آشنایی با 6 روش تخصصی لایه برداری پوست

لایه برداری پوست
لایه برداری پوست صورت در واقع به معنای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و به دنبال آن شادابی و زیبایی پوست است. علاوه بر آن لایه برداری پوست صورت کمک بسیاری به از بین بردن لک صورت و جای جوش‌ها می‌کند که به روش‌های مختلفی مانند استفاده از دستگاه‌های خاص، محصولات بهداشتی و ماسک‌‌های خانگی انجام می‌شود.

آشنایی با 6 روش تخصصی لایه برداری پوست

لایه برداری به معنای برداشتن لایه‌ و سلول‌های مرده از روی پوست و بازگشت شادابی و طراوت دوباره به پوست است. در بیشتر مواقع هنگامی که پوست کدر می‌شود، افراد به سراغ لایه برداری یا همان پیلینگ می‌روند. لایه برداری صورت را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد که هر یک از روش‌های انتخابی می توانند آلودگی‌ها و سلول‌های مرده روی پوست را از بین ببرند و موجب شادابی و طراوت پوست شوند.

البته باید توجه داشته باشید که این روش را نباید در فواصل زمانی کوتاه مدت انجام دهید زیرا می‌تواند موجب پوست پوست شدن پوست و یا متورم شدن آن شود. بنابراین اگر در پوست صورت خود این علائم را مشاهده کردید بهتر است که از لایه برداری پوست خود خودداری کنید و بگذارید پوست‌تان استراحت کند.
در ادامه این مقاله شما را با لایه برداری پوست صورت به صورت تخصصی آشنا می‌کنیم.

لایه برداری پوست صورت
هر آنچه درباره لایه برداری پوست صورت باید بدانید

لایه برداری پوست چیست؟

لایه برداری یا پیلینگ پوست، به از بین بردن سلول‌های مرده سطحی پوست گفته می‌شود. به طور کلی سلول‌های مرده پوست موجب می‌شوند که منافذ پوست بسته شوند و همین امر موجب پیری زودرس، چروک صورت و در مواقعی جوش و لک صورت می‌شود. به طور کلی شما این کار را می‌توانید با توجه به نوع پوست خود به سه روش شیمیایی، لیزر یا مکانیکی انجام دهید. 
شما برای انجام این کار ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید و بعد به سراغ فرآیند لایه برداری که با نوع پوست شما هماهنگ است بروید و لایه برداری پوست را انجام دهید.

لایه برداری پوست صورت
لایه برداری پوست چیست؟

فواید لایه برداری پوست

  • خطوط و چین و چروک‌هایی که به دلیل بالا رفتن سن به وجود آمده اند را از بین می‌برد.
  • خطوط به وجود آمده در اطراف چشم و دهان را کاهش می‌دهد.
  • می‌تواند آکنه، جوش و لک‌های پوستی را از بین ببرد.
  • از بین بردن جای زخم های خفیف بسیار کمک می‌کند.
  • باعث شادابی و طراوت پوست و در نهایت افزایش اعتماد به نفس در فرد می‌شود.
 لایه برداری پوست مرده
فواید لایه برداری پوست

انواع روش‌های لایه برداری پوست

  • لایه برداری مکانیکی یا فیزیکی
  • لایه برداری شیمیایی
  • لایه برداری با لیزر
  • لایه برداری با ماسک‌های خانگی
روشهای لایه برداری پوست
انواع روش های لایه برداری پوست

1. لایه برداری مکانیکی یا فیزیکی
لایه برداری مکانیکی به لایه برداری که با استفاده از صابون و یا کرم‌هایی که حاوی دانه‌های خشن انجام می‌گردد و می‌تواند سلول‌های مرده سطحی پوست را جدا کند گفته می‌شود. یکی از فواید این روش کمک به تاثیر روش‌های درمانی که برای لک‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌باشد و نفوذ پذیری این داروها را افزایش می‌دهد.

لایه برداری مکانیکی شامل مراحل زیر می‌شود:

  • لایه برداری با روش‌های سنتی

یکی از روش های لایه برداری پوست مرده صورت استفاده از روش‌های سنتی است در این روش شما با استفاده از کیسه های حمام یا سفید آب میتوانید لایه برداری عمیق پوست در منزل را انجام دهید.

  • لایه برداری با کرم‌های اسکراب

شما در این روش شما از صابون و کرم برای از بین بردن پوست مرده استفاده میکنید. کرم هایی که برای انجام این کار مورد استفاده قرار میگیردند حاوی دانه های خشنی هستند که با ساییده شدن به پوست سلول‌های مرده سطحی پوست از بین میبرند. شما با استفاده از این کرم ها می توانید جوش های سر سیاه یا سفید، آکنه روی پوست و خشونت های پوستی را از بین ببرید. گفتی است که این روش لایه برداری موجب افزایش تاثیر دارو های موضعی نیز میشود.

  • لایه برداری با روش میکرودرم ابریژن

این روش لایه برداری پوست صورت با دستگاه انجام میشود. پودر های کریستالی سخت با استفاده از دستگاهی با فشار بر روی پوست پاشیده میشوند و پس از آن دستگاه عملی شبیه به بادکش را انجام میدهد. به این عمل که برای از بین بردن جوش های سرسیاه و سرسفید، کاهش چین و چروک، کاهش منافذ پوست باز و از بین رفتن لک های صورت کاربرد دارد لایه برداری فیزیکی پوست با روش میکرودرم گفته میشود.

لایه برداری پوست صورت با دستگاه
لایه برداری مکانیکی یا فیزیکی

2. لایه برداری شیمیایی
در روش لایه برداری شیمیایی از محلول های شیمیایی مانند اسید های ضعیف، آنزیم ها و رتینول برای لایه برداری استفاده میشود. در این روش با توجه به اینکه پس از لایه برداری سلول ها مجددا رشد میکنند و پوستی نرم خواهید داشت اما به دلیل آن که عمل لایه برداری شیمیایی متوسط و سبک انجام می گردد شاید لازم باشد که شما این پروسه را چندین بار انجام دهید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید. شما از این روش می‌توانید برای درمان چین و چروک، از بین بردن جای زخم و تغییرات رنگی پوست استفاده کنید.

از بین بردن لایه های شاخی پوست
لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی شامل روش های زیر می‌شود:

  • لایه برداری شیمیایی کم عمق یا سطحی

در این روش لایه برداری، لایه بیرونی پوست برداشته میشود. شما با استفاده از این روش میتوانید چین و چروک پوست، ناهمواری ها، آکنه و خشکی پوست را از بین ببرید. در صورت استفاده از این روش شما باید هر دو تا پنج هفته یک بار این لایه برداری را تکرار کنید.
در این روش پزشک با استفاده از  پنبه، برس، اسفنج یا گاز، اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک را به پوست اعمال می کند. در این مرحله ممکن است که کمی احساس سوزش کنید اما پس از گذشت چند دقیقه پزشک با استفاده از مواد پاک کننده محلول شیمیایی را از روی پوست پاک میکند.

  • لایه برداری شیمیایی با عمق متوسط

در این روش لایه های سطحی با میانی پوست از بین میروند و به پوستی صاف و زیبا میرسید. شما از این روش میتوانید برای از بین بردن جای آنکه و چین و چروک استفاده کنید. البته برای رسیدن به نتیجه دلخواه لازم است که این روش را تکرار کنید.
در این روش پزشک با استفاده از اپلیکاتور نوک پنبه ای محلول تری کلرواستیک اسید را به پوست صورت اعمال می کند و پس از گذشت چند دقیقه استفاده از کمپرس یخ پوست درمان شده را آرام میکند. پس از انجام این پروسه ممکن است که تا ۲۰ دقیقه احساس سوزش کنید.

  • لایه برداری شیمیایی با عمق زیاد

در این روش لایه برداری سلول های پوست تا عمق زیادی از بین میروند. پزشکان این روش را برای درمان سلول های پیش سرطانی، چین و چروک های عمیق و جای زخم پیشنهاد میکنند.
در این روش پزشک ابتدا به فرد مراجعه کننده مایع IV را تزریق میکند تا ضربان قلب را کنترل کند و بعد با استفاده از یک اپلیکاتور نوک پنبه ای اسید کرولیک را به پوست فرد اعمال میکند. البته این روش را هر ۱۵ دقیقه ای یکبار تکرار میکند تا بیمار کمتر در معرض اسید کربولیک باشد. این پروسه می تواند تا 90 دقیقه هم زمان ببرد.

لایه برداری پوست صورت
لایه برداری شیمیایی

3. لایه برداری با لیزر
این روش یکی از روش های تخصصی است که باید در مطب های تخصصی پوست و مو انجام گردد. از این روش برای از بین بردن زخم های برجسته و کلوئید، بیماری های پوستی، از بین بردن لک هایی مانند کک و مک، تسکین اسکارهای مختلف، ازبین بین بردن لکه های قهوه ای و زیبای پوست استفاده می شود. اگر برای انجام این کار متخصصان پوست مراجعه کنید مطمئنا می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

لایه برداری با لیزر شامل روش های زیر میشود: 
- گروه 1
در این روش از لیزر هایی مانند لیزر های CO2 استقاده میشود و به طور سراسری یک ناحیه از پوست را لایه برداری میکنند.

- گروه 2
به این لایه برداری، لایه برداری فرکشنال گفته میشود. این روش عوارض کمتری نسبت به روش اول دارد.با توجه به اینکه این پروسه در چندین مرحله انجام می شوند شما می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. بسیاری از افرادی که می‌خواهند چین و چروک صورت و لکه های پوستی خود را از بین ببرند  از این روش استفاده میکنند.

لایه برداری پوست مرده،
لایه برداری با لیزر

4. لایه برداری خانگی
یکی از ساده ترین روش‌های لایه برداری پوست صورت لایه برداری خانگی می باشد. به طور کلی شما با اسفاده از موادی که در آشپزخانه پیدا میشود مانند آناناس، انبه، توت فرنگی، زردآلو و... میتوانید لایه برداری پوست صورت را با عنوان ماسک خانگی انجام دهید.

لایه بردار طبیعی پوست
لایه برداری خانگی

برخی از روش های لایه برداری خانگی

  • لایه برداری پوست با جوش شیرین

برای استفاده از این ماسک لایه بردار ابتدا باید یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و مقداری گلاب مخلوط کنید. پس از ترکیب شدن مخلوط را به صورت خود اعمال کنید و به مدت ۳ دقیقه صبر کنید. در نهایت صورت خود را با آب بشویید. شما می‌توانید هر هفته ای یک بار از این ماسک استفاده کنید.

  • لایه برداری پوست با ماست

برای لایه برداری طبیعی پوست می توانید از این روش استفاده کنید. 
مواد مورد نیاز: 1 قاشق چای خوری ماست، یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری جو دو سر و یک عدد خیار 
ابتدا خیار را به قطعات کوچک تقسیم کنید و آن را داخل ظرفی بریزید و بعد ماست، عسل و جوی دوسر را به آن اضافه کنید و مواد را آنقدر با هم ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرند. سپس خمیر را به صورت خود اعمال کنید و آن را به صورت دورانی ماساژ دهید. پس از گذشت چند دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

لایه برداری پوست با ماست
لایه برداری پوست با ماست

لایه برداری انواع پوست

  • لایه برداری پوست حساس

افرادی که دارای پوست حساس هستند باید با لیف های نرم و مرطوب برای لایه استفاده کنند. همچنین این افراد می‌توانند از ماسک‌های شیمیایی ملایم که حاوی مقدار کمی مواد فعال هستند استفاده کنند اما باید نهایتاً یک بار در هفته این پروژه را انجام دهند و نه بیشتر. لایه بردارهای عمیق و قوی برای افرادی که پوست های حساس دارند می‌تواند اذیت کننده باشد بنابراین از این لایه بردار ها استفاده نکنید.

  • لایه برداری پوست خشک

افرادی که دارای پوست خشک هستند بهتر است که به صورت روش های غیرشیمیایی بروند و از روش های گیاهی برای لایه برداری استفاده کنند.

  • لایه برداری پوست معمولی و مختلط

این گونه افراد می‌توانند از هر روش لایه برداری استفاده کنند اما نمی توانند بیشتر از سه بار در هفته لایه برداری را انجام دهند.

  • لایه برداری پوست چرب

پوست های چرب نسبت به لایه بردار ها بسیار مقاوم هستند و در برابر روش های لایه برداری قوی بسیار مقاومت میکنند بنابراین شما بهتر است که تا ۵ بار در هفته لایه برداری را انجام دهید. افرادی که دارای پوست چرب هستند بهتر است که صبح ها از دستگاه پاکسازی صورت و شب ها هم از سرم و ماسک های لایه برداری استفاده کنند.

 لایه برداری پوست چرب
لایه برداری انواع پوست

بهترین فصل برای لایه برداری پوست صورت

بهترین زمان برای انجام لایه برداری فصل پاییز یا زمستان است زیرا در این فصول اشعه خورشید نفوذ کمتری می کند و سطح پوست از این اشعه محفوظ می ماند. البته در فصل پاییز بهتر است که از پوست خود مراقبت کنید زیرا هنوز هم اشعه خورشید می توانند بر روی پوست تاثیر بگذارند. 
اگر قصد دارید پوستی زیبا و جوان داشته باشید بهتر است که  لایه برداری را هر 3 تا 6 ماه یکبار تکرار کنید تا سلول های جدیدی رشد کنند.  به طور کلی لایه برداری پوست به صورت دوره ای یکی از مهمترین روشهای مراقبت از پوست می باشد زیرا موجب میشود تا همیشه پوستی زیبا و شفاف داشته باشید.

لایه برداری عمیق پوست
بهترین فصل برای لایه برداری پوست صورت

نکات مهم در لایه برداری پوست صورت

  • هنگامی که بر روی پوست جوش و آکنه وجود دارد به هیچ عنوان به سراغ انجام لایه برداری پوست صورت نروید زیرا این کار می‌تواند موجب آسیب های بیشتر پوستی شود بنابراین ابتدا جوش های صورت خود را درمان کنید و بعد لایه برداری را انجام دهید.
  • هنگامی که پوست دچار زخم و عفونت می شود لایه برداری می تواند موجب گسترش عفونت شود. در صورت بروز هرگونه زخم و عفونت بهتر است که از آبرسان های پوستی استفاده کنید.
  • بعد از انجام لایه برداری پوست شما به اشعه های خورشید حساس می‌شود بنابراین باید از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کنید. اگر بیش از حد در معرض نور خورشید قرار میگیرید شما بهتر است که از ضد آفتاب‌ های قوی و کلاه استفاده کنید.
  • اگر قبل از انجام لایه برداری پوست خود را برنزه کرده باشید انجام این کار میتواند موجب بروز لک های قهوه ای بر روی پوست صورت شود.
  • در زمانی که نور خورشید بسیار شدید است به هیچ عنوان از خانه خارج نشوید زیرا پوست شما بسیار حساس است.
  • پس از انجام لایه برداری پوست خود را رعایت کنید تا از بروز هرگونه عفونت پوستی جلوگیری شود.
  • به هیچ عنوان لایه برداری پوست را زیاد انجام ندهید زیرا این کار می‌تواند موجب تحریک و قرمزی پوست صورت شود.
  • در صورت مصرف هر گونه قرص و محصولات مراقبتی بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از قرص ها می‌توانند موجب حساس شدن پوست شما شوند.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی