه‌هایی هم برای انجام اینکار لازم هستند که باید به آن‌ها توجه شود. بنابراین سعی کنید که بهترین کلینیک را برای کاشت مو انتخاب کنید تا دوام آن طولانی مدت و عوارضی به دنبال نداشته باشد.

قیمت کاشت مو
کارهایی که قبل از کاشت مو باید انجام دهید
  • تحقیق در رابطه با مهارت تیم درمانی و پزشک کاشت مو

اگر می‌خواهید کاشت موی شما به بهترین نحو انجام شود باید در رابطه با پزشک و مهارت تیم درمانی دقت کنید و سعی کنید مطمئن‌ترین کلینیک را انتخاب کنید.

  • انتخاب درست ترین روش کاشت مو

اینکه انتخاب کنید کدام روش برای درمان طاسی سر و یا ریزش موی شما مناسب است، بسیار مهم است. در گذشته روش‌هایی مانند FUT و FIT برای درمان طاسی سر استفاده می‌شدند که امروزه این تکنیک‌ها قدیمی شده و جای آن‌ها را تکنیک‌هایی مانند SUT و FUE که بهترین و جدیدترین روش درمان طاسی مو هستند استفاده می‌شوند.

  • آگاهی کامل از عوارض بعد از عمل و رسیک‌های کاشت مو

تکنیک کاشت مو SUT روشی تضمین شده است که بر خلاف روش‌های کاشت مو در گذشته بسیار بهتر عمل می‌کند. همچنین اگر شما قصد دارید از روش‌هایی مانند FUT و FIT برای درمان استفاده کنید باید بدانید این روش‌ها عوارضی مانند سردرد، تورم، به جای ماندن خط باریک اسکار (جای زخم) و... را دارند. به همین علت قبل از استفاده از هر روش باید با پزشک متخصص خود در رابطه با روش استفاده شده سوال بپرسید و از خطرات و عوارض آن آگاه شوید.

  • آگاهی از اینکه پس از چه مدتی بعد از انجام کاشت مو می‌توانید به کارهای روزانه برسید

شما باید قبل از عمل از پزشک معالج خود سوال بپرسید که تا چه مدت باید استراحت کنید زیرا بعد از انجام برخی از روش‌ها نیاز است که فرد مدتی را استراحت کند. 

  • درصد موفقیت عمل کاشت مو چه قدر است؟ 

آگاهی از درصد موفقیت عمل کاشت مو می‌تواند به شما کمک کند تا بدون استرس این کار را انجام دهید. به همین علت باید با پزشک خود در رابطه با این موضوع صحبت کنید.

کاشت موی آقایان
کارهایی که قبل از کاشت مو باید انجام دهید

انواع روش‌های کاشت مو

  • کاشت مو به روش FUT

این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های کاشت مو در دنیا است. در این روش پزشک ابتدا فرد را به طور کامل بیهوش می‌کند و بعد یک نوار باریک از پشت سر فرد جدا کرده و سپس فولیکول‌های مو را از نوار باریکی در می‌آورد و به ناحیه مورد نظر پیوند می‌زند. این روش با اینکه قدیمی است اما برخی از پزشکان هنوز هم از آن استفاده می‌کنند. این روش نسبت به دیگر روش‌های نوین کم هزینه‌تر است و فرد نیازی به کوتاه کردن مو قبل از انجام عمل ندارد. البته باید گفت این روش بیشتر مناسب افرادی که است که پشت سرشان بانک موی خوبی دارند. اما باید در نظر داشته باشید که این روش دارای معایبی است که پزشکان آن‌ها را باید قبل از انجام عمل بگویند. از مهم‌ترین معایب روش FUT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیهوشی حین برداشت نوار مو
  • نیاز به مراقبت‌های ویژه بعد از برداشت نوار مو 
  • خونریزی نسبتا زیاد 
  • از بین رفتن تعداد زیادی فولیکول مو
  • پس از انجام این‌کار فرد باید موهای پشت خود را بلند نگه دارد. 
  • جای اسکار عمل جراحی باقی می‌ماند.
مراحل کاشت مو
کاشت مو به روش FUT
  • کاشت مو به روش FIT

در این روش فولیکول‌های مو از پشت سر فرد جدا شده و به نواحی مورد نظر پیوند زده می‌شوند. روش FIT مناسب افرادی است که در ناحیه پشت سر خود بانک موی مناسبی دارند زیرا پس از برداشت موهای دیگر می‌توانند قسمت‌های خالی شده را پوشش دهند. در این روش پزشک م‌یتواند در هر جلسه 1000 تا 1500 فولیکول مو را از پشت سر جدا کرده و سپس به نواحی مورد نظر پیوند بزند. 

فواید روش FIT

  • نیازی به بیهوشی بیمار نیست.
  • این روش درد کمتری نسبت به FUT دارد.
  • خونریزی بسیار کم است. 
  • افرادی که در پشت سر خود بانک موی متوسطی دارد می‌توانند از این روش استفاده کنند. 
  • نیازی به مراقبت‌های پیچیده و پانسمان بعد از پیوند نیست.
  • زخم‌ها زود از بین می‌روند. 

معایب روش FIT
این روش کاملا به صورت دستی انجام می‌شود و اگر پزشک معالج مهارت کافی را نداشته باشد ممکن است تعداد فولیکول‌های موی از دست رفته زیاد شود. اگر پزشک هم سعی کند فولیکول‌های مو را از نواحی مختلف جدا کند اما باز هم کم پشتی مو خود را نشان می‌دهد. همچنین پس از انجام این کار شما باید به مدت یک سال صبر کنید تا موهای کاشته شده حالت طبیعی به خود بگیرند. از نظر قیمت هم این روش نسبت به روش‌های دیگر قیمت بالاتری دارد.

کاشت مو به روش FIT
کاشت مو به روش FIT
  • کاشت مو به روش BHT

این روش مناسب افرادی است که بانک موی خوبی در سر خود ندارند و پزشک می‌تواند از قسمت‌های دیگر اعضای بدن مانند دست، پا، پشت کمر و سینه بیمار استفاده کرده و موهای آن نواحی را به نواحی مورد نظر پیوند بزند. این روش زیر مجموعه روش FUT است، یعنی نوارهایی از قسمت‌های مختلف بدن برداشته می‌شود. همچنین عوارضی مانند به جا ماندن اسکار را پس از انجام عمل به دنبال دارد و ممکن است زیبایی فرد را تحت شعاع قرار دهد.

  • کاشت مو به روش SUT

کاشت مو به روش SUT در واقع زیر مجموعه‌ای از کاشت مو به روش FIT است که قصد دارد معایب آن را از بین ببرد. در این روش نیازی به برداشت نوار باریک نیست و فولیکول‌های مو به صورت نقطه‌ای از ناحیه مورد نظر برداشته می‌شوند و همچنین تمامی این کارها بدون دست و کاملا توسط دستگاه مخصوص انجام می‌گردد. البته این روش زمانی کاربردی است که از دستگاه‌های به روز و مطمئن استفاده شود تا دقت برداشت گرافت مو به حداکثر برسد. در کل در این روش باید مطمئن شوید که پزشک متخصص مهارت کافی دارد و دستگاهی که از آن استفاده می‌کند مطمئن است و هیچ خطایی صورت نمی‌گیرد. 
این روش هم مانند دیگر روش‌ها معایبی دارد که یکی از این معایب استفاده از لوله‌های برداشت موی یک بار مصرف است، در غیر این صورت رعایت بهداشت در این روش بسیار دشوار می‌شود. همچنین این روش قیمت بالایی دارد که اگر دستگاهی که استفاده می‌شود مطمئن نباشد موفقیت چندانی در پی ندارد، در این صورت فرد می‌تواند از روش‌های دیگر مانند SUT استفاده کند.

کاشت مو به روش SUT
کاشت مو به روش SUT
  • کاشت مو به روش Micro FiT

می‌توان گفت این روش یکی از بهترین روش‌ها برای کاشت مو است. این روش زیر مجموعه روش FIT است که تمامی معایب آن را پوشش داده است. در روش Micro FIT از دستگاه‌های حساس و پیشرفته استفاده می‌شود به این صورت که حین انجام کار به ظریف ترین صورت، فولیکول‌های مو جدا شده و به ناحیه مورد نظر پیوند زده می‌شوند. از مزایای این روش نیز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فرد بیمار در سریع ترین زمان ممکن می‌تواند به روال عادی خود باز گردد و در محل کار خود حضور پیدا کند. همچنین نیاز به مراقبت‌های خاصی بعد از کاشت نیست.

بهترین روش کاشت مو
کاشت مو به روش micro FiT

مراقبت‌های بعد از کاشت موی سر

پس از هر بار عمل جراحی و یا کاشت موی سر، بیمار باید کارهایی را انجام دهد تا نتیجه و روند بهبودی سریع‌تر شود.

در ادامه این مقاله چند نکته مهم در رابطه با مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. بعد از باز کردن پانسمان تا دو روز بعد از کاشت موی سر، سرم نمکی را با استفاده از اسپری به سر خود اسپری کنید. بهتر است این کار را هر چند ساعت یک‌بار انجام دهید.
  2. پس از آنکه پانسمان سر را باز کردید، اسفنجی را که همراه شامپوی مخصوص کاشت مو دریافت کرده‌اید را به صورت عمودی روزی دوبار به صورت ضربه‌ای به موهای خود بزنید. البته توجه داشته باشید که نباید هیچ فشاری وارد کنید.
  3. بعد از گذشت سه هفته از کاشت مو می‌توانید روی یک‌بار به حمام بروید و موهایتان را بشویید. 
  4. مصرف سیگار و قلیان تا سه هفته بعد از کاشت مو ممنوع است. 
  5. مصرف نوشیدنی‌هایی مانند آبجو، ودکا و... تا یک هفته بعد از کاشت مو نیز ممنوع می‌باشد. 
  6. تا یک ماه بعد از کاشت مو از انجام فعالیت‌های سنگین مانند شنا، کشتی، کوهنوردی و... خودداری کنید. 
  7. از فر کردن، صاف کردن و سشوار کشیدن موهایتان خودداری کرده و پس از گذشت یک ماه تنها موها را به یک جهت شانه کنید. 
  8. تا یک ماه پس از کاشت مو از شامپویی که پزشک برایتان تجویز کرده استفاده کنید.
  9. برای جلوگیری از تورم پیشانی بهتر است شب اول پس از کاشت کمپرس یخ را هر یک ساعت به مدت 20 دقیقه بر روی پیشانی خود قرار دهید. البته اگر سینوزیت دارید از انجام اینکار خودداری کنید. 
  10. در صبح پس از کاشت مو، موادی که حاوی ویتامین C هستند مانند پرتقال و آناناس مصرف کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. کدام روش کاشت مو بهتر است؟

    برای آنکه بدانید کدام روش کاشت مو برای شما بهتر است باید اطلاعات کافی از میزان ریزش مو، میزان بانک مو و... داشته باشید. به همین علت ابتدا باید نزد پزشک بروید تا در رابطه با تمامی این شرایط با او صحبت کنید و بعد از آنکه از این نظر مطمئن شدید می‌توانید کاشت مو را به بهترین روش انجام دهید.
  2. کاشت مو به روش ترکیبی چیست؟

    در این روش پزشک از تمامی روش‌های موجود مانند FIT, BHT, FUT کمک می‌گیرد تا سر بیمار را تا حد ممکن پرپشت نماید. به طور کلی پزشک از تمامی این روش‌ها کمک می‌گیرد تا کاشت مویی با تراکم بالا را برای فرد انجام دهد.
  3. مزایای کاشت مو به روش میکرو SUT چیست؟

    1. حداکثر تراکم ممکن 2. کاشت بر اساس زاویه و حالت خواب مو 3. خط رویش کاملا طبیعی 4. بدون جراحی، درد و خونریزی 5. انجام کاشت در یک جلسه 8 ساعته 6. دوره نقاهت کمتر نسبت به روش‌های دیگر
  4. هزینه کاشت مو چقدر است؟

    یکی از مهم‌ترین عوامل مشخص کننده هزینه کاشت مو تعداد گرافت‌های پیوند زده شده به ناحیه مورد نظر می‌باشد. اما در تعیین میزان هزینه کاشت عوامل دیگری همچون کلینیک مورد نظر، تجهیزات به کار برده شده، تیم مجرب و... نقش دارند.
  5. برای درمان مشکل خارش بعد از کاشت مو چه کاری انجام دهیم؟

    ابتدا باید بدانید که به هیچ عنوان سر خود را نباید بخارانید و برای درمان خارش ابتدا از پزشک خود مشورت بگیرید و سپس با صلاحدید پزشک می‌توانید از قرص "سیتریزین" استفاده کنید.
مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی