هر آنچه درباره بوتاکس باید بدانید

درباره بوتاکس
امروزه یکی از روش‌های متداول و آسان برای زیبایی و رفع چین و چروک صورت استفاده از سم بوتولینوم یا همان بوتاکس است. تزریق بوتاکس در نواحی مختلفی مانند پیشانی، اطراف چشم و خط خنده تزریق می‌شود که عوارض کمی هم دارد ولی همین امر مستلزم این است که این تزریق نزد یک پزشک متخصص انجام شود. همراه ما باشید.

هر آنچه درباره بوتاکس باید بدانید

بوتاکس که نام اصلی آن سم بوتولینوم می‌باشد، از سم باکتری کلستریدیوم ساخته شده است که به وسیله آن نواحی مورد نظر برای مدت موقت فلج می‌شود. این روش یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای درمان چین و چروک صورت بدون نیاز به جراحی است. اثر بوتاکس با توجه به میزان تزریق آن، بین 4 تا 6 ماه باقی می‌ماند که پس از طی شدن این مدت باید تجدید شود. تزریق بوتاکس وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و معمولا 10 دقیقه به طول می‌انجامد که تاثیر آن هم بعد از 7 روز مشخص می‌شود.

بوتاکس صورت
بوتاکس چیست؟

مزایای بوتاکس عبارت است از:

  • روشی غیر تهاجمی
  • عدم نیاز به بیهوشی و بستری شدن
  • درد بسیار کم
  • هزینه‌ کمتر نسبت به دیگر جراحی‌های زیبایی
  • عدم دوره نقاهت
  • مشاهده زود هنگام نتیجه تزریق
  • راحتی بیمار پس از انجام تزریق بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس

بوتاکس در صورتی روشی ایمن و کم خطر است که عمل تزریق را پزشکی متخصص و مجرب انجام دهد و شرایط و میزان تزریق نیز مناسب باشد. اما انجام این تزریق اگر به دست پزشکی که تخصص کافی نداشته باشد انجام شود امکان افتادگی ماهیچه، نامتقارن شدن صورت و... وجود دارد.
در برخی موارد عوارض شدیدتر بوتاکس به صورت زیر است:

  • مشکل در حرف زدن صحیح
  • ایجاد مشکل در بلع 
  • مشکل در تنفس

اگر این موارد برای شما رخ داد فورا نزد پزشک متخصص بروید. البته این عوارض به ندرت دیده می‌شوند.

عوارض بوتاکس
مزایا و عوارض تزریق بوتاکس

بیشتر کاربرد بوتاکس در چه ناحیه‌ای از بدن می‌باشد؟ 

بیشتر کاربرد بوتاکس در ناحیه پیشانی می‌باشد که از آن برای از بین بردن چین و چروک و خطوط اخم استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان از بوتاکس در نواحی اطراف چشم نیز استفاده کرد. تزریق بوتاکس در این دو ناحیه صورت بسیار کاربرد دارد و معمولا افراد نتایج بسیار مطلوبی گرفته‌اند. اما باید بدانید کاربرد بوتاکس به همین جا ختم نمی‌شود. می‌توان از این ماده برای از بین بردن خطوط زیر چشم، اطراف لب، زیر لب، بالای لب و خطوط خنده نیز استفاده کرد.

همچنین از بوتاکس می‌توان برای بالا بردن ابروها نیز استفاده کرد. البته باید بدانید تزریق بوتاکس در نواحی ذکر شده عوارض بیشتری را به دنبال دارد و سخت‌تر هم می‌باشد. بنابراین باید توجه داشته باشید که برای تزریق بوتاکس حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تمامی موارد رعایت شود و عوارضی به دنبال آن نباشد.

زیبایی با بوتاکس
بیشتر کاربرد بوتاکس در چه ناحیه ای از بدن میباشد؟ 

کاربردهای بوتاکس

همانطور که گفته شد از این ماده در نواحی مختلف صورت می‌توانید استفاده کنید که در ادامه این مقاله چند مورد را به طور کامل توضیح میدهیم. 

  • بالا بردن ابروها با بوتاکس

همانطور که سن بالاتر می‌رود، پوست نیز شل می‌شود و در پی آن ابروها هم پایین‌تر می‌آیند و اصطلاحا می‌افتند. هنگامی که ابرو پایین می‌آید پلک بالایی چشم پوشانده می‌شود و به همین دلیل جلوه بدی در صورت ایجاد می‌کند. به همین خاطر افراد زیادی به دنبال روش‌های متنوع درمان این مورد و بالا بردن ابروها می‌گردند.

یکی از روش‌های فوق العاده درمان افتادگی و سفت کردن عضلات شل شده، تزریق بوتاکس است که با فلج کردن نواحی مشخص شده آن عضلات را سفت می‌کند. هنگامی که مواد بوتاکس به قسمت ابرو تزریق می‌شوند عضله ابرو سفت‌تر شده و در نتیجه ابرو بالاتر می‌رود.

بوتاکس ابرو
بالا بردن ابروها با بوتاکس
  • تزریق بوتاکس اطراف چشم

یکی دیگر از مشکلات و دغدغه‌های خانم‌ها، به وجود آمدن خطوط اطراف چشم است. به عنوان مثال پدیده‌ای رایج در میان افراد بزرگسال خطوط خنده است. این خطوط هنگامی که افراد می‌خندند نمایان می‌شود. بنابراین بسیاری از افراد به دنبال راهی برای درمان و از بین بردن این خطوط می‌گردند و خیلی‌ها به تزریق بوتاکس روی می‌آورند، زیرا این روش یک روش غیر جراحی و ساده می‌باشد. 
هنگامی که بوتاکس را به اطراف چشم تزریق می‌کنید، ماهیچه‌های اطراف چشم فلج می‌شوند و یا حرکت این عضلات کاهش پیدا می‌کند. همین امر موجب می‌شود خطوط و چروک‌های اطراف چشم به اصطلاح خطوط خنده از بین بروند و دیده نشوند. 

بوتاکس دور چشم
تزریق بوتاکس اطراف چشم
  • تزریق بوتاکس به پیشانی

یکی از پر کاربردترین نواحی تزریق بوتاکس پیشانی می‌باشد. هنگامی که بوتاکس به نواحی پیشانی تزریق می‌شود، ماهیچه‌های آن ناحیه فلج می‌شوند در نتیجه چین و چروک و خطوط پیشانی از بین رفته و دیده نمی‌شوند.

تزریق بوتاکس به پیشانی
تزریق بوتاکس به پیشانی

تاثیرات بوتاکس تا چه زمانی ماندگار است؟ 

مطمئنا کسی دوست ندارد که عضلات صورتش به هیچ عنوان حرکت نکند و یا نتواند احساسات و عواطف خود را با استفاده از زبان بدن بیان کند. بنابراین اگر تاثیرات بوتاکس همیشگی بود هیچکس از آن استفاده نمی‌کرد.

تاثیر بوتاکس بین 2 تا 6 ماه است و پس از آن عضلات به راحتی می‌توانند تکان بخورند و منقبض شوند و به حالت اولیه برگردند.

ماندگاری بوتاکس
تاثیرات بوتاکس تا چه زمانی ماندگار است؟ 

انواع مارک بوتاکس

  • بوتاکس مارک دیسپورت

یکی از برترین برندها و مارک‌ها در میان انواع برندهای بوتاکس، مارک دیسپورت می‌باشد. این مارک دارای تاییدیه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران است. دیسپورت توانایی این را دارد که خطوط و چین و چروک‌های صورت را از بین ببرد. همچنین این ماده کاملا شبیه به بوتاکس عمل می‌کند و عضلات اطراف نواحی چین و چروک شده را بی‌حرکت می‌کند. اما میان بوتاکس و این ماده یک تفاوت اساسی وجود دارد آن هم این است که میزان پروتئین‌های غیر سمی‌شان متفاوت است و دیسپورت خیلی سریع‌تر می‌تواند نتیجه تزریق را نشان دهد.

بوتاکس دیسپورت
بوتاکس مارک دیسپورت
  • بوتاکس مارک نورونوکس (Neuronox)

یکی دیگر از برندها و مارک‌های بوتاکس، نورونوکس می‌باشد که ساخت کشور کره است و توانسته تاییدیه وزارت بهداشت ایران را کسب کند. نورونوکس نوعی سم بوتولینوم است که با تزریق آن ارتباط عضلات با عصب قطع می‌شود و در نتیجه چین و چروک و خطوط پوست نیز از بین خواهند رفت. 
عوارض جانبی این دارو کمبود و ضعف عضلانی محل تزریق می‌باشد که این موضوع پس از گذشت 6 هفته برطرف می‌شود. همچنین ممکن است پس از تزریق احساس حالت تهوع، سردرد و یا سرماخوردگی هم داشته باشید. بنابراین با توجه به عوارض آن بهتر است برای تزریق نزد پزشکی متخصص بروید.

بوتاکس مارک نورونوکس (Neuronox)
بوتاکس مارک نورونوکس (Neuronox)
  • بوتاکس مارک کنیتوکس (canitox)

یکی دیگر از انواع مارک بوتاکس، مارک کنیتوکس است که ساخت چین می‌باشد. این برند می‌تواند چین و چروک و خطوط اطراف چشم، خط خنده، خط ابرو و... را از بین ببرد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این ماده باید حتما در دمای منفی 4 درجه نگهداری شود.

بوتاکس مارک کنیتوکس (canitox)
بوتاکس مارک کنیتوکس (canitox)
  • بوتاکس مارک مسپووت (masport)

مسپوت محصولی داخلی است که همانند انواع دیگر بوتاکس می‌تواند به طور موقت انواع خطوط و چروک صورت را از بین ببرد و درمان کند. همچنین باید توجه داشته باشید که این ماده باید حتما در دمای 2 تا 8 درجه نگهداری شود.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. بعد از چه مدتی تاثیرات بوتاکس مشخص می‌شود؟

    این مورد به نوع بوتاکس، مقدار آن و پوست شما بستگی دارد. اما به طور معمول تاثیرات بوتاکس بین 3 تا 7 روز پس از تزریق قابل مشاهده است.
  2. آیا بعد از اتمام دوره بوتاکس، خطوط و چین و چروک صورت بیشتر می‌شود؟

    خیر. پس از آنکه عمل تزریق را قطع می‌کنید و دوره آن تمام می‌شود، عضلات صورت به حالت طبیعی خود برمی‌گردند و منجر به چین و چروک بیشتر نمی‌شوند.
  3. آیا در دوران بارداری و شیردهی عمل تزریق بوتاکس مجاز است؟

    همانطور که می‌دانید به طور کلی، چه در زمان بارداری و چه در زمان شیردهی مصرف هر گونه داروی اضافه ممنوع است. اما چون بوتاکس به طور مستقیم بر روی شیر مادر تاثیر نمی‌گذارد، شاید بتوان با مشورت پزشک آن را بعد از زایمان و یا در دوره شیردهی انجام داد.
  4. قیمت و هزینه تزریق بوتاکس چقدر است؟

    هزینه تزریق بوتاکس، به میزان مورد نیاز و نوع بوتاکس مصرفی بستگی دارد و همچنین هزینه تزریق بوتاکس در هر ناحیه از بدن و صورت متفاوت است. بنابراین برای آنکه بتوانید از قیمت واقعی این عمل زیبایی خبردار شوید باید نزد پزشک متخصص بروید و اطلاعات لازم را دریافت کنید.
  5. آیا از بوتاکس می‌توان برای رفع چین و چروک گردن استفاده کرد؟

    بله. البته باید این را بدانید تزریق بوتاکس در نواحی کنار چشم و پیشانی بهترین اثر و کمترین عوارض را به دنبال دارد. اما می‌توان از بوتاکس برای رفع چین و چروک گردن هم استفاده کرد.
مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی