آموزش حرفه‌ای و کامل دکلره مو به همراه فوت و فن‌های مهم آن

آموزش دکلره در خانه
به صورت کلی رنگ کردن موها کار ساده‌ای نیست علی‌الخصوص دکلره کردن مو یا همان بی‌رنگ کردن مو که کاری حرفه‌ای و تخصصی است که اگر تصمیم دارید این کار را خودتان در منزل انجام دهید حتما باید از قبل آموزش دکلره کردن مو را یاد گرفته باشید.در این مقاله قدم به قدم دکلره کردن را آموزش داده‌ایم. همراه ما باشید.

آموزش حرفه‌ای و کامل دکلره مو به همراه فوت و فن‌های مهم آن

باید بدانید که رنگ کردن مو کار آسانی نیست و نیاز به انجام فرایندهای شیمیایی دارد که برای انجام این کار شما باید تجربه کافی در این زمینه داشته باشید. همچنین خانم‌هایی که موی تیره‌ای دارند و قصد تغییر رنگ موهای خود به رنگ بلوند را دارند باید برخی از نکات را بدانند. یکی از این نکات دکلره کردن موها است.

در این مقاله به صورت حرفه‌ای، کامل و تخصصی دکلره کردن مو را به همراه فوت و فن‌های مهم آن آموزش می‌دهیم.

آموزش دکلره در خانه
آموزش حرفه‌ای و کامل دکلره مو به همراه فوت و فن‌های مهم آن

دکلره کردن مو چیست؟

دکلره کردن مو به فرایند برداشتن رنگ مو گفته می‌شود. به صورت کلی اگر قصد داشته باشید که به صورت طبیعی موهای‌تان را بیشتر از ۴ درجه روشن کنید ابتدا باید موهای‌تان را دکلره کنید و سپس آن‌ها را رنگی کنید.

دکلره کردن مو چیست؟
دکلره کردن مو چیست؟

آموزش دکلره کردن مو

شما با دو روش می‌توانید موهای خود را دکلره کنید.

  1. یکی از روش‌های دکلره کردن مو این است که به سالن‌های آرایشی و زیبایی مراجعه کنید.
  2. دومین روش هم دکلره کردن مو در خانه است که قبل از انجام هر کاری باید آموزش دکلره کل مو را ببینید. 
آموزش دکلره کردن مو
آموزش دکلره کردن مو

ابزار و مواد لازم برای دکلره کردن مو در خانه

1. پودر دکلره مو
اگر به بازار مراجعه کنید با انواع مختلف پودر دکلره مواجه می‌شوید، اما به طور کلی پودر دکلره به سه دسته تقسیم می‌شود: 

پودر دکلره مو آبی
این نوع پودر دکلره یکی از قوی‌ترین پودرهای دکلره است که تنها برای موهای کاملا مشکی و یا دکلره کامل مو کاربرد دارد. توجه داشته باشید که اگر قصد هایلایت کردن موهای خود را دارید نباید از پودر دکلره آبی استفاده کنید. البته حواستان باشد اگر این پودر را با فویل ارتباط دهید سریعاً داغ شده و ممکن است که موهای‌تان صدمه ببیند. 

پودر دکلره مو بنفش
این نوع پودر ساختار ضعیف‌تری نسبت به پودر دکلره آبی دارد و بیشتر برای دکلره کردن موهای بدن و صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از این نوع پودر دکلره برای هایلایت کردن موها یا برای افرادی که موهای حساسی دارند نیز استفاده می‌کنند.

پودر دکلره مو سفید
این نوع پودر روند شیمیایی متوسطی دارد و از دیگر پودرها ملایم‌تر است بنابراین از پودر دکلره سفید می‌توانید برای هایلایت کردن موها با فویل استفاده کنید.

پودر دکلره مو
پودر دکلره مو

2. اکسیدان برای دکلره مو
برای تکمیل رنگ مو شما به اکسیدان نیاز دارید. اکسیدان در این مرحله نقش یک کاتالیزور را بر عهده دارد. به طور کلی اکسیدان‌ها به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند.

اکسیدان 6% یا شماره 1
این اکسیدان برای دکلره کردن موهای بدن و صورت، هایلایت کردن مو، رنگ کردن مو و دکلره موهای آسیب پذیر و نازک کاربرد دارد.

اکسیدان 9% یا شماره 2
این نوع اکسیدان برای دکلره و هایلایت کردن جنس مو های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.

اکسیدان 12% یا شماره 3
این نوع اکسیدان برای دکلره و هایلایت کردن موهای خشن که به راحتی رنگ باز نمی‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای موهایی که کاملا قهوه‌ای و مشکی هستند و با دکلره واکنش کمی نشان می‌دهند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکسیدان برای دکلره مو
اکسیدان برای دکلره مو

3. یک عدد ظرف پلاستیکی برای هم زدن مواد
4. شامپو و کاندیشنر برای شستشوی موها
5. تونر برای رنگ موهای نارنجی و تبدیل آن به رنگ موی مورد نظر
6. شامپو نرم کننده دکلره و رنگ مو
7. فرچه پلاستیکی برای همزدن مواد و قرار دادن مواد بر روی مو
8. پیش بند، دستکش، روپوش مخصوص، رنگ ماسک و کاسه رنگ
9. برس رنگ، کرم محافظ پوست، اپلیکاتور، شانه دندانه درشت و شانه دم باریک

شامپو نرم کننده دکلره
شامپو نرم کننده دکلره

پایه های دکلره

  • پایه 1 قرمز 
  • پایه 2 قرمز نارنجی
  • پایه 3 نارنجی قرمز 
  • پایه 4 نارنجی

هنگامی که موهای‌تان به پایه رنگ‌های بالا رسید می‌گوییم که موهای‌تان در حد دکلره ضعیف رنگ باز کرده است و دیگر بیشتر نمی‌تواند رنگ باز کند. در این مرحله شما می‌توانید از رنگ‌های بلوطی، مسی، قهوه‌ای و صدفی برای این پایه‌ها استفاده کنید.

  • پایه 5 نارنجی زرد
  • پایه 6 زرد نارنجی
  • پایه 7 زرد یا پاستیلی 

به طور کلی به این دکلره پایه متوسط گفته می‌شود هنگامی که رنگ موهای‌تان به این پایه‌ها رسید می‌توانید از رنگ‌های بلوند تیره، قهوه‌ای روشن و رنگ‌های پایه ۵ و ۶ برای رنگ کردن موهای‌تان استفاده کنید.

  • پایه 8 زرد روشن 
  • پایه 9 زرد خیلی روشن 
  • پایه 10 سفید یا پلاتینه 

پایه‌های بالا دکلره قوی نام دارند هنگامی که موهای‌تان به این پایه‌ها رسید می‌توانید برای دکلره موهای‌تان از رنگ‌های بلوند روشن، بلوند خاکستری، بلوند طلایی و بلوند زیتونی استفاده کنید.

پایه های دکلره
پایه های دکلره

دکلره بر روی موهای طبیعی و غیر طبیعی

1. اگر قبلاً موهای‌تان را با استفاده از رنگ‌ گیاهی حنا یا رنگ‌های تیره شیمیایی رنگ کرده باشید دکلره کردن دشوار می‌شود و تنها پایه موی شما به رنگ سبز می‌رسد.
2. اگر برخی از قسمت‌های موی شما رنگ شده باشد یا دریچه‌های موی شما خیلی ریز باشد ممکن است که پس از دکلره موهای‌تان به رنگ نارنجی یا قرمز بزند.
3. اگر رنگ موهای شما طبیعی و بدون رنگ باشند پس از دکلره رنگ موهای‌تان به رنگ زرد خیلی روشن تغییر پیدا کند.

دکلره بر روی موهای طبیعی و غیر طبیعی
دکلره بر روی موهای طبیعی و غیر طبیعی

نحوه انجام دکلره کردن مو

1. ابتدا موهای‌تان را با شانه برس بکشید.
2. برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست‌ اطراف پیشانی، دست، پشت گوش‌ها و صورت این نواحی را کرم یا وازلین بزنید.
3. در روزی که می‌خواهید موهای‌تان را دکلره کنید به هیچ عنوان از شامپو استفاده نکنید.
4. پودر دکلره داخل کاسه رنگ بریزید.
5. اکسیدان شماره ۲ را به اندازه یک و نیم برابر پودر دکلره داخل کاسه بریزید و آن را با پودر دکلره ترکیب کنید. (البته شماره اکسیدان به فرایندی که می‌خواهید طی کنید بستگی دارد.)
6. دو آینه را پشت سر خود قرار دهید و یک آینه را در مقابل خود بگذارید تا بتوانید موهایتان را کاملاً رویت کنید.
7. قبل از استفاده از دکلره بهتر است که از اولاپلکس استفاده کنید تا موهای‌تان آسیب نبینند.
8. برای دکلره کردن، موهای‌تان را باید ابتدا به دو دسته و بعد به چهار دسته تقسیم کنید که برای انجام این کار می‌توانید از کلیپس‌های بزرگ جداکننده کمک بگیرید.
9. ابتدا دسته عقبی موهای‌تان را  از ساقه رنگ مو دکلره کنید و از کنار گوش این کار را آغاز کنید و این روند را تا انتها طی کنید. سپس به سراغ ریشه موی خود بروید و این روند را دوباره تکرار کنید. ( این کار به دلیل این است که ریشه مو خیلی سریع‌تر از ساقه روشن می‌شود.)
10. پس از آن که ریشه مو به پایه رسید موهای‌تان را با آب ولرم بشویید و پس از آن، موهای‌تان را با شامپوی مخصوص و نرم کننده بشویید. (این پروسه می‌تواند بین 20 تا 40 دقیقه طول بکشد.)

نحوه انجام دکلره کردن مو
نحوه انجام دکلره کردن مو

نحوه رساندن موها به پایه 10

  1. اگر قصد دارید موهای‌تان را به پایه برسانید ابتدا باید پودر دکلره را با ۱۲۰ میل اکسیدان ۱۲ درصد ترکیب کنید.
  2. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کرده و آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه روی موی خود بگذارید. اما اگر موهای‌تان رنگ باز نکرد می‌توانید این مدت را بیشتر یا کمتر کنید.
  3. باید بدانید که دکلره پس از مدت زمان اندکی خاصیت خود را از دست می‌دهد و می‌تواند منجر به آسیب دیدن موها شود بنابراین پس از استفاده از دکلره موهای‌تان را با نرم کننده بشویید.
  4. پس از این که مراحل قبل را انجام دادید دوباره دو پیمانه پودر دکلره را با ۱۵۰ میل اکسیدان ۹ درصد ترکیب کنید و آن را به موهای‌تان بمالید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت 15 دقیقه موهای‌تان را با شامپو بشویید و خشک کنید.
  5. پس از گذشت دو مرحله قبل وارد مرحله سوم می‌شوید. شما در این مرحله باید دو پیمانه پودر دکلره را با ۱۵۰ میل اکسیدان شماره یک ترکیب کنید و آن را به موهای خود بمالید. پس از گذشت 15 دقیقه موهای‌تان را به خوبی با شامپو بشویید و آن را خشک کنید.
  6. اگر علاقه داشتید با استفاده از یک رنگساژ دلخواه می‌توانید موهای‌تان را رنگ کرده و بعد از آن با رنگ اصلی، رنگ کنید.
نحوه رساندن مو ها به پایه 10
نحوه رساندن مو ها به پایه 10

نحوه مش کردن مو در منزل

قدم اولی که برای انجام این کار باید بردارید این است که باید موهای‌تان را دسته بندی کنید. برای انجام این کار تنها کافی است که بالای سر را به یک قست و کناره‌های گوش را دو قسمت مساوی تقسیم بندی کنید. پس از آن به سراغ پشت سر خود بروید و موهای‌تان را از بالا تا گردن به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و کناره‌های گوش را با هم به دو قسمت جداگانه دیگر تقسیم کنید.
نکته‌ای که در رابطه با مش کردن موها باید در نظر داشته باشید این است که مش‌ کردن را باید از بغل گوش سمت راست آغاز کنید و تا پشت سر ادامه دهید.

نحوه مش کردن مو در منزل
نحوه مش کردن مو در منزل

روشن کردن مو با اکسیدان خالی

قبل از آنکه در رابطه با روشن کردن مو با اکسیدان خالی صحبت کنیم باید بدانید که اکسیدان‌ها دارای درصدهای متفاوتی هستند که هر کدام از این درصدها نقش متفاوتی را ایفا می‌کنند. اما به طور کلی اگر قصد روشن کردن موهای‌تان را با اکسیدان خالی دارید تنها کافی است که مقداری اکسیدان را درون کاسه رنگ بریزید و موهای‌تان را با آن آغشته کنید. پس از گذشت چند دقیقه می‌توانید متوجه شوید که موهای‌تان به سمت روشنی می‌رود، هر زمان که موهای‌تان به حد دلخواه شما رسید می‌توانید اکسیدان را از موهای خود پاک کنید و آن را با شامپو بشویید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چگونه از عوارض دکلره کردن مو مانند خشکی و سوختگی مو جلوگیری کنیم؟

    تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بیشتر از دو بار در سال موهای‌تان را دکلره نکنید. زیرا در این فاصله موهای‌تان می‌تواند رشد کافی داشته باشد.
  2. چگونه موها را برای خوش‌رنگ شدن رنگساژ کنیم؟

    در ابتدا باید بدانید که به رنگی که پس از دکلره بر روی موها زده می‌شود رنگساژ گفته می‌شود. برای تهیه رنگساژ تنها کافی است که رنگ‌های مورد علاقه خود را به اندازه کافی داخل کاسه‌ای بریزید و به میزان مساوی اکسیدان و آب را با آن ترکیب کنید. رنگ را مانند شامپو زدن به موهای خود بزنید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس موهای خود را با آب بشویید.
  3. هنگام دکلره کردن موها، مواد دکلره چند دقیقه باید روی موها بماند؟

    با توجه به میزان روشنی که می‌خواهید موهای‌تان داشته باشد و با توجه به اکسیدانی که استفاده می‌کنید، مدت زمان ماندن دکلره بر روی مو متفاوت است اما به طور کلی حدود ۲۰ تا 40 دقیقه این پروسه به طول می‌انجامد که باید هر چند دقیقه یکبار موها چک شوند تا آسیب نبینند.
  4. چگونه با واریاسیون 000 موها را روشن کنیم؟

    وارساسیون 000 نوعی رنگ مو است که با کمک آن بدون استفاده از دکلره می‌توانید موهای‌تان را روشن کنید. با توجه به آمونیاک موجود در این رنگ مو، رنگ به راحتی باز شده و موها رنگ پذیرتر می‌شوند. برای انجام این کار تنها کافی است که این رنگ مو را با اکسیدان ترکیب کنید و آن را به موهای خود بزنید.
  5. چگونه مو را دکلره کنیم تا آسیب نبینند؟

    اگر قصد دارید موهای‌تان را بدون هیچگونه سوختگی و آسیب دکلره کنید باید با دقت و صبور باشید. این به آن معناست که به جای استفاده از اکسیدان 12% که سرعت کار را افزایش می‌دهد از اکسیدان ضعیف‌تر استفاده کنید. به طور کلی اگر موهای‌تان نازک و یا نرم است بهتر است که به سراغ اکسیدان 6% و پودر دکلره سفید بروید.
مطلب مفید بود؟
104
8
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی